Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys  (Luettu 38371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #60 : 09.09.08 - klo:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Ruusti on yksi hieman leikkimielinen ehdotus.

Kovin monia työiässä olevien miesrovastien puolisoita en tunne, mutta epäilen, että harva kokee itsensä ruustinnaksi. Menneinä aikoina edustustehtävien lisäksi myös viran yhteiskunnallisia velvollisuuksia lankesi molemmille puolisoille eri tavalla kuin nykyisin, jolloin kirkon hallinto ja muut organisaatiot ovat pääasiallisia vastuunkantajia.

Mt


Laitisen Arto (asessori, ym, ym) käyttää mielellää leikkimielisesti itsestään sanaa (tuomio)ruusti. Puoliso Marjattahan on tuomiorovasti. Siis Marjatalla se on virka eikä titteli. Arto kertoo äitinsä sen niemen hälle antaneen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #61 : 10.09.08 - klo:11:05 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Ruusti on yksi hieman leikkimielinen ehdotus.

Kovin monia työiässä olevien miesrovastien puolisoita en tunne, mutta epäilen, että harva kokee itsensä ruustinnaksi. Menneinä aikoina edustustehtävien lisäksi myös viran yhteiskunnallisia velvollisuuksia lankesi molemmille puolisoille eri tavalla kuin nykyisin, jolloin kirkon hallinto ja muut organisaatiot ovat pääasiallisia vastuunkantajia.

Mt


Laitisen Arto (asessori, ym, ym) käyttää mielellää leikkimielisesti itsestään sanaa (tuomio)ruusti. Puoliso Marjattahan on tuomiorovasti. Siis Marjatalla se on virka eikä titteli. Arto kertoo äitinsä sen niemen hälle antaneen.


Marjatta on taas asessorska.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #62 : 10.09.08 - klo:11:28 »
Siskoni olisi halunnut olla kappalaiska.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #63 : 10.09.08 - klo:11:29 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Siskoni olisi halunnut olla kappalaiska.


Mä oon ex-kappalaiska.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #64 : 10.09.08 - klo:13:28 »
Naapurin Piispasen rouva taas ei ymmärtänyt miksi lapset nauroivat, kun joku sanoi Piispaska...

hm

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #65 : 10.09.08 - klo:13:52 »
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta pienenä olin lauleskellut tuttua lastenvirttä, että "ystäävää sää pappien, katso minuuun pieneeheen".

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #66 : 10.09.08 - klo:15:42 »
Onpa erehdytty kauas Raamatun erehtymättömyyttä pohdittaessa! Onhan papillisten arvonimiemme juuret toki siellä nekin. Piispa tulee episkopoksesta ja rovasti kai presbyteeristä. Jälkimmäinen sana esiinttyy muuten 1. Tim. 5:2 myös feminiinisenä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #67 : 10.09.08 - klo:17:16 »
Eipä ole rovastin takana presbyteeriä vaan latinan sana propositus, sananmukaisesti eteen asetettu, siis pappien esimies. Syyllisiä eivät ole muinaiset roomalaiset, vaan keskiaikaiset latinankäyttäjät.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #68 : 21.01.09 - klo:22:04 »
Rovastin takana on usein viisas ruustinna. Myönnän seonneeni sanoissa, presbyteeri taitaa olla englannin priest tai ruotsin präst -sanojen taustalla. Jos pappi tulee papasta, pitäisikö naispuolisia kutsua nimellä mummi? Naispuolisia pesbyteerejä tulee kohdella Uuden testamentin mukaan kuin omaa äitiä.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #69 : 21.01.09 - klo:22:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos pappi tulee papasta, pitäisikö naispuolisia kutsua nimellä mummi?

"Vihaiset nuoret naispapit  muiluttivat foorumikirjoittelijan, kertoo Maakansa..."

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #70 : 22.01.09 - klo:09:00 »
Jos muiluttavat itärajalle, kotimatka on onneksi lyhyt.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Totta se on!!
« Vastaus #71 : 22.01.09 - klo:11:01 »
Raamattu on väärentämätöntä Jumalan sanaa, joka toimii työssä ja arjessa.
Perustelen myöhemmin.

Ihmisten tulkinnat nyt on mitä on ja siinä kannattaa funtsia, mutta kokonais ilmoituksen kun ottaa niin totuus löytyy ja totuus tekee vapaaksi. Todella vapaaksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #72 : 22.01.09 - klo:12:00 »
Raamattu onkin usein metsä, jota ei nähdä puilta. Tuijotetaan valikoituihin jakeisiin eikä kuulla Hengen huminaa latvustossa.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #73 : 22.01.09 - klo:20:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jos pappi tulee papasta, pitäisikö naispuolisia kutsua nimellä mummi? Naispuolisia pesbyteerejä tulee kohdella Uuden testamentin mukaan kuin omaa äitiä.

Papan tai paterin merkitys on kuitenkin isä, ei isoisä. Tällöin feminiininen muoto on loogisesti mama, mater, mami (mammi?). Tai äiti. Professori Risto Lauha puhutteli minua hiukan leikilliseen sävyyn kerran äidiksi heti pappisvihkimykseni jälkeen. Se tuntui komealta.

Raamatun tulkinnasta taas... ärsytti jälleen kerran, kun Kotimaan yleisönosastossa oli kirjoitus "Raamattua ei annettu tulkittavaksi vaan uskottavaksi". Kirjoittajana oli nastolalainen pastori Matti Roininen, jolta oli kyllä mennyt eksegetiikan opinnot näköjään ihan yli hilseen. Ärsytti, kun tyyppi pastorin arvovallalla päästeli kynästään tällaisia:

"Evankeliumia ei ole tarkoitettu tulkittavaksi, vaan uskottavaksi ja noudatettavaksi" - pastori ei viissiin ole ikinä kuullut sellaisista alkeispsykologisista itsestäänselvyyksistä, että jokainen tulkitsee vastaanottamansa informaation oman esiymmärryksensä ja kykynsä mukaan, niin että uusi info nivoutuu jotenkin entiseen. Tästä seuraa, että kaikki ymmärtävät kaiken hiukan eri tavoin. Ja tämä noudattaminen! Voi itku, kun kristinuskoa väännellään noudattamiseksi! Miten evankeliumia muka noudatetaan? Rippikoulussakin kuulee joka vuosi vastauksina kysymykseen "Miten ihminen pelastuu" että "Noudattamalla Raamattua", vaikken taatusti ole sellaista opettanut. Tämä noudattaminen jotenkin vain iskostuu ihmisten mieliin jo lapsena mielikuvana kristinuskosta.

"Alkukirkko samaisti Raamatun ja Jumalan sanan" - no ei takuulla samaistanut, kun Raamattu alkoi saada muotonsa vasta 300-luvulla jKr. Vanhaa testamenttia tietysti luettiin ja tulkittiin Jeesuksen elämän ja opetusten valossa. Ja sitten seuraa selitystä siitä, miten erilaiset filosofiset systeemit ovat pilanneet Raamattuun uskomisen sellaisenaan. Ärsyttäääää! Roinisella on mennyt ihan puurot ja vellit sekaisin. Jokaisella ihmisellä on jonkinlainen viitekehys omalle ajattelulleen, oman kulttuurin ja alakulttuurien muodostama ajattelutapa, jota voi kutsua filosofiaksi. Ei siitä ole kukaan irti, ei ole koskaan ollut minään aikana. Totta kai kirkkoisät ja teologit, joita Roininen syyttää kristillisten "totuuksien" "tulkinnasta", olivat oman aikansa ihmisiä ja antiikin ajattelun ja filosofian lapsia.

On ihan mahdoton ajatus, että olisi olemassa jokin ajasta irrotettava Raamatun Sana, joka olisi aina sama ja samanlainen, ja johon ihmisen elämäntilanteet tai maailmanymmärrys eivät linkittyisi millään lailla. Se olisi itse asiassa epäkristillinen ajatus: Juuri sitähän Jumalan inkarnaatio tarkoittaa, että hän tuli vapaaehtoisesti osaksi luomakuntaa, rajallisuutta, keskeneräisyyttä ja pyhittää siten omalla läsnäolollaan vajavaisen ja epätäydellisen. Minusta juuri tulkinnassa on läsnä Jumalan pyhyys, ei maallisuudesta irrotettuna "totuutena", vaan elämään ja maailmaan sitoutuneena, elävänä ja hengittävänä.

Tästä tuli nyt pelkkä vastine tuohon kirjoitukseen, sori. Pitäisi kai suunnata tämä Kotimaan keskustelupalstalle, mutta kun se on semmoista juupas-aipäs. En jaksa. Mutta olen siis laajemminkin tätä mieltä ja inhoan fraasia "Raamatun / käskyjen / Jumalan sanan tms. noudattaminen".
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #74 : 22.01.09 - klo:20:23 »
Sanotaan sitten Eeva-Kaisaa vaikka mutsiksi. Kyseinen kirjoitus Kotimaan keskustelupalstalla sai minunkin pulssini nousemaan. Sitä alkukirkon luottamusta Raamattuun Jumalan sanana minäkin ihmettelin. Olen ymmärtänyt, että varsinkin Paavali teki eroa juutalaisuuteen eli Mooseksen lakiin. Uutta testamenttia taas vasta kirjoitettiin ja koottiin.