Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys  (Luettu 38315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Herkkähipiäinen naispappi?
« Vastaus #75 : 24.01.09 - klo:19:19 »
Heh,
Isä sana taitaa pikkasen kiusata naispappeja?
 No ehkä kysymys on kun oli silloin sellainen kulttuuri?

Kaksi mormoonia tuli Suomeen ja nehän tapaansa oli opetellut suomea, vaikkakaan ei ihan hyvin.
No sitten ne tyylilleen uskollisina meni sliipattuna puvut päällä tandempyörällä Savoon johki maalaistaloon.
Maalaispoika avasi oven.
Heille oli opetettu, että tulee sanoa. Olen pahoillani, mutta olen tullut tapaamaan isääsi.
Mormooni kloonit sanoi: Olen pahollainen, olen tullut tappamaan isäsi.

No miten toi liitty mihkään?
No kun jos toi Isä tai Pater kiusaa naispappeja, niin ei huolta se vaan on kielellinen juttu. Ilman sen suurempaa sukupuolisuus juttua.

Kaikesta ne naiset suuttuu.Miten niille voi mistään mitään sanoa?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #76 : 25.01.09 - klo:11:05 »
Tuleehan kirkkoherraki sanasta kyrkoherde eli kirkon paimen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #77 : 25.01.09 - klo:12:17 »
Niin, ja tuomiorovasti ja -kapituli tulevat latinan sanasta domus, koti.

hm

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #78 : 25.01.09 - klo:15:13 »
Punatulkku taitaa olla ruotsiksi domherre.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #79 : 25.01.09 - klo:16:31 »
Punatulkun nimi taitaa tulla kardinaalinpunaisesta höyhenpuvusta.

hm

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #80 : 25.01.09 - klo:17:01 »
Niin taitaa tulla. Briteillä ko. siivekäs on (Eurasian) Bullfinch.

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #81 : 25.01.09 - klo:23:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Sanneli"
Tuleehan kirkkoherraki sanasta kyrkoherde eli kirkon paimen.


Nykyruotsiksi on  tosiaan herde eli "paimen", mutta aiemmin se on ollut sielläkin autoritaaris-patriarkaalinen "herra" (kirkiohärra, kyrkoherre, körkhern...).

http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #82 : 02.04.09 - klo:21:00 »
Lainaus käyttäjältä: "harhailija"
Tekee taas mieli pohtia, sori.

Elikkä: minulle tuli mieleen, ja uskovaisilta tätä yritin taannoin eräällä foorumilla kysyäkin, että millä perustein Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa kokonaisuudessaan?

Tarkoitan siis sitä, että kuka näin on väittänyt, millainen auktoriteetti on hänellä ollut tukenaan ja mihin hän on väitteensä perustanut?

Ymmärrän kyllä nämä Pyhä Henki -asiat, muttei siltikään käy laatuun, että mitenkä voidaan aukottomasti todistaa, että esim. Paavalilla on sanoessaan mitä nyt sanoikaan Pyhä Henki takanaan vaikuttamassa? Saati niillä, jotka kokosivat Raamattua miettiessään, mitä jättää pois ja mitä säilyttää kaanoniin.

Näin loppuun heitän kysymyksen, joka on koko pohdinta tiivistettynä, lähinnä: Mitä syitä meillä on luottaa kenenkään muun kuin Jeesuksen sanaan? Joku voisi tietty lisätä, että jos ylipäätään siihenkään, mutta johonkin kai on usko perustettava, vai...?

Niinhän se käärmekin pähkäili, että onko Jumala todella sanonut...
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #83 : 03.04.09 - klo:09:01 »
Raamattua lukiessa mietin, kenelle tai mille joukolle Jumala mitäkin sanoi, milloin ja missä tilanteessa. Esimerkiksi se mikä oli oikein ja tarpeellista vaikkapa erämaassa vaeltavalle kansalle taisteltaessa keitaiden rajallisista vesivaroista (tapetaan kaikki viholliset) ei tule kysymykseenkään nykyaikana.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #84 : 05.04.09 - klo:08:41 »
Raamattuhan ei ollut mikään kirja siihen asti kun 300-luvulla jkr. ihmiset päättivät, että mitä Jumala on todella päättänyt. :)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #85 : 05.04.09 - klo:10:21 »
Ei nyt noinkaan. Ei ihminen vain päättänyt, vaan Jumala vaikutti.

Raamattu on täysin erehtymätöntä Jumalansanaa.
Näin asian näen fundamentalistisesti siihen uskoen ja luottaen.

Ne ihmiset jotka kokosivat Raamatun tähän nykyiseen muotoonsa olivat silloin Pyhän hengen johdatuksessa ja ohjauksessa.
Näitä käännösvirheitä ja muita kun on ovat sitten eriasia, mutta Jumala vaikutti, että Raamatusta sellainen kuin tuli.
Eli se on täysin Jumalan tahdon, mielen ja vaikutuksen mukainen.

Historiakin todistaa Raamatun paikkaansapitävyyden puolesta. En nyt jaksa hakea niitä todisteita, mutta nekin voin laittaa jahka jaksan ja ehdin.

Ikävää kun Raamattua ollaan juuri täällä aina vesittämässä kirjoittaen: No se oli siihen kulttuuriin kuuluvaa ei sitä voi kirjaimellisesti uskoa tai ottaa.
Kokonaisuuden kun ottaa niin Jumalansanaa alusta loppuun.

Ja tämä ei ole vain mun näkemys asiasta.
Muitakin on aikalailla kautta historian jotka uskoo kuten minä siihen. 8)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #86 : 05.04.09 - klo:12:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ei nyt noinkaan. Ei ihminen vain päättänyt, vaan Jumala vaikutti.


Ne ihmiset jotka kokosivat Raamatun tähän nykyiseen muotoonsa olivat silloin Pyhän hengen johdatuksessa ja ohjauksessa.
Jumala vaikutti, että Raamatusta sellainen kuin tuli.
Eli se on täysin Jumalan tahdon, mielen ja vaikutuksen mukainen.

)



Viisveisaajalla oli ajatuksia herättävä kirjoitus. Itsekin olen tätä miettinyt. Mites nyt sitten, kun väitetään että Jumala vaikutti että raamatusta tuli sellainen kuin tuli; -niin mitä todisteita tälle väittämälle on?

Jotenkin on vielä helpohkoa uskoa apostolien ja opetuslasten olleen Jumalan johdoatuksessa koska heillä oli niin välitön kosketus Jeesuksen ja Pyhän Hengen kanssa, mutta että jo vuosisatoja keskenään riidelleen ja eriseuraisuuksia sisältävien kirkolliskokousten kanssa olisiko asia todellakin näin? Kaanonin syntyhän sai alkunsa skismojen ratkaisemisen tarpeesta. Tuossa vaiheessa oli jo olemassa vaikka minkälaista näkemystä ja puoluetta verrattuna alkuseurakuntaan jossa oli "yksi henki ja yksi mieli", -ainakin pääosiltaan!

Olisiko todella näin että kaanonin muodostajat olisivat olleet Jumalan johdatuksessa niin täysin että meille asti olisi säilynyt puhdas raamattu joka on täysin Jumalan sanaa? Mitä minä olen asiaa tutkinut niin monissa vaiheissa jo käännöksiä muodostettaessa on otettu kantaa opillisiin näkökohtiin. Monet kohdat voisi toisenlaisella käännöksellä tulkita toisin.
Ja jos vaikka raamattu olisikin kokonaan puhdasta Jumalan sanaa niin käännökset eivät sitä voi missään nimessä olla vaan ainoastaan alkuperäinen, alkukielinen teksti.




Lainaus
Historiakin todistaa Raamatun paikkaansapitävyyden puolesta. En nyt jaksa hakea niitä todisteita, mutta nekin voin laittaa jahka jaksan ja ehdin.



Mielestäni raamattu viime kädessä on kuitenkin uskon asia. Historiasta löytyy todisteita sekä raamatun paikkansapitävyyden puolesta että sitä vastaan. Jos ajatellaan esim. ongelmaa luominen 7 päivässä vs. evoluutio niin nämä eivät ole sovitettavissa keskenään. Yksi iso asia näiden suhteen on sekin että jos evoluutio olisi raamatun mukainen, niin miksi ihmeessä noin suuresta ja olennaisesta asiasta ei ole mitään opetusta?  Sehän on miljoonille ihmisille kompastuskivi. Toisaalta tämän huomioon ottaen historian ja luonnontieteen todisteet näyttäisivät olevan aika lailla raamattua vastaan.  MInun mielstäni ei ole hyvä puolustaa uskoa tai kristillisyyttä luonnontieteillä tai historialla koska silloin liikutaan heikoilla jäillä! Kurottelu tieteen puolelle koituu lopuksi iskuna omaan nilkkaan sillä tieteen puolelta löytyy niin paljon faktaa joka saa realistisesti ajattelevan ihmisen helposti vakuuttuneeksi siitä että uskonto on humpuukia ja petosta.

Usko ja hengellisyys liikkuu eri kontekstissa. Usko on aina uskon asia!  Jotenkin olen taipuvainen uskomaan että kaiken takana kuitenkin on Luoja, Jumala  joka kaiken on saanut aikaan. Olisiko raamattu näiltä(kin?) osin sitten hyvin vertauskuvallista kerrontaa jonka tarkoituskaan ei ole kertoa miten vaan antaa vastaus kysymykseen miksi?


En tiedä, -arvailen vain...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #87 : 05.04.09 - klo:13:13 »
Minulle Raamatun kirjavuus, kerroksellisuus (kuvatut tapahtumat - kirjoittajan aika - uudempien kirjoittajien kommentit - Raamatun kokoamisen aika - eri-ikäiset käännökset - tulkinnat eri aikoina) ja ristiriitaisuudetkin ovat ilmoitusta Jumalasta. Sellainen Luoja, josta voisi tehdä tyhjentävän ja loogisesti jäsentyneen kokonaisesityksen olisi minusta kovin mitätön.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #88 : 05.04.09 - klo:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minulle Raamatun kirjavuus, kerroksellisuus (kuvatut tapahtumat - kirjoittajan aika - uudempien kirjoittajien kommentit - Raamatun kokoamisen aika - eri-ikäiset käännökset - tulkinnat eri aikoina) ja ristiriitaisuudetkin ovat ilmoitusta Jumalasta. .



Minulle ei oikein auennut tuo ajatus. Mitä tarkoitat? Pikemminkin ajattelisin niinpäin että nuo mainitut kielivät ihmisen sekaantumisesta asiaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #89 : 05.04.09 - klo:15:25 »
Ihmiset ovat eri aikoina lausuneet kokemuksiaan ja käsityksiään Jumalasta, hänen tahdostaan ja toiminnastaan, lainanneet aikaisempien sanomisia muuttaen niitä uusiin tilanteisiin sopiviksi, oivaltaneet jotain uutta ja kumonneet vanhentunutta sekä yhdistelleet eri-ikäisistä ajatuksista tuoreita kokonaisuuksia. Uskon, että kaikessa on ollut mukana Pyhän Hengen vaikutus. Näin on nähdäkseni syntynyt pyhä kirjamme Raamattu. Jeesus antoi Vanhan testamentin ymmärtämiselle uuden näkökulman ja apostolit aloittivat niiden ajatusmallien hahmottamisen, jotka nyt ovat kristinuskoa. Kirjoituskokoelma on ilmoitus salatusta Jumalasta juuri tällaisena eri näkökulmien palapelinä. Raamattu olisi paljon köyhempi, jos se olisi yhden profeetan Hengen vaikutuksesta kirjoittama tutkielma.