Kirjoittaja Aihe: Poispotkittujen juhlat  (Luettu 36212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Poispotkittujen juhlat
« : 28.09.08 - klo:16:43 »
Poispotkittujen juhlat. Näin kuvaili Seinäjoen kirkkoherra Tapio Luoma Herättäjäjuhlia tänään myönteisessä merkityksessä saarnassaan Espoon juhlien kiitosseuroissa  ja -messussa.

Siltä minustakin tuntuu täällä usein. Kuka on potkittu mistäkin, mitä väliä sillä on, emme utele sitä. Sen sijaan sillä on väliä, ettei tuoda sitä entisen paikan oppia tänne ja ruveta opettamaan sitä muille. Me pyrimme keskustelemaan ja kyselemään nöyrinä Herran tahtoa olettamatta, että muiden pitäisi muuttua kaltaisikseni. Minä olen vikoineni mikä olen, enkä helpolla tästä muutu. Olen kiitollinen taivaan isälle kaikesta siitä hyvästä, mitä olen saanut ja myös niistä lommoista, jotka ovat auttaneet pysymään kaidalla tiellä.  (olipa huono sanonta, kun viikko sitten en pysynyt kapealla liukkalla tiellä, vaan auto pomppasi ojaan ja jäi sinne. Ei siitä voi syyttää kuin itseään. Onneksi varjelus oli mukana ja kukaan muu ei loukannut itseään.)

Vaikka olemme kolhittuja niin henkisesti kuin fyysisesti kohdelkaamme ystävää ystävänä varsinkin, kun emme tiedä minkä sepelimyllyn läpi hänet on myllytetty tai minkä ojan pohjalla hänen autonsa on rutussa ja keho ruhjeilla.

Keskustelussa se, joka menettää malttinsa häviää pelin. Kyselkäämme enemmän kuin opettakaamme. En ainakaan minä voi olla niin varma, että olen kaikessa oikeassa. Sen myös tiedän, että kaikki, jotka ovat ainoana oikeassa, ovat vaarallisen väärässä. Ollaan mitä ollaan, mutta Herralle alamaisia ja muiden kuuntelijoita.

Ja tähän vielä vanhan virren sanat Äl' ann' mun vilpistellä Pois sinust', Jesu Christ'!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #1 : 29.09.08 - klo:10:49 »
Punnittua ja selkeää pohdintaa, seppos. Sepelimyllyjä ja myllytyksiä saamme usein kokea. Ikävää on aina se, kun myllyttäjät löytyvät usein omien joukosta. Vaikka joskus joidenkin kohdalla tulee mieleen mahtaako tuokaan körttinen olla - vai tekeytyykö vain siksi - kun taustalta paljastuu jatkuva kielteisyys herätysliikkeeseen. Mitään asiaa ei ilmaise, etteikö kyseinen henkilö löydä vasta-argumenttia. Täällä foorumilla jos missä syntyy väärinymmärrystä. Kaiken maailman oppineet ja omasta mielestään aina oikeassa olevat käyttävät säälimättä toisten heikkouksia ja vajavaisuuksia astinlautanaan. Neuvoja satelee ja omalla oikeaoppisuudella "höystetään" esiintulemista.   En tietenkään itsekään ole tästä vapaa, kun karvat nousevat joskus pystyyn ja tulee tuohon harkintakykyyni "nyrkin mentäviä aukkoja".

Siunatuksi lopuksi hiukan kevennystä; Eikä minua tarvitse niin vakavasti aina ottaakaan. Eikä sitä teekkään kuin naapurin kissa, joka nostaa selän köyryyn ja karvat pystyyn, kun sähähdän salaa sille. Minut huomattuaan se kuitenkin heti tulee nopeasti luokseni, puskee jalkojani ja pyytää silityksiä - ja kyllä se niitä saakin.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #2 : 30.09.08 - klo:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Poispotkittujen juhlat. Näin kuvaili Seinäjoen kirkkoherra Tapio Luoma Herättäjäjuhlia tänään myönteisessä merkityksessä saarnassaan Espoon juhlien kiitosseuroissa  ja -messussa.


Oli hyvä messu ja seurat - jälkimmäisessä etenkin hyvää sanaa. Näistä oman "pitäjän" herättäjäjuhlista jäi jotenkin erittäin hyvä mieli - tuli tuntuma, että näinkin vaatimatonta viestiä osaamattomissa käsissä sai eteenpäin. Ja sai itse sitä kuulla. Lohdullista on että vielä löytyy näitä turvapaikkoja kirkonkin piiristä. Oma pohja kun ei pysy vajoamattomana.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #3 : 30.09.08 - klo:18:36 »
Samaa mieltä, hyvä kiitosmessu oli ja erittäin maukasta kalakeittoa tarjottiin sen jälkeen. Aika innoissani referoin saarnaa kotona. Ex-sokea sai kenkää fariseusten, aikansa uskon sankareiden joukosta, joita kiinnosti vain se, ettei miestä ollut väärin parannettu. Mutta Jeesus oli kiinnostunut ex-sokeasta itsestään.

Seuraavana päivänä aloittelin syksyn srk-rientoja vanhassa tutussa lähetyspiirissäni, mutta yllättäen koin siellä vierautta. En viitsinyt hehkuttaa edellisen päivän kokemuksiani, enkä maininnut sanallakaan, että olin käynyt Aholansaaressa. Kohtahan minua luullaan hihhuliksi!  8)

Mutta oikeasti, näissä perus-srk-piireissä ei auta tuoda liikaa herätysliike- tms. erityistaustaa esiin, vaan kannattaa pysyä keskitiellä, jotta säilyisi yhteys. Tai sitten pitää kulkea vain omissa porukoissaan. Vai mitä mieltä olette? Huom. tässä ei ole mitään symboliikkaa takana, niin että nämä tai nuo edustaisivat fariseuksia, vaan kyse on ihan vaan viisaudesta ihmisten välisissä suhteissa.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Acon20

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Hyvä kirjoitus!
« Vastaus #4 : 30.09.08 - klo:19:09 »
On viheliästä löytää itsestään ylpeyttä, ylenkatsetta, kateutta pahanpuhumista ja laiskuutta. (Nyt puhun vain itsestäni) Hurskaalla naamalla kirkonpenkkiin ja muuten ollaan kuin ellun kanat (nyt puhun vain itsestäni). Ja heti, kun Herra hetkeksi armahtaa, niin itse siihen lankeaa mistä Herra haluaisi varjella (nyt puhun vain itsestäni). :cry:

Luinpa kerran erään vanhan satakunnassa olevan kirkon seinältä tekstin: "mitäs ylpeilet lanta" ja heti mielessäni oli valmiina ne ketkä tätä lantaa olivat. Vaikka ensiksi pidinkin ajatusta oikeana itselleni. :shock:

Vääryydellä olen vääryyttä kostanut ja armahdettuna olen ollut armoton. Ja heti alkavat selitykset, kun teot ovat toiset mitä niiden pitäisi olla. Tiedän monesti mikä on oikein ja silti en niin tee.
 :oops:

Rakkikoiria olen korvista tarttunut ja sellaisiin olen ollut puuttumassa, jotka eivät minulle kuulu. Ulkopuolisten riitoihin osallistunut ja tullut niistä vedetyksi turhuuteen. :(

Armollekkin asetan katon ja totean, että tästä en enää selviä, koska tyhmyyteni on niin suuri. Ja viheliäsyyteni nähdessäni ajattelen, että vuoden rakensin ja taas kaiken muutamassa minuutissa kadotin. :shock:  :cry:

Ei tämä mikään synnin tunnustus ole. Eikä eden koko totuus. Mutta synnin myrkky on tappava olipa sitä sitten teelusikallisen vai saavillisen nautittuna.  :oops:
Turva Herrassa on aina parempi kuin paikka juhlalounaalla maailmassa.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Edellä on monta hyvää kirjoitusta
« Vastaus #5 : 22.11.08 - klo:07:17 »
Minusta ylläolevissa teksteissä on paljon viisaita sanoja. Minä en ole tälle foorumille vielä kauan kirjoittanut. Olen ollut yllättynyt ja vähän pettynytkin siitä, kuinka täällä lyödään toista henkisesti turpiin oli hän sitten "omiin tai vieraisiin" kuuluva. Olen kuitenkin laittanut virtuaalipääsuojan ja -alasuojan päälle aina tänne kirjoittaessani, joten  homma alkaa toimia.

Minä asun ja olen koko ikäni asunut körttiläisyyden periferiassa. Perheen perustamisvaiheessa keskustelimme usein siitä, millaista olisi asua esim jossain körttipitäjässä E-Pohjanmaalla. Pohdimme sitä, että voisikohan siellä kertoa esim hiekkalaatikolla muille vanhemmille, että oltiin eilen illalla seuroissa ilman että sinua pidettäisiin suuren luokan hihhulina.  Kyllä me kai joskus pohdimme muuttoakin johonkin "körttiseudulle", koska meidän arkeen kuului tuolloin hyvin vahvasti opiskelupaikkakuntamme körttiopiskelijoiden toiminta. Me yritimme  yhdessä porukalla puhkaista körttiläisyyden "kuplia ja mätäpaiseita".

Jossain vaiheessa (hyvin kauan sitten) sain miljoonannen kerran inspiraation ja lähetin kaikille Herättäjän päätoimikunnan jäsenille sähköpostia, jossa ehdotin netissä toimivan körttihenkisen keskustelufoorumin perustamista. Sellainen oli tuossa vaiheessa kuitenkin jo perustettu. Se taisi olla joku versio 0.01 ennen tätä foorumia. En usko, että se eli kauan. "Seppos"  taisi olla se henkilö jonka kautta minä sain tiedon siitä. Minä kaipasin tuolloin "körttiläistä hiekkalaatikkoa". Sellaista paikkaa, jossa olisi voinut vapautuneesti puhua siitä mitä on elää körttiläisyyden periferiassa. Minä ajattelin, että se olisi ollut yhtenä tekijänä vahvistamassa niiden körttiläisten identiteettiä, jotka eivät voi puhua tästä elämänsä osa-alueesta  "töissä tai hiekkalaatikolla" (tai omassa koti-srk:ssa).

Minä olen ollut tällä foorumilla aika "yhden asian henkilö". Minun motiivejani on epäilty, koska en ole osallistunut muihin keskusteluihin. Minun motiivini olla osallistumatta muihin keskusteluihin on ollut se, että minun mielestäni ihan liian monessa ketjussa potkitaan toisia päähän ja minä en halua siihen mätkimiseen osallistua. Olen viimeisten viikkojen aikana lueskellut aika usein niitäkin keskusteluketjuja, joihin en ole itse osallistunut. Olen löytänyt sieltä aika monta nimimerkkiä, joiden kanssa ajattelen asioista hyvin samalla tavalla. Minun körttiläinen intohimoni on kuitenkin Aholansaari, on ollut 25 vuotta ja on edelleen (reilut 15 vuotta sitten taistelin myös monta vuotta henkeen ja vereen kotiseurojen puolesta). Siitä syystä Aholansaaren ympärillä liikkuva keskustelu on saanut minut myös kirjoittamaan tänne.

Oli oikein terapeuttista lukea tämä keskusteluketju ja kirjoittaa ylläoleva teksti itsekin! Koskahän tänne tulisi se "virtuaalinen hiekkalaatikko"??

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Edellä on monta hyvää kirjoitusta
« Vastaus #6 : 22.11.08 - klo:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"
Minusta ylläolevissa teksteissä on paljon viisaita sanoja. Minä en ole tälle foorumille vielä kauan kirjoittanut. Olen ollut yllättynyt ja vähän pettynytkin siitä, kuinka täällä lyödään toista henkisesti turpiin oli hän sitten "omiin tai vieraisiin" kuuluva. Olen kuitenkin laittanut virtuaalipääsuojan ja -alasuojan päälle aina tänne kirjoittaessani, joten  homma alkaa toimia.

Minä asun ja olen koko ikäni asunut körttiläisyyden periferiassa. Perheen perustamisvaiheessa keskustelimme usein siitä, millaista olisi asua esim jossain körttipitäjässä E-Pohjanmaalla. Pohdimme sitä, että voisikohan siellä kertoa esim hiekkalaatikolla muille vanhemmille, että oltiin eilen illalla seuroissa ilman että sinua pidettäisiin suuren luokan hihhulina.  Kyllä me kai joskus pohdimme muuttoakin johonkin "körttiseudulle", koska meidän arkeen kuului tuolloin hyvin vahvasti opiskelupaikkakuntamme körttiopiskelijoiden toiminta. Me yritimme  yhdessä porukalla puhkaista körttiläisyyden "kuplia ja mätäpaiseita".

Jossain vaiheessa (hyvin kauan sitten) sain miljoonannen kerran inspiraation ja lähetin kaikille Herättäjän päätoimikunnan jäsenille sähköpostia, jossa ehdotin netissä toimivan körttihenkisen keskustelufoorumin perustamista. Sellainen oli tuossa vaiheessa kuitenkin jo perustettu. Se taisi olla joku versio 0.01 ennen tätä foorumia. En usko, että se eli kauan. "Seppos"  taisi olla se henkilö jonka kautta minä sain tiedon siitä. Minä kaipasin tuolloin "körttiläistä hiekkalaatikkoa". Sellaista paikkaa, jossa olisi voinut vapautuneesti puhua siitä mitä on elää körttiläisyyden periferiassa. Minä ajattelin, että se olisi ollut yhtenä tekijänä vahvistamassa niiden körttiläisten identiteettiä, jotka eivät voi puhua tästä elämänsä osa-alueesta  "töissä tai hiekkalaatikolla" (tai omassa koti-srk:ssa).

Minä olen ollut tällä foorumilla aika "yhden asian henkilö". Minun motiivejani on epäilty, koska en ole osallistunut muihin keskusteluihin. Minun motiivini olla osallistumatta muihin keskusteluihin on ollut se, että minun mielestäni ihan liian monessa ketjussa potkitaan toisia päähän ja minä en halua siihen mätkimiseen osallistua. Olen viimeisten viikkojen aikana lueskellut aika usein niitäkin keskusteluketjuja, joihin en ole itse osallistunut. Olen löytänyt sieltä aika monta nimimerkkiä, joiden kanssa ajattelen asioista hyvin samalla tavalla. Minun körttiläinen intohimoni on kuitenkin Aholansaari, on ollut 25 vuotta ja on edelleen (reilut 15 vuotta sitten taistelin myös monta vuotta henkeen ja vereen kotiseurojen puolesta). Siitä syystä Aholansaaren ympärillä liikkuva keskustelu on saanut minut myös kirjoittamaan tänne.

Oli oikein terapeuttista lukea tämä keskusteluketju ja kirjoittaa ylläoleva teksti itsekin! Koskahän tänne tulisi se "virtuaalinen hiekkalaatikko"??


Nyt sain kiinni kuka olet. Siinä versiossa silloin ihan alussa aikana ennen Liisaa, jonka ansiota tämä körttifoorumi on. Ei meitä silloin montaa ollut. Siitä on mennyt jo vuosia ja se oli jo unholassa. Ilo löytää sinut nyt täältä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #7 : 22.11.08 - klo:12:02 »
Oksanen, ikävä kuulla. Olisiko sinulla ajatuksia siitä kuinka tilannetta voisi korjata? Muuten kuin kukin menemällä itseensä.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Ei minulla mitään taikasauvaa ole
« Vastaus #8 : 22.11.08 - klo:12:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Oksanen, ikävä kuulla. Olisiko sinulla ajatuksia siitä kuinka tilannetta voisi korjata? Muuten kuin kukin menemällä itseensä.


Sinä taisit itse viisaasti kirjoittaa jommassa kummassa verokapinaketjussa jotenkin siihen malliin, että täällä pitäisi kirjoittaa niin että pystyisi vielä ihan oikeassa elämässä (ei vain täällä virtuaalimaailmassa) katsomaan toista silmiin ja välien pitäisi olla kunnossa. Et käyttänyt näitä sanoja, mutta uskoisin että tarkoitit suurin piirtein tuota. Rakentavampi henki keskustelussa voisi tuoda tänne lisää aktiivisia osallistujia. Meidän poikien ekaluokan opettaja antoi aikanaan hyvän ohjeen: Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin ei kannata sanoa mitään. Tämä ohje oli sanottu ekaluokkalaisille , mutta sen henkeä voisi soveltuvin osin soveltaa myös aikuisille. Samaa mieltä ei tarvitse olla, mutta kannattaa kyllä miettiä miten asiansa argumentoi. Olen huomannut, että olet moderaattorina toistanut vastaavannsisältöistä viestiä useamman kerran ihan viime viikkoinakin. Kiitos siitä!

Onhan näistä keskusteluista valtaosa ihan asiallisia, todettakoon se kuitenkin ihan tosiasiana.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Re: Ei minulla mitään taikasauvaa ole
« Vastaus #9 : 22.11.08 - klo:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Oksanen"

Sinä taisit itse viisaasti kirjoittaa jommassa kummassa verokapinaketjussa jotenkin siihen malliin, että täällä pitäisi kirjoittaa niin että pystyisi vielä ihan oikeassa elämässä (ei vain täällä virtuaalimaailmassa) katsomaan toista silmiin ja välien pitäisi olla kunnossa. Et käyttänyt näitä sanoja, mutta uskoisin että tarkoitit suurin piirtein tuota.


Mun täytyy kyllä sanoa, että elävässä elämässä mä sanoisin paljon suoremmin ja pahemmin esim. ihmiselle joka tulee mua käännyttämään, kuin täällä. Ainakin jos nätisti sanominen ei auttaisi, kuten täälläkin jossain keskustelussa. Käytän elävässä elämässä ajoittain myös huomattavasti rumempaa kieltä ja sanon suorempaan mitä ajattelen. Välillä tosin pikaistuksissa tulee tännekin kirjoitettua asioita joita sitten myöhemmin katuu. Hyvän käytöksen opettelua tää koko elämä taitaa olla.

Netissä keskustellessa kannattaa muistaa, sen lisäksi ettei sano mitään sellaista, mitä ei livenä sanoisi, myös se, ettei sano mitään, mitä ei voisi antaa toiselle kirjallisena. Vaikka tämä keskustelu suljettaisiin tai poistaisin kirjoitukseni, jollain voi olla siitä kopio ja sopivassa yhteydessä hän voi sen vetää esiin.

Poissa Oksanen

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #10 : 04.12.08 - klo:09:21 »
Live- tilanteissa maltti voi olla joskus kaukana. Minä ajauduin kerran avoimeen riitaan yhden lehdistötilaisuuden jälkeen (minulla ei ole niistä suurta kokemusta). Minut yllätti täysin yhden yhteistyötahon suorat haukut ja minulla paroi päreet täysin. Parin metrin päässä televisiokameroiden edessä oli haastattelu meneillään. En ole koskaan ennen ja toivottavasti en tule koskaan tulevaisuudessakaan riitelemään televisiokameroiden edessä.

Täällä virtuaalimaailmassa sanoja ehtii harkita paremmin. Toisen tietoista ilkeilyä saattaa jäädä pohtimaan pidemmäksi aikaa, koska tekstin pystyy läväyttämään silmiensä eteen uudelleenkin. Väärinymmärryksiä tulee myös siitä että ei tunne keskustelijan taustaa. Tästä syystä minä olen muutamassa Aholansaari-puheenvuorossani yrittänyt kertoa jotain taustoja itsestäni, jotta lukijat pystyvät sijoittamaan kirjoittamani oikeaan viitekehykseen. Minulla on sellainen mielikuva, että Körttifoorumille pitkään kirjoittaneet tuntevat jo jollain tavalla henkilöt nimimerkkien taustalla ja se auttaa tekstien "ymmärtämisessä". Uusien nimimerkkien taustoja ei tunneta ja ehkä osittain siksikin tehdään puolin ja toisin aikamoisia ylilyöntejä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Edellä on monta hyvää kirjoitusta
« Vastaus #11 : 10.02.10 - klo:20:16 »
Oli oikein terapeuttista lukea tämä keskusteluketju ja kirjoittaa ylläoleva teksti itsekin! Koskahän tänne tulisi se "virtuaalinen hiekkalaatikko"??
  :icon_wink:

... että täällä pitäisi kirjoittaa niin että pystyisi vielä ihan oikeassa elämässä (ei vain täällä virtuaalimaailmassa) katsomaan toista silmiin ja välien pitäisi olla kunnossa. Et käyttänyt näitä sanoja, mutta uskoisin että tarkoitit suurin piirtein tuota. Rakentavampi henki keskustelussa voisi tuoda tänne lisää aktiivisia osallistujia. Meidän poikien ekaluokan opettaja antoi aikanaan hyvän ohjeen: Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa niin ei kannata sanoa mitään. Tämä ohje oli sanottu ekaluokkalaisille , mutta sen henkeä voisi soveltuvin osin soveltaa myös aikuisille. Samaa mieltä ei tarvitse olla, mutta kannattaa kyllä miettiä miten asiansa argumentoi. Olen huomannut, että olet moderaattorina toistanut vastaavannsisältöistä viestiä useamman kerran ihan viime viikkoinakin. Kiitos siitä!
  :eusa_think:

Onhan näistä keskusteluista valtaosa ihan asiallisia, todettakoon se kuitenkin ihan tosiasiana.

No ei nyt kaikki sentään ja yleensä keskustelun aloitus tyrmätään täysin ja "vääntö alkaa".


Live- tilanteissa maltti voi olla joskus kaukana. Minä ajauduin kerran avoimeen riitaan yhden lehdistötilaisuuden jälkeen (minulla ei ole niistä suurta kokemusta). Minut yllätti täysin yhden yhteistyötahon suorat haukut ja minulla paroi päreet täysin. Parin metrin päässä televisiokameroiden edessä oli haastattelu meneillään. En ole koskaan ennen ja toivottavasti en tule koskaan tulevaisuudessakaan riitelemään televisiokameroiden edessä.

Täällä virtuaalimaailmassa sanoja ehtii harkita paremmin. Toisen tietoista ilkeilyä saattaa jäädä pohtimaan pidemmäksi aikaa, koska tekstin pystyy läväyttämään silmiensä eteen uudelleenkin. Väärinymmärryksiä tulee myös siitä että ei tunne keskustelijan taustaa. Tästä syystä minä olen muutamassa Aholansaari-puheenvuorossani yrittänyt kertoa jotain taustoja itsestäni, jotta lukijat pystyvät sijoittamaan kirjoittamani oikeaan viitekehykseen. Minulla on sellainen mielikuva, että Körttifoorumille pitkään kirjoittaneet tuntevat jo jollain tavalla henkilöt nimimerkkien taustalla ja se auttaa tekstien "ymmärtämisessä". Uusien nimimerkkien taustoja ei tunneta ja ehkä osittain siksikin tehdään puolin ja toisin aikamoisia ylilyöntejä.

Nämä viestit ovat tämän päivän helmi minulle. :icon_cool:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #12 : 09.03.10 - klo:08:34 »
Vaikka joskus joidenkin kohdalla tulee mieleen mahtaako tuokaan körttinen olla - vai tekeytyykö vain siksi - kun taustalta paljastuu jatkuva kielteisyys herätysliikkeeseen.

Tämä on kyllä aika vakava kysymys.

Körttiläisyys saattaa olla hyvin vierasta, suomalainen herätysliikekristillisyys on varsin seutukohtaista, ja silloin sen alueen tulkintatavat ja astian maut tulevat tutuiksi, joihin kasvaa. Körttiläisyyteen saattaa lähteä tutustumaan varovaisin mielin, jopa vähän peläten -- onko minun sitten kaikessa oltava valmis olemaan samaa mieltä - poliittista kantaa myöten - ja ymmärrettävä oitis joka ikinen sana ja sanonta, vai saisinko hieman aikaa?  Vai onko häivyttävä tiehensä, jos ei ymmärrä alkuun yhtään mitään?

Tyhmyys ja tietämättömyys ei ole kulkaas nyt aina pahantahtoista.

Itse toivoisin, että kyselijää ei puolestaan sepelimyllytettäisi "jostain vieraasta liikkeestä tulleena hyökkääjänä" siksi että hän kysyy- epäilemättä - usein tyhmiä. Se lienee sentään harvinaista, vai kuinka on? Ekö ihmisillä siis ole muuta tekemistä kuin istua hengellisissä linnakkeissaan ja käydä sisällissotaa?  En ymmärrä - kun nyt kirkotkin yrittävät ekumeniaa, nämäkö herätysliikkeet siis vain tappelevat?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #13 : 09.03.10 - klo:11:57 »
Itse toivoisin, että kyselijää ei puolestaan sepelimyllytettäisi "jostain vieraasta liikkeestä tulleena hyökkääjänä" siksi että hän kysyy- epäilemättä - usein tyhmiä. Se lienee sentään harvinaista, vai kuinka on? Ekö ihmisillä siis ole muuta tekemistä kuin istua hengellisissä linnakkeissaan ja käydä sisällissotaa?  En ymmärrä - kun nyt kirkotkin yrittävät ekumeniaa, nämäkö herätysliikkeet siis vain tappelevat?

Sinisilmäisyyskään ei ole hyvästä. Kyllä kampittajia voi olla ihan tarkoituksellisestikin liikkellä joko jonkun organisaation tai ihmisryhmän toimesta tai joku on omaksunut henkilökohtaisen mission vastustaakseen herännäisyyttä. Salaliittoteoriatkaan eivät ole hyvästä. Kyllähän täälläkin keskustelua pyörittävät henkilöt, joilla ei ole mitään tekemistä herännäisyyden kanssa. Motivaatiota voidaan kysyä, muttei minulla henkilökohtaisesti ole mitään muita liikkeitä vastaan paitsi niitä, jotka eivät hyväksy naisten pappeutta, evoluutiota eikä naisten oikeutta aborttiin.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Poispotkittujen juhlat
« Vastaus #14 : 09.03.10 - klo:13:25 »
Kyllä kampittajia voi olla ihan tarkoituksellisestikin liikkellä joko jonkun organisaation tai ihmisryhmän toimesta tai joku on omaksunut henkilökohtaisen mission vastustaakseen herännäisyyttä.
No jo täytyy sanoa, että ihmeelliset on harrastukset ihmisillä nykyisin sitten. Luin juri Seija-Leena Nevalan tutkimuksen "Lottatytöt ja sotilaspojat".
Heillä oli yhteishenkeä ja fiilis olosuhteisiin nähden käsittämättömän korkealla.
Ilmeisesti kristityt voivat huonosti ilman Talvisotaa, kun siis sotaa täytyy joka tapauksessa käydä.

Mistäs polkaistaisiin vaikka uusi Vespasianus vai kukia se oli kuka pahiten hätyytti. Loppuisi keskinäiset metelit, oletan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.