Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys  (Luettu 38089 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #15 : 13.07.08 - klo:14:01 »
Mielenkiintoisia kirjoituksia.

Olisiko ymmärrettävä, että Raamattua on luettava harkiten ja  sama tekstiosa useaan kertaan, ettei  tulisi väärinkäsityksiä.

Jokainen asiahan voidaan käsittää monella tavalla.   Usein se käsittämistapa, joka on ihmiselle  tavallinen , tulee ensiksi mieleen.
Puhutun ja kirjoitetun tekstin  kanssa voi olla  jo vaaraa erehtymiseen.
Puhuja painostaa omaa näkemystään.  
Kirjoitettu  teksti  viidaan ymmärtää  väärin.

 Puhuja  on  lähinnä selittämässä oman ajatuksensa  sisältöä.
 Hänen ilmaisunsa voi olla epätäydellinen.  
Jos hänen sanansa  kirjoitetaan paperille muistiin, niin  se  kirjoitus  on
epätäydellisempi, kuin hänen puheensa ja  voi poiketa paljonkin
alkuperäisestä  puhujan todellisesta ajatuksesta.

Raamattu ilmoituksena on  muistiinpanoja  tapahtuneista asioista.
Osa kauan jälestäpäin ja  ilman tarpeellisia apuvälineitä.
Kirjapainoa ei ollut, vaan kirjoitukset monistettiin kirjoittamalla ne uudestaan  toiselle  arkille.

Kuitenkin nämä  UTn kirjoitukset  ovat  vähäinen tieto todellisesta Jeesuksen- ja apostolien toiminnasta.

Eri kirjoiittajia lukemalla  ja kaivausten yhteydessä tulleiden kirjoituslöytöjen perusteella  on  voitu  tulla  lähemmäksi  historillista todellisuutta.

Minulle ja varmaan monelle muulekin rittää Kirkkoraamatum tekstin selvyys.

Ihmisen mahdollisuus tuntea koko Raamattu on mahdollista vasta tänä aikana.  
Vuosisadat  Jeesuksen jälkeen on ihminen saanut tyytyä  vain kuulemaansa  vähäiseen ilmoitukseen Jeesuksesta.  

Tänä aikana  ei riitä sama määrä  tyydyttämään ihmisen tarvetta hengellisestä hyvästä.    Jeesuksen sana:  Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi  ei riitä ihmisen Jumalkaipuuseen, vaan syvimmällä on kysymys: Mitä minun pitää tehdä että pelstuisin.

Jos  kysymme, mistä pelastua, niin voimme tarkastaa Jeesuksen omia sanoja.

Nämä Jeesuksen sanat Vuorisaarnassa  ovat ajattelemisen arvoisia:

Matt.5:30-

29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.


Tämä paikka usein ymmärretään väärin ja vääristellään.  Kenenkään ei saa  silpoa itseään, eikä tehdä itseään sokeaksi.  
Täytyy ymmärtää, että pelastumen  on tarkeää.

Eräs  körttinen sanoi minulle: "Taivaaseen mennään sitten,  kuin hautajaissaatossa toisten mukana"
En voinut olla samaa mieltä, koska Raamattu ei niin opeta,

Paras, mitä voi tehdä sunnuntaisin, on käydä kirkossa ja  keskustella Kristuksen opista. Ehkä  lukea palanen Raamattuakin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #16 : 13.07.08 - klo:15:32 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Mielenkiintoisia kirjoituksia.

Olisiko ymmärrettävä, että Raamattua on luettava harkiten ja  sama tekstiosa useaan kertaan, ettei  tusisi väärinkäsityksiä.

Jokainen asiahan voidaan käsittä monella tavalla.   Usein se käsittämistapa, joka on ihmiselle  tavallinen , tulee ensiksi mieleen.
Puhutun ja kirjoitetun tekstin  kanssa voi olla  jo vaaraa erehtymiseen.
Puhuja painostaa omaaa näkemystään.  
Kirjoitettu  teksti  viidaan ymmärtää  väärin.

 Puhuja  on  lähinnä selittämässä oman ajatuksensa  sisältöä.
 Hänen ilmaisunsa voi olla epätäydellinen.  
Jos hänen sanansa  kirjoitetaan paperille muistiinn, niin  se  kirjoitus  on
epätäydellisempi, kuin hämen puheensa ja  voi poiketa paljonkin
alkuperäisestä  puhujan todellisesta ajatuksesta.

Raamattu ilmoituksena on  muistiinpanoja  tapahtuneista asioista.
Osa kauan jälestäpäin ja  ilman tarpeellisia apuvälineitä.
Kirjapainoa ei ollut, vaan kirjoitukset monistettiin kirjoittamalla ne uudestaan  toiselle  arkille.

Kuitenkin nämä  UTn kirjoitukset  ovat  vähäinen tieto  todellisen Jeesuksen ja apostolien toiminnasta.

Eri kirjoituittajia lukemalla  ja kaivausten yhteydessä tulleisden kirjoituslöytöjen perusteella  on  voitu  tulla  lähemmäksi  historillista todellisuutta.

Minulle ja varmaan monelle muulekin rittää Kirkkoraamatum tekstin selvyys.

Ihmisen mahdollisuus tuntea koko Raamattu on mahdollista vasta tänä aikana.  
Vuosisadat  Jeesuksen jälkeen on ihminen saanut tyytyä  vain kuulemaansa  vähäiseen ilmoitukseen Jeesuksesta.  

Tänä aikana  ei riitä sama määrä  tyydyttämään ihmisen tarvetta hengellisestä hyvästä.    Jeesuksen sana:  Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi  ei riitä ihmisen Jumalkaipuuseen, vaan syvimmällä on kysymys: Mitä minun pitää tehdä että pelstuisin.

Jos  kysymme, mistä peelastua, niin voimme tarkastaa Jeesuksen omia sanoja.

Eräs  korttinen sanoi minulle: "Taivaaseeen mennään sitten kuin hautajaissaatossa toisten mukana"
En voinut olla samaa mieltä, koska Raamattu ei niin opeta,

Paras, mitä voi tehdä sunnuntaisin, on käydä kirkossa ja  keskustella Kristuksen opista. Ehkä  lukea palanen Raamattuakin.


Hyvin ajateltu, mutta minusta olet kuunnellut savolaista körttiläistä ja niissä jutuissa vastuu siirtyy aina kuulijalle. En myöskään kannatta asiaa kuten sen kirjoitit, vaan epäilen, ettei alkuperäinen puhuja sitä niin tarkoittanutkaan . Yhdestä lauseesta ilman asiayhteyttä on vaikea kaivaa ulos alkuperäistä ajatusta.

Muuten ajatuskokoelmasi oli erinomainen. Raamatun tekstit perustuvat kuullun ymmärtämiseen sillä yhdenkään Jeesuksen seurassa liikkuneen tekstejä ei ole tiedossa ja Qumranin löydöt koskivat vain vanhaa testamenttia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #17 : 16.07.08 - klo:02:36 »
Kertomani körttinen  ahkera kirkossa kävijä oli  pohjalainen eikä savolainen.  
Ehkä ilmaisu  jotenkin viittaa ryhmään.   ehkä hengelliseen herätysliikkeeseen.   Onhan Suomessakin tuttua, että eräät ryhmät pitävät koko ryhmää taivaskelpoisena.
Jeesus sanoo:" Autuaita ovat puhdassydämiset. sillä he saavat nähdä Jumalan."
Tämä puhdassydämisten ryhmä on  niin  pyhä, että siihen ei maallistuneiden kirkkokuntien usko ei riitä..
Kuitenkin on yksilöitä näissä tryhmissä, joille  kristillisyys merkitsee  kokonaisuutta,  

Olisiko näin, että jokaisen on henkilökohtaisesti kuultava evankeliumia, niin paljon, että haluaa hyljätä vanhan kelvottoman elämänsä ja etsia armoa osalleen  ja uudestisynnyttävä ylhäältä, ninnkuin Jeesus opetti  Nikocemusta Joh 3.
Tämän jälkeen alkaa hengellinen kasvu, jolloin rukous ja  Raamatun sana antaa kasvuenergiaa ja vähitellen ihminen hylkää vanhoja  syntejään, jotka ovat vain rasituksena. Sellaisia syntejä  voisi olla  väärä puhetapa. Liioittelu, vähättely. kiroilu jne.    "Ihminenhän saastuu siitä, mitä tulee suusta ulos", väitti Jeesus.  Hengellinen ihminen kasvaa ja edistyy  täyteen miehuuteen. UT
Ulkoisia muutoksia on, että ihminen vaikuttaa iloisemmalta, kuin aikaisemmin.  Hänestä huokuu hyvinvointia. Ei ole ihme, koska taakat ovat poistuneet. Anteeksiannettuja syntejä ei tarvitse kantaa.
Kuitenkin on tie kaita ja harvat  sen löytävät. UT

.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #18 : 17.07.08 - klo:13:21 »
Lainaus
Jeesuksen seurassa liikkuneen tekstejä ei ole tiedossa


Eikös Johanneksen evankeliumin ja Johanneksen Ilmestyksen kirjoittaja ollut Jeesuksen opetuslapsi.
Pietariltakin on 2 kirjettä. Johanneksen kirjeet myös - ovatkohan nekin saman kirjoittajan tekstiä, kuin Johanneksen evankeliumi?
En nyt tarkista asiaa, onko UTn lyhyiden kirjeiden kirjoittajat Jeesuksen opetuslapsia, vaiko muita samannimisiä.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #19 : 18.07.08 - klo:09:13 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Jeesuksen seurassa liikkuneen tekstejä ei ole tiedossa


Eikös Johanneksen evankeliumin ja Johanneksen Ilmestyksen kirjoittaja ollut Jeesuksen opetuslapsi.
Pietariltakin on 2 kirjettä. Johanneksen kirjeet myös - ovatkohan nekin saman kirjoittajan tekstiä, kuin Johanneksen evankeliumi?
En nyt tarkista asiaa, onko UTn lyhyiden kirjeiden kirjoittajat Jeesuksen opetuslapsia, vaiko muita samannimisiä.


En nyt lukenut koko ketjua kunnolla, mutta tämä pisti silmään.

Johanneksen evankeliumin ja ilmestyksen kirjoittaja on eri Johannes, eikä kumpikaan tiettävästi ollut Jeesuksen opetuslapsi. Johanneksen evankeliumihan on envankeliumeista nuorin, noin 90-luvulla kirjoitettu. Johannes oli tiettävästi gnostilaisuuden vaikutuksen alaisuudessa, ainakin jossain vaiheessa elänyt, varsin sivistynyt ja juutalaisen tradition hyvin tuntenut mies. (Vai oliko kirjoittajia peräti useampiakin...?)

Johannes ei edes kuulu synoptisiin evankeliumeihin, siis samaan kastiin Matt., Luuk., ja Mark. kanssa. Markus on vanhin, ja se oli tiettävästi lähteenä ainakin Matteuksella ja Luukkaalla. Lisäksi oli ns. Q-lähde, joka ilmeisesti sisälsi Jeesuksen puheita. "Lähde"-lähde siis oli kokoelmateksti Jeesuksen opetuksesta. Sitä ei ole löytynyt, mutta ilmeisesti sen keskeistä sisältöä on koottu evankeliumeiden pohjalta.

Korjatkaa jos oli väärässä...
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #20 : 18.07.08 - klo:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Jeesuksen seurassa liikkuneen tekstejä ei ole tiedossa


Eikös Johanneksen evankeliumin ja Johanneksen Ilmestyksen kirjoittaja ollut Jeesuksen opetuslapsi.
Pietariltakin on 2 kirjettä. Johanneksen kirjeet myös - ovatkohan nekin saman kirjoittajan tekstiä, kuin Johanneksen evankeliumi?
En nyt tarkista asiaa, onko UTn lyhyiden kirjeiden kirjoittajat Jeesuksen opetuslapsia, vaiko muita samannimisiä.


En nyt lukenut koko ketjua kunnolla, mutta tämä pisti silmään.

Johanneksen evankeliumin ja ilmestyksen kirjoittaja on eri Johannes, eikä kumpikaan tiettävästi ollut Jeesuksen opetuslapsi. Johanneksen evankeliumihan on envankeliumeista nuorin, noin 90-luvulla kirjoitettu. Johannes oli tiettävästi gnostilaisuuden vaikutuksen alaisuudessa, ainakin jossain vaiheessa elänyt, varsin sivistynyt ja juutalaisen tradition hyvin tuntenut mies. (Vai oliko kirjoittajia peräti useampiakin...?)

Johannes ei edes kuulu synoptisiin evankeliumeihin, siis samaan kastiin Matt., Luuk., ja Mark. kanssa. Markus on vanhin, ja se oli tiettävästi lähteenä ainakin Matteuksella ja Luukkaalla. Lisäksi oli ns. Q-lähde, joka ilmeisesti sisälsi Jeesuksen puheita. "Lähde"-lähde siis oli kokoelmateksti Jeesuksen opetuksesta. Sitä ei ole löytynyt, mutta ilmeisesti sen keskeistä sisältöä on koottu evankeliumeiden pohjalta.

Korjatkaa jos oli väärässä...

Olet oikeassa.

Yksikään evankelista tai muu uuden testamentin kirjoittaja ei tiettävästi ole koskaan tavannut Jeesusta, vaan he käräsivät kaiken suullisen ja kirjallisen oikeana pidetyn materiaalin muilta ihmisiltä. He käyttivät tunnettujen henkilöiden nimiä uskottavuuden lisäämiseksi, paikallisen tavan mukaan. Paavalin kirjeistä noin puolet on Paavalin itsensä kirjoittamia.(lähde Kuula, Nissinen,  Riekkinen Johdatus Raamattuun) Siis tässä ei oteta kantaa tekstien oikeellisuuteen vaan syntymä aikaan ja todennäköiseen kirjoittajaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #21 : 22.07.08 - klo:22:45 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Ulkoisia muutoksia on, että ihminen vaikuttaa iloisemmalta, kuin aikaisemmin.  Hänestä huokuu hyvinvointia. Ei ole ihme, koska taakat ovat poistuneet.


"Jeesus tulee, tulee kuin ohjus, parantaa stressis ja suonikohjus"
-Hassisen kone: Jeesus tulee

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #22 : 25.07.08 - klo:00:57 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Ulkoisia muutoksia on, että ihminen vaikuttaa iloisemmalta, kuin aikaisemmin.  Hänestä huokuu hyvinvointia. Ei ole ihme, koska taakat ovat poistuneet.


"Jeesus tulee, tulee kuin ohjus, parantaa stressis ja suonikohjus"
-Hassisen kone: Jeesus tulee


Olen erittäin varovainen tekemään pilaa ihmisten uskonnollisista ideaalisuuksista, enkä tee tyhjäksi sitä, mitä toiset  ihmiset pitävät arvokkaana.

Kysyin kerran eräältä edesmenneeltä saarnamieheltä, mitä se Pyhän Hengen pilkka on?

Hän kertoi näin:  "En osaa ihan varmasti siitä mitään sanoa, mutta  arvellaan, että eräs tapaus voisi sitä olla.  
Eräällä paikkakunnalla (nimi) oli kolme nuorta kotona sunnuntaina, kaksi tytärtä ja vähän alle 20 vuotias poika, heidän veljensä.
 
Tämä nuori mies alkoi laulamaan hengellisiä lauluja sanoja vääristllen ja kitaralla lauluaan säestäen.  

Tyttäret varoittivat häntä sanoen: Älä laula noin vääristellen, se on Pyhän Hengen pilkkaa.

Mies jatkoi  ja lauleskeli mitään välittämättä.

Tyttäret varoittivat  toisenkin kerran, mutta mies jatkoi laulujaan.

Tytöt vaikenivat,
Vihdoin mies lopetti laulunsa. Laittoi kitaran  naulaan ja tuli keittiöön, jossa tytöt olivat.
 Mitään sanomatta hän kaatui kuolleena keittiön lattialle.  
Nuori mies, joka ei ollut mitenkään sairas,"
Lainaus loppu.

En kommentoi tätä, koska  en ole sitä itse nähmyt, enkä arvaile mitään.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #23 : 25.07.08 - klo:06:56 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Kysyin kerran eräältä edesmenneeltä saarnamieheltä, mitä se Pyhän Hengen pilkka on?

Hän kertoi näin:  "En osaa ihan varmasti siitä mitään sanoa, mutta  arvellaan, että eräs tapaus voisi sitä olla.  
Eräällä paikkakunnalla (nimi) oli kolme nuorta kotona sunnuntaina ---

Kitaramotiivi viittaa siihen, että kyseessä on 1900-luvulla syntynyt toisinto. Muuten saarnamiehen kertoma tarina on rakenteeltaan tyypillinen varoitustarina. Pyhänä pidettyä asiaa (pyhäpäivä, pyhät henkilöt, kirkkotila, hautausmaa, vainaja...) pilkataan - yhteisö varoittaa pilkkaajaa - tämä ei tokene - sanktio - tiivistys/opetus ("se oli pilkkaajan palkka" tms.). Veikkaan, että mikäli tarinasta on vanhempia suomalaisia toisintoja, niissä puhutaan virrestä, ehkä vielä säettä siteeraten. Mutta kyseessä voi olla myös tuore tulokas, joka on kulkeutunut Suomeen vapaiden suuntien mukana. Valitettavasti lähteitä ei ole nyt käytettävissäni.

Opiskeluaikoina hääräilin Kansanrunousarkistossa mm. juuri tämäntyyppisten tarinoiden luokitusten parissa. Virteen liittyviä tarinoita jäi mieleen vain yksi, jonka tallensin itsekin. Siinä oli mukana säe "Jesuksen muisto ihana", mutta tarina oli aivan erityyppinen, eräänlainen varoitusfunktio tosin siinäkin.

Tämä viesti oli sen verran OT, että jatkossa taitaa olla viisainta käsitellä folkloristisia teemoja pääasiassa testi/höpinäalueella, jota Katriina, Mahjong ja minä olemme viime päivinä ansiokkaasti viljelleet... Eli jatkot mielellään sinne.

Mt

munkki-1

  • Vieras
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #24 : 11.08.08 - klo:21:04 »
Pyhän Hengen pilkka mainitaan  erittäin vakavana  asiana UTssa  ja siksi emme voi sitä sivuuttaa  noin vain.

Kuitenkaan en tällä hetkellä voi antaa enempää käsityksiä siitä kuin UTn teksti sanoo.
 
Markus 3 (1938)
 
Lainaus
28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
30 Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".
 


Liitän sen tähän ja ehdotan, että joku asiantuntija valistaa paremmin.


m

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #25 : 12.08.08 - klo:07:18 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Johanneksen evankeliumin ja ilmestyksen kirjoittaja on eri Johannes, eikä kumpikaan tiettävästi ollut Jeesuksen opetuslapsi. Johanneksen evankeliumihan on envankeliumeista nuorin, noin 90-luvulla kirjoitettu. Johannes oli tiettävästi gnostilaisuuden vaikutuksen alaisuudessa, ainakin jossain vaiheessa elänyt, varsin sivistynyt ja juutalaisen tradition hyvin tuntenut mies. (Vai oliko kirjoittajia peräti useampiakin...?)


Kukaan ei tiedä tarkkaan, koska Johanneksen evankeliumin alkutekstit on kirjoitettu. Tuohon aikaan tekstit levisivät niitä monistamalla eli tekstaamalla uudelleen, jonka takia alkuperäisen kirjoittajan henkilöllisyydestä ei kannata esittää kuin spekulaatioita. Näin on muidenkin evankeliumien osalta.

Lainaus
Johannes ei edes kuulu synoptisiin evankeliumeihin, siis samaan kastiin Matt., Luuk., ja Mark. kanssa.


Ei edes...???? Ovatko synoptiset evankeliumit jotenkin parempia jossain arvoarvostelmassa?
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #26 : 12.08.08 - klo:09:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Johannes ei edes kuulu synoptisiin evankeliumeihin, siis samaan kastiin Matt., Luuk., ja Mark. kanssa.


Ei edes...???? Ovatko synoptiset evankeliumit jotenkin parempia jossain arvoarvostelmassa?

Eipä valaan vastasta liene lausutun arvoarvostelmaa, vaan 'edes' liittyy siihen, miten lähellä eri evankeliumit ovat ajallisesti ja lähteidensä suhteen Jeesuksen elämää ja elinaikaa. Tässä mielessähän synoptiset evankeliumit ovat "eri kastia" kuin Johanneksen evankeliumi.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #27 : 14.08.08 - klo:08:16 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Johannes ei edes kuulu synoptisiin evankeliumeihin, siis samaan kastiin Matt., Luuk., ja Mark. kanssa.


Ei edes...???? Ovatko synoptiset evankeliumit jotenkin parempia jossain arvoarvostelmassa?

Eipä valaan vastasta liene lausutun arvoarvostelmaa, vaan 'edes' liittyy siihen, miten lähellä eri evankeliumit ovat ajallisesti ja lähteidensä suhteen Jeesuksen elämää ja elinaikaa. Tässä mielessähän synoptiset evankeliumit ovat "eri kastia" kuin Johanneksen evankeliumi.

Mt


Anyway asia on nyt niin, että meillä on tietynsisältöinen Uusi Testamentti ja sen eri osat ovat tärkeitä eri ihmisille. Omasta näkökulmastani on aivan yhdentekevää onko evankeliumi synoptinen vai ei. Tärkeintä Uuden Testamentin sanoma rakastavasta ja armahtavasta Taivaan Isästä.
Acta, non verba.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #28 : 14.08.08 - klo:20:43 »
Kotimaa 14.8.: Raamattukoulut ovat konservatiivien käsissä (Danielle Miettinen)

---
"Entä mihin voisi mennä körttinuori, joka haluaisi perehtyä Raamattuun perusteellisesti? Yhdessäkään yhdeksästä körttikansanopistossa ei ole raamattukurssia.
- Kysymys on hankala. Se osoittaa körttiläisyyden heikon kohdan, meidän traumaattisen suhteemme Raamattuun, Herättäjäyhdistyksen Etelä-Savon ja Kymen aluesihteeri Urpo Karjalainen sanoo.
Karjalainen epäilee, että raamattukouluissa annetaan 'fundamentalistista raamattuopetusta', jota hän vierastaa.
- Meillä on hakusessa se, mitä ajattelemme Raamatusta."
---
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamatun erehtymättömyys
« Vastaus #29 : 15.08.08 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Meillä on hakusessa se, mitä ajattelemme Raamatusta.


En ole koskaan tarvinnut kurssia Raamatusta, koska se on tarkoitettu luettavaksi. Lapsena katsoin Perheraamatusta kuvat, kun en vielä osannut lukea. Kuvat panimaan lukemaan lukutaidon sasavuttamisen kera. Ja luettu on. Erityisesti Uutta Testamenttia.

Pitäisikö olla joku yhtenäinen ajatusmalli Raamatusta? Kaikki yhdessä pannaan ajattelemaan samalla tavalla? Ei taida oikein onnistua moniarvoisessa kirkossa eikä yhteiskunnassa. Minusta tärkeätä ei ole se, mitä me ajattelemme Raamatusta vaan se, mitä Raamattu sisältää. Voidaan tietysti kiistellä, että onko Raamattu pilkkua myöten Jumalan sanaa. Pidän sellaista kiistelyä hedelmättömänä, koska tiedetään, että Raamattu on ihmisten kirjoittama.

Eli luetaan Raamattua. Siinä ne ajatukset selkiävät.
Acta, non verba.