Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 6  (Luettu 38542 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #105 : 16.02.11 - klo:07:26 »
Kun Tiitiäinen oli vielä aivan pieni, minulle kerrottiin tosi varmasta profetiasta. Siinä pieni lapsi, joka ei vielä osannut puhua, oli sanonut, että maailmanloppu tulee, ennenkuin hän kasvaa isoksi.
Kaipa hän on sitten jäänyt pieneksi. Siitä on yli kaksikymmentä vuotta aikaa.  :102:
Esikoisen jokeltelua oli vielä aikaa kuunnella. Poika mutisi pitkia jaksoja nyrkki suussa. Siinä oli kuulevinaan milloin mitäkin. Minun on helppo uskoa, että maailman tilanteesta pelästynyt isä tai äiti voi kuulla lapsensa pölötyksessä jopa maailmanlopun profetioita.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #106 : 16.02.11 - klo:08:20 »
Journalismissahan on periaate, että uutisen paikkansapitävyys on tarkistettava kahdesta lähteestä varsinaisen uutislähteen lisäksi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #107 : 16.02.11 - klo:08:34 »
Käsitteleekö julkisen sanan neuvosto myös profetioita?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #108 : 16.02.11 - klo:09:12 »
Toivottavasti kyllä, uskottavasti ei. Naapuri voisi olla profetian varmistaja?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #109 : 16.02.11 - klo:18:12 »
Torstai, 17.2.2011

Sana tänään:

Joka kestää loppuun asti, pelastuu.

Matt. 24:13                 

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #110 : 16.02.11 - klo:20:17 »
Ei osannut puhua... oliko se vauva  sanonut yhtäkkiä nämä sanat? Oliko se tulkittu joksikin hengen ilmoitukseksi, minkä lie hengen?

Eräässä työpaikassa minulla oli tiimissä jäsen joka kertoi lapsuusmuistonsa. Maailmanlopun piti tulla, heille oli se ilmoitettu kellonlyömälleen. Hän on ollut itse pieni, eikä muista tiedon lähdettä. Perhe oli jostakin syystä mennyut järven rannalle, isä oli tuuminut että sitä on sieltä hyvä katsella... aivan totta, sen hän muisti, hyvä seurata rannassa... avarat näkymät...
Ei kertoja sitä kai itsekään tiennyt tarkalleen, miten asia oli tapahtunut. Hän vain oli hyvin vakuuttunut, ettei niin pienen lapsen profetoiti voi olla muusta kuin Jumalasta lähtöisin. En onneksi ole kovin herkkä tuollaisille jutuille.
Jo kouluaikoina eräs koulukaverini odotti maailmanloppua. En muista mihin uskonnolliseen ryhmään hänen perheensä kuului.
Enemmän minua huolestutti Zernobylin katastrofi, kun ollaan tässä lähituntumassa.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #111 : 17.02.11 - klo:17:37 »
Perjantai, 18.2.2011

Sana tänään:

Herra, osoita, että olet uskollinen,
pelasta meidät!

Ps. 85:8               
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #112 : 17.02.11 - klo:21:13 »
Piti hakea ko 85. psalmi ja katsoa, mistä Herraa pyydetään pelastamaan. Se sanotaan viidennessä jakeessa:

Käänny jälleen puoleemme,
Jumala, pelastajamme,
älä enää ole meille vihoissasi!


Samassa psalmissa on Karen Blixenin kertomuksesta Babetten pidot tuttu jae:

Laupeus ja uskollisuus kohtaavat,
oikeus ja rauha suutelevat toisiaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #113 : 18.02.11 - klo:08:19 »
Kiitos Pena. Muistan vieläkin kun yli kaksi vuotta sitten kerroin vaikutelmiani ko. elokuvasta ja sinä vastasit tuolla psalmin kohdalla. Ajattelin että kyllä Pena osaa tulkita kauniisti sen kohtauksen viestin. En silloin muistanut sen olevan psalmin kohdan.

Päivän tekstin kohta on aika epäuskoinen: jos Herra olet uskollinen? Mutta sellainen ihminen on ollut aina. Kun menee huonosti epäillään Jumalaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #114 : 18.02.11 - klo:13:12 »
Itselleni tuo "jos" on viime viikkoina kääntynyt oudosti nurinpäin. Olen muutamaan kertaan pysäjtynyt luuttu kädessä: Jumalalla ei ollut mitään velvoitetta auttaa meitä.  Minä en, hyvät ihmiset, todella, todella ole tehnyt mitään Hänelle kelvokasta. Se että olen joskus vastoin ihmisten huoltakin vaikka nyt pitänyt omalta puolelta sitoumukseni, vaitiolon vaikka, eihän se ollut... ei minulla sellaista diiliä Jumalan kanssa...
Herra, armahda!  Minä olen sanonut monta kertaa: Jos!  Jos sinä kaikesta, kaikesta huolimatta olet rakkaudessasi ympärilläni kuin lämmin vaate (kauppareissulla...) tai täydellinen puhtaus (tiskatessa)  vaikka meillä ei edes ole mitään sopimusta johon minä vetoaisin...  eikä minulla mitään millä maksaa... olen istunut itkemään. Ja "Jos" onkin ollut pyyntö: Jos sinä kuitenkin kestäisit minua... Kestä minua - armahda minua - pelasta minut. Jos et sinä sitä tee, minun mahdollisuuteni ovat nolla (0).

Sain toissailtana tervehdyksen Hong Kongista, nuoruudenystävältä:

Herra, Jumala on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa,rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta. (Sef.3:17)

Ja toisen, joka sai pääni pyörälle tänään vähän lähempää:  Jeesus Kristus on maailman Vapahtaja. Minun ei tarvitse niin hirveästi tuijottaa omaa huonouttani... osa itkusta saakin jäädä. Henkilökohtainen vapahtaja - niin. Mutta ennen kaikkea koko maailman vapahtaja... siten minun myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #115 : 18.02.11 - klo:19:31 »
Toki me voimme vedota Jumalan tekemiin sopimuksiin. Ei meidän tarvitse niitä itse tehdä, vaan kaikkia koskevat yleissopimukset kuuluvat meillekin. Niitä sanotaan Raamatussa testamenteiksi, liitoiksi. "Tämä on uusi liito minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #116 : 18.02.11 - klo:19:48 »
Lauantai, 19.2.2011

Sana tänään:

Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan.

1 Tess. 4:14                                       
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #117 : 18.02.11 - klo:19:59 »
Toki me voimme vedota Jumalan tekemiin sopimuksiin. Ei meidän tarvitse niitä itse tehdä, vaan kaikkia koskevat yleissopimukset kuuluvat meillekin. Niitä sanotaan Raamatussa testamenteiksi, liitoiksi. "Tämä on uusi liito minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Voi sentäs, Pena. Vieläkö näinkin?  Ja nämä viikot surren sitä...  Minä luulen että jos hyvin monessa paikassa vain ei ole ns tilaa majatalossa, herää epätoivo. Minun on pakko olla pahempi kuin keskivertomurhaajat. En minä muuten tulis hätistellyksi aina "johkin muualle"  -  tässä kun rupee ne "johkinit" käymään vähiin. Jos osuu vielä kuin raekuuro informaatiota siitä millainen oletkaan ja kuinka järkyttyneitä olemme kun sinä niin ja näin, niin  sitä hoippuu enää kuin kivisateessa --- ja vakuuttuu:  Vaikka Jumala pelastais kaikki muut niin minua ei.

Mutta Jumala ei tee mitään tarkoittamattaan -- ei salli liioin, ja kääntää hyväksi kaiken. Tulevat päivät, ja ovat jo, jona Jeesus tulee tutummaksi; Minkäs verran hänelle oli tilaa?  Meni kotikaupunkiinsa niin melkein pääsi hengestään kun oli porukan mielestä vähän outo.

Ja niinkin, että minä en tuota ymmärrä, kuinka voisinkaan? Jos ymmärtäisin, olisin Jumala... Salattu Herra.
Nyt riittää minulle kun väsyttää:

Kun syntinen saa
vain nukkua haavoihin herran
niin mullasta maan
hän nousevi riemuhun kerran.


Ja johan minut on tavallaan sinnekin piilotettu - kätketty Jeesuksen kuolemaan. Tuo koskee minua, minua, koska koskee muitakin,  on avoin kaikille, eikä yksikään kiven nakannut sitä sulje - On kuin olisi saanut sellaisen ihmeellisen lahjan josta sanoo tyrmistyksissään, ei tää voi olla mulle.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #118 : 19.02.11 - klo:19:40 »
                        3. sunnuntai ennen paastonaikaa (Septuagesima)

Ansaitsematon armo

Päivän latinankielinen nimi septuagesima (= seitsemäskymmenes) ilmaisee päivien lukumäärän pääsiäiseen, johon seurakunnan katse nyt kääntyy. Tästä päivästä on vanhastaan alkanut papiston paasto. Seurakuntaa kehotetaan kilvoittelemaan kärsivällisesti Jumalan armoon luottaen.

Päivän evankeliumiteksteissä muistutetaan, että Jumalan armoa ei ansaita. Hänen hyvyytensä on sama kaikkia kohtaan.
                                             


1. lukukappale

5. Moos. 7: 6-8

Muistakaa, että olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa. Herra, teidän Jumalanne, valitsi teidät maailman kaikkien kansojen joukosta omaksi kansakseen.
    Ei Herra siitä syystä mieltynyt teihin eikä valinnut teitä, että te olisitte kansana kaikkia muita kansoja suurempi - olettehan kaikista kansoista pienin. Herra rakasti teitä, ja pitääkseen esi-isillenne vannomansa valan hän vei teidät väkevällä kädellään pois Egyptistä, orjuuden maasta, ja lunasti teidät vapaiksi faraon, Egyptin kuninkaan, vallasta.
                                                   

2. lukukappale

Fil. 3: 7-14

Mutta kaiken tämän, mikä oli minulle voittoa, olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. Ehkä silloin saan myös nousta kuolleista.
    En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen. Veljet, en katso vielä päässeeni siihen asti. Vain tämän voin sanoa: jättäen mielestäni sen, mikä on takanapäin, ponnistelen sitä kohti, mikä on edessä. Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat.
                                                 

Evankeliumi

Matt. 19: 27-30

Pietari sanoi Jeesukselle: "Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?"
    Jeesus sanoi heille:
    "Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa. Ja jokainen, joka minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen elämän. Mutta monet ensimmäiset tulevat olemaan viimeisiä ja viimeiset ensimmäisiä."
                                             
                                     
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 6
« Vastaus #119 : 20.02.11 - klo:18:43 »
Maanantai, 21.2.2011

Sana tänään:

Minä luotan sinun armoosi,
saan iloita sinun avustasi.

Ps. 13:6            
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.