Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 6  (Luettu 36941 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33824
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #45 : 23.10.11 - klo:12:42 »
Olimme kotikirkossa kolmen viikon tauon jälkeen. Kyllä tuntuikin hyvältä. Ehtoollispöytään jäi taas syntisäkkini  ja olo keveni kummasti.

Olemme saaneet uuden kirkkoväärtin, kättelimme. Mukavan tuntuinen pariskunta ja nuorempaa ikäluokkaa kuin me monet muut .
Anna- Mari Kopon saarna aiheesta Lähimmäisyys oli puhutteleva. Oikeassaoleminen on toisarvoista Rakkauteen verraten. Siitä lähtee kaikki hyvä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #46 : 23.10.11 - klo:12:44 »
Kirkko oli myös kaunis ja kaikin puolin hyvä mutta mutta minä en ihan sitä hanuria ainakaan vielä miellä kirkkoon. Voi olla että oon vähän ahdasmielinen tässä asiassa

Ehkä se olikin harmonikka.  :icon_biggrin: Siitä on matkaa haitarin, hanurin ja kurtun kautta pirunkeuhkoihin. Soitin on sama, mutta musiikkia on menenlaista. Harmonikalla voi soittaa Bachiakin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #47 : 23.10.11 - klo:20:33 »
Olen kuullut soitettavan hanurilla Bachin Toccata ja Fuuga d-molli BWV 565, mutta täytyy tunnustaa, että kyllä se kuulosti aika koomiselta. Suoraan sanottuna kyseisestä kappaleesta en kyllä tykkää monesta urkuversiostakaan, sen verran kulunut kappale se on. Mielestäni tässä on hyvä versio siitä. http://www.youtube.com/watch?v=m1J47M_5lgs
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33824
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #48 : 23.10.11 - klo:20:48 »
Olipa yhteensattuma.  Meillä oli tuo juuri loppusoittona. Urkuri oli Keski-Lahdesta, minulle ennen kuulematon. Hyvin soitti, loisteliaasti, mutta en pidä tästä goottimusiikista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #49 : 23.10.11 - klo:20:54 »
Goottimusiikista?!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33824
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #50 : 23.10.11 - klo:21:00 »
Kuulostaa vampyyrielokuvamusiikilta ! Synkkäääää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #51 : 23.10.11 - klo:22:15 »
Olen kuullut soitettavan hanurilla Bachin Toccata ja Fuuga d-molli BWV 565, mutta täytyy tunnustaa, että kyllä se kuulosti aika koomiselta. Suoraan sanottuna kyseisestä kappaleesta en kyllä tykkää monesta urkuversiostakaan, sen verran kulunut kappale se on. Mielestäni tässä on hyvä versio siitä. http://www.youtube.com/watch?v=m1J47M_5lgs

Kiitos Pirska! Kuvittelen istuvani jossakin vanhassa kirkossa, ja Bachia tulee urkujen täydeltä. Tämä uppoaa niin syvälle sieluuni, että seuraa kyynelvirta, kyynelvuo, syntyjä syviä, ajattomia ajatuksia! Pieni ihminen keskellä silmälle näkyvän ja näkymättömän, kaiken olevaisen suuruutta. Hyvä ja paha, kaunis ja ruma, minä vai me.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #52 : 23.10.11 - klo:23:54 »
Arvelin, etten ollut tänään tarpeeksi lapsenmielinen, ja jätin kuuntelematta YLE Radio 1:n mukulamessun.  Järviradio lähetti jumalanpalveluksen Kortesjärven kirkosta.  Minulta meni ohi tieto, oliko kysymyksessä suora lähetys vai aikaisempi äänite.  Rakkauden kaksoiskäsky saarnatekstissä pisti ajattelemaan.  Miten raadeltu ja loppuun poltettu ihminen voisi rakastaa Jumalaa koko sydämestään, koko sielustaan ja mielestään ja koko voimallaan?  Onko siihen edes voimaa?  Miten rakastaisi lähimmäistään, jos ei rakasta itseäänkään?  Ehkä ainoastaan lepäämällä Taivaan Isän sylissä.  Kysymyksiä herättävä teksti!

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #53 : 24.10.11 - klo:00:24 »
Olen kuullut soitettavan hanurilla Bachin Toccata ja Fuuga d-molli BWV 565, mutta täytyy tunnustaa, että kyllä se kuulosti aika koomiselta. Suoraan sanottuna kyseisestä kappaleesta en kyllä tykkää monesta urkuversiostakaan, sen verran kulunut kappale se on. Mielestäni tässä on hyvä versio siitä. http://www.youtube.com/watch?v=m1J47M_5lgs

Minulla on joitakin J.S.Bachin levyjä, myös Toccata ja Fuuga Los Angelesin kirkon uruilla soitettuna, enkä kuuntele sitä koskaan - en pidä koko kappaleesta yhtään! Bachilla on monia ylimaallisen kauniita biisejä siihen verrattuna.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #54 : 24.10.11 - klo:08:42 »
Minulla on joitakin J.S.Bachin levyjä, myös Toccata ja Fuuga Los Angelesin kirkon uruilla soitettuna, enkä kuuntele sitä koskaan - en pidä koko kappaleesta yhtään! Bachilla on monia ylimaallisen kauniita biisejä siihen verrattuna.

Se The toccata ja fuuga olisko d-molli:on myös minun inhokkini ja kaikki pitävät minua ihan hirviönä siksi.  Mutta ihanista ihanin on g-molli-sama.  Siinä
 on jotain kuulasta ja kirkasta.
http://www.youtube.com/watch?v=6clTa8_QYQE

tosin ei näillä uruilla
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33824
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #55 : 24.10.11 - klo:08:59 »
Tämä on kuin päivänpuolella , armonvilauksen jälkeen sävelletty. Urut  vain todella oli jotenkin...
Kai se Toccata ja Fuuga d-molli on syvissä saatanallisissa syövereissä, yön hetken peloissa innoituksensa saanut. Sijansa silläkin. :taistelu:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #56 : 24.10.11 - klo:09:05 »
Toccataa d-mollissa on käytetty paljon synkkien kuvien musiikkina. Esimerkiksi Disneyn elokuvassa kapteeni Nemo soitti sitä sukelluslaivansa Nautiluksen uruilla. Mahtoiko Bach sitä niin synkäksi tarkoittaa? http://www.youtube.com/watch?v=Zq8k8Rsd9oY James Mason näyttää soittavan itse.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #57 : 24.10.11 - klo:11:32 »
Tämäpä se - eri tunnelmissa ja hetkissä eri sävelet.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #58 : 24.10.11 - klo:12:55 »
Kirkossa kuulin eilen komeaa urkujensoittoa ja laulua. Kymin seurakuntaan valitaan kanttoria ja hakijat näyttävät taitonsa jumalanpalveluksissa. Tämä ehdokas oli selvästi todellinen taiteilija. On toinen asia, tarvitaanko sellaista seurakunnan työhön.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #59 : 24.10.11 - klo:18:41 »
Kirkossa kuulin eilen komeaa urkujensoittoa ja laulua. Kymin seurakuntaan valitaan kanttoria ja hakijat näyttävät taitonsa jumalanpalveluksissa. Tämä ehdokas oli selvästi todellinen taiteilija. On toinen asia, tarvitaanko sellaista seurakunnan työhön.

Lieneekö taiteellisuudesta haittaakaan, kunhan kanttori osaa säestää virsilaulua ja johtaa kuoroa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.