Kirjoittaja Aihe: Teodikean tutkimista  (Luettu 38476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #30 : 27.10.14 - klo:15:38 »
Jumalan projektio pilvissä ei ole kovin hupsu sellaisen maailmankuvan omaajalle, joka ei tiedä planeetastammekaan juuri mitään näkökenttänsä ulkopuolelta. Koulunsa käyneelle nykyajan ihmiselle se on lähinnä lapsellinen hassutus. Päädyn näköjään sellaiseen ajatukseen, että Jumalan löytää joko käsityskyvyn rajoja hipovasta iäisen ja tuonpuoleisen ajatuksista tai yksityisistä kokemuksista ja pohdinnoista. Kokemuksilla en tarkoita hengellisissä kokouksissa rakenneltuja kuohuttavia elämyksiä. En oikeastaan haluaisi päätyä. Uskon Jumalan olevan mukana tavallisessa arjessakin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33747
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #31 : 27.10.14 - klo:16:40 »
Tutkijan ominaisuus on harvojen. Tiedonjano, kiinnostus, uteliaisuus ja asioista selvän ottaminen on rajallista, rajoitettuakin.
Kun katselin Markionista  l. Marcionista kirjoitettua, gnostilaisuuden yhteyksiä ja muuta mitä englannillani luulin ymmärtäväni, totesin, että ei ole minun asiani mennä näin syvälle tutkimisissani. Vähemmän on enemmän.

On luettava niin, että sisäistää mitä lukee. Siitä olen saanut jo tarpellisen osani, Jumala puhuu ja ohjaa Sanallaan ja äänellään. Nimenomaan arjessa ja suhteessa läheisiini.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #32 : 27.10.14 - klo:22:44 »
Minä ehkä olen löytänyt viisaan oppaan kun minulla on tuo  :026: Docens. Hän punoo teologiansa uskoonsa, opettaa seikkoja ja juuri palasin sessiosta jossa hän yritti saada minua ymmärtämään ristin Kristusta, kärsivää Jumalaa.

Hän vetäytyi kirjahyllyyn valittaen saavansa päänsärkyä näin tyhmästä oppilaasta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #33 : 27.10.14 - klo:22:49 »
Jumalan projektio pilvissä ei ole kovin hupsu sellaisen maailmankuvan omaajalle, joka ei tiedä planeetastammekaan juuri mitään näkökenttänsä ulkopuolelta. Koulunsa käyneelle nykyajan ihmiselle se on lähinnä lapsellinen hassutus. Päädyn näköjään sellaiseen ajatukseen, että Jumalan löytää joko käsityskyvyn rajoja hipovasta iäisen ja tuonpuoleisen ajatuksista tai yksityisistä kokemuksista ja pohdinnoista. Kokemuksilla en tarkoita hengellisissä kokouksissa rakenneltuja kuohuttavia elämyksiä. En oikeastaan haluaisi päätyä. Uskon Jumalan olevan mukana tavallisessa arjessakin.

Tällä kannalla on Dosentti niinikään.
" vain täydessä tämänpuoleisuudessa, sen ilossa tuskassa ja kärsimyksessä on mahdollista oppia uskomaan"

"Siellä joutuu todella heittäytymään Jumalan käsivarsille, sitä on metanoia, ja niin tullaan ihmiseksi ja kristityksi."

"Hieman pelkään sellaisia kristittyjä, jotka näyttävät seisovan tässä elämässä vain toisella jalallaan. Mietin joskus voivatko he seistä molemmin jaloin myöskään taivaassa"
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #34 : 27.10.14 - klo:22:59 »
Seison tässä ajassa kristittynä melkoisen vajavaisena ja puutteellisena.
Omin ansioin en taivaaseen pääse, Kristus minut sinne kantaa.
Ymmärrän niin että taivas on täydellinen paikka, siellä ei ole puutetta eikä sairautta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #35 : 28.10.14 - klo:06:24 »
Yksi tapa käsitellä kärsimyksen ja pahan ongelmaa on usko vääjäämättömään kohtaloon. Kristityllä se pukeutuu Jumalan kaikkivaltiuden kapeaan ymmärtämiseen: 'Näin oli määrä tapahtua.' Sellainen usko johtaa helposti toimettomuuteen ja toivottomuuteen. Minusta on hyvä muistaa, että maailma kuvataan työväkeä odottavana peltona. Olkoon sitten vaikka kyinen ja kivinen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #36 : 28.10.14 - klo:07:30 »


Nykyään ihmiset eivät halua tietää kärsimyksistä. Kysytään, vaan ei ymmärretä, ellei oteta sitä Jumalalta.

Kärsimys ja pelastus pahalta ovat vastapelurit, jollei antaudu väärälle puolelle.



Tämän silppusin hieman väärästä kohtaa, oli vähän kärsimysyö kun särki selkääni. Mutta mietin että aivan varmasti vähenmän kuin ennen. Ei sitä kukaan halua tietty, jollakin tapaa kai alttiimmun älähdetään, epistä. Kyllä, muelestäni se kuuluu jälkiliberalismiin. Samoin,  kuin ollaan irti kaikusta liitoksista ja ajankin suhteen tuuliajolla, irti entisestä.

Kirjoittaako Riitta-mummi lapsile?  Tämäkään ei kuulu teodikeaan, vaan en jaksa näpytellä yksityisviestiä. Minä kirjoitan joskus.  :icon_biggrin: siis yv:n
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #37 : 28.10.14 - klo:07:32 »

"Ei jokainen, joka sanoo Minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon." (Matt. 7:21)
Jos tuo ei ole ehtolauseke, mikä on?

Siinäpä se. Olin senkin lukenut väärin. Luulin taivaan Isän tahdon tekemisen tulokseksi enkä ehdoksi. Mikä huojennus! Pääsen taivaaseen tekemällä Isän tahdon. En tarvitse luottaa kehenkään muuhun.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #38 : 28.10.14 - klo:07:40 »
Yksi tapa käsitellä kärsimyksen ja pahan ongelmaa on usko vääjäämättömään kohtaloon. Kristityllä se pukeutuu Jumalan kaikkivaltiuden kapeaan ymmärtämiseen: 'Näin oli määrä tapahtua.' Sellainen usko johtaa helposti toimettomuuteen ja toivottomuuteen. Minusta on hyvä muistaa, että maailma kuvataan työväkeä odottavana peltona. Olkoon sitten vaikka kyinen ja kivinen.
Kun sairastuin kulkutautiin, joka pyhkäsi aaltoina Mekan läpi, toiset sanoivat sen osoittavan Jumalan hyväksyvän pyhiinvaellukseni. Muutenkin sanottiin Jumalan palkitsevan kärsiviä, joten kärsimyksestä tuli ilon aihe. Jos sellainen kohtaloon viittaaminen ei johda itsemurhaiskuun niin se saattaa todellakin johtaa toimettomuuteen kuten minun kohdallani. En saa juuri mitään aikaan. Onko se Isän tahto?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33747
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #39 : 28.10.14 - klo:08:06 »
Tämän silppusin hieman väärästä kohtaa, oli vähän kärsimysyö kun särki selkääni. Mutta mietin että aivan varmasti vähenmän kuin ennen. Ei sitä kukaan halua tietty, jollakin tapaa kai alttiimmun älähdetään, epistä. Kyllä, muelestäni se kuuluu jälkiliberalismiin. Samoin,  kuin ollaan irti kaikusta liitoksista ja ajankin suhteen tuuliajolla, irti entisestä.

Kirjoittaako Riitta-mummi lapsile?  Tämäkään ei kuulu teodikeaan, vaan en jaksa näpytellä yksityisviestiä. Minä kirjoitan joskus.  :icon_biggrin: siis yv:n

Leenalle !

Lapsille, jälkipolvilleni en ole kertonut hyvän ja pahan taistelusta, en vielä. Muuten kirjoitan niinkuin oppimaton kirjoittaa toisille oppimattomille. Teodikesta ei minun tarvitse muuta tietää kuin että taistelu jatkuu ja kovenee. Turvamme on Jumalan vuorilinna.
Ja vaikka vuoret sortuisivat,  armo ja rauhaa annetaan Häneen turvaaville.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #40 : 28.10.14 - klo:08:42 »
Ehtolausekkeilla päästään taivaaseen... huh-huh! Olen menossa sitten sinne alakertaan ja siellä on valtavan paljon tuttuja.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33747
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #42 : 28.10.14 - klo:09:07 »
Siinäpä se. Olin senkin lukenut väärin. Luulin taivaan Isän tahdon tekemisen tulokseksi enkä ehdoksi. Mikä huojennus! Pääsen taivaaseen tekemällä Isän tahdon. En tarvitse luottaa kehenkään muuhun.

Sinä olit tulkinnut sen eri tavalla kuin minä. En tiedä, kumpi tulkinta on oikea.
Jos ihminen A uskoo vakaasti ja vilpittömästi tekevänsä (Jeesuksen, lainauksen Minän) taivaallisen isän tahdon ja ihminen B uskoo samoin, mutta he toimivat eri tavoin, kumman tulkinta on oikea?

Matteuksen evankeliumista: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." -- Miten tämä pitäisi tulkita? Yksi tapa on tietenkin selittää, että kyse on (vain) kielikuvasta, jonka kirjoittaja oli, taitavana mediaosaajana, sovittanut kuulijakunnan mukaan. Mutta kun meillä ei ole kovin monia versioita Raamatusta, joudumme tekemään tulkintoja itse.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #43 : 28.10.14 - klo:14:37 »
Ehtolausekkeilla päästään taivaaseen... huh-huh! Olen menossa sitten sinne alakertaan ja siellä on valtavan paljon tuttuja.

Tavataan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #44 : 28.10.14 - klo:14:40 »
Sinä olit tulkinnut sen eri tavalla kuin minä. En tiedä, kumpi tulkinta on oikea.
Jos ihminen A uskoo vakaasti ja vilpittömästi tekevänsä (Jeesuksen, lainauksen Minän) taivaallisen isän tahdon ja ihminen B uskoo samoin, mutta he toimivat eri tavoin, kumman tulkinta on oikea?

Matteuksen evankeliumista: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." -- Miten tämä pitäisi tulkita? Yksi tapa on tietenkin selittää, että kyse on (vain) kielikuvasta, jonka kirjoittaja oli, taitavana mediaosaajana, sovittanut kuulijakunnan mukaan. Mutta kun meillä ei ole kovin monia versioita Raamatusta, joudumme tekemään tulkintoja itse.

Sen takia onneksi tuomiopäivänä me ei olla tuomari. Mutta minä usein tulkitsen Raamatun väärin. Esim. siitä rauhan ja miekan paikasta luulin Jeesuksen julistautuvan musliimiksi, joka oli aivan väärä tulkinta. Islamhan on rauhan uskonto.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.