Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys  (Luettu 38094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #30 : 16.08.08 - klo:09:33 »
amattu
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Meillä on hakusessa se, mitä ajattelemme Raamatusta.


En ole koskaan tarvinnut kurssia Raamatusta, koska se on tarkoitettu luettavaksi. Lapsena katsoin Perheraamatusta kuvat, kun en vielä osannut lukea. Kuvat panimaan lukemaan lukutaidon sasavuttamisen kera. Ja luettu on. Erityisesti Uutta Testamenttia.

Pitäisikö olla joku yhtenäinen ajatusmalli Raamatusta? Kaikki yhdessä pannaan ajattelemaan samalla tavalla? Ei taida oikein onnistua moniar

voisessa kirkossa eikä yhteiskunnassa. Minusta tärkeätä ei ole se, mitä me ajattelemme Raamatusta vaan se, mitä Raamattu sisältää. Voidaan tietysti kiistellä, että onko Raamattu pilkkua myöten Jumalan sanaa. Pidän sellaista kiistelyä hedelmättömänä, koska tiedetään, että Raamattu on ihmisten kirjoittama


Eli luetaan Raamattua. Siinä ne ajatukset selkiävät.


Salis  
kirjoittaa valistuneille lukijoille.

Koko kansa ei ole sellaista. Suurin osa ihmisistä ei avaa Raamattua  vuosikausiin. Rippikoulu-Raamattu usein vielä kirjahyllyssä, mutta sitä ei lueta.  Vielä harvinaisempaa sen jälkeen, kun  TV on ottanut osansa.

Erilaiset Raamattukerhot  auttavat  keskittymään asian ympärille ja lukeminen alkaa.

Raamattupiirejä on järjestetty kirkon toimesta vuosikymmenien ajan.
Piirin vetäjänä on usein nuorisopastori, diakonissa tai  vain  sopiva seurakuntalainen.

Usein tämä tapahtuma on joka viikko.  Tarkoitus on, että kiinnostus kasvaa ja  viihyvyys lisääntyy-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #31 : 16.08.08 - klo:11:24 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Koko kansa ei ole sellaista. Suurin osa ihmisistä ei avaa Raamattua  vuosikausiin. Rippikoulu-Raamattu usein vielä kirjahyllyssä, mutta sitä ei lueta.


Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat ja Raamattukin sopii enemmän niille, jotka ovat oman uskonsa itselleen selvittäneet.  

Lainaus
Erilaiset Raamattukerhot  auttavat  keskittymään asian ympärille ja lukeminen alkaa. Raamattupiirejä on järjestetty kirkon toimesta vuosikymmenien ajan. Piirin vetäjänä on usein nuorisopastori, diakonissa tai  vain  sopiva seurakuntalainen.


Taitaapa olla niin, että kerhoihin ja piireihin osallistuvat ne, jotka ovat jo uskonsa kamppailleet. Onhan joukossa tietysti myös ihmisiä, jotka haluavat ottaa selvää kristillisyyden perustasta.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #32 : 18.08.08 - klo:12:21 »
Lainaus
Taitaapa olla niin, että kerhoihin ja piireihin osallistuvat ne, jotka ovat jo uskonsa kamppailleet. Onhan joukossa tietysti myös ihmisiä, jotka haluavat ottaa selvää kristillisyyden perustasta.

_________________


Monesti on kysymys kirkon normaalista toiminnasta, joka korvaa sen osan, jota koulu ja rippikoulu ei enää anna.

Vanhempien  antama  hengellinen sivistys ei riitä useinkaan.

Raamattupiirejä  voi järjestää, jos  viisi henkilöä  osallistuu.  
On turha yrittää  suurpiiriä.  Paikalinen opintojärjestö ehdotti maximiksi 15 osallistujaa.

300n ihmisen kyläkunnassa  voi hyvin toimia kolme Raamattu-kerhoa.
Jotkut vieroksuvat hengellisyyteen  johtavia kerhojen nimiä. Silloinhan niitä voi kutsua, nimillä "Kristillinen filosofia",  Herätysliikkeisen vaikutus yhteiskuntaan","Agricolan kirjallisuus",   jne. Tietenkin riittää monella puhdas nimi  Raamattu-kerho.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #33 : 18.08.08 - klo:13:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Meillä on hakusessa se, mitä ajattelemme Raamatusta.


En ole koskaan tarvinnut kurssia Raamatusta, koska se on tarkoitettu luettavaksi.


Salis, olen kanssasi eri ja samaa mieltä. Tämä taitaa olla monen kokemus myös Raamatun äärellä. Eräskin yritti:
Lainaus
Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa. Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä
Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?" Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.


Kuka tahansa lukutaitoinen voi ja saa lukea Raamattua. On kuitenkin idealismia ajatella, että kaikki yksityisajattelijoiden lukemastaan tekemät johtopäätökset ja tulkinnat olisivat yhtä hyviä. Lukeehan pirukin Raamattua, sanotaan..  :lol:

Me kaikki luemme Raamattua jonkin esiymmärryksen / viitekehyksen / tulkintamallin kautta. On syytä tulla tietoiseksi siitä, mistä vinkkelistä kirjaa lähestyy - ei kuitenkaan siksi, että voisi hylätä esiymmärryksensä. Tämä lienee mahdotonta. Vaan siksi, että ymmärtäisi. Meillä luterilaisilla on viitekehyksenä vanhan äitikirkon perimä (mm. uskontunnustukset)  ja muutama tunnustuskirja. Myös körteillä.

Lainaus
Pitäisikö olla joku yhtenäinen ajatusmalli Raamatusta? Kaikki yhdessä pannaan ajattelemaan samalla tavalla? Ei taida oikein onnistua moniarvoisessa kirkossa eikä yhteiskunnassa.

Ei kai liene tarkoituskaan, että kaikki suomalaiset esim. lukisivat Raamattua täsmälleen samasta näkökulmasta - onhan meitä kristittyjä eri kuppikuntiin kuuluvia, ja lisäksi vielä tataareja, muslimeja, Jehovan todistajia ja monia muitakin, jotka saattavat aika ajoin Raamattua lukea jossakin tarkoituksessa.

Moniarvoisessa kirkossa minä vielä yritän silti esimerkiksi rippikoulussa opettaa Raamatusta ja Raamatulla. Silloin tavoitteena on sumeilematta löytää sellainen näkökulma, että Raamattu kertoo Jumalasta, joka on Luoja, Lunastaja ja Pyhittäjä. Ja että Raamatussa kirjoitetaan ihmisestä, joka on Jumalan luoma, rakas, mutta samalla syntinen, heikko, pahakin.

Saamansa kasteopetuksen jälkeen nuoret alttarilla sanovat "tahdon", kun heiltä kysytään, tahtovatko he Jumalan armon avulla osoittaa sen uskon (joka uskontunnustuksessa on hetkeä aiemmin lausuttu) elämässään.

Minä sanoisin, että siinä kohdassa sitoudutaan tietynlaiseen raamatunlukemisen esiymmärrykseen tai viitekehykseen, nimittäin kirkon yhteiseen uskon- ja raamattunäkemykseen.

Lainaus
Minusta tärkeätä ei ole se, mitä me ajattelemme Raamatusta vaan se, mitä Raamattu sisältää.

Eli luetaan Raamattua. Siinä ne ajatukset selkiävät.


Olen samaa mieltä. Hassuahan on, että Raamatun lukemisesta ja itse Raamatusta monilla on todella painavia mielipiteitä. Sitä voisi ihan luulla, että yhtä monet siis säännöllisesti Raamattua lukevat..  :wink:

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #34 : 18.08.08 - klo:13:35 »
Komppaan Mintun kirjoitusta. On aika nihilististä ajatella, että ei tarvitsisi Raamatun lukemiseensa koskaan mitään opastusta tai taustatietoja. Jos jossain olisi körttiläinen raamattukurssi, niin varmaan heti ilmoittautuisin.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #35 : 18.08.08 - klo:15:36 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Kuka tahansa lukutaitoinen voi ja saa lukea Raamattua. On kuitenkin idealismia ajatella, että kaikki yksityisajattelijoiden lukemastaan tekemät johtopäätökset ja tulkinnat olisivat yhtä hyviä. Lukeehan pirukin Raamattua, sanotaan..


Täysjärkinen, luku- ja laskutaidon hankkinut henkilö kyllä ymmärtää, mistä on kysymys. Vaikka kuinka kurssin pidät, et voi lähteä siitä, että kaikki ajattelisivat samoin Raamatun sisällöstä. Sehän olisi niinkuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa oli yksi tulkinta marxismi-leninismistä.

Kuten toteat, kysymys on pitkälti vastaanottajasta ja hänen kontekstistaan. Ihmiset ymmärtävät ja tulkitsevat Raamattua eri tavoin vaikka kuinka yrität saada yhtenäistä tulkintaa. Pappien tueksi on tehty valtava tausta-aineisto Raamatun jokaisesta osasta. Siitä huolimatta tuntuu, että pappienkin tulkinnat kovasti eroavat toisistaan esim. naispappeuskysymyksessä. Yksi tulkinnan ydinkysymys on, että tulkitaanko Raamattua kirjaimellisesti vai nykyisiin oloihin sovellettuna.

Eli siis pääasiassa komppaan sitä, mitä kirjoitit.
Acta, non verba.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #36 : 18.08.08 - klo:15:40 »
Ehkä Raamatun opetusta (valmiita, pakotettujakin "tämä tarkoittaa tätä" -malleja) tärkeämpää voisi olla Raamatun teksteistä yhdessä keskusteleminen?

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #37 : 19.08.08 - klo:11:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Täysjärkinen, luku- ja laskutaidon hankkinut henkilö kyllä ymmärtää, mistä on kysymys. Vaikka kuinka kurssin pidät, et voi lähteä siitä, että kaikki ajattelisivat samoin Raamatun sisällöstä.
..
Pappien tueksi on tehty valtava tausta-aineisto Raamatun jokaisesta osasta. Siitä huolimatta tuntuu, että pappienkin tulkinnat kovasti eroavat toisistaan esim. naispappeuskysymyksessä.


Olemme todennäköisesti hyvinkin samaa mieltä, mutta keskustelemme eri tasolla. Sinun näkökulmasi noussee kouluja käyneen, täyspäisen kristillisyyden parissa kasvaneen suomalaisen kokemusmaailmasta. Onhan niitä muitakin.

En suinkaan oleta (enkä oikeastaan edes toivo), että kaikki luonnostaan ajattelisivat ja tulkitsisivat Raamattua samoin ehdoin. Mutta haluan korostaa, että ei ole arvo sinänsä "löytää" jokaiseen raamatunkohtaan "oma" tulkinta. On lupa levätä myös kirkon yhteisissä löydöissä, niissä tulkinnoissa, joiden kautta meille avautuu kuva armollisesta Jumalasta.

Vaan aika mielikuvituksellisia tulkintoja syntyy kyllä siellä, missä yksin kammiossaan ihminen rakentelee pitkälle meneviä ajatuskulkuja muutaman jakeen parissa. Tätä vastaan on hyvä lääke seurakunnan raamattupiiri tai vaikka kokonainen raamatunlukukurssi. Tulee vähän realismia, hypoteesin testausta.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #38 : 19.08.08 - klo:14:49 »
Lainaus

Vaan aika mielikuvituksellisia tulkintoja syntyy kyllä siellä, missä yksin kammiossaan ihminen rakentelee pitkälle meneviä ajatuskulkuja muutaman jakeen parissa. Tätä vastaan on hyvä lääke seurakunnan raamattupiiri tai vaikka kokonainen raamatunlukukurssi. Tulee vähän realismia, hypoteesin testausta.
 
   
 

Hyvä tapa on lukea kotona sopiva jakso joka päivä ehkä useaan kertaan,ettei suomenkielen monivivahteisuus johtaisi harhateille.
Esim. "Juo vähän viiniä huonon vatsasi takia."  Pitääkö vähentää viinin juontia, vai pitääkö aloittaa se? Suomenkieli on moniselitteistä.


Raamattupiirejä pitäisi olla useita jokaisessa seurakunnassa.
Keskustelu ja kysely täytyisi kuulua luonnollisena piirteenä yhtä hyvin kuin kahvi ja tee.

Raamattu piirien pitäisi olla joka viikko samana ilatana ja samaan aikaan.
Sopiva paikka voi olla seurakuntakoti, vanhaintalon aula, koulut, ja kirkko, johon mahtuu monta eri piiriä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #39 : 19.08.08 - klo:16:10 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Mutta haluan korostaa, että ei ole arvo sinänsä "löytää" jokaiseen raamatunkohtaan "oma" tulkinta. On lupa levätä myös kirkon yhteisissä löydöissä, niissä tulkinnoissa, joiden kautta meille avautuu kuva armollisesta Jumalasta.


Näin tietysti on, mutta kuten itse totesit, konteksti, tausta, elämänkokemus, koulutus yms vaikuttaa merkittävästi siihen, miten otat vastaan = tulkiset kirkon yhteisiä löytöjä.

Lainaus
Vaan aika mielikuvituksellisia tulkintoja syntyy kyllä siellä, missä yksin kammiossaan ihminen rakentelee pitkälle meneviä ajatuskulkuja muutaman jakeen parissa.


Mulla ei ole mitään Raamatun mielikuvituksellisia tulkintoja vastaan, kunhan ne ovat jotenkin täysjärkisiä.

Lainaus
Tätä vastaan on hyvä lääke seurakunnan raamattupiiri tai vaikka kokonainen raamatunlukukurssi. Tulee vähän realismia, hypoteesin testausta.


Voi olla, mutta kukapa kokeilee pappia vastaan omia hypoteesejään. Pappi ottaa esille kirkkokäsikirjan, Raamatun selityskirjat sekä tunnustuskirjat ja sanoo, että kuinka tämä kohta Raamatusta on tulkittava.
Acta, non verba.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #40 : 20.08.08 - klo:00:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Mulla ei ole mitään Raamatun mielikuvituksellisia tulkintoja vastaan, kunhan ne ovat jotenkin täysjärkisiä.


No, käytin ilmaisua "mielikuvituksellinen" lempeästi nimetäkseni niitä kestämättömiä oivalluksia..  :lol:

Lainaus
Voi olla, mutta kukapa kokeilee pappia vastaan omia hypoteesejään. Pappi ottaa esille kirkkokäsikirjan, Raamatun selityskirjat sekä tunnustuskirjat ja sanoo, että kuinka tämä kohta Raamatusta on tulkittava.


No, itse asiassa, on ihmistyyppi, joka kaipaa juuri sellaista haastetta. Ja sitten on paljon muitakin.
 
Alkaa kyllä kuulostaa siltä, että käsityksesi / kokemuksesi raamattupiireistä on aika rajoittunut. Suorastaan angstinen. Ei suinkaan jokaista piiriä vedä pappi tai teologi tai edes seurakunnan työntekijä. Lisäksi on pappeja, jotka käyttävät raamattupiirinsä rakentamiseen muitakin materiaaleja ja metodeita. Oletko ikinä ollut mukana meditoivassa tai vaikkapa bibliodraaman kautta tekstejä työstävässä piirissä?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #41 : 20.08.08 - klo:07:39 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Alkaa kyllä kuulostaa siltä, että käsityksesi / kokemuksesi raamattupiireistä on aika rajoittunut. Suorastaan angstinen. Ei suinkaan jokaista piiriä vedä pappi tai teologi tai edes seurakunnan työntekijä. Lisäksi on pappeja, jotka käyttävät raamattupiirinsä rakentamiseen muitakin materiaaleja ja metodeita. Oletko ikinä ollut mukana meditoivassa tai vaikkapa bibliodraaman kautta tekstejä työstävässä piirissä?


Kun on ollut papin kanssa naimisissa 22 vuotta, ovat kaikenkarvaiset metodit tulleet tutuksi. Pohdittiin usein yhdessä, että miksi näihin Raamattukerhoihin, - piireihin kokoontui kaikkitietäviä, ns. uskovaisia seurakuntalaisia tai kirjoihin tukeutuvia Raamatun kanssa hapuilevia seurakunnan työntekijöitä tai seurakuntalaisia.

Materiaaliahan ja oppaita kirkolla on joka lähtöön. On sitten eri asia, ovatko kerhoja ja piirejä pitävät ymmärtäneet, mitä niissä sanotaan. Kokeeksi olen osallistunut myös Alfakurssille, joka perustuu lisäksi ulkomaiseen materiaaliin ja esimerkkeihin. Suorastaan kauheaa.

Vaikeinta on saada ihmiset a) muodostamaan omia näkemyksiä Raamatusta sekä b) ilmaisemaan ne ääneen Raamattupiirissä.

Eine kleine angst on aina paikallaan.  :wink:
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #42 : 20.08.08 - klo:09:17 »
Raamattukerhon ei tarvitse olla tieteellinen luentokeskus, jossa  laitetaan
ongelmat sekaisin ja niistä muodeostetaan uudet käsitykset.

Vaikka teologian menetelmät olisivatkin sellaisia, niin  kuitenkin kerhossa olevat ovat ihmisiä, joiden käsityksien  muovaus tulisi tapahtua heidän ehdoillaan.

Hyvä tapa on  ns  opintopiiri, jossa on 40 % viihtyvyyttä, 10% kahvinjuontia ja  50% lukemista ja keskustelua siitä.

Kun keskustelu on käynnissä, niin  on opittava ohjaamaan sitä, eikä tukkimaan suita.

Kun kaikki on parhaimmillaan, niin kaikkien on annettu ilmaista joku asia.
Ehkä ilmaisu on osa omaa ymmärrykseen johtavaa selvitystä.

 Jos joltakin on menneyt ilmaisu pieleen, niin ei saa  tehdä kuitenkaan oppilasmurhaa siitä, vaan  ystävällinen  asiaan suhtautuminen, jolla poimitaan hyvät asiat ja ruodot jätetään hiukan sivummalle toteamalla niiden kuuluvan  niihin tärkeisiin asioihin, joihon  palataan  myöhemmin.

Hyvä  on. jos  kerhoon  tulee  henkilöitä, joilla on tarve, joko keskustella, tai oppia.  Keskustelemalla  toinenkin oppii keskustelemaan.
Jos toinen oppii, niin oppi voi tarttua toiseenkin.
Joku on tullut toisen mukana ja on utelias.  
Miten suhtaudutaan häneen sopivimmin?  








Kuka voi tietää, mitä  rakentava keskustelu tekee ihmiselle sisäisesti

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #43 : 20.08.08 - klo:10:18 »
Körttifoorumillakin kokeiltiin raamattupiiriä. Hesekielin kiusaaminen päättyi hiljaa hiipumalla. Ehkä näin olikin hyvä. Kuihtuminen sattoi johtua kahvin puutteestakin. Keksisikö joku virtuaaliset pullakahvit?

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #44 : 20.08.08 - klo:11:26 »
Jos olet keksinyt ne, niin seuraava vaihe on !)asian kehittäminen.
2)sen kirjoittaminen ja julkaisu 3) sen toimeenpano 3.1)  ilmoitus ja kutsu
3.2) Inspiroiva aloitus   3.3) sopivan hyvää kahvia 3.4)  Keskustelu- aiheiden alustus ja mahdollinen tietopuolinen muovailu 3.5) Kuulijoiden ryhmätyö ja keskustelu,  3.6 Lopetus, jolloin lauletaan innostavia lauluja, jotka pyöristävät illan positiivisissä merkeissä.

Muutoksia saa tehdä tähän alustavaan kahvinjuontikeskusteluohjelmaan.
Johtajaksi muovautuu ryhmän luonnollinen johtaja, joka ei aina ole seurakunnan pastori. Kirkon vahtimestarikin voi olla hyvä vetäjä.