Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: seppos - 05.01.10 - klo:09:59

Otsikko: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: seppos - 05.01.10 - klo:09:59
 :039: :kahvi:
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 05.01.10 - klo:10:03
:039: :kahvi:
:031:
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pena - 05.01.10 - klo:10:41
Salis, onko tuo nyt se Deus ex machina?
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 05.01.10 - klo:10:43
Salis, onko tuo nyt se Deus ex machina?

Se on pikemminkin venividi. :icon_rolleyes:
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 05.01.10 - klo:10:47
Itse asiaan: Minusta juutalaisia ja körttejä yhdistävät se, että molemmat lukevat samaa kirjaa: Juutalaiset Tooraa ja körtit Vanhaa Testamenttia. .
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pena - 05.01.10 - klo:10:48
... ja pitävät mustaa huopahattua; mielikuvissa ainakin.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: vaivattu sielu - 05.01.10 - klo:12:26
Israelissa asuneena voin vakuuttaa, että minulla körttiläisenä ja juutalaisilla on paljon yhteistä. On syytä muistaa, että Israelissa asuva kansa on edelleenkin Jumalan omaisuuskansa ja -silmäterä. Peitekin poistetaan vielä kerran heidän silmiltään - Jumalan sanan mukaan.

Rukoiletko Jerusalemin puolesta? Kun rukoilet, Jumalan lupaukset saamastasi siunauksesta ovat edelleenkin voimassa.

pinkokörde
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pena - 05.01.10 - klo:12:41
Sielu, mikä juutalaisuuden laji olisi heidän 'körttiläisyytensä'? Siinäkin uskontokunnassa on omat lakihenkiset niuhottajansa ja haihattelevat mystikkonsa. Tapasitko Israelissa alatien juutalaisuutta?
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: santtu-62 - 05.01.10 - klo:12:48
...haihattelevat mystikkonsa...

Niin kuin eräs "mystiikko", Pena.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 05.01.10 - klo:13:20
Israelissa asuneena voin vakuuttaa, että minulla körttiläisenä ja juutalaisilla on paljon yhteistä. On syytä muistaa, että Israelissa asuva kansa on edelleenkin Jumalan omaisuuskansa ja -silmäterä. Peitekin poistetaan vielä kerran heidän silmiltään - Jumalan sanan mukaan.

Rukoiletko Jerusalemin puolesta? Kun rukoilet, Jumalan lupaukset saamastasi siunauksesta ovat edelleenkin voimassa.

pinkokörde

No niin, siinähän se tuli. Rukoiletko Jerusalemin puolesta? Lisäisin vielä, että rukoiletko Israelin kansan puolesta. Jampe taisi jossain tekstissä hermostua niihin Israelin ystäviin ja kyselin perusteluita vieden keskustelun Sivuraiteille-ketjuun. Sinne se jäi sivuraiteille koko kysymys.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 05.01.10 - klo:15:52
No niin, siinähän se tuli. Rukoiletko Jerusalemin puolesta? Lisäisin vielä, että rukoiletko Israelin kansan puolesta. Jampe taisi jossain tekstissä hermostua niihin Israelin ystäviin ja kyselin perusteluita vieden keskustelun Sivuraiteille-ketjuun. Sinne se jäi sivuraiteille koko kysymys.

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

Me kristityt olemme kaikki Jumalan kansaa ilman Israelin esikoisoikeutta.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Jampe - 05.01.10 - klo:16:42
Näin minäkin vahvasti ajattelen.  Eivät juutalaiset ole sen enempää "Jumalan kansaa" kuin ketkään muutkaan! Ja sanoisin kyllä siihenkin käsitykseni että ihan yhtä suuri siunaus tulee meille, rukoilimme sitten juutalaisten tai körttiläisten puolesta tai vaikka kenialaisten, => eli ei minkäänlaista siunausta!

selitys ylläolevaan outoon väitteeseen:  siunaus ei tule rukoilemalla vaan armosta, pyytämättä ja ilmaiseksi.



saitte näköjään provosoiduksi...
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 05.01.10 - klo:17:43
Aha, no tuotapa en ollutkaan huomannut. Ilmeisesti meidän täytyy myös ajatella, että neljättä käskyä ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti.   

Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että menestyisit ja eläisit kauan maan päällä.

Näyttäisi siltä, että tästä käskystä on otettu loppuosa pois nykykatekismuksessa. Niin se maailma muuttuu ja Pirska vaan nukkuu Ruususen unta.
                    (http://www.cosgan.de/images/smilie/muede/g025.gif)
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: juhani - 05.01.10 - klo:21:38
juutalaisuuden hamish-liikkeen ja körttiläisyyden välillä ei ole mitään poikkeavuutta... epäuskon, epäilyn ja sosiaalisten kommunikaatioiden välillä ne pyörivät...
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: vaivattu sielu - 05.01.10 - klo:22:58
Sielu, mikä juutalaisuuden laji olisi heidän 'körttiläisyytensä'? Siinäkin uskontokunnassa on omat lakihenkiset niuhottajansa ja haihattelevat mystikkonsa. Tapasitko Israelissa alatien juutalaisuutta?

Tapasin aivan kaikenlaisia. Syntistä, syntistä sukukuntaa, niin kuin minäkin. Tutustuin vähemmän ortodoksi juutalaisuuteen. Heillä on aivan omat sääntönsä ja tulkintansa uskonnosta, josta en päässyt perillä. He olivat enemminkin  ihmetyksen aihe. He taitavat olla aika eristäytynyt kansanosa. Ystävällisyys ja suvaitsevaisuus oli silmiinpistävää muista maista viime aikoina tulleiden juutalaisten keskuudessa. Keski-Euroopasta tulleiden juutalaisten kohdalla ystävällisyys ja suvaitsevaisuus ilmeni parhaiten. Jenkkilästä tulleiden kohdalla oli ominaista itsetietoisuus ja oman arvon korotus. Kaikille oli yhteistä suuri halu oppia hebreankielen taito. Afrikasta vasta tulleiden "tummien juutalaisten" lasten innostus uusien asioiden oppimiseen (mm.pyörällä ajon oppimiseen) oli merkille pantavaa. Oli hupaisaa katsoa kuinka innolla lapset opettelivat uusia asioita ja se kuinka vastaanottokeskusten  henkilökunta rohkaisi heitä uuden oppimisessa.

Lainaus
Kirjoittanut: Salis
"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
Me kristityt olemme kaikki Jumalan kansaa ilman Israelin esikoisoikeutta.

Lainaus
Kirjoittanut: Jampe
Lainaus
Näin minäkin vahvasti ajattelen.  Eivät juutalaiset ole sen enempää "Jumalan kansaa" kuin ketkään muutkaan! Ja sanoisin kyllä siihenkin käsitykseni että ihan yhtä suuri siunaus tulee meille, rukoilimme sitten juutalaisten tai körttiläisten puolesta tai vaikka kenialaisten, => eli ei minkäänlaista siunausta!

selitys ylläolevaan outoon väitteeseen:  siunaus ei tule rukoilemalla vaan armosta, pyytämättä ja ilmaiseksi.

Perustelen oman näkökantani ainoastaan Jumalan sanaan ja siihen luotan. Muut voivat olla minun puolestani mitä mieltä tahansa.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 06.01.10 - klo:09:23
Tapasin aivan kaikenlaisia. Syntistä, syntistä sukukuntaa, niin kuin minäkin. Tutustuin vähemmän ortodoksi juutalaisuuteen. Heillä on aivan omat sääntönsä ja tulkintansa uskonnosta, josta en päässyt perillä. He olivat enemminkin  ihmetyksen aihe. He taitavat olla aika eristäytynyt kansanosa. Ystävällisyys ja suvaitsevaisuus oli silmiinpistävää muista maista viime aikoina tulleiden juutalaisten keskuudessa. Keski-Euroopasta tulleiden juutalaisten kohdalla ystävällisyys ja suvaitsevaisuus ilmeni parhaiten. Jenkkilästä tulleiden kohdalla oli ominaista itsetietoisuus ja oman arvon korotus. Kaikille oli yhteistä suuri halu oppia hebreankielen taito. Afrikasta vasta tulleiden "tummien juutalaisten" lasten innostus uusien asioiden oppimiseen (mm.pyörällä ajon oppimiseen) oli merkille pantavaa. Oli hupaisaa katsoa kuinka innolla lapset opettelivat uusia asioita ja se kuinka vastaanottokeskusten  henkilökunta rohkaisi heitä uuden oppimisessa.

Perustelen oman näkökantani ainoastaan Jumalan sanaan ja siihen luotan. Muut voivat olla minun puolestani mitä mieltä tahansa.


Sama peruste. :icon_wink:
Otsikko: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 06.01.10 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Eivät juutalaiset ole sen enempää "Jumalan kansaa" kuin ketkään muutkaan! Ja sanoisin kyllä siihenkin käsitykseni että ihan yhtä suuri siunaus tulee meille, rukoilimme sitten juutalaisten tai körttiläisten puolesta tai vaikka kenialaisten, => eli ei minkäänlaista siunausta!

selitys ylläolevaan outoon väitteeseen:  siunaus ei tule rukoilemalla vaan armosta, pyytämättä ja ilmaiseksi.


Asioilla on useita eri puolia, ja EI ole niin, että kun katsotaan asian yhtä puolta, niin siitä seuraisi se, että kaikki muutkin puolet olisivat juuri tuon yhden osasen kaltaisia.
On totta, että eri näkökulmista katsoen juutalaiset ovat yhtä paljon Jumalan kansaa, kuin muutkin kansat.
Tietystä näkökulmasta katsoen israelilaiset taasen ovat Jumalan ainoa erityisesti valittu kansa.
Jumala on eroittanut israelin kansan tiettyjä tehtäviä varten, jotka hän tuon kansan kautta on jo toteuttanut ja vielä tulee toteuttamaan.
Se, että Jumala on israelin valinnut, on välillä ollut tuolle kansalle kovinkin raskasta.
Raamattu sanoo, että "joka Israelia siunaa, sitä Jumala siunaa".
Foorumin ehkä kaikkein suvaitsevimpana ihmisenä
(joskin en kovin paljoa meteliä tästä piirteestäni viizi pitää)
hyväksyn täysin sen, että joku uskoo, että israelin kansan siunaamisesta ja sen puolesta rukoilemisesta ei tule minkäänlaista siunausta rukoilijalle.

Raamatun opetus toki on se, että kaikkien ihmisten ja kansojen puolesta tulee rukoilla.
Israelin puolesta rukoileminen ei pitäisi johtaa tilaan, että israelilaisten viholliset jätetään rukousten ulkopuolelle.
Israelin puolesta tulee rukoilla paljon, että kääntyisivät Kristuksen puoleen ja ottaisivat hivenen paremmin huomioon joidenkin vastustajiensa humanitäärisessä mielessä kovinkin huonot olosuhteet.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Peeco - 06.01.10 - klo:17:32
Perustelen oman näkökantani ainoastaan Jumalan sanaan ja siihen luotan. Muut voivat olla minun puolestani mitä mieltä tahansa.
Taas yksi jolle totuus on valjennut ekslusiivisesti? Noh, ei nyt sentään, mutta aika kritiikittömästi tämä muutamaan hassuun raamatunkohtaan perustuva teologia on saatu luterilaiseen kirkkoon istuttaa. Monille riittää perusteluksi 1 Moos. 12:3. Jostain syystä UT:n johdonmukainen oppi kristillisestä seurakunnasta so. Jeesuksen seuraajista "Jumalan Israelina" hylätään ja vaaditaan, että meidän pitäisi edelleen suorittaa jotain uskonnolista velvollisuutta yhtä nykyajan kansallista tai rodullista ryhmää kohtaan. Tämä on ihan pimeetä. Vuosikaudet olen vaiennut, kun minulle on sanottu, että ei voi mitään kun Jumalan niin käskeen. Nyt olen alkanut ottaa selvää ja voilá, kyseessä onkin luterilaisuuteen ujutettu amerikkalainen fundamentalistinen oppikäsitys, josta klassisessa kristinuskossa ei ole hajuakaan (tähän on nyt pakko panna huomautus, että KORVAUSTEOLOGIA ON VÄÄRIN, koska muuten seuraavaksi joku syyttäisi antisemitismistä). Ei voi olla sellaista kristillistä oppia, joka sivuuttaa Jeesuksen niinkuin tämä Israel-uskovaisuus useimmiten tekee.

Kovan kipuilun kanssa olen tätä käynyt läpi ja miettinyt onko minulla osaamista ja oikeutta ryhtyä väittelemään tästä asiasta, mutta Gazan sota ja hartaiden krisittyjen Israel-ystävien kyvyttömyys esimerkiksi myös Herättäjä-Yhdistyksessä tunnustaa että ihmisoikeusloukkaus on ihmisoikeusloukkaus vaikka voissa paistaisi, sai minut asialle. Kun tiukka paikka tulee niin kukkokin munii: vaikka olen aina vannonut itselleni etten sotkeudu teologisiin oppirakennelmiin niin olen nyt alkanut perehtyä tähän kysymykseen ja kyllä Israelin ystävät melkoista pikapullaa meille syöttävät.

Peruste: Luvattua maata ja valittua kansaa koskevia teologioita on varmaan tuhansia ml. islamilaiset, kristilliset ja juutalaiset käsitykset. On ihan turha kuvitella että tätä kysymystä parilla raamatunlauseella voisi ratkaista. Toiseksi, jos väitetään että Raamatussa on jokin pelastushistoriallinen kertomus, jossa UT on jatko-osa, niin miksi sitten juutalaisten ja nyky-Israelin kohdalla poikkeus tästä, kun UT:n kirjoittajat ovat kuten edellä sanoin yksimielisiä siitä mikä on Jumalan Israel uudessa liitossa? Kaikki Jeesuksen seuraajat siis; juutalaisilta ei ole otettu pois mitään, mutta he ovat liiton hyljänneet. Meillä ei ole velvoitteita muuta kuin seurata Jeesusta ja rukoilla kaikkien maailman ihmisten puolesta.

Osuvasti tämän päivän (loppiaisen)  2. lukukappaleessa Ef 3:

Lainaus
Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen. Tämän evankeliumin palvelija minusta on tullut sen armolahjan perusteella, jonka Jumala on voimassaan minulle suonut.
    Minulle, kaikista pyhistä vähäisimmälle, on annettu se armo, että saan julistaa kansoille sanomaa Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta ja ilmoittaa sen pyhän suunnitelman, jonka Jumala, kaiken luoja, on ikiajoista asti pitänyt salaisuutenaan.

Kumoaako mooseksenkirja tämän?

Ja älkää sanoko että meillä Suomessa ei ole kristillistä sionismia, tai että meillä ei ole "sellaista" kristillistä sionismia. Kyllä meillä on. Ja ne jotka joka tilassa puolustelevat Israelin valtion toimia ja eivät halua tehdä eroa poliittiseen kristilliseen sionismiin valitettavasti ovat "sellaisia". Enkä mitenkään voi kovin hyvällä katsoa heidän toimintaansa käytyäni mm. 4 kertaa Bethlemissä ja nähtyäni ja kuultuani millaista Israelin "maanpuolustus" nykyään on.

Linkkejä ja lukemista:
Reima Jokinen ei ehkä ole auktoriteetti tällä foorumilla, mutta silti hän avaa keskustelua klassisen teologian näkökulmasta: http://www.concordia.fi/lehti/2006/42006/4.html (http://www.concordia.fi/lehti/2006/42006/4.html)
Stephen Sizerin "Alternative theology of Holy Land" ei ole oikeastaan vaihtoehtoista, vaan päivän tilanteeseen päivitettyä klassista kristillistä teologiaa: http://www.churchsociety.org/churchman/documents/Cman_113_2_Sizer.pdf (http://www.churchsociety.org/churchman/documents/Cman_113_2_Sizer.pdf): Tämä on hyvä ja monipuolinen - liian paljon asiaa referoitavaksi!
Lukekaa Munkki Serafimin "Kultainen Jerusalem", Kirjapaja 2008.
Lukekaa Stephen Sizerin Zion's Christian Soldiers ja Christian Zionism - Road Map to Harmageddon
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Jampe - 06.01.10 - klo:18:47
Nimenomaan! Täysin samaa mieltä ja aamen! Hyvin sanottu!  :023:

Kyse on luterilaiselle kirkolle vieraasta "kristillisestä siionismista" joka todella on ujutettu amerikkalaisperäisestä fundamentalisti-lahkolais-karismaattisuus-pellehermanniuskonnosta!

Mitään tekemistä moisella poliittisella rasismilla ei perinteisen kristillisyyden tai luterilaisuuden kanssa ole.  Ihmetellä pitää että joitan vakavia luterilaisiakin on siihen huuhaaseen jallitettu.



edit: muutaman kerran olen joutunut/tullut höynäytetyksi israel-ystävien tilaisuuksiin ja kyllähän sellaista potaskaa, mitä siellä suu vaahdossa paastaan, ei ole missään muualla!  Tiedotusvälineillä on muka "salaliitto" Israelia vastaan ja kaikenlaista yyber-ihmeellistä sontaa jossa ei ole päätä ei häntää.  Ollaan muka perustelevinaan raamatulla sitä tolkutonta arabeihin ja palestiinalaisiin khdistuvaa rasismia... mitkaan Israelin sotatoimet tai kammottavuudet palestiinalais-siviiliväestöä kohtaan eivät heidän mielestään ole väärin.

Se on pelkkää maiden välistä politiikkaa mutta nämä kekkulit sekoittavat siihen uskonnonkin ja vaativat muilta vielä samaa!  Kirkkojen ovet välittömästi kiinni ko. tilaisuuksilta!  Ymmärtävätköhän kaikki kirkkovaltuustot edes minkälaista toimintaa sallivat. päästäessään niitä kirkkoihin Israel-päiviään pitämään?  Tuskin!  Jos yleinen tietoisuus leviäisi, kyllä äkkiä tilat hupenisivat.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: mies valaan vatsasta - 06.01.10 - klo:19:35
Ja niin kiihko nostaa jälleen päätään...

Ei tässä ole varaa kai tuomita sen paremmin palestiinalaisia kuin Israelilaisia. Tuosta liitonrikkomisesta en sano mitään kun en sopimusosalpuoli ole. Sen paremmin ei taida olla varaa arvostella siihen lliittyen.

Toisaalta nyt kannattaisi huomata yksi olennainen ero: juutalaiset Jumalan valittuna kansana (missä muodossa hyvänsä) ei ole sama asia kuin Israel maallista valtaa harjoittavana valtiona. Ainakaan Raamatussa ei puhuta mitään siihen viittavaa (?)
Ainakaan en muista kehotuksia nostaa Golda Meir tai Shimon Peres valtion johtoon pääministerinä.

Ja tuomitsemisen sijaan olisi järkevämpää suunnata keskustelua siihen, kuinka saataisiin rauha aikaan. Syyttely ja oman oikeuden hakeminen ei johda kuitenkaan minnekkään, jos ollaan maallisin valtuuksin (aseet) liikkeellä.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Peeco - 06.01.10 - klo:19:46
Ei tässä ole varaa kai tuomita sen paremmin palestiinalaisia kuin Israelilaisia. Tuosta
No ei varmasti, mutta siitä ei nyt ollut kysymyskään vaan siitä onko meille annettu joitakin uskonnollisia käskyjä tms., jotka edellyttäisivät kirkossa rehottavaa rasistisen poliittisen ideologian levittämistä (=kristillinen sionismi).
Toisaalta nyt kannattaisi huomata yksi olennainen ero: juutalaiset Jumalan valittuna kansana (missä muodossa hyvänsä) ei ole sama asia kuin Israel maallista valtaa harjoittavana valtiona. Ainakaan Raamatussa ei puhuta mitään siihen viittavaa (?)
No tällainen käsitys minullakin on aina ollut. Asiassa on kaksi muttaa:
a) Israelin ystävät ovat aivan vuorenvarmoja että Israel=Israel
b) Juuri tänään kirkossa mietin että mitkähän edellytykset tavan tallaajalla on ymmärtää mistä on kysymys, kun rukoillaan ja lauletaan Israelista (Israel sitä sun tätä). En itse ainakaan voi kuin arvata mistä on kysymys. Tavan tallaaja varmaan arvelee, että Israelin suurlähetystö on sponsoroinut tilaisuutta?  :icon_biggrin:  Voipipi olla kirkolla (toistaiseksi) tiedostamaton imago-ongelma edessä?

Pitäisikö meidän perustaa suomenkielinen kristillinen sionismi-sivusto, että saataisiin julkisen kritiikin kohteeksi seurakuntien toiminta poliittisen ideologian tukijoina ja totuus julki, mitä Israel-illoissa oikeasti tapahtuu (ehkä voimme pyytää Israel-ystäviä itse julkaisemaan illat vaikkapa videoina nettiin?). http://www.christianzionism.org/ (http://www.christianzionism.org/). Sitä minä ihmettelen (tai oikeastaan en... ...mutta ihmettelen kuitenkin...) että piispat ja kirkkoherrat ovat hiljaa kuin huopatossutehtaassa tai syöttävät potaskaa, että meidän pitää ymmärtää kaikkia... Ai niin Wille Riekkinen on toiminut suoraselkäisesti ja johtanut hiippakuntansa tukemaan Jordanian ja Pyhän maan luterilaista kirkkoa.

Ja arvoisat lukijat: jos teitä nyt alkaa kuvottaa että joku uskaltaa tuoda politiikkaa tänne uskonnolliseen yhteisöön, niin se en ole minä vaan ne , jotka sanovat että kristittyjen pitää rukoilla nyky-Israelin valtion puolesta. Minä en halua ollenkaan politiikkaa, en halua olla palestiinalaisten sen paremmin kuin israelilaistenkaan poliittinen bulvaani. Haluan että kristityt Lähi-Idässä täysin epäpoliittisesti osallistuvat humanitaariseen ja ihmisoikeustyöhön. Siihen on meillä loistavat mahdollisuudet ja kanavat joiden kautta sekä kaikki Isralin ja Palestiinan ystävät voivat olla rakentamassa parempaa tulevaisuutta molemmille kansoille. Jos teitä ahdistaa tämä keskustelu, niin voitte heti tehdä hyvän työn ja lahjoittaa Kirkon ulkomaanavun kautta Palestiinaan, SLS:n kautta Palestiinaan ja Israeliin ja seuraavalla lomalla osallistua EAPPI-ohjelman kautta rauhan rakentamiseen ihmisoikeustarkkailijana. Jeesuksen seuraaminen ei ole koskaan ollut helpompaa!  www.kua.fi (http://www.kua.fi) - www.mission.fi (http://www.mission.fi).
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Jampe - 06.01.10 - klo:22:18
Ja niin kiihko nostaa jälleen päätään...



Olet oikeassa!  Voisihan nuo asiat vähemmänkin kulmikkaasti sanoa. Tämä vain on äärimmäisen kuvottava ilmiö, en voi sille mitään että verenpaineet nousi. Minun osalta tämä mainittu ketju loppuukin nyt.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 07.01.10 - klo:07:43
Ja älkää sanoko että meillä Suomessa ei ole kristillistä sionismia, tai että meillä ei ole "sellaista" kristillistä sionismia. Kyllä meillä on. Ja ne jotka joka tilassa puolustelevat Israelin valtion toimia ja eivät halua tehdä eroa poliittiseen kristilliseen sionismiin valitettavasti ovat "sellaisia". Enkä mitenkään voi kovin hyvällä katsoa heidän toimintaansa käytyäni mm. 4 kertaa Bethlemissä ja nähtyäni ja kuultuani millaista Israelin "maanpuolustus" nykyään on.

Näin juuri. Ja juuri tätä kristillistä sionismia osaa Israelin valtio käyttää hyödykseen. Sitten joku kirjoittaa vielä, että pitäisi varoa juutalaisten ja Israelin valtion yhdistämistä: Juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa, mutta Israelin valtio ei. En hyväksy tällaistakaan perustetta. Olemme kaikki Jumalan kansaa. Ei ole olemassa Jumalan valittua kansaa.


Olisiko todellakin niin, että Jumala tekisi eron kansojen välillä ja ylenkatsoisi vaikkapa suomalaisia, saksalaisia, venäläisiä tai puolalaisia. Katsoisiko Jumala niin, että Israel/juutalaiset ovat ykköskansaa ja muut kansat rupusakkia. Jakaisiko Jumala äärettömässä viisaudessaan kansat erilaisiin luokkiin. Tätä on äärimmäisen vaikea uskoa. Olisiko absoluuttinen totuuden haltija ja omnipotentiaalinen Jumala niin pikkumainen, että valitsisi vain Israelin? Ja pitääkö meidän olla niin yksinkertaisia, että uskomme Raamatun tavulleen Jumalan sanaksi?
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:08:01
Lainaus
Olisiko todellakin niin, että Jumala tekisi eron kansojen välillä ja ylenkatsoisi vaikkapa suomalaisia, saksalaisia, venäläisiä tai puolalaisia. Katsoisiko Jumala niin, että Israel/juutalaiset ovat ykköskansaa ja muut kansat rupusakkia. Jakaisiko Jumala äärettömässä viisaudessaan kansat erilaisiin luokkiin. Tätä on äärimmäisen vaikea uskoa. Olisiko absoluuttinen totuuden haltija ja omnipotentiaalinen Jumala niin pikkumainen, että valitsisi vain Israelin? Ja pitääkö meidän olla niin yksinkertaisia, että uskomme Raamatun tavulleen Jumalan sanaksi?


Jos uskoo, että Raamattu ei ole erehtymätön Jumalan ihmisille antama ilmoitus, niin kannattaa istahtaa rauhassa penkille ja miettiä tarkemmin esim. sitä, kuinka todennäköistä on, että Jumala on valinnut jonkun kansan itselleen.

Olettakaamme, että Raamattu on vain ihmisen kirjoittama, ainakin osittain erehtyväinen kirjasto.
Kumpi tällöin on todennäköisempää:
a) Jumala on valinnut jonkun kansan
b) Jumala on lähettänyt oman Poikansa maailmaan kuolemaan ihmiskunnan edestä?


Tuo jälkimmäinen väite jos mikä on uskomaton. Se on järjen vastainen.
Joku Raamatun kirjoittajistakin kuvaa asiaa hullutukseksi.

Taasen ajatus, että Jumala valitsee itselleen jonkun kansan ei ole lähellekään niin kummallinen.
Tällaisia jumalia taitaa maailmanhistoriassa olla enemmänkin.
Suomalaisillakin on joskus ollut oma jumalansa.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 07.01.10 - klo:08:28
Näin juuri. Ja juuri tätä kristillistä sionismia osaa Israelin valtio käyttää hyödykseen. Sitten joku kirjoittaa vielä, että pitäisi varoa juutalaisten ja Israelin valtion yhdistämistä: Juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa, mutta Israelin valtio ei. En hyväksy tällaistakaan perustetta. Olemme kaikki Jumalan kansaa. Ei ole olemassa Jumalan valittua kansaa.


Olisiko todellakin niin, että Jumala tekisi eron kansojen välillä ja ylenkatsoisi vaikkapa suomalaisia, saksalaisia, venäläisiä tai puolalaisia. Katsoisiko Jumala niin, että Israel/juutalaiset ovat ykköskansaa ja muut kansat rupusakkia. Jakaisiko Jumala äärettömässä viisaudessaan kansat erilaisiin luokkiin. Tätä on äärimmäisen vaikea uskoa. Olisiko absoluuttinen totuuden haltija ja omnipotentiaalinen Jumala niin pikkumainen, että valitsisi vain Israelin? Ja pitääkö meidän olla niin yksinkertaisia, että uskomme Raamatun tavulleen Jumalan sanaksi?

Minua ei haittaa se, jos juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa. En ota sitä niin, että Jumala pitäisi meitä suomalaisia sen huonompina. Siitä Israelin valtiosta olen vain ajatellut, että Jumala lupasi määrätyn maapalan Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen. Se ei ole mikään kauhean iso ala, joten kuvittelisin, että meille muille riittää yllin kyllin jakamista siinä maassa, joka jää yli juuri tuosta palasesta.

Tällä en mitenkään halua puolustella kaikkea sitä pahaa, mitä juutalaiset tekevät naapureilleen. En myöskään usko, että juutalaiset siellä yksin ovat pahanteossa.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 07.01.10 - klo:08:46
Minua ei haittaa se, jos juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa. En ota sitä niin, että Jumala pitäisi meitä suomalaisia sen huonompina. Siitä Israelin valtiosta olen vain ajatellut, että Jumala lupasi määrätyn maapalan Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen. Se ei ole mikään kauhean iso ala, joten kuvittelisin, että meille muille riittää yllin kyllin jakamista siinä maassa, joka jää yli juuri tuosta palasesta. Tällä en mitenkään halua puolustella kaikkea sitä pahaa, mitä juutalaiset tekevät naapureilleen. En myöskään usko, että juutalaiset siellä yksin ovat pahanteossa.

Ei toki, mutta ristiriidan syyt ovat juuri tuossa maapalassa. Palestiinalaisethan ajettiin asein ja väkivalloin pois Israelin alueelta. Ja: Jos valitsen jonkun, jätän pois jonkun toisen. Mitä tarkoittaa valittu kansa? Onko juutalaisilla taivaspaikka automaattisesti? Ja meillä muilla ei?
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pena - 07.01.10 - klo:10:19
Tuo maapala on tuhansien vuosien ajan ollut maapallomme halutuimpia. Muistetaan vaikka historianläksyä 'hedelmällisestä puolikuusta'. Siinähän se on kyseisen sirpin keskellä kuin kiusallaan.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 07.01.10 - klo:10:46
Ei toki, mutta ristiriidan syyt ovat juuri tuossa maapalassa. Palestiinalaisethan ajettiin asein ja väkivalloin pois Israelin alueelta. Ja: Jos valitsen jonkun, jätän pois jonkun toisen. Mitä tarkoittaa valittu kansa? Onko juutalaisilla taivaspaikka automaattisesti? Ja meillä muilla ei?

Kuten aiemmin mainitsin, en ole hirveästi lukenut näistä asioista. En ole myöskään tutustunut Israelin ystävien juttuihin, mitä he levittävät keskuudessaan. Näillä vajavaisilla tiedoilla ajattelen vain, että jos Jumala lupasi sen maan Aabrahamin jälkeläisille, niin se kuuluu vain ja ainoastaan heille. Jos sinne myöhemmin on tullut muita kansoja ja heille on syntynyt sinne perillisiä, niin minusta se ei poista sitä tosiasiaa, kenelle itse Jumala on sen maan antanut.

Valitulla kansalla en ole koskaan ymmärtänyt automaattista taivaspaikkaa.

Jos Israelin ystävillä on joitain älyttömiä kouhotuksia, niin he vastaavat itse niistä kouhotuksistaan. Minä en niitä edes tunne juuri ollenkaan enkä voi vastata heidän puolestaan mitään.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Peeco - 07.01.10 - klo:10:53
Kuten aiemmin mainitsin, en ole hirveästi lukenut näistä asioista.
Näillä vajavaisilla tiedoilla ajattelen vain, että jos Jumala lupasi sen maan Aabrahamin jälkeläisille...
No mihin perustuu käsityksesi, että Jumala on antanut maan on annettu Aabrahamin jälkeläisille?
- minkä maan   - missä määritelty
- ikuisesti?  - missä niin sanottu?
- kenelle tarkalleen ottaen? Ketä ovat Aabrahamin jälkeläiset? VT:n mukaan, UT:n mukaan; tarkoitatko sanoa, että uskot VT:in mutta et UT:n lupauksiin? Miksi haluat sivuuttaa UT:n?
Minun käsitykseni on, että Jumala ei ole ottanut tehtäväkseen tehtäväkseen järjestellä minkään alueen poliittista karttaa ja joka sellaista väittää ei ole ymmärtänyt joitakin keskeisiä Raamatun opetuksia.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:11:02
Lainaus käyttäjältä: Salis
Mitä tarkoittaa valittu kansa? Onko juutalaisilla taivaspaikka automaattisesti? Ja meillä muilla ei?


Termillä "valittu kansa", kun sillä viitataan Israeliin, tarkoitetaan, että Jumala on valinnut Israelin tiettyjä erikoistehtäviä varten.
Osa näistä tehtävistä on jo suoritetty, osa tullaan suorittamaan myöhemmin.
Tämä valitun kansan tehtävä liittyy evankeliumiin ja sen eteenpäin viemiseen.

Mitä sitten tulee yksittäisiin valitun kansan jäseniin, niin jokainen Jeesukseen uskova israelilainen pelastuu,eli samat säännöt pätevät uohon pelastusasiaan, kuin pakanoillakin, eli niillä, jotka eivät ole israelilaisia.

Uskonnollisella puolella voidaan myös Jeesukseen uskovista ihmisistä käyttää termiä "valittu kansa".
Tämä valittu kansa on kuitenkin käsitteenä eri, kuin tuo ensiksimainittu "valittu kansa".

Täällä lyhyt kuvaus termistä "valittu kansa", kun kyseessä ovat israelilaiset:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysV.htm#VALITTU
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 07.01.10 - klo:11:05


Termillä "valittu kansa", kun sillä viitataan Israeliin, tarkoitetaan, että Jumala on valinnut Israelin tiettyjä erikoistehtäviä varten.
Osa näistä tehtävistä on jo suoritetty, osa tullaan suorittamaan myöhemmin.
Tämä valitun kansan tehtävä liittyy evankeliumiin ja sen eteenpäin viemiseen.

Mitä sitten tulee yksittäisiin valitun kansan jäseniin, niin jokainen Jeesukseen uskova israelilainen pelastuu,eli samat säännöt pätevät uohon pelastusasiaan, kuin pakanoillakin, eli niillä, jotka eivät ole israelilaisia.

Uskonnollisella puolella voidaan myös Jeesukseen uskovista ihmisistä käyttää termiä "valittu kansa".
Tämä valittu kansa on kuitenkin käsitteenä eri, kuin tuo ensiksimainittu "valittu kansa".

Täällä lyhyt kuvaus termistä "valittu kansa", kun kyseessä ovat israelilaiset:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysV.htm#VALITTU

Ja koko selityksen loppu on mielenkiintoinen: "Kristinuskossa valittuna kansana on pidetty kristittyjä."
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:11:18
Lainaus
No mihin perustuu käsityksesi, että Jumala on antanut maan on annettu Aabrahamin jälkeläisille?
- minkä maan   - missä määritelty

Jos tarkoitat maa-aluetta, jonka Jumala on luvannut Jaakobin jälkeläisille, niin kunkin Jaakobin pojan (Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, ...) alueet ovat jollain tarkkuudellaä Raamatussa määritelt. En tarkkaan muista mikä Mooseksen kirja se oli, mutta sieltä se löytyy, kun vähän jotenin netistä löytyvää Raamattuhakukonetta käyttää.

Lainaus
- ikuisesti?  - missä niin sanottu?

En jaksa kaivaa, mutta VTssä näinkin on kerrottu.
Tosin siihen liittyi ehtoja, että jos kansa röttöilee, niin se ajetaan ennemmin taikka myöhemmin pois maastaan, mutta Jumala sitten aina hakee kansan takaisin. Sanoisinko yleistäen näin, että omistusoikeus on pysyvä, mutta hallintaoikeus riippuu kansan suhteesta Jehovaan.




Lainaus
-  kenelle tarkalleen ottaen? Ketä ovat Aabrahamin jälkeläiset? VT:n mukaan, UT:n mukaan; tarkoitatko sanoa, että uskot VT:in mutta et UT:n lupauksiin? Miksi haluat sivuuttaa UT:n?
Minun käsitykseni on, että Jumala ei ole ottanut tehtäväkseen tehtäväkseen järjestellä minkään alueen poliittista karttaa ja joka sellaista väittää ei ole ymmärtänyt joitakin keskeisiä Raamatun opetuksia.

Tarkkaanottaen kyseessä on Jaakobin jälkeläiset: Ruuben, ...., Benjamin.
Pääosin nämä Israelin sukukunnat ovat teillä tietämättömillä vielä.
Vasta Juuda (ehkä vähän myös Benjaminia huhujen mukaan) olisi vasta palannut maahansa.
Jumala sitten palauttaa muutkin tuolle alueelle, kun ajan parhaaxi kazoo.

Raamatussa on mitä ilmeisimmin paljon lupauksia "valitulle kansalle".
Valittuja kansoja kun on ainakin 2, molempien valinnan luonne on erilainen.
Maallisella puolella valittu kansa on "ISrael", uskonnollisella puolella Kristuksen seurakunta.
SIinä sitä sitten kukin voi arpoa omissa oloissaan, mikä lupaus millekin valitulle ryhmälle kuuluupi.

Raamattu kertoo, että Jumala on säätänyt kansoille asumisen rajat, joten kyllä Jumala välillä näitä poliittisia karttojakin tuntuu järjestelevän.

Ainakin yksi Jeesuksen opetuslapsista muistaakseni oli henkilö, joka kuului taikka oli kuulunut ryhmittymään, joka halusi Israelista itsenäisen valtion. Jeesus ei kuitenkaan näyttänyt olevan kovin kiinnostunut siiitä, että kuka sitä poliittista valtaa kyseisellä alueella piti. Paavalikin kehoitti kunnioittamaan sitä esivaltaa, jonka alla ollaan.

Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:11:22
Lainaus
Ja koko selityksen loppu on mielenkiintoinen: "Kristinuskossa valittuna kansana on pidetty kristittyjä."


Totta.
Kuten edellä jo totesin, Kristukseen uskovat ovat myös valittu kansa.
Irael on tietyillä maallisilla tarkoituksilla ajateltuna valittu kansa, Kristuksen seurakunta taasen hengellisessä mielessä valittu kansa.

Jos valitsen lautaselleni perunan palan, ei se tarkoita, että en voisi lasiini valita useasta eri juomavaihtoehdosta vaikkapa piimää.
Lautasellani oleva peruna ei mitenkään kumoa sitä tosiasiaa, että lasissani on piimää.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Leena - 07.01.10 - klo:13:25
Nyt en tiedä olenko oikeassa ketjussa - toivottavasti. Täälläkö pähkäiltiin sitä kuka pelastuu vai miten se oli. Mietin pitkään kirjoittaako ja jos niin mitä. No, meillä on yksi ainoa kuvaus tästä lajittelusta, ja siinä Jeesus sanoo: Minulla oli nälkä...jano...olin sairas...vankeudessa...outo...ja niinpoispäin. Koska luette Raamattua, muistatte varmasti. Harvemmin kuultua. Siinä ei siis sanota että kun olit kastettu...aikuiskastettu...vastustit homoja...naispappeutta...luit ave Mariaa...olit ortodoksi...körtti...puhuit kielillä...
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:13:32
Lainaus
Siinä ei siis sanota että kun olit kastettu...aikuiskastettu...vastustit homoja...naispappeutta...luit ave Mariaa...olit ortodoksi...körtti...puhuit kielillä...

Tuossa kuvauksessa ei edes puhuta uskosta Jeesukseen taikka Jeesuksen sovitustyöstäkään mitään: keskitytään vain ja ainoastaan ihmisen hyviin tekoihin. Ketkä olivat laiminlyöneet hyviä tekoja, joutuivat ikuiseen tuleen, jotka olivat hyviä asioita tehneet, pelastuivat suureeen iloon.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 07.01.10 - klo:15:07
No mihin perustuu käsityksesi, että Jumala on antanut maan on annettu Aabrahamin jälkeläisille?

1. Moos. 15:28-21 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
15:19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset,
15:20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset,
15:21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset."

Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Leena - 07.01.10 - klo:15:25
Tuossa kuvauksessa ei edes puhuta uskosta Jeesukseen taikka Jeesuksen sovitustyöstäkään mitään: keskitytään vain ja ainoastaan ihmisen hyviin tekoihin. Ketkä olivat laiminlyöneet hyviä tekoja, joutuivat ikuiseen tuleen, jotka olivat hyviä asioita tehneet, pelastuivat suureeen iloon.
Se on varsin säpsähdyttävää. Toisaalta: "Pysykää minussa niin minä pysyn teissä. Ilman minua te ette voi tehdä mitään". Olen kuullut kerran tulkittavan näin: Jeesus tunnistaa omat tekonsa, ihminen on vain kuin ränni, enemmän tai vähemmän ruosteinen ja tukossa, jota pitkin hän vaikuttaa, mutta en sitä ihan täysin nielaissut, sillä sehän lähes sisältää ajatksen unissakulkijasta joka ei edes huomaa pahaa ja hyvää olevan. 
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 07.01.10 - klo:16:56
1. Moos. 15:28-21 15:18 Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka:
15:19 keeniläiset, kenissiläiset, kadmonilaiset,
15:20 heettiläiset, perissiläiset, refalaiset,
15:21 amorilaiset, kanaanilaiset, girgasilaiset ja jebusilaiset."

Tuo Eufratiin saakka on paljon luvattu (suhteessa silloisee ja nykytilanteeseen), koska siihen sisältyy Jordania, puolet Irakista ja Syyriasta sekä pieni pala Turkkia. Ja riippuen tulkinnasta, myös sange suuri osa Saudi-Arabiaa.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Peeco - 07.01.10 - klo:18:58
Tuo Eufratiin saakka on paljon luvattu (suhteessa silloisee ja nykytilanteeseen), koska siihen sisältyy Jordania, puolet Irakista ja Syyriasta sekä pieni pala Turkkia. Ja riippuen tulkinnasta, myös sange suuri osa Saudi-Arabiaa.
Lisää pyhiä sotia tiedossa! Ja meidän suomalaiskristittyparkojen pitäisi olla näitä kampanjoita siunaamassa ja tukemassa!!!??? Ei kiitos.
Jos olisin juutalainen, uskoisin varmaan juuri niin kuin Pirska täällä esittää. Kuitenkaan me emme ole juutalaisia: meidän luvattu maamme, pyhä kaupunkimme ja temppelimme on taivaissa (tai itse asiassa meissä itsessämme, kuten UT opettaa).

En ymmärrä miksi meidän pitäisi tässä asiassa muodostaa käsityksemme asiasta tooran perusteella ja siitäkin vain poimimalla valittuja paloja??? Ruvetkaa juutalaisiksi, jos todella olette sitä mieltä että Jumala on heidän puolellaan  ja VT:n käskyt ja lupaukset kaikki voimassa - sillähän se ratkeaa!

Jos ajattelette toisin kuin minä, perustelkaa missä minä tai Jokinen tai Sizer ovat väärässä. Älkää puhuko ohi!

Tässä vielä tiivistettynä Sizerilta:

Ketkä ovat valittu kansa ? Hiekkaa sionistien rattaisiin:

1. VT:n monikansallinen Israel

VT ei tue näkemystä että juutalaiset rotuna tai kansana olisivat rodullisin perustein valittuja. VT:n Israel oli ja profeettojen kehotuksen mukaan sen piti olla monikansallinen. 5.Moos. 23:7-8, Ps 87:4, Hes.47:22-23. Valittuun kansaan kuuluvia ovat ne, jotka uskossa vastaanottavat Jumalan lupauksen. 1900-luvun rotu- ja kansallisuusoppeja ei oltu vielä keksitty.

2. Avoin temppeli

Jesaja (56:3, 6-7) julistaa temppelin avoimeksi: "Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla."

3. Jumalan kansa

Uusi Testamentti vahvistaa valitun kansan avoimen luonteen ja määrittää Jumalan kansan uudella tavalla.

Jeesus varoittaa juutalaisia, jotka yrittävät rajata Jumalan lupaukset itselleen (Joh. 8:39, Luuk. 37:9). "Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä" Jeesus asettaa  roomalaisen sadanpäämiehen uskon esikuvaksi (Matt. 8:10) ja ennustaa, että pakanat tulevat juutalaisten sijasta juhlaan (Matt. 8:11-12). Juutalaiset suljetaan valtakunnan ulkopuolelle, jos he eivät ota Jeesusta vastaan.

Paavalin näkemyksen mukaan "Jumalan Israel" ovat ne, jotka vaeltavat uudeksi luotuina Jeesuksessa (Gal. 6:16). Koko Gal. 6 luku vahvistaa Jeesuksen sanat: valittu kansa ovat ne, jotka seuraavat Jeesusta.

Joh 15 (viiniköynnösvertaus) avaa ajattelun siitä, mikä on juutalaisten ja Jeesuksen seuraajien suhde. Jeesus viittaa VT:n, missä viiniköynnös on Israelin kansan vertauskuva (Ps 80:14-16). Jeesus on oikea viiniköynnös. Uusi Jumalan kansa, Jumalan Israel ovat Jeesuksen seuraajat (Matt. 19:28).

Jumala ei ole hylännyt kansaansa vaan kansa on hylännyt Jumalan. Lupaus koskee Israelin kansaa, kun he kääntyvät ja tekevät parannuksen ja seuraavat Jeesusta (Room. 11:25-32). On jäännös, jonka Jumalan on armossaan valinnut.

4. Valittuna kansana eläminen

Jumalan valittuna kansana eläminen sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa tarkoittaa Jumalan tahdon noudattamista ja UT:ssä Jeesuksen seuraamista. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:6). Kristillisellä kirkolla Jumalan kansana on Jeeuksen lähettämänä tehtävä.  (Kol 3:11-12).

5. Jeesuksen seuraajat ovat Jumalan lapsia ja perillisiä

Juutalaisten perintöosuus on Jeesuksessa. Juutalaiset eivät ole ottaneet lupausta vastaan. Pakanat on kutsuttu ja he ovat ottaneet kutsun vastaan. (Joh 1:11-13). Jeesus on ottanut pois muurin (Jeesuksen seuraajien ei pidä rakentaa muureja tai tukea niiden rakentamista Israelissa) Ef. 2:19-22.

Jumalan valittu kansa ovat Jeesukseen uskovat ja ne, jotka haluavat seurata Jumalan tahtoa. Näin Raamattu todistaa. Raamatun sanoma on että Jeesuksessa raja-aidat puretaan eikä Jumalan lupauksia ole rajattu kansallisin perustein. VT:n lupaukset Abrahamille toteutuvat Jeesuksen seuraajien ja kristillisen kirkon kautta. Jeesukseen uskovat ovat a) eläviä viinipuun oksia b) Jeesuksen veljiä c) valittu kansa d) jäännös e) Jumalan lapsia f) Abrahamin ja Saaran perillisiä g) Jumalan Israel.

Lähde: Stephen Sizer: Zion's Christian Soldiers? The Bible, Israel and the Church. 2007. Inter-Varsity Press.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Pirska - 07.01.10 - klo:19:12
Juutalaiseksi ei voi ruveta, juutalaiseksi synnytään. Sitäpaitsi minulla ei ole mitään hinkua juutalaiseksi. En kadehdi heidän osaansa ja olen oikein tyytyväinen omaan osaani.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:21:30
Juutalaiseksi ei voi ruveta, juutalaiseksi synnytään. Sitäpaitsi minulla ei ole mitään hinkua juutalaiseksi. En kadehdi heidän osaansa ja olen oikein tyytyväinen omaan osaani.

Tarkennan tätä hivenen: kun on kyse juutalaisuudesta kansallisuutena, siihen synnytään.
Kun on kyse juutalaisuudesta uskontona, siihen voi kääntyä vaikkapa arabi taikka suomalainen.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 07.01.10 - klo:21:55
Lainaus
Lisää pyhiä sotia tiedossa! Ja meidän suomalaiskristittyparkojen pitäisi olla näitä kampanjoita siunaamassa ja tukemassa!!!??? Ei kiitos.

Ei kannata huolestua.
Jumala kyllä hoitaa nämä Israelin rahja-asiatkin haluamallaan tavalla kuntoon.
Nythän paikalla on vasta juudan kansa (ja ehkä vähän benjaminia).
Juudan kansalle on luvattu vain osa tuosta suuresta alueesta. Juudan kansalle ie ole luvattu esim. ruubenilaisten taikka gaadilaisten alueita.
Jumala on tuova takaisin loputkin sukukunnat ja hoitava sen maa-asiankin sitten kuntoon ja kaiken lisäksi vielä oikea-aikaisesti.

Ja vielä tuosta valinta-asiasta: kuten totesin, jos valitsee lautaselleen perunan, ei se sulje pois sitä, että lasiinsa voi valita piimää.
Eli yksi valinta ei sulje pois sitä, että on myös toisenluontoisia valintoja.
Israelia ei ole valittu taivaaseen, vaan sinne on valittu Kristuksen seurakunta.
Kristuksen seurakuntaa taasen ei ole valittu siihen, mihin taasen Israel on valittu.
Otsikko: Vs: Körttiläisyyden ja juutalaisuuden ongelma? vol2
Kirjoitti: Salis - 08.01.10 - klo:06:11
1. VT:n monikansallinen Israel

VT ei tue näkemystä että juutalaiset rotuna tai kansana olisivat rodullisin perustein valittuja. VT:n Israel oli ja profeettojen kehotuksen mukaan sen piti olla monikansallinen. 5.Moos. 23:7-8, Ps 87:4, Hes.47:22-23. Valittuun kansaan kuuluvia ovat ne, jotka uskossa vastaanottavat Jumalan lupauksen. 1900-luvun rotu- ja kansallisuusoppeja ei oltu vielä keksitty.

2. Avoin temppeli

Jesaja (56:3, 6-7) julistaa temppelin avoimeksi: "Ja minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla."

3. Jumalan kansa

Uusi Testamentti vahvistaa valitun kansan avoimen luonteen ja määrittää Jumalan kansan uudella tavalla.

Jeesus varoittaa juutalaisia, jotka yrittävät rajata Jumalan lupaukset itselleen (Joh. 8:39, Luuk. 37:9). "Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä" Jeesus asettaa  roomalaisen sadanpäämiehen uskon esikuvaksi (Matt. 8:10) ja ennustaa, että pakanat tulevat juutalaisten sijasta juhlaan (Matt. 8:11-12). Juutalaiset suljetaan valtakunnan ulkopuolelle, jos he eivät ota Jeesusta vastaan.

Paavalin näkemyksen mukaan "Jumalan Israel" ovat ne, jotka vaeltavat uudeksi luotuina Jeesuksessa (Gal. 6:16). Koko Gal. 6 luku vahvistaa Jeesuksen sanat: valittu kansa ovat ne, jotka seuraavat Jeesusta.

Joh 15 (viiniköynnösvertaus) avaa ajattelun siitä, mikä on juutalaisten ja Jeesuksen seuraajien suhde. Jeesus viittaa VT:n, missä viiniköynnös on Israelin kansan vertauskuva (Ps 80:14-16). Jeesus on oikea viiniköynnös. Uusi Jumalan kansa, Jumalan Israel ovat Jeesuksen seuraajat (Matt. 19:28).

Jumala ei ole hylännyt kansaansa vaan kansa on hylännyt Jumalan. Lupaus koskee Israelin kansaa, kun he kääntyvät ja tekevät parannuksen ja seuraavat Jeesusta (Room. 11:25-32). On jäännös, jonka Jumalan on armossaan valinnut.

4. Valittuna kansana eläminen

Jumalan valittuna kansana eläminen sekä Uudessa että Vanhassa Testamentissa tarkoittaa Jumalan tahdon noudattamista ja UT:ssä Jeesuksen seuraamista. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi (Jes 42:6). Kristillisellä kirkolla Jumalan kansana on Jeeuksen lähettämänä tehtävä.  (Kol 3:11-12).

5. Jeesuksen seuraajat ovat Jumalan lapsia ja perillisiä

Juutalaisten perintöosuus on Jeesuksessa. Juutalaiset eivät ole ottaneet lupausta vastaan. Pakanat on kutsuttu ja he ovat ottaneet kutsun vastaan. (Joh 1:11-13). Jeesus on ottanut pois muurin (Jeesuksen seuraajien ei pidä rakentaa muureja tai tukea niiden rakentamista Israelissa) Ef. 2:19-22.

Jumalan valittu kansa ovat Jeesukseen uskovat ja ne, jotka haluavat seurata Jumalan tahtoa. Näin Raamattu todistaa. Raamatun sanoma on että Jeesuksessa raja-aidat puretaan eikä Jumalan lupauksia ole rajattu kansallisin perustein. VT:n lupaukset Abrahamille toteutuvat Jeesuksen seuraajien ja kristillisen kirkon kautta. Jeesukseen uskovat ovat a) eläviä viinipuun oksia b) Jeesuksen veljiä c) valittu kansa d) jäännös e) Jumalan lapsia f) Abrahamin ja Saaran perillisiä g) Jumalan Israel.

Lähde: Stephen Sizer: Zion's Christian Soldiers? The Bible, Israel and the Church. 2007. Inter-Varsity Press.

Kiitos hyvistä ja tähdellisistä perusteista. Kristillinen sionismi elää ja voi hyvin erityisesti Yhdysvalloissa, mutta niinpä se näkyy vaikuttavan Suomessakin.