Kirjoittaja Aihe: Teodikean tutkimista  (Luettu 38748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #105 : 07.11.14 - klo:22:16 »
Vaan mitä oli se mistä Docens kirjoittaa, minä ojennan käteni ja rukoilen, ja minä pääsen tietämään uutta

Mennyt palaa luoksesi kuin elävin osa elämääsi
Kiitoksen kautta ja katumuksen kautta
Tartu siinä mikä on mennyttä
Jumalan anteeksiantamukseen ja hyvyyteen
Ja rukoile, että Jumalaäsinut tänään ja huomenna varjelisi. (Marialle)

Siinä oli taustalla kidutustapaus sattunut. Ei ruumiillinen mutta Maria tuotiin vankilasn käymään ja siinä oli kuulustelua kesken. Sen jölkeen tapahtui sellainen kokemus jossa ruumiin menetyksestä kuolemassa tuli tosiasiallisuutta, ja jotakin tapahtui jossa kyky muistella hajosi, dissosiaatio luulen. Ja kyky ajatella. 

S siinä palasi kun pääsi "tietämään uutta" jonka sitten kirjoitti Marialle. Eli kaikki mielen kyvyt niinkuin ajatteleminen ja sitä aina ihmettelen.

Se kirjoitettiin Marialle.  Se oli niin yhteinen kokemus. Docensin katumus edustaa sitä yksinkertaistettua mallia jossa toisin sanoen sairastetaan Herralle. Niin minä toteen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #106 : 07.11.14 - klo:22:19 »
Mutta kyse on lähinnä siitä että vaikka se kävisi kätsysti en vaan voi siittää itselleni lasta vaikka olisi kohdut ja kaikki.

Ai jaa, sitäkö se vain olikin. No, eihän kaikilla onnistu lisääntymistouhut millään tavoin. Eikä moni edes halua, jolloin koko yksineuvoisuus on epäolennainen pikkujuttu eikä mikään suuri draama (tragedia nyt varsinkaan).

Lainaus käyttäjältä: Leena
Millä perusteella en saisi olla nelijakoperusteinen?

Sienillä systeemi meneekin jotenkin noin. Ei nyt ole tässä sitä kirjaa, jossa asia selitettiin. (Sikäli sama, että se ei olisi teodikeaa.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #107 : 07.11.14 - klo:22:23 »
   Väinö Riikkilän Salmikämpän pojat, Teodiikkeasta kirjoittaakseeni - hankkinut olen.
Olen urakoinut Alastalon, Päätalon, Proustin ja Joycen kolmen vuoden eläkekonseptini diskurssin agendalla ja sen puitteissa.

Voiko juko kertoa minulle mikä on diskurssi olen ihan oikeasti tahtonut pitkän aikaa tietää. Ekskurssin osaan.
 :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #108 : 07.11.14 - klo:22:57 »
Minulla on Lennart Vapaavuoren Salmikämpän pojat. Siinä ei tosin käsitellä teodikeaa muuta kuin ehkä ihan pikkuisen yhden pojan yksinäisessä pohdistelussa. Kirjoittaja oli kyllä pappi.

Minulla on Tuure Vapaavuoren Huutolaispoika. Ensin luulin, että koskettava tarina on fiktiota, mutta eipä olekaan. Se kertoo karjalaisen Peti Tolvasen elämäntarinan. Tolvanen on tuttu ainakin joistakin herännäisyyden historioista; mm. Juhani Kuurneen kirjasta Hengen tuulta Karjalassa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #109 : 07.11.14 - klo:23:18 »
Minulla on Tuure Vapaavuoren Huutolaispoika. Ensin luulin, että koskettava tarina on fiktiota, mutta eipä olekaan. Se kertoo karjalaisen Peti Tolvasen elämäntarinan. Tolvanen on tuttu ainakin joistakin herännäisyyden historioista; mm. Juhani Kuurneen kirjasta Hengen tuulta Karjalassa.

Äh...missähän maailmoissa lienen kun tuollaista olen kirjoittanut. Juhana Poikosen elämästä kirja kertoo. Muuten meni oikein.

ps. mietin tuossa äsken lukemaani historian pläjäystä varjageista (viikingeistä), jotka purjehtivat nykyisen Venäjän alueelle. Venäläiset on itse asiassa ruotsalaisia, varjagien jälkeläisiä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #110 : 08.11.14 - klo:00:34 »
^Kommenttini jälkimmäiseen historia-ketjussa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #111 : 08.11.14 - klo:08:53 »
Teodikea-"ongelma" aiheutti Lutteeruksellekin miettimistä. Hän nousi pyhien kirjoitusten äärestä ja kumarsi. Hän ei ollut mikään rationalisti. Päinvastoinkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #112 : 08.11.14 - klo:10:13 »
Siihen ei hyödytä yrittää vastata.
Se mihin on ryhtymäni on suorittaa samalta pohjalta kuin Docensin runojen jumalarepresentaatio, teodikearepresentaatio. Siitä tulee :repee2: on arvioni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #113 : 08.11.14 - klo:12:05 »
Jobin kirja on kai se, joka Raamatussa käsittelee tätä suorimmin. C. G. Jung kirjoitti teoksen Job saa vastauksen. Pitäisikö lukea se?

Jonkinlaisena yhteenvetona Jobin kirjassa on: Sinä sanoit: "Kuka on tämä, joka näin peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?" Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä - ne ovat minulle liian ihmeellisiä. Sinä sanoit: "Kuuntele nyt, kun minä puhun. Nyt minä kysyn sinulta ja sinä vastaat." Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #114 : 08.11.14 - klo:14:42 »
Kuulostaa hyvin tutulta ja koetulta. Jobin kirja, Jesaja ja Joonan kirja ( JJJ ) ovat Vanhan Testamentin helmiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #115 : 08.11.14 - klo:15:00 »
Jungin kirja on valtavan mielenkiintoinen... lukekaa jos mitään muuta kirjaa ei ole analysoitavana. Jung on psykologien ja psykiatrien taholta hullu, mutta hän on körttiläinen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #116 : 08.11.14 - klo:18:08 »
Kiinnostuin, ja panin varaukseen. En tiedä Jungista mitään, mutta lukaisin päälimmäiset Wikistä. Tuotannossaan on pati muutakin kirjaa joiden nimi houkuttelee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #117 : 08.11.14 - klo:19:27 »
Voiko joku kertoa minulle mikä on diskurssi olen ihan oikeasti tahtonut pitkän aikaa tietää.

Hajalle juoksemista se alunperin merkitsee. Olen ymmärtänyt sen tarkoittavan jossakin yhteydessä olevien vaihtoehtojen koko joukkoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #118 : 08.11.14 - klo:19:34 »
   
   Diskurssi-sana tulee ranskan sanasta discours, 'puhe', 'esitelmä', 'juttelu', 'jaarittelu', joka puolestaan on peräisin latinan sanasta discursus, 'ympäriinsä juokseminen'.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diskurssi
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #119 : 09.11.14 - klo:04:28 »
   
   Diskurssi-sana tulee ranskan sanasta discours, 'puhe', 'esitelmä', 'juttelu', 'jaarittelu', joka puolestaan on peräisin latinan sanasta discursus, 'ympäriinsä juokseminen'.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Diskurssi

 :109:  hauskaa tietää tämä
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.