Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 3.  (Luettu 36912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #30 : 15.03.10 - klo:21:59 »
Tuo alakoulun selitys ei ole muuten hassumpi, paitsi että se väistää ihmeen. Opettaahan se yhteistä jakamista.
Mutsini taas piti sitä ihmeenä nimen omaan. Ehkä siinä tehtiin taikatemppu, kuten veden viiniksi muuttuessa. Mtta ihmeistä suurin on kyllä se että ihminen ottaa erämaassa riskin, kaivaa esille ehkä hyvinkin niukat ruokavarastonsa, lakkaa pelkäämästä että hänet ryövätään putipuhtaaksi jos havaitaan että heeei, sillähän on ruokaa, kimppuun vaan heti kun tuo profeetta kääntää selkänsä...uskaltaa jakaa omastaan, vaikka on myöhä eikä lähistöllä ole kylää josta voisi edes ostaa lisää...siis heittäytyy luottamuksella turvattomuuteen, peräti tarjoaa naapurille eväitään, "kyllä me tässä yhdessä pärjäämme, oletteko hyvinkin nälissänne?" "Olkaa hyvä vaan, vähänhän meillä on mutta jaetaan, onhan ikävä ajatella että te olisitte vallan ilman..."

Tällaista ihmettä tämä maailma taitaisi tarvita. Uskalluksta riskinottoihin lähimmäisten hyväksi. Ja niiden maiden, joissa kuollaan yhä nälkään.
« Viimeksi muokattu: 15.03.10 - klo:22:01 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #31 : 15.03.10 - klo:22:35 »
Jos ruokkimisihme olisi ollut vain sitä, että ihmiset kaivoivat esiin omat eväänsä, niin paljon heillä on täytynyt olla evästä, kun sitä jäi vielä yli 12 korillista.

Jostain syystä en ole koskaan kyseenalaistanut sitä, etteikö Jeesus voisi ruokkia ihan kirjaimellisesti viidellä leivällä ja kahdella kalalla 5000 miestä ja vielä naiset ja lapset päälle. Eihän Jumalalle ole mikään mahdotonta ja Jeesushan on Jumalan poika, vai väittääkö joku jotakin muuta.

Kieltämättä nykyaikana voisi olla todellinen ihme se, että maapallon väestö jakaisi ruuan tasan ja jokaiselle riittäisi. Kukaan ei näkisi nälkää eikä toisaalta kukaan lihoisi, ihanteellinen tilanne.

"Näin Herramme opettaa meitäkin olemaan halveksumatta pienintäkään lahjaa tai työpanosta Jumalan valtakunnan hyväksi. Ilman Jeesusta niillä ei paljon arvoa ole, mutta hänelle annettuna lopputuloksen suuruutta on mahdotonta arvioida."

Tästä Jukka Norvannon selityksestä minulla tulee mieleen ne halveksitut mummot, jotka ovat uskollisesti pitäneet esimerkiksi lähetysompeluseuroja ja keränneet rahaa lähetystyön hyväksi. Muistan yhden ohjelman TV:ssäkin, jossa joku afrikkalainen naureskeli näille mummoille ja samaan hengenvetoon ylistettiin kehitysapua, jolla sentään on saatu jotain aikaankin. Kyllä eivät sketsin tekijät tienneet, mistä puhuivat.


Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #32 : 16.03.10 - klo:16:50 »
Niin, ajatella. Jos jakamalla jäisikin ylijäämää? Se Pearl Buckin kirja, jonka täällä joskus mainitsin lukeneeni, kuvasi juuri ihmistä, joka oli ottanut nälkäisten ruokkimisen haasteekseen. Hän keskittyi tähyilemään ylijäämiä, voivuoria ja viljavuoria, osti ne pilkkahimmalla, ja perusti halpoja ruokatavaramyymälöitä, rikastui vähän vahingossa, jatkoi hommaa ja palkkasi ja koulutti siihen alaisia, ja bisnes sen kun laajeni. Hän ei päässyt rahasta eroon, kun sitä jo virtasi takaisin, hän hankki lisää ruokaa ja toimitti ylijäämiä nälkäänäkeville alueille...siinä oli lainattu tätä ruokkimisihmettä eräänlaiseksi perustarinaksi.

No, eihän kumpikaan ole toisensa poissulkeva? Olin vain itse tottunut ajattelemaan juttua juuri jonkinlaisena taianomaisena materian lisääntymistemppuna, ja jonakin joka ei ole mitenkään toistettavissa.

Kuitenkin paranemisihme olisi oikeastaan suurempi, koska se toisi hyvinvointia enemmän kuin kerrallinen ateria... jos ihminen uskaltautuisi edes vähän tinkimään oman hyvinvointinsa varmentelusta - ihan vähän siis - ja jakamaan omastaan, olisi tapahtunut mullistavampi ihme kuin vähäisen ruoan paisuminen mammuttimittoihin. Ihmiset paranisivat pelosta, turvattomuden tunteesta, epäluulosta ja varautuneisuudesta suhteessa toisiinsa ja egoismista. Ja ruokakin riittäisi, ei vain yhtä kertaa, vaan useammin ja paremmin...pysyvämmin, jos ihme koskettaisi ja koskisikin meidän mieltämme. Ja Jeesus otti hyvin tosissaan ja kunnioittavasti vastaan pienen annin, uskoi ja luotti, ja kai toivoisi että hänen seraajansa tavoittelisivat samaa?

Asenne "ei tämä mitään auta/mihinkään riitä/koko maailmaa pelasta kuitenkaan,/ihan turha mitään on antaa" oli Jeesukselle varsin vieras.

Aika temppu, ja oletettavasti mahdollinen vain, kun Kristus on läsnä. - Sillä mitä sinulla on, mitä et ole saanut lahjaksi?
« Viimeksi muokattu: 16.03.10 - klo:16:58 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #33 : 20.03.10 - klo:19:50 »
Huomenna on Marian ilmestyspäivä
 "Evankeliumi

Luuk. 1: 26-38

Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!" Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä. Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa. Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus. Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen. Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua." Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon." Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi. Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha. Hän on jo kuudennella kuukaudella - hän, jota on pidetty hedelmättömänä! Jumalalle ei mikään ole mahdotonta." Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.

"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #34 : 21.03.10 - klo:07:48 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #35 : 21.03.10 - klo:08:03 »
Ortodoksikirkossa muistellaan tänään pyhää Maria Egyptiläistä (500-luvulla).

myyrä

  • Vieras
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #36 : 21.03.10 - klo:08:36 »
Ortodoksikirkossa muistellaan tänään pyhää Maria Egyptiläistä (500-luvulla).

Hän onkin näköjään pyhittäjä eikä pyhä (www.ortodoksi.net). En vaan tiedä, mikä ero siinä on? :017:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #37 : 21.03.10 - klo:08:51 »
 Ei liene tärkeää, mutta minun netti löysi tälle päivälle Pyhittäjä Jaakob Tunnustajan, Catanian piispan.

Maria Egyptiäistä muistetaan. 1.4.

On heillä muuten paljon pyhiä, pyhittäjiä, marttyyrejä ym. muistettavia. Näissä pyhissä oppi eroaa luterilaisista, vaikka muuten ortodoksisuuden mystiikka on kiehtovan harrasta. :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #38 : 21.03.10 - klo:09:13 »
Ei liene tärkeää, mutta minun netti löysi tälle päivälle Pyhittäjä Jaakob Tunnustajan, Catanian piispan.

Maria Egyptiäistä muistetaan. 1.4.

Riitta-mummi, katsopas tuosta ortodoksinetin linkistä. Kyllä se Egyptin Maria on tänään.

myyrä

  • Vieras
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #39 : 21.03.10 - klo:09:23 »
No jaa...muistellaan sitten molempia. Wikipedian avulla se onkin tuo Jaakob. Tämähän on mielenkiintoista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #40 : 21.03.10 - klo:09:25 »
Moi!

Juuri niin tein ja sitten klikkasin vasemmalta Kirkkovuosi, sitten maaliskuu. Siin'ä seisoo
21.3. tämä Tunnustaja. Huhtikuun 1 pnä Maria. Juhliikohan ne useampina päivinä samoja pyhiä. OK

Tänään olisi vanhempieni 68-vuotishääpäivä. Lähden nyt kirkkoon heitä muistelemaan.

Hyvää sunnuntaita kaikille. Meillä täällä Lahdessa on klo. 16 Veisuut. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #41 : 21.03.10 - klo:12:19 »
Rupesin ihmettelemään tämän päivän 1. lukukappaletta



"Jes. 7: 10-14

Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle: "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta." Mutta Ahas vastasi: "En pyydä. En pane Herraa koetukselle."
    Niin Jesaja sanoi:
    "Kuule siis, sinä Daavidin kuningassuku! Eikö riitä, että te loputtomiin koettelette ihmisten kärsivällisyyttä, kun haluatte koetella vielä Jumalan, minun Jumalani, kärsivällisyyttä? Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel."


Siis Herra puhui Ahasille ja sanoi, pyydä Herralta. Tarkoittavatko molemmat Herra-sanat samaa Jumalaa. Yritin lukea tekstiä Raamatusta ennen tätä kohtaa, mutta ei selvinnyt. Ihmettelen siis, miksi Herra käskisi toisen pyytää itseltään jotain. Ellei, niin kuka tämä ensimmäinen Herra sitten on?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #42 : 21.03.10 - klo:13:37 »
  Kylläpä onkin arvoituksellinen teksti.
Ajattelen että se ensimmäinen Herra on Jumalan ääni joka Ahasia kehoittaa. Mutta miksi kehoitta pyytämään merkkiä vaikka tuonelasta? Kun Jeesus merkkien kyselijöille vastasi että ette tarvitse muuta kuin Joonan merkin.
Onko merkkien saamisen pyytäminen kiellettyä. Onko se myös "peukalonpaikkoja"

Ja samassa lukukappaleessa on sitten profetia Jeesuksen syntymästä!
Erikoinen paikka todellakin.
Nostan hattua ja menen eteenpäin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #43 : 23.03.10 - klo:17:03 »
Sana tänään:

"Kun Abraham tarttui veitseen uhratakseen poikansa,
Herran enkeli huusi hänelle taivaasta: "Abraham, Abraham!" Abraham vastasi: "Tässä olen."
Herran enkeli sanoi: "Älä koske poikaan äläkä tee hänelle mitään. Nyt minä tiedän, että sinä pelkäät ja rakastat Jumalaa, kun et kieltäytynyt uhraamasta edes ainoaa poikaasi."

1 Moos. 22:10-12
"
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 3.
« Vastaus #44 : 23.03.10 - klo:19:55 »
Kyllä vanhan liiton ihmisillä oli kova laki. Teot.

Kiitos Jeesus Kristus että Sinä täytit sen meidän edestämme. Se vaan tahtoo monesti unohtua.

               Siionin virsi 51

              http://www.h-y.fi/sv/sv_51-60.html#51
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)