Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 5  (Luettu 35745 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #45 : 30.05.11 - klo:17:19 »

Kirkossa veisattu saarnaa edeltävä virsi oli pitkä; ja kun ehtoollinen oli jaettu, ehtoollisvirressä oli vielä kolme säkeistöä. Kanttori veti sen kuitenkin loppuun. Liturgin piti laittaa malja takaisin pöydälle ja odottaa kun me veisattiin.
Katupappilan hartaudessa ehdotin virttä 365, Käy isänmaata kohden ain, ja aloitin. Pastori kuiskasi ensimmäisen säkeistön jälkeen: "Lauletaan toinen ja viimeinen." Olin valmistautunut veisaamaan alusta loppuun kaikki kymmenen kuten meillä tapana on. Ymmärrän kyllä, että raskas ja vaikea niitä kaikkia on laulaa.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #46 : 30.05.11 - klo:21:04 »
Täälläkin ollaan usein niin nuukia, ettei raattita kaikkia säkeistöjä laulaa.  :icon_sad:
Pyryharakka

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #47 : 30.05.11 - klo:21:06 »
Viime herättäjäjuhlilta muistan kun jumalanpalveluksen aikana näin äidin serkun perhettä. Tytöt kyselivät että koska jumalanpalvelus loppuu ja isä vastasi että yksi virsi enää. Viimeinen virsi olikin Herra Jeesus kun täällä vain kanssamme on :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #48 : 02.06.11 - klo:15:16 »
Tänään helatorstain sanajumalanpalvelus. Ei ollut kovin paljon väkeä kirkossa. Eilen olin ehtoollisella seurakuntamme leirikeskuksessa, missä oli kaksipäiväinen kesäleiri.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #49 : 02.06.11 - klo:21:17 »
Kolme minsaa myöhästyin junalta ja sain iilin mennäkin lähimpään eli Malmin kirkkoon. Ihmettelin itseäni sillä Tiksissä käyn tavallisesti, en koskaan siellä. Ja pihalla katsoin että apua ei,  on konfirmaatio sitten,  ja nuhtelin itseäni... on se kumma että siitä aina kiusaantuu... kun juuri lapset saavat tulla, ja lapsiahan ne on... ja se on juhlan aihe - ovat kuulleet ja saaneet opetusta ja sitä ehkä joskus tarvitaan, eli iloitahan pitäis.

Vaan ei ollutkaan.  Siellä siunattiin tulevan kesän isoset. Ajattelin Neiti Kesäheinää, jolla on ensimmäinen isoskesä edessään, näin sen joka isosessa vaikkei ollut mailla halmeilla,  ja niiskutin tietty koko messun ajan, ja muistin että nyt tarttee hän rukouksia täältäkin. 

Tuli ajateltua tuokin, tuo konfirmaatioasia.    Luulen että  tuo, ettei  ihmiset ei aina pysy niissä paikallaan, usein turisevat keskenäänkin, se yleinen levottomuus ja valokuvia räpsivät sukulaiset - vaikka kuin kiellettäisiin - siitä vähän sotkua tekee. On kuin se ei olisi seurakunnan juhla ja nuorten kutsu mukaan, vaan kuin itse tungettelisi toisten perhejuhlaan, vieraitten ihmisten. Ja kun itse olen arkikamppeissa, ja ympärillä on tietty niin tällättyä sakkia, kiusaa vähän.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #50 : 02.06.11 - klo:22:18 »
Tyrvään Pyhä Olavi oli tänään matkakohteena, viime kesäkuussakin kävin kuvat katsomassa, vaan tänään oli opastus ja historia...

 Sastamalalaisilla on kirkkoja, joka lähtöön, ettei pitäisi olla syytä kinata kuka saarnaa ja kenen kanssa. Taitaa niitä Hannulan herätyksen kylärukoushuoneita olla eniten nykyisen Sastamalan alueella....Kyläkirkkoja lounais-suomessa on melkoisesti, eivätkä kirkonkylissä kilpailemassa kenellä paras sanoma..... Autoistuminen näkyy jättäneen useimmat vähälle käytölle, vaan puhutteleehan risti talon seinässä ainakin minua ohikulkijana...Kylmillään jos pidetään ja talkoilla hoidetaan, eivät ole kohtuuttomana rasituksena seurakunnalle, rukoushuone-yhdistyksethän ovat jo aikapäiviä lahjoittaneet omaisuutensa seurakunnille. :icon_wink:

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #51 : 05.06.11 - klo:12:33 »
Olin luomakunnan sanajumalanpalveluksessa. Aika mukavan paljon oli kirkkokansaa.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #52 : 12.06.11 - klo:14:08 »
Helluntain messussa olin ja oli hieno tilaisuus, väkeäkin oli lähes kuin joulukirkossa konsanaan! Lopuksi vielä kirkkokahvit perinteen mukaisesti.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #53 : 12.06.11 - klo:16:12 »
Olin töissä ja nyt jälkeen jääneiden kirkossa eli nettikirkossa johon voi osallistua myös myöhäisheränneet. Tälläkertaa jälkeen on jääty Keski-Porin lähetysjuhlien kirkkopyhästä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #54 : 12.06.11 - klo:18:59 »
Oli unohtunut tuuletin pois päältä ja kuuma oli kuin saunassa... kävin tutulle suntiolle mainittemas, kun olin lukenut tekstit jo eilen.  Kiitos Pirskan. 

Istuin ovaensuussa matalal pöydäl manailemas, ja olo oli huonohko,  kun siihen tupsahti kai intialaissyntyinen nuorehko nainen ja kyseli onko pappi nyt.

Lopulta hän oli niin ymmällä että tuli vieneeksi minut kirkkosaliin takas, kun  oli selitettävä mitä on meneillään ja mitä maksaa kynttilä ja ettei se ole pakollinen ja miten kolehti toimii,  lopulta hän pyysi minua neuvomaan koko jutun... huh kuin hermoilin miten selittää ehtoollinen, mutta siihen hän ei halunnutkaan joten pääsin siitä, että kaste olis paree ja ymmärtää mitä tapahtuu mutta siunattavaksi on tervetullut....       mutta päätä särki vähän kyllä.

Sen verran heikotti että horjahtelin kun nousin alttarilta. 

Ihanaa kun helle vähän helpottaa.

Voi kun tulis rivakka ukkonen! 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #55 : 19.06.11 - klo:15:10 »
Ajateltu, lyhin ikinä kuulemani saarna. 
Ja evankeliumitekstistä kuten toivoin. 

Kirkosta kuuluu ikäviä uutisia, ketään ei sieltä saa häätää, päin vastoin, kutsua ihmisiä mukaan.  Katsokaamme Kristusta, vain ja ainoastaan Kristusta, älkäämme omaa uskoamme ja viimeiseksi kaikesta toistemme uskoa.  Mittailu kokonaan pois, sillä se, joka kuivat oksat karsii, ei ole ihminen, koskaan, vaan puun omistaja ja hoitaja.  Hedelmät tulevat aikanaan, itse kunkin asiana on pysyä lähellä herraansa.  Nouskaamme ja tunnustakaamme yhteinen pyhä uskomme Nikean uskontunnustuksen sanoin.

Siinä koko juttu.

Kyllä mietin sitäkin enemmän kun kävelin kotiin. Sata miljoonaa entä jos - kysymystä heräsi. Entä kirkkojärjestys...entä tilojen käyttö... entä lojaalius piispoille joiden on tehtävä vaikeat ratkaisunsa... entä vähemmistöt... entä naiset papinvirassa... entä kaikki käytännön asiat... entä se mitä rippikouluissa opetetaan...       ja silti.  Jos vain tekisimmekin noin.
Mitähän tapahtuisi jos kaikki kristityt vain rukoilisivat? Ei, en tarkoita meluisia kokouksia ja hallelujahuutoja, ne ovat toisten juttu,   koska päätäni alkaisi särkeä ja minulle terveydestä huolehtiminen on Jumalan tahdon noudattamista kun ei se pysy...     voi sen tehdä toisinkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #56 : 19.06.11 - klo:16:45 »
Meillä oli "perhekirkko". Miniä saarnasi, minä luin tekstit ja vaimon kanssa kerättiin kolehti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #57 : 19.06.11 - klo:18:02 »
Konfirmaatiojumalanpalveluksessa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #58 : 19.06.11 - klo:18:26 »
Tänä vuonna on ensimmäinen kesä seurakunnassamme ettei ole yhtään konfirmaatiota pääjumalanpalveluksen yhteydessä. Aiemmin meillä oli kesiä, ettei muita ollutkaan. Konfirmaatiot ovat nykyisin lauantaisin ja sunnuntai iltapäivisin. Meillä on 25 rippileiriä eli konfirmaatioita riittää. Konfirmaatiot ovat niin sisäänlämpiäviä tilaisuuksia, että on parempi pitää ne erikseen. Naapuriseurakunnissa oli konfirmaatiot ja meillä oli runsaasti kirkkoväkeä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #59 : 19.06.11 - klo:20:28 »
Kaksi konfirmaatiota oli tänään ja serkun rippijuhlia lukuun ottamatta ne oli sit tälle vuodelle vimpat kun en muuten saa leirivapaita pidettyä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna