Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 6  (Luettu 36734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Käytkö kirkossa osa 6
« : 18.09.11 - klo:09:36 »
Olimme lähtöaikeissa, mutta lapsenlapsi soitti että ovat tulossa. Mukkulassa olisi ollut aikuisrippikoulun konfirmaatio. Meillä on kuitenkin perhelounas ja klo 16 Vauvakirkko.
Lapsellisillä on vipinää.   :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #1 : 18.09.11 - klo:12:30 »
Vipinää oli minullakin. Kävin Langinkosken kirkolla pyhäkoulua pitämässä. Lapsia oli kymmenkunta. Yksi arveli kiukkuisesti etukäteen, että täällä on tylsää, mutta ei tainnut olla, kun jäi paikalleen seuraamaan mitä puhuttiin.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #2 : 18.09.11 - klo:16:07 »
Tällä kertaa olin kahdessa messussa peräkkäin.
Ensin oli Foibemessu, jonka lopussa siunattiin leipiä lahjoitettavaksi naapurille tai muulle lähimmäiselle.
Sitten kirkkokahvien kautta Laesaaren kappeliin, missä oli Luther-säätiöläisten ja rukoilevaisten tiukan linjan luterilaisten messu (siellä en ottanut osaa ehtoolliselle kuitenkaan). Siellä pastori valitti sitä, että Jumalan vihasta ei ev-lut. kirkossa puhuta, on putsattu Jumalan viha pois virsi- ja kirkkokäsikirjasta (onko?).

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #3 : 18.09.11 - klo:16:22 »
Tuli käytyä kahdessa messussa. Ensin pääkirkossa ja sitten kyläkirkossa. Ensi kertaa näin virsitaululla merkinnän kiitosvirren kohdalla 332b. Joku oli tehnyt b kirjaimen ja se luonnollisesti tarkoitti, että veisataan oikealla sävelellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #4 : 18.09.11 - klo:17:38 »
Lämpimät terveiset Vauvakirkosta! Että sain vielä tämänkin elämässäni kokea! Että lapsenlapsi käy seurakunnan tilaisuuksissa ja pyysi meitä mukaan
Lotan ja Martan vauvakirkkoon.

Kirkonmeno kesti 30 min. Lotta jaksoi nippa-nappa. Pienemmät, ei vielä liikkuvat viihtyivät paremmin vanhempiensa ja isovanhempiensa syleissä.

Alle kaksivuotiaita oli n. 15-20, meitä esipolvia oli tuplaten sen verran.

Kirkomenossa oli kaikki oleelliset kohdat messusta: Herra olkoon teidän kanssanne, Isä meidän, Herran siunaus ja lasten virsi lopuksi. Välillä laulettiin sylkyttelylauluja, kuten Körö, körö kirkkoon, ym n. 3-4 laulua.

Käytiin laittamassa rukouskivi maljaan ja sitten menimme alttarille siunattaviksi. Lapset siunattiin nimeltä. Lotta ja Martta olivat oikein kauniisti.

Lopuksi kahviteltiin ja mehuteltiin ja syötiin juustonackseja. Lotta otti evääksikin molempiin käsiin.

Lapsenlapsi sopi tuttavan rouvan kanssa että mennään joululauluiltaan taas yhdessä.  Sitä sopii odottaa!   :060:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #5 : 18.09.11 - klo:20:56 »
Tuli käytyä kahdessa messussa. Ensin pääkirkossa ja sitten kyläkirkossa. Ensi kertaa näin virsitaululla merkinnän kiitosvirren kohdalla 332b. Joku oli tehnyt b kirjaimen ja se luonnollisesti tarkoitti, että veisataan oikealla sävelellä.

Oho! Sävel siis. Minä tykkään aina enemmän körttiversiosta, muissakin mahdollisissa virsissä. Ja miksi monet virret urkuroidaan niin vauhdikkaasti, en minä viitsi vauhtiveisuuseen osallistua.

Kirkossa oli tänään paljon väkeä, siellä, missä kävin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #6 : 22.09.11 - klo:18:24 »
 :-\ Mä en tajuu niitä sävelkorkeus juttuja, vaan veisaan urkujen äänen mukaan.

Äitini jo kakarana opetti sen mulle, kait kun veisailin miten sattuu, että kuuntele urkuja ja sen mukaan.
Hyä neuvvo mullekkin, jos ei tiedä miten virsi menee. Kuuntelee urusta ääntä ja sen mukaan. Jotkut nyt sitten osaa ihan nuoteista seuraamalla, mutta itelleni se ei mee niin.

Öö eilen iltakirkossa Kantsun kirkossa. Kivaa, mutta istuimme edessä ja jännitin kokoajan, et koska tarvii nousta seisomaan etiketin mukaisesti.
No jotenkin se meni.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #7 : 22.09.11 - klo:19:56 »
:-\ Mä en tajuu niitä sävelkorkeus juttuja, vaan veisaan urkujen äänen mukaan.

Äitini jo kakarana opetti sen mulle, kait kun veisailin miten sattuu, että kuuntele urkuja ja sen mukaan.
Hyä neuvvo mullekkin, jos ei tiedä miten virsi menee. Kuuntelee urusta ääntä ja sen mukaan. Jotkut nyt sitten osaa ihan nuoteista seuraamalla, mutta itelleni se ei mee niin.

Öö eilen iltakirkossa Kantsun kirkossa. Kivaa, mutta istuimme edessä ja jännitin kokoajan, et koska tarvii nousta seisomaan etiketin mukaisesti.
No jotenkin se meni.

Ei se tarkoita sävelkorkeutta vaan säveltä. Sama virsi voidaan laulaa kahdella eri sävelellä (vrt. Herraa hyvää kiittäkää sävelellä, jota tavallisesti käytetään kirkossa ja säveltä, jota käytetään herännäisseuroissa). Aivan oikein äitisi opetti, että kun kuuntelet urkujen ääntä, niin laulat sitten sen mukaan.

--- Ja miksi monet virret urkuroidaan niin vauhdikkaasti, en minä viitsi vauhtiveisuuseen osallistua. ---


Siksi, että kaikki kanttorit eivät ole ammattitaitoisia. Hyvä urkuri ei ole välttämättä hyvä kanttori.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #8 : 22.09.11 - klo:22:54 »
Öö eilen iltakirkossa Kantsun kirkossa. Kivaa, mutta istuimme edessä ja jännitin kokoajan, et koska tarvii nousta seisomaan etiketin mukaisesti.
No jotenkin se meni.
Voisi olla opasteet kuin suojatiellä, eli "istutaan" ja "seisotaan" liikennevalot! Kanttori tai suntio voisi niitä ohjailla. Toisaalta takarivistä on hyvä seurata miten etupenkissä mokaillaan:-)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #9 : 23.09.11 - klo:09:54 »
Oho! Sävel siis. Minä tykkään aina enemmän körttiversiosta, muissakin mahdollisissa virsissä. Ja miksi monet virret urkuroidaan niin vauhdikkaasti, en minä viitsi vauhtiveisuuseen osallistua.

Kirkossa oli tänään paljon väkeä, siellä, missä kävin.

Monet urkurit pyrkivät ylittämäään itsensä ja olemaan taitavampia kuin ovatkaan.

 Eniten minua suututti kolme Siionin Kannelta Herättäjän kirkkopyhän alkuun. Kun sanoin siitä kanttorille hän suuripiirtein tiuskaisi, että sopii sitä körttienkin opetella muitakin virsiä. Kyllähän körtit niitä muita opettelee joka pyhä, vaan Herättäjän kirkkopyhään halutaan omia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #10 : 23.09.11 - klo:12:54 »
Monet urkurit pyrkivät ylittämäään itsensä ja olemaan taitavampia kuin ovatkaan.

 Eniten minua suututti kolme Siionin Kannelta Herättäjän kirkkopyhän alkuun. Kun sanoin siitä kanttorille hän suuripiirtein tiuskaisi, että sopii sitä körttienkin opetella muitakin virsiä. Kyllähän körtit niitä muita opettelee joka pyhä, vaan Herättäjän kirkkopyhään halutaan omia.

 :-\Jeps. Kerran istuin jossain kokouksessa kun pianisti sekosi omiin maailmoihinsa lurituksineen ja muut istuttiin vaivaantuneina, pooh lopettais jo ilmeinemme.
Noh, sama kun tiedemiehet tulee pitämään oppituntia ja unohtaa ajantajun,. Istu nyt sit kuuntelemassa.

Virret ja laulut pois ja olispa kerrankin messu ilman mitään musiikkia ja veisuuta.
Ihan puhepohjalla. Oih, sellasen haluaisin.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Tuuli

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 27
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #11 : 24.09.11 - klo:07:28 »
meillä on seurakunnassa keskiviikkoisin aamumessu. Meitä on paikalla 2-5 seurakuntalaista ja pappi. Jos pappi ei osaa laulaa, messu on usein täysin puhuttu juttu. Se on ihan hyvä ja rauhoittava juttu.
Mutta toisaalta minä toivoisin joskus saarnan ohitettavan kokonaan. En jaksa niitä kuunnella, usein näin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33753
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #12 : 24.09.11 - klo:08:55 »
Minä kuuntelen saarnat mielelläni, olivatpa ne minkä laatuisia hyvänsä. Onhan se pappikin ihminen ja puhuu härjistä jos härjillä ajaa.
Huomena menemme omaan palveluvuoroon, Matti kättelee tulijat, minä luen tekstit.  Raimo Ylä-Soininmäki toimittaa liturgian ja saarnaa.
Kuulen häntä mielelläni, sillä luulen tuntevani hänet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #13 : 25.09.11 - klo:15:47 »
Tänä kiitoksen pyhänä olin sanajumalanpalveluksessa ja sen jälkeen kirkkokahveilla, oli mukavat keskustelut.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 6
« Vastaus #14 : 25.09.11 - klo:18:49 »
Minäkin kävin tänään kirkossa ja siellä oli aika paljon väkeä. Kuuntelin saarnan tarkoin, mutta en muista enää, mikä siinä oli pointti. Aikaisemmin olen kuullut samasta aiheesta selityksen, että 38 vuotta sairastanut mies katsoi lammikkoon eikä Kristukseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.