Kirjoittaja Aihe: Avioliitto ja yleensä parisuhde  (Luettu 8404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #60 : 10.02.22 - klo:10:44 »
'Uskova' on verbimuoto, aktiivin I partisiippi.
'Uskovainen' voidaan ymmärtää siitä johdetuksi adjektiiviksi; sehän taipuu vertailuunkin: 'uskovaisempi - uskovaisin'.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #61 : 10.02.22 - klo:11:13 »
'Uskova' on verbimuoto, aktiivin I partisiippi.
'Uskovainen' voidaan ymmärtää siitä johdetuksi adjektiiviksi; sehän taipuu vertailuunkin: 'uskovaisempi - uskovaisin'.

Kyllä, kyllä. Tietysti partisiippi saattaa toimia "adjektiivisesti". PekkaV erehtyi adverbistä. Termit menevätkin helposti sekaisin, ainakin meikäläiseltä. Sellaisen saa kylläkin, vaikkapa uskovaisesti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #62 : 10.02.22 - klo:14:06 »

   Eikö "uskovainen" voisi olla myös substantiivi? Vai pitääkö minun vaan niin uskoa olevan ilman faktapohjaa?
Nimittäin "uskovainen" on kovin konkreettisesti henkilöitävissä. Uskovainen on kuitenkin staattisempi kuin uskova.

Lestathan pitävät itseään "uskovina".

Körtit eivät pidä itseään minään, kuten kansanraamattuseuralaiset eivät ole mielestään herätysliike.

Äiti ei eteläsavolaisena oikein sopeutunut isäni pohjoissavolaiseen körttiläisyyten. Nilsiän körtit pitivät äitiäni iloluonteisena, kevytmielisenä. Hän olikin suuremman tilan perillinen kuin isäni. Äidilläni oli kaksi veljeä, kun isälläni oli yhdeksän. Silti äitini kotitila oli vauraampi. Hän oli kasvanut väljemmissä oloissa. Körtti-isäni vaikutuksesta äitini "tuli mielenmuutokseen". Hänen piti sopeutua vaimona körttipapin västin takahalkioita seuraamaan.
   Niin että. Ihminen on kuitenkin ihminen kaikkinensa kokonaan. Ajan aallot häntä seuloo, seuloo kuten oopperan Viimeiset kiusaukset lopussa Puakki huokaa aamun valjetessa: "Saatana on minua seulonut."

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #63 : 10.02.22 - klo:14:48 »

   ^ 'Eikö "uskovainen" voisi olla myös substantiivi?

...

Niin että. Ihminen on kuitenkin ihminen kaikkinensa kokonaan. Ajan aallot häntä seuloo, seuloo kuten oopperan Viimeiset kiusaukset lopussa Puakki huokaa aamun valjetessa: "Saatana on minua seulonut." '


   Tästä olen kasvanut

Kokonaisvaltainen kokemus

Maisema on savolainen, veisuu körttiä, kuten minä olen sen elänyt.

Siionin virret 135, 136 ja 137

https://youtu.be/vE611XFAKAA

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #64 : 10.02.22 - klo:15:29 »
Lestat, ainakin vanhoilliset ovat uskomassa. Sekin on omaa tekemistä, verbi.

Uskova ei ole adjektiivi. Se ei ole mitään omaa, se annetaan.

Uskovainen on sitä mikä päällepäin näkyy. Uskovaisen elämä on itseohjailtua.

R-m, omia ajatuksia. R-m on uskova kristitty ja syntinen.Elän toivossa.

 Kastettu kristittykin on hyvä , vaikka taivastie on kysymysmerkki.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #65 : 10.02.22 - klo:16:12 »
Kun tämän saitin otsikon aiheena on parisuhde, olisi mukava kuulla onko körteillä uskonnollisia tapoja kotona.

Sain näistäkin asioista näppylöitä Kansanlähetys-aikoina, kun meillä ei ole edes ruokarukousta yhdessä, saati muita vastaavia. Kumpikin rukoilemme, yksin.

Vaikka Matin äiti oli uskovainen, kirkkouskovainen pyhäkoulunopettaja ym kotona ei arvaamani mukaan muuta uskonnollista harrastettu kuin diakonia-ompeluseuraa ja pyhäkoulua.

Matilla oli paremmat eväät kuin minulla, mutta hän oli körtti jo ennen kuin tiesikään

Minun piti olla hurskas, mutta se teki tiukkaa. Kotona en häntä ole vaatinut mihinkään muualle kuin seuroihin ja kirkkoon. Niihin hän lähti mielellään. Myös Herättäjäjuhlille hän lähti , paitsi kahdet minä kävin yksin.

Olimmehan monta vuotta kumpikin Mukkulan kirkon maallikkotehtävissä. Minä olin piirineuvostossa ja luin tekstejä usein messussa. Matti oli kirkkoväärti. Ne tehtävät olivat moninaiset. Tuolien laittoa , ovella tervehtimistä, talkoita useanlaisia.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #66 : 10.02.22 - klo:16:31 »
Eikö "uskovainen" voisi olla myös substantiivi?

Voihan toki. Toimvathan verbien partisiipitkin substantiivien tavoin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #67 : 12.02.22 - klo:13:20 »
Nyt on ymmärretty taas päin honkia.
Honka-brändillä toimiva Honkarakenne on tunnettu hyvästä laadusta.  :icon_xmaslol:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Avioliitto ja yleensä parisuhde
« Vastaus #68 : 12.02.22 - klo:16:47 »
Honka-brändillä toimiva Honkarakenne on tunnettu hyvästä laadusta.  :icon_xmaslol:

Siinä voi asua yhtä onnellisesti heteroparit, homoparit, lesboparit, tai isommatkin harrastelijaryhmät nauttimaan Jumalan antamista hormoneista ja sukukalleuksista, veisaamaan harastelun jälkeen, ennen tai kesken Bruce Springsteenia, Stingia, AC/DC tai yms. virsilaulua Jumalan kunniaksi missä asussa tahansa, körttiasussa, bikineissä, tai vapaasti. Honka-brändi on tosi hieno juttu ja sellaiseen sopii kaikki tunnetut laadukkaat kokoonPanot.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.