Kirjoittaja Aihe: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan  (Luettu 37152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #30 : 06.07.11 - klo:16:54 »
Tuo lihavoitu selittää sen, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

Aamen. Lakkaa siis aidanseipäistä puhuminen ja opettele käyttämään täkäläisiä termejä varsinkin heränneistä puhuessasi.

Mutta Paavosta olen vakaasti sitä mieltä, että hän oli jo vuosikausia ollut heränneessä tilassa ja se oli viedä hänet hulluuteen. Sepän luona hän pääsi vasta sisälle siihen elämään, mikä häneltä puuttui.

Ymmärtääkseni Ruotsalaisen ja muiden körttipatriarkkojen kielellä ensin ihminen on suruton, sitten tulee synnintunto (hätä omasta pahuudesta) ja sitten herääminen (Jumalan puoleen kääntyminen). Ruotsalainen tuli synnintuntoon Raamattua lukiessaan ja seuroissa käydessään ja heräsi sepän luona.

Ikävä kyllä, tämä ei sovi kasteuudestisyntymisoppiin.

Kato ylhäältä mikä ero oli uudestisyntymisellä ja heräämisellä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #31 : 06.07.11 - klo:16:57 »
Me ymmärrämme näköjään eri asiaa sanalla uskovainen. Minulle uskovainen tarkoittaa sellaista ihmistä joka uskoo ja luottaa omaan osuuteensa pelastumisessaan, väheksyy kastetta ja Raamattua sekä keksii parempia tapoja uudestisyntymiseen, uskoo olevansa voittamaton uskonsankaruudessa, tuomitsee toisia helvettiin ja mausteeksi vielä on määrittelevinään toisten sielun tiloja omakeksimillään kriteereillä ja sanonnoilla. Kaikkea edellämainittua opitaan mm. ratkaisukristillisissä piireissä ja sellaisissa joissa opitaan omavoimaisuutta.

Miksi sen pitäisi vaivata?

Tosi outoja käsityksiä.

Minulle uskovainen tarkoittaa sellaista henkilöä, jonka pelastumisen toivo on ainoastaan siinä, että Jeesus kuoli hänen puolestaan ja sovitti hänenkin syntinsä. Hän on uudestisyntynyt, ts. hän on saanut Pyhän Hengen. Hän voi olla kastettu lapsena tai aikuisena. Sekin on mahdollista, ettei häntä ole vielä kastettu.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #32 : 06.07.11 - klo:17:02 »
Mulle uskovainen tarkottaa asuinpaikkani hengellisen värityksen vuoksi vanhoillislestadiolaista. Sen takia kutsun itseäni kristityksi.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja rakkaalla nimellä monta lasta?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #33 : 06.07.11 - klo:17:07 »
Minäkin kutsun itseäni, jos tarvetta joksikin kutsua niin mieluiten kristityksi. Kristitty on sellainen joka uskoo Kristukseen, tunnustaa syntisyytensä ja riippuu armon varassa.  Uskovainen on pelkkä kirosana josta tulee mieleen jääräkallo-hihhuli tuputtamassa "ainoaa oikeaa tapaansa uskoa" ja tuomitsemassa muita helvettiin. Kristityt kyllä hyväksyn.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #34 : 06.07.11 - klo:17:27 »
Toivon hartaasti, että Jumala olisi olemassa.
 P.Löija sanoi MTV:n 45 minuutissa osuvasti: "Suomen evankelis-luterilainen kirkko on aika lailla fariseusten ja kirjanoppineiden kirkko.
Elämä on kemiaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #35 : 06.07.11 - klo:21:05 »
Minäkin kutsun itseäni, jos tarvetta joksikin kutsua niin mieluiten kristityksi. Kristitty on sellainen joka uskoo Kristukseen, tunnustaa syntisyytensä ja riippuu armon varassa.  Uskovainen on pelkkä kirosana josta tulee mieleen jääräkallo-hihhuli tuputtamassa "ainoaa oikeaa tapaansa uskoa" ja tuomitsemassa muita helvettiin. Kristityt kyllä hyväksyn.

Kristitty uskovainen on sellainen joka uskoo Kristukseen, tunnustaa syntisyytensä ja riippuu armon varassa. Raamatussa kristitty ja uskovainen ovat synonyymejä. Vastakohta näille on epäuskoinen tai pakana.

Kristittyjä on ainakin kahta sorttia, nimikristittyjä ja uskovaisia. Siksi on hyvä rukoilla virren sanoin: "Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella…"

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #36 : 06.07.11 - klo:22:01 »
Siksi on hyvä rukoilla virren sanoin: "Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella…"

Voisit aloittaa itsestäsi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #37 : 07.07.11 - klo:09:43 »
Voisit aloittaa itsestäsi.

Olen jo aloittanut, entä itse?

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #38 : 07.07.11 - klo:11:01 »
Minäkin kutsun itseäni, jos tarvetta joksikin kutsua niin mieluiten kristityksi. Kristitty on sellainen joka uskoo Kristukseen, tunnustaa syntisyytensä ja riippuu armon varassa.  Uskovainen on pelkkä kirosana josta tulee mieleen jääräkallo-hihhuli tuputtamassa "ainoaa oikeaa tapaansa uskoa" ja tuomitsemassa muita helvettiin. Kristityt kyllä hyväksyn.

Minäkin kutsun itseäni vaan lyhyesti kristityksi. Vierastan termejä "herätyskristitty" ja "uskovainen".

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #39 : 07.07.11 - klo:11:05 »
Minäkin kutsun itseäni vaan lyhyesti kristityksi. Vierastan termejä "herätyskristitty" ja "uskovainen".

Alunperin sanalla "kristitty" on varmasti ollut samanlainen pahennusta herättävä kaiku. Itselleni sanoilla herätyskristitty ja uskovainen on myönteinen vaikutus, mutta ymmärrän että se voi herättää mielikuvan negatiivisista ääri-ilmiöistä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #40 : 07.07.11 - klo:15:50 »
Olen jo aloittanut

Ei uskoisi, puheista päätellen, tai jos se parannus vaikuttaa tuomitsemishalua ja ylemmyydentuntoa muihin  nähden niin sitten kai...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #41 : 07.07.11 - klo:16:07 »
Alunperin sanalla "kristitty" on varmasti ollut samanlainen pahennusta herättävä kaiku. Itselleni sanoilla herätyskristitty ja uskovainen on myönteinen vaikutus, mutta ymmärrän että se voi herättää mielikuvan negatiivisista ääri-ilmiöistä.

Minusta kyse ei ole mistään "ääri-ilmiöstä" vaan hyvinkin tavanomaisesta ilmiöstä. Nimittäin sanat uskovainen ja herätyskristitty todella synkkaavat hyvin yhteen mutta usein (useimmiten?) niitä kantaa henkilö joka

a) On varma omasta uskomisestaan (=ei luota Kristukseen vaan uskomiseensa)

b) On omasta mielestään niin pitkällä uskon tiellä että voi mitata toisten uskon määrää ja aitouden astetta

c) ei ymmärrä eikä usko Raamattua

d) Pitää kauheaa meteliä itsestään ja uskomisistaan

e) ei ole nöyrä vaan ylpeä

f) väheksyy/halveksii toisin ajattelevia

g) uskoo olevansa muita parempi uskonsa takia

h) miettii kaiket päivät sitä miten syntinen maailma (=nuo toiset ihmiset) ovatkaan

i) Keskittyy uskossaan ulkonaisiin asioihin kuten erilaisiin rajankäynteihin mitä saa ja ei saa tehdä

j) Yrittää jatkuvasti todistaa itselleen ja varsinkin muille uskonsa määrää

k) Kuvittelee saavansa Jumalalta suoraan päänuppiinsa viestejä ja uusia ilmoituksia

l) Tyrkyttää joka paikassa vastenmielisellä tyylillä uskoaan

m) Mainostaa miten "syntinen hän ennen oli" ja "miten hyväksi on muuttunut"

n) Teeskentelee antavansa kaikesta Jumalalle kunnian

o) uskoo että "tekemällä oman osuutensa" pelastuu

p) ei tarvitse armoa

q) halveksii julkisyntiä tekeviä vaikka oma sydän on ilkeä ja pahantahtoinen

r) On jääräpäinen eikä ota opetusta vastaan

s) Kuvittelee olevansa suuri Raamatuntuntija

t) Mainostaa muille maksavansa kymmenyksiä

u) Laukkaa Israelissa uskoen tulevansa sillä paremmaksi uskovaiseksi

v) Huojuu kaatokokouksessa pettäen itseään

x) Supattaa rukoillessa puoliääneen että muut kuulisivat ja pitäisivät "väkevänä" hengen henkilönä

y) Eivät ole vapautuneita ei-uskovaisten seurassa vaan jännittyneitä ja kireitä

z) Ei ole huumorintajuinen

å) Mainostaa kellontarkkuudella uskoontuloajankohtaansa osoittaakseen erinomaisuuttaan

ä) Ei usko kasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen vaikka Raamattu niin opettaa

ö) On kaikinpuolin vastahankainen ja ihmisten seuraan sopeutumaton kaiken edellä kuvatun johdosta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #42 : 07.07.11 - klo:18:12 »
Surupuku  :kahvi:

 En tahdo murhetta kantaa
 Vaan en tiedä kuinka voisin
 Kaiken kurjuuden keskellä
 nähdä jotenkin toisin
 
Kun kansojemme suurmiehet
 Noissa suurissa toimissaan
 Kompuroivat pimeässä
 Kaaos kannoillaan
 
Positiiviset pellet
 Hellii hyvää ajatustaan
 Ja elävät niin kuin paholaiset
 Siksi pukeudun mustaan
 
Kun yhteinen maailma on
 Pelkkää mielikuvitusta
 Minä pukeudun surupukuun
 Ja surupuku on musta
 
Jos oikeutta
 Enemmän vain nähdä saan
 Voin verhoutua
 Vaikka lumenvalkeaan
 
Mutta jos maailma jatkaa
 Pimeän matkan taivallusta
 Ylläni on surupuku
 Ja Surupuku on musta
 
Eikä se juuri naurata
 Ei nosta mielialaa
 Kun itkusta kaikki alkaa
 Ja itkuun kaikki aina palaa
 
Kun kokonaiset kansat
 Käyvät pelaamaan pedon lukuun
 Siksi pukeudun mustaan
 Musta on surupuku

http://www.youtube.com/watch?v=Z1l-8P_tUPI&feature=related
 
Elämä on kemiaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #43 : 07.07.11 - klo:18:46 »
Yle radio 1 haluaa mukautua maailmanajan mukaan: kuuntelin tänään Deitä autossa ja siellä kerrottiin että radion ilta- ja aamuhartauksia pitämään halutaan muitakin kuin kristittyjä. mm. muslimit ovat olleet asiasta kiinnostuneita. Iso joukko ylen toimittajia kannattaa asiaa.

(Ilmankos viimeyönä näin unta että jouduin pukeutumaan musliminaisen kaapuun ja esiintymään muslimina ja hätäilin miten huonosti olen rooliini valmistautunut jos vaikka nimeäni kysytään...)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #44 : 07.07.11 - klo:19:23 »
Yle radio 1 haluaa mukautua maailmanajan mukaan: kuuntelin tänään Deitä autossa ja siellä kerrottiin että radion ilta- ja aamuhartauksia pitämään halutaan muitakin kuin kristittyjä. mm. muslimit ovat olleet asiasta kiinnostuneita. Iso joukko ylen toimittajia kannattaa asiaa.

(Ilmankos viimeyönä näin unta että jouduin pukeutumaan musliminaisen kaapuun ja esiintymään muslimina ja hätäilin miten huonosti olen rooliini valmistautunut jos vaikka nimeäni kysytään...)

Tavallisesti olen arvannut aika hyvin nimimerkin sukupuolen, mutta tässä tapauksessa olen erehtynyt. Luulin sinua todella mieheksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.