Kirjoittaja Aihe: Teodikean tutkimista  (Luettu 38473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #15 : 25.10.14 - klo:10:22 »
Muuten armokin on ehdotonta ei meidän ihmisten mielestä kun ajattelemme järjellä, mutta Lutteerus jätti vaihtoehdon meiltä pois. Jumala antaa armonsa meille ilmaiseksi.

Tämä ei ihan avautunut minulle. Jos jokin on ehdotonta, ei kai siihen kuulu "muuten" tai mitään muitakaan ehtosanoja?
Vain yksi esim: "..mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta." (Luukkaan evankeliumista, vanha käännös) Kuulostaa minusta aika jyrkän ehdolliselta eikä lainkaan ilmaiselta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #16 : 25.10.14 - klo:11:24 »
Tarkoitin pahan olemista , Saatanaa, samanlaisena salaisuutena kuin Jumalan salattua olemusta ja viisautta.

Kärsimyksestä sopii mielestäni jokaisen ottaa selvää omalla kohdallaan. Se avautuu hiljalleen koko ihmiskunnan kärsimyksen mysteerinä.  Siihen kun Jumalan avulla taipuu, alkaa ymmärrys lisääntyä. Ainakin koen kohdallani käyneen näin.

Nykyään ihmiset eivät halua tietää kärsimyksistä. Kysytään, vaan ei ymmärretä, ellei oteta sitä Jumalalta.

Kärsimys ja pelastus pahalta ovat vastapelurit, jollei antaudu väärälle puolelle.


p.s. Olen alkanut ymärtää  vilosoohveja. Lukiessan oppii, oppiessaan alkaa ymmärtää. Jos Paavo R eläisi tänä päivänä, hänkin ymmärtäisi. Hän täytti tehtävänsä omana aikanaan. Riittääkö se aivan sellaisenaan nyt ?

Yksin armosta, ei tekojen kautta, Paavali kirjoitti efesolaisille,ja näin koen olevan oikein. Se antaa rauhan .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #17 : 25.10.14 - klo:19:53 »
Luen linkin kohta Kirkko ja Kupongista. Ei sitä tarvitse jättää Jumalan salaisuudeksi, kyllä siitä saa tutkia, se kun liittyy ihmisen jumalarepresentaatioihin joista niistäkin Hyrck sai koko kivityksen niskaansa. Kyseessä on huomaan itse koko ristin teologian käsittämisen pohja.

Ot: En ole  lukenut K&K:n juttua, mutta ihan assosiaationa mieleen juolahti jonkun oppineen (saattoi olla jopa Hyrck) päätelmä: ihmisen jumalakäsitys (jos ihmisellä on sellainen on) heijastaa lapsuudenperheen valta- ja turvallisuuskuvioita.

Minun Jumalani on poissaoleva, kuten runossa: "Jumalani, joka olet äärettömästi poissa..." (Aale Tynnin  suomennoskokoelmasta Sanat jotta tietäisimme, jota en voi nyt tarkemmin siteerata, koska teos on kadonnut arkistojen uumeniin.)

Omaksi kuvaksemme me loimme Heidät/Hänet?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #18 : 26.10.14 - klo:08:00 »
Lapsuuden kokemukset vallasta ja turvallisuudesta ovat kenties Jumalan ilmoitusta meille. Ne toimivat ehkä peilinä kummallakin tavalla: 'tällainen Jumala on' tai 'tällainen Jumala ei ole'. Kunpa hengelliset opettajat kummitädeistä rippipappeihin osaisivat olla sen verran herkkiä, että huomaisivat edes suunnilleen, millaisia peilejä kukin meistä kantaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #19 : 26.10.14 - klo:11:08 »
Tarkoitin pahan olemista , Saatanaa, samanlaisena salaisuutena kuin Jumalan salattua olemusta ja viisautta.

Kärsimyksestä sopii mielestäni jokaisen ottaa selvää omalla kohdallaan. Se avautuu hiljalleen koko ihmiskunnan kärsimyksen mysteerinä.  Siihen kun Jumalan avulla taipuu, alkaa ymmärrys lisääntyä. Ainakin koen kohdallani käyneen näin.

Nykyään ihmiset eivät halua tietää kärsimyksistä. Kysytään, vaan ei ymmärretä, ellei oteta sitä Jumalalta.

Kärsimys ja pelastus pahalta ovat vastapelurit, jollei antaudu väärälle puolelle.


Ehkä tätä ei pidä ottaa siten, että ne saisimme selville mitään Jumalan salaisuuksista.
Sen sijaan arvelen että pääsemme ymmärtämään hyvin paljon ihmisen kokemusmaailmasta, erityisesti siitä, kuinka hän on taipuvainen ilmoittamaan "epistä" ja kirjoittamaan lehdissä että " minä kyllä eroon kirkosta ja jumalasta ja minullehan on valeheltu". 

Tuo " minulle on valehdeltu" saattaa pitää paikkansakin, sillä joku hyväätarkoittava innokas sielu, usein nuori sielu, on saattanut vaikkapa innostua tempaamaan tulesta kekäleenä jonkun luvaten jumalan puolesta maat ja paratiisit. Sitten kun jumala ei ollutkaan mitä luvattiin, niin erohan siitä tulee.  :003:

tosin ihminen tavallisesti valehtelee mieluiten itse itselleen.

Kun tutkii teodikean ongelmaa, ei tutki "Jumalan salaisuutta" sillä en oikein usko sen olevan Jumalalle kummoinenkaan juttu. Sen sijaan teodikea on kysymys ihmiselle, ja ihmismielen tutkiminen taitaa vähän kuulua minun toimenkuvaani. Emme siten liiku kielletyillä vesillä. Näuttäisi siltä, että milloin ihminen ymmärtää Jumalan  hieman aikuisemmalla tavalla, hän muotoilee teodikeakysymyksen uudelleen.

Docens kuuntelee virrenveisuuta radiosta, eikä viitsi tulla vavstaamaan kun kerrankin pyytäisin. Hänen kysymyksenään se kuului näin:  Voiko ihminen uskoa keskellä kärsimystä? Se oli nuoruusvuosien ja opiskeluajan vaikein ongelma, mutta hän löysi vastauksen USA:n mustien kirkosta, jonne Frank Fisher, opiskelutoveri, hänet vei. Hän kohtasi siellä entisen pelto-orjan, jonka nilkassa yhä näkyi kahleen arpi.
Orjan vastausta ei ole kerrottu, mutta sen jälkeen Docens otti rauhallisemnalta kannalta vielä sillonkin kun kärsimys kosketti häntä itseään.

Paavo Ruotsalaisen "Muistipa sentään" on eräs tapa  vastata teodikean ongelmaan. Jumalan kädestä saamme kaiken, ja surun jonka täytyi olla suunnaton,  suurin minkä ihminen kokee, kasvot muuttuivat sillä suru joskin edelleen yhtä raskas, sai itsessään uudet kasvot Paavon saatua vastauksen kysymykseensä muistaako Jumala hänet.

Me emme siten tutki kärsimystä Jennin kanssa vaan koetamme hieman pukata eteenpäin valistusajalle juuttunutta keskustelua ihmisestä, maailmasta kärsimyksestä ja siitä kuinka ihminen määrittelee itsensä Jumalan maailmassa kun se ei olekaan paratiisi. Kyseessä ei taida olla filosofia, vaan uskontopsykologia. Filosofiaa tarvitaan koska se keskustelee,  ja tarvitsisin tiedokseni onko tuota sitten Voltairen järin kyselty. Freud pysäytti psykoanalyysin tältä osin sadaksi vuodeksi, jyrätystä maaperästä alkaa nyt verkalleen nousta itsepintaisia ituja.

Kuitenkaan en tiedä sopiiko lähestyä sitä, kuinka ihminen  kokee itsensä Jumalan hyvyydessä kun joutuu kohtaamaan kärsimystä. Tiedän kuinka lujasti elämä saattaa lyödä, ja mietin onko tämä ihan rakkaudellista, jos repii jotakuta kuin piikkilanka repii. Ajattelin että laittaisin tuohon laajanittaisempaan osioon jotakin siitä kitä tutkin tai rakentelen niin on helpompi ymmärtää. Minähön katson tätä sellaisen välimatkan päästä kuin tutkimustyötä ihminen katsoo. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #20 : 26.10.14 - klo:12:52 »
En siis pyydä, saati neuvo ketään tilittämään kärsimyksiään täällä. Jos joku tahtoo voisi käydä keskustelua itse aihepiiristä ellei Seppos katso sitä sopimattomaksi.

Sen sijaan subjektiivisuus tässä on minulle sallittua ja tervetullutta. En tarvitse teitä tutkimusmateriaaliksi, koska en yritä minkäänlaista empiiristä tutkimusta. Mutta en liioin vaadi keskusteluun ainoastaan jotakuta joka on lukenut länsimaisen filosofian historian edestakaisin.

En liioin ole kiinnostunut siitä, millaisia johtopäätöksiä itse kunkin jumalarepresentaatiosta tai sen kypsyydestä voisin  siis vetää. Sellainen ei kiinnosta minua, ainoastaan ajatukset joita tästä ajatellaan.

Tänne kirjoitellaan sittenkin aika kevyellä kädellä. Oma olettamukseni on, että nuo käsityksemme jumalasta ovat monikasvoisia ja  vaihtelevia, siten, että jokaisella on sekä aika primitiivisiä että aikuisempia tuumailuja. Oleellista on, että uskomme kohde on muuta ja enemmän, kuin meidän mielikuvamme ja kykymme ymmärtää.

Kun tämä on vakaana mielessä, saattaa ihminen kyetä hahmottamaan oman jumalansa ja erottamaan sen siitä Jumalasta, joka hänet on luonut ja lunastanut.

Eiköpä Hyrck tarkoittanut jotakin tämäntapaista väitöskirjallaan. Luokitusten ongelmana vain on jokin ihmisen mielelle vieras tapahtumattomuus ja paikallaanpysyttely. Niillä on mahdollista tehdä  tutkimusta, joka voidaan nähdä tarpeeksi neutraaliksi, josta ei voi akateemisessa maailmassa sanoa että olet subjektiivinen koska kristillinen vakaumuksesi vaikuttaa sinuun. Siten niistä on hyötyä.
Totesin Hyrckin kohdalla luokituksen riittämättömyyden.

Toivon, ettei kukaan pelkää keskustelun jatkamista.  Jo itse keskustelu antaa uusia ajatuksia ja totta, koska tähän jälleen auttamatta törmäsin, koska  :026:  tavallisesti on pakottanut minut kohtaamaan uskoni perusteita, en itse pelännyt ottaa aihetta tänne. Jos joudumme varjelemaan uskoa, siitä tulee juuri se ylähyllylle asetettu koriste-esine, josta varovaisesti pyyhitään jouluksi pölyt.

Mutta:  Jos tämä satuttaa, ei keskustelun paikka ole täällä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #21 : 26.10.14 - klo:13:49 »
Usko varjeltavana koriste-esineenä sivuaa mielestäni kerran käymääni keskustelua Jumalan sanasta. Silloin päädyttiin siihen, ettei alttarilla oleva kultareunainen näköispainos kuningatar Kristiinan Raamatusta ole Jumalan sanaa. Ihmisen toiselle ihmiselle lausuma rohkaisun ja lohdutuksen ilosanoma sen sijaan on.
Kirkossa saarnaaja kertoi tarinan norsuun tutustuneista sokeista, jotka kertoivat kukin kokemuksensa perusteella, että norsu on kuin käärme (kärsä), lehti (korva), pylväs (jalka), muuri (kylki) tai köysi (häntä). Tämä on minusta hyvä vertaus jumalakuvista. Erilaisetkin käsitykset voivat olla oikeita, kukaan ei tiedä kaikkea. Yksi puoli uskossa lienee vakaumus, että Jumala on suurempi kuin mikään hänestä laadittu oppirakennelma.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #22 : 26.10.14 - klo:13:49 »
Oleellista on, että uskomme kohde on muuta ja enemmän, kuin meidän mielikuvamme ja kykymme ymmärtää.

Onko se?  Mistä me sen tiedämme?
Minun naiivi lähtöolettamani on, että jumala (kutsutaanpa häntä, Häntä tai sitä millä nimellä tahansa) on aina kokijansa käsityksen kokoinen. Käsitys voi avartua ja muuttua.

En halua kinata kinaamisen vuoksi tai olla oikeassa tai väärässä; olen kiinnostunut kuulemaan vastauksia ja pähkäilyjä aiheen tiimoilta.

Leenalle, kannustukseksi löytöretkelle, ulkomuistista lainattu runo, jonka kirjoittajaa (suomalainen mies, L. Joku) en muista:
Kolumbus: Minä löysin Amerikan. Mitä sinä teit?
Odysseus: Minä vain harhailin.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #23 : 26.10.14 - klo:14:31 »
Onko se?  Mistä me sen tiedämme?
Minun naiivi lähtöolettamani on, että jumala (kutsutaanpa häntä, Häntä tai sitä millä nimellä tahansa) on aina kokijansa käsityksen kokoinen.

Näin juuri onkin.
Tarkoitan juuri tätä nimen omaan.

Tuo viittaus lapsuuden vuorovaikutussuhteisiin on perinjuurin psykoanalyyttinen, että sen jo melkein viskaisin pois kuin liikaa pureksitun purukumin. On tietty selvää, että ne luovat ensimmäiset käsityksemne kaikesta suhteessaolemisesta, mutta johan toki ihminen korjaa kasvunsa varrella niitä uusissa ihmissuhteissaan. Tai niin, että jokainen kohtaamamme ihminen on eräs uudista mahdollisuukdista, ja jättää neihin lähtemättömän jäljen.

Itseäni on ihmetyttänyt se, kuinka niukasti psykoanalyysi tuntee kiinnostusta juuri näihin käsityksiin jumalasta, ellei sitten kyseessä ole aivan  hirmuinen häiriö. Ihan kuin no niin, siinä loppuvaiheessa kun rupesin analyytikko rajasi nämä ulkopuolelle, tämmöistä kuulemma alkaa etsiä kun analyysi on loppusuoralla. Eli ei sitten voitu tutkia olkenkaan >:(

Tietenkin ihmisen sidoksisuudet omaan kirkkoon, uskonsuuntaan, herätysliikkeeseen vaikuttavat tai sitten ihminen lähtee toiseen iun hänen jumalansa kasvaa suuremmaksi kuin edustettu.

Penan kommenttia en aivan ymmärtänyt tällä kertaa -  kuinka se kuuluu aihepiiriin? 

Kun irrottautuu omasta käsityksestään, niin!  Siitä minusta alkaa kaikki mielenkiintoinen. 

Tämän jälkeen ollaan uskon alueella, mutta tietoisina lähtökohdista myös valmiina sille hypoteesille, että Jumala ei ole oman luomukseni näköinen. Siihen saattaa päästä suoraankin, mutta olen tottunut etten itse pääse ellen tunnekaan omaani tai ole nahdollisuudelle valmis. Näin itse ajattelen mutta saatan erehtyä.

. Omat jumalakäsitykseni vaihtelevat, ja kun seitsemisen vuotta sitten tein Hyrckin kanssa yhteistyötä aloin tarkastella niitä. Minun jumalallani on myös taipumus puikkia matkoihinsa juuri kun häntä tarvittaisiin. Silloin yleensä on pitänyt järjestellä galakseja tai hahmotella muita suuren linjan kysymyksiä. En osaa sanoa analyysista huolimatta kuka noin häijysti minulle on tehnyt, ellei sitten niin että kohtausten aikaan minua ei voi auttaa. Kukaan ei ole syyllinen siis.
Ajoittain olen varsin valuuttunut siitä että  Jumala on luvannut pysytellä paikallaan, ja jos otan useahkot Raamatun kuvaukset huomioon, on otettava lukuun, että tuo on suppea käsitys tuo minun.

Jumala ei varmaan vihastu vaikken ymmärtäisi Häntä mutta arvelen, että Häneen on mahdollista tutustua läheisemmin. Hän on toki salattu muttei kokonaan piilotettu, muuten Jeesus ei olisi sanonut:    Joka on nähnyt minut on nähnyt isän. Oma isäni ei jättäisi minua yksin, vielä vähemmän Jumala.
« Viimeksi muokattu: 26.10.14 - klo:14:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #24 : 26.10.14 - klo:14:48 »
Penan kommenttia en aivan ymmärtänyt tällä kertaa -  kuinka se kuuluu aihepiiriin? 

Teodikeasta olenkin kai aika kaukana. Lähinnä halusin kannattaa uskon asioiden päästämistä kosketukseen omien kokemusten kanssa, niin onnellisten kuin onnettomienkin. Teodikeaakin voi pohtia etäisen teoreettisesti tai omien kärsimysten kipeyden kautta. Jumalan sanankin voinee ymmärtää kateederista opetettavana teologiana tai henkilökohtaisena puhutteluna. Edelliselläkin on arvonsa, mutta jälkimmäinen on minusta jotenkin enemmän totta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #25 : 26.10.14 - klo:17:34 »
Tuo viittaus lapsuuden vuorovaikutussuhteisiin on perinjuurin psykoanalyyttinen, että sen jo melkein viskaisin pois kuin liikaa pureksitun purukumin. On tietty selvää, että ne luovat ensimmäiset käsityksemne kaikesta suhteessaolemisesta, mutta johan toki ihminen korjaa kasvunsa varrella niitä uusissa ihmissuhteissaan. Tai niin, että jokainen kohtaamamme ihminen on eräs uudista mahdollisuukdista, ja jättää neihin lähtemättömän jäljen.

Varhaisen vuorovaikutuksen merkitykseen viittaavat monet muutkin kuin psykoanalyytttisesti suuntautuneet.

On ollut mielenkiintoista, opettavaista, liikuttavaa ja tietenkin myös järkyttävää seurata lähipiirin dementikkoja. Ensin katoaa tietenkin lähimuisti, ja mitä pidemmälle sairaus etenee, sitä kirkkaammiksi ja keskeisemmiksi nousevat kuvat varhaislapsuudesta. Vähän samaa olen havainnut sisaruksissa (en omissani, heitä ei ole), jotka vanhempiensa kuoltua kinastelevat ja joskus jopa väkivaltaisesti riitelevät maallisesti melko arvottomasta perinnöstä, kolhiintuneista kupeista ja naarmuisista pöydistä -- eli rakkaudesta ja merkityksestä. Pureksittu purkka on tarttunut tukkaan?

Minulle Jumala on poissaoloa. Jotkut ihmiset ovat joskus läsnä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #26 : 27.10.14 - klo:09:58 »
Teodikeasta olenkin kai aika kaukana. Lähinnä halusin kannattaa uskon asioiden päästämistä kosketukseen omien kokemusten kanssa, niin onnellisten kuin onnettomienkin. Teodikeaakin voi pohtia etäisen teoreettisesti tai omien kärsimysten kipeyden kautta. Jumalan sanankin voinee ymmärtää kateederista opetettavana teologiana tai henkilökohtaisena puhutteluna. Edelliselläkin on arvonsa, mutta jälkimmäinen on minusta jotenkin enemmän totta.

Niin ilman muuta, miksi se ei olisi oikein?

Minua on päällimmäisenä askarruttanut aivan totta, millaisen jumalan kanssa kuljen vaikeiden aikojen halki. Tuo, mitä Liina kirjoittaa, saattaa sisältää hyvin syvää ymmärrystä, se muistuttaa joidenkin mystikkojen ajattelua. Mieleen tulee Ristin Johanneksen "sielun yö". Mutta halusta tietäisin, mihin muihin toimijoihin viittaat? Aikanaan Freudin ajatus lapsesta syvästi kokevana ja jo käsityksiä muodostavana ihmisenä järkytti koko aikakautta. En oikeastaan puhu käyvästä käytännöstä hoitomaailmassa, mutta sellainen tieto on tervetullut mikäli jokin filosofia on käsitellyt samaa.

En epäile liioin sitä etteikö Jumala saisi, ja voisi muotoutua juuri niiden kokemusten kautta joita meillä on ihmisistä jotka aikanaan ovat olleet meille läheisiä. Siten ajatus "Junalan projektiosta pilviin" on itsessään hieman hupsu.

Sitä epäröin onko siinä aivan  koko totuus sitten taas, kun käytettävissämne on Raamattu ja lukutaito. Kohta päädymme kasteen merkitykseenkin.

Omia kokemuksia miettiessäni olen ajatellut Paavalia ( kiitos Juhani!)  Lutheria, Franciscus Assisilaista, Paavo Ruotsalaista ja dosenttia. Niin ja Moosesta. Heidän elämänsä oli kovaa, vaan Jumala pysyi parantajana heidän luonaan. Suurimmin minuun vaikutti tässä Paavo, sillä lapsen menetys on raskaipia aikuisiän kokemuksia.

Minun arveluni mukaan tuo jumalakäsitys lähestyy jotakin, joka muistuttaa Jeesusta ja siten suhde uskolliseen jumalaan siirtää ajatuksen erityisten mutkain kautta kohti minusta erillistä, toiseutta joka  hyvä, kaunis ja uskollinen. Jos vielä lujille ottaa tahdon avun Jumalalta, itseni ulkopuoliselta, sillä se omatekoinen voi auttaa niukasti.

Tämä oli kysymys 1930-luvun saksalaisessa dogmatiikassa. Karl Barth riitautui Emil Brunnerin kanssa ihan hirmuisesti kun Brunner ehdotti tehtäväksi teologiaa vähän tältä pohjalta kuin minä teen tätä työtä.  Barth hiieleentyi ja kirjoitti kirjan jolla murjoi Brunnerin aivan maan rakoon. Minä en tunne Barthia kovin hyvin, mutta sen verran ettei hän ollut kokonaan huono. Systemaattista teologiaa ei minun mielestäni sovikaan kirjoittaa näistä lähtökohdista, mutta uskonnonpsykologiaa  voi kyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #27 : 27.10.14 - klo:11:28 »
Ei poista vaan herättää lisäkysymyksen: miksi Jumala loi kaikki ihmiset syntisiksi, jotka pitää pelastaa ja joista vain jotkut pelastuvat tietyin ehdoin? Armokin on ehdollista: pitää uskoa Jeesukseen, ei saa pilkata Pyhää Henkeä jne.

Ja minä niin luulin, että armo on ilmaista. En tiedä haluanko ehdollista, jos ymmärrän oikein suomenkieltä. Eikö se ole jotain, jota tuomarit antavat?
Kysyisin vain, onko teodikean ongelma oikeastaan jonkunlainen Marcionin vaikutus kristinuskoon?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #28 : 27.10.14 - klo:11:55 »
Ja minä niin luulin, että armo on ilmaista. En tiedä haluanko ehdollista, jos ymmärrän oikein suomenkieltä. Eikö se ole jotain, jota tuomarit antavat?
Kysyisin vain, onko teodikean ongelma oikeastaan jonkunlainen Marcionin vaikutus kristinuskoon?

Ehdollista lienee kaikki, jolle on asetettu ehto. Ehdollinen rikostuomio: "Jos olet vastedes kiltisti (rötöstelemättä), et joudu vankilaan. Jos olet tuhma (rötöstelet), joudut vankilaan."
Ehdollinen kasvatus: "Jos olet kiltisti, saat jälkiruokaa. Jos et ole kiltisti, et saa jälkiruokaa."
Jne.

"Ei jokainen, joka sanoo Minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaissa olevan Isäni tahdon." (Matt. 7:21)
Jos tuo ei ole ehtolauseke, mikä on?


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikean tutkimista
« Vastaus #29 : 27.10.14 - klo:12:55 »
Ja minä niin luulin, että armo on ilmaista. En tiedä haluanko ehdollista, jos ymmärrän oikein suomenkieltä. Eikö se ole jotain, jota tuomarit antavat?
Kysyisin vain, onko teodikean ongelma oikeastaan jonkunlainen Marcionin vaikutus kristinuskoon?

 :109: Suurta!  Siis Marcion lukulistalle!

Ei se pikeastaan ole tai ei saisi olla. Minä hänet tutkin, käännän ja väännän. Jenni nääntyy... :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.