Kirjoittaja Aihe: Tabu  (Luettu 31862 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Tabu
« Vastaus #15 : 12.06.09 - klo:09:56 »
mUISTAAKSENI SIELLÄ TUUBA joskus törähtää, heeeeeeee-he-he-ho-ho-ho-hoijaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tabu
« Vastaus #16 : 13.06.09 - klo:13:15 »
mUISTAAKSENI SIELLÄ TUUBA joskus törähtää, heeeeeeee-he-he-ho-ho-ho-hoijaa.

Aikamoista tuubaa! :003:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Tabu
« Vastaus #17 : 13.06.09 - klo:20:37 »
Onko TUBA siis TABU?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tabu
« Vastaus #18 : 13.06.09 - klo:21:50 »
Aiheena tabu ja 11 (siis yksitoista) viestiä aiheesta PIERU.

Tähän sopii vain haiseva vastalause!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Tabu
« Vastaus #19 : 13.06.09 - klo:22:15 »
TABU – Kyläkäräjät.
http://www.youtube.com/watch?v=kaBmRrw2Nok
” Sanoppa nyt selvyyden vuoksi … mikä se on tämänkin istunnon …”
Haisee palanee käryä, …
Tabu - monologi
http://www.youtube.com/watch?v=EvLvs6CScxA&feature=related
« Viimeksi muokattu: 13.06.09 - klo:22:20 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Tabu
« Vastaus #20 : 14.06.09 - klo:07:49 »
Erimielisyys tuntui olevan jokin aika sitten tabu seurakuntamme hallinnossa. Eräskin valtuuston kokous aloitettiin rukouksella: - Varjele meitä repiviltä äänestyksiltä. Nyt on tilanne toinen, kun on totuttu keskustelemaan ja äänestämään. Asiat selviävät ja päästään eteenpäin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tabu
« Vastaus #21 : 14.06.09 - klo:09:46 »
Onko TUBA siis TABU?

Ei varmaan. Tuubaa tulee putkesta vessanpyttyyn päivittäin.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tabu
« Vastaus #22 : 14.06.09 - klo:18:01 »
Ei varmaan. Tuubaa tulee putkesta vessanpyttyyn päivittäin.  :003:
Aqua iacta est.

"Erimielisyys tuntui olevan jokin aika sitten tabu seurakuntamme hallinnossa.", kirjoitti Pena.

On ihan hyvä opetella olemaan eri mieltä ihan rakentavasti ja myöntämään se.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Tabu
« Vastaus #23 : 14.06.09 - klo:19:38 »
Yksimielisyyden kulissin alle piilotetut erimielisyydet ovat myrkkyä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tabu
« Vastaus #24 : 15.06.09 - klo:11:42 »
Yksimielisyyden kulissin alle piilotetut erimielisyydet ovat myrkkyä.

Tuossa on viisautta. Joskus on tabu olla eri mieltä vaikka oikeus omaan mielipiteeseen onkin olemassa. Ihmisten väliset ristiriidat ovat arkipäivää. Niitä ei voi poistaa yksimielisyyden vaatimuksella. Ristiriidat ovat hedelmällisiä, ovat ne sitten arvo- tai eturistiriitoja. Ristiriidat ovat aina olemassa eikä niitä voida ratkaista, mutta säännellä niitä voidaan. (Dahrendorf, Ralf:  Class and Class Conflict in Industrial Society)
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Tabu
« Vastaus #25 : 15.06.09 - klo:15:41 »
Yksimielisyyden kulissin alle piilotetut erimielisyydet ovat myrkkyä.

Tuossa on viisautta. Joskus on tabu olla eri mieltä vaikka oikeus omaan mielipiteeseen onkin olemassa. Ihmisten väliset ristiriidat ovat arkipäivää. Niitä ei voi poistaa yksimielisyyden vaatimuksella. Ristiriidat ovat hedelmällisiä, ovat ne sitten arvo- tai eturistiriitoja. Ristiriidat ovat aina olemassa eikä niitä voida ratkaista, mutta säännellä niitä voidaan. (Dahrendorf, Ralf:  Class and Class Conflict in Industrial Society)

  :073: :066: :073:
« Viimeksi muokattu: 15.06.09 - klo:15:45 kirjoittanut Benkku »

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Tabu
« Vastaus #26 : 15.06.09 - klo:18:42 »
Ristiriidat ovat hedelmällisiä, ovat ne sitten arvo- tai eturistiriitoja.

Minä olen oppinut aina ristiriitatilanteissa - toivottavasti vastapuolikin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tabu
« Vastaus #27 : 12.07.09 - klo:08:15 »
Toisessa ketjussa Karjalaisenkyösti kirjoitti seuraavaa:
"
   
   
Vs: Körttiseurojen kansanvalta
« Vastaus #24 : eilen kello 19:02 »
   


Tarkoitukseni ei ole misään tapauksessa loukata ketään.
En vain uskalla kaikkea sanoa suoraan täällä, mitä haluaisin - joskus peittelen sanomani rivien väliin.
Oman näkemykseni mukaan täällä on hirvittävä määtä tabuja, joista ei voi puhua suoraan.
Ei se välttämättä paha asia ole, että kaikesta ei voi puhua.
Olen kyllä oppinut kirjoittamaan kieli keskellä suuta juuri tällä foorumilla - viimeaikoina uskon siinä onnistuneenikin.
Nyt kieltämättä tuli kirjoitetua siellä rajamailla.
Välillä kyllä jännittää, että olenko taasen mennyt liian pitkälle.
Ensimmäisen tekstini tässä ketjussa kopioin itselleni, koska vähän pelkäsin, että mahtaakohan se olla sopiva ja kenties se katoaa.

Oikeasti haluan jokaiselle foorumilaiselle pelkkää hyvää.

Siis hyvää illanjatkoa vain jokaiselle, jatkan kieli keskellä olemista, mutta saatan silti joskus provosoitua rajamaillekin."

Näin siis Karjalaisenkyösti.

Itse en provosoitunut hänen kirjoituksistaan, vaikka täytyy myöntää, että ehkä ne menivät vähän liian pitkälle. Minusta meidän on silti hyvä saada vähän ravistelua. Tällä foorumilla näköjään provosoidutaan toisista ajatuksista enemmän kuin toisista. Itse olen monta kertaa törmännyt torjuviin asenteisiin, kun olen yrittänyt sisältäpäin arvostella jotain asiaa meidän herätysliikkeessämme. Rohkenen nyt hyvin karrikoiden sanoa yhden minua ärsyttävän piirteen meidän liikkeessä, joka on tabu.

Nöyrinä ja alatien kulkijoina me muistamme säännöllisesti arvostella, kuinka muissa herätysliikkeissä on kauheasti kiellettyjä asioita: ei saa meikata, käyttää alkoholia, elää avoliitossa, elää homo/lesbosuhteessa j.n.e. Sitten siihen päälle kehaistaan, että mepä saamme tehdä sitä ja tätä. Kun liike ei ota liikkeenä kantaa erillisiin tekemisiin, niin se tulkitaan, että meilläpä on lupa tehdä mitä vain.

Jos joku muistuttaa, että ei tällaista ole hyväksytty herännäisyydessäkään, niin vinoilua riittää vastausten muodossa.

Karjalaisenkyösti osaa aika hyvin perustella monia huomautuksiaan ja toki täällä syntyy ihan hyvääkin keskustelua (Jampe pysyy asiassa vaikka on eri mieltä), mutta moni suuttuu, että mitä se helluntailainen tulee tänne kukkoilemaan (lue: puhumaan asioista, jotka ovat TABUJA).



Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tabu
« Vastaus #28 : 12.07.09 - klo:09:10 »
Aika voimakkaasti ilmaistu Pirska.

Kyllä minusta tulisi edes yrittää kunnioittaa sitä porukkaa minkä keskellä on.
Oli sitten vaikka muslimeista kysymys.
Ihan vain hyviä tapoja noudattaen sen suurempia eettisiä rajoja miettimättä.

Asoista voi myös kirjoittaa niin monella tavalla.
Voi kirjoittaa pikkuisen piikitellen tai huonolla huumorilla, kuten minä.

Asioista kaikista voi puhua, mutta miten, se se on vaikeaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tabu
« Vastaus #29 : 12.07.09 - klo:10:46 »
Ymmärrän hyvin Pirskaa.
Itse olen kokenut jotain vastaavaa omissa kuvioissani.

Meillä helluntaiseurakunissa oli aiemmin tapana täyttyä Pyhällä Hengellä käyttäen sellaista "kitos" -menetelmää.
Kun "kiitos" sanaa jauhoi valtavan nopealla tavalla, meni kieli solmuun ja uskottiin, että tässä täytyttiin Pyhällä Hengellä.
En kiellä, etteikö olisi aitoa Pyhällä Hengellä täyttymistä, mutta ainakin vahva epäilys minulla oli, että osa oli tekaistuja täyttymisiä, ehkäpä hyvinkin suuri osa.
Minusta tuntui, että olin ainoa suuressa porukassa, joka tätä ihmetteli.
Käytäntö vain vallitsi ja minusta se oli kummallinen - jos sitä arvosteli, ei siitä ainakaan kiitosta saanut.
JOko moitteita taikka sitten neutraalia olankohautusta.

Sitten eräässä seurakuntamme kokouksessa koin valtavan helpotuksen, kun oikein saarnapöntön takaa tuomittiin tuo asia ja todettiin, että tällaista on meillä ilmentynyt.

Mainitsen tässä vielä, että vaikka esim. tämä juuri kirjoittamani teksti saattaa kuulostaa siltä, että helluntaiystäväni tästä pahentuisivat ja pitäisivät sitä mauttoman liiallisuuksiin menemisenä, niin se ei pidä paikkaansa. 

Uskoisin, että tuonkin asian suhteen koin varsin samanlaisia tuntemuksia, kuin Pirska.
Poika huutaa, pitää mennä syöttämään.