Kirjoittaja Aihe: vanhuus  (Luettu 17315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: vanhuus
« Vastaus #15 : 15.11.10 - klo:23:00 »
Joku sanoikin että viiskyt on yhtä juhlaa, neljäkymmentä on kuin evankelisluterilainen räntäinen tammikuun maanantai Helsingin aamuruuhkassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: vanhuus
« Vastaus #16 : 16.11.10 - klo:07:22 »
No se hyvä puoli on vanhenemisessa, että voi alkaa valmistautumaan kuolemaan ja siihen suhtautuminen tulee selvittää itselleen.
Muutenkin vanhetessa muuttuu filosofisemmaksi, ainakin minä.

On kuitenkin tosiasia, että hirveän moni vanhus tekee itsemurhan.
Olli Valtonen piti siitä puheen Tuomasmessussa kerrran. En muista lukua, mutta iso määrä tai prosentti se on.
Kyllähän totuus on, että vanhus suljetaan johonkin laitokseen, jossa sitten vain odottaa kuolemaa.
Vaikka kait laitoksissakin on eroja?

No kristityllä ehkä vanheneminen on helpompaa, kun voi keskittyä hengellisiin asioihin, mutta jos ei niitä olisi, niin voisi olla kurjaa vanheneminen tai vanhuus.
Tik toc.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: vanhuus
« Vastaus #17 : 16.11.10 - klo:09:18 »
Ei hassumpaa aikaa. Sen kestokin taitaa olla meidän ikäpolvella sopiva. Saunakaverin ohje: eläkää 98 vuotiaaksi, mutta sitten kuolkaa, koska siinä vaiheessa elämä alkaa käydä kovin hankalaksi (kaverilla oli satanen menossa juuri rikki).

Mt

111-vuotiaaksi on tarkoitus pyrkiä. 111 on körttivästin halkioiden lukumäärä ja Jumalan puhelinnumero.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: vanhuus
« Vastaus #18 : 16.11.10 - klo:13:10 »
No se hyvä puoli on vanhenemisessa, että voi alkaa valmistautumaan kuolemaan ja siihen suhtautuminen tulee selvittää itselleen.
Muutenkin vanhetessa muuttuu filosofisemmaksi, ainakin minä.

On kuitenkin tosiasia, että hirveän moni vanhus tekee itsemurhan.
Olli Valtonen piti siitä puheen Tuomasmessussa kerrran. En muista lukua, mutta iso määrä tai prosentti se on.
Kyllähän totuus on, että vanhus suljetaan johonkin laitokseen, jossa sitten vain odottaa kuolemaa.
Vaikka kait laitoksissakin on eroja?

No kristityllä ehkä vanheneminen on helpompaa, kun voi keskittyä hengellisiin asioihin, mutta jos ei niitä olisi, niin voisi olla kurjaa vanheneminen tai vanhuus.
Olen miettinyt tuota kun tietysti olen työssä joutunut pakosta miettimään, ja iloinnut siitä että omat vanhemmat pärjää niin hyvin ja saa olla yhdessä kotona. He käyvät nykyään yhtä mittaa perhehautaa kunnostamassa; ihan kuin harjoittelevat yhdessä lähtöä - sitä se minusta on, tämä uusi villitys.
Oma sairastunminen ja sen paheneminen on tietenkin pakottanut miettimään monet kerrat samaa, vaikka minulla oireinen aika ja oireeton aika vaihtelevatkin niin että terveenä unohdan mitään olleenkaan ja ihmettelen itseäni: Miten tuo terve ihminen istuu kotona? Miksi teen aina mitä huvittaaa? Olenko tämä vai tuo? Olenko ihan välinpitämätön ja vastuuton... haluaisin päästä samaan kuin  :026: Sinun minä olen, oi Jumalani.

Myöhemmin on, aivan totta, tärskyistä kiitollinen. Pelkää vähemmän tulevaa, sillä mielikuva siitä on usko minua, aina pahempi kuin todellisuus milloinkaan. Ja hullaannuin siihen Teerstegenin ajatukseen jonka ymppäsin yhteen iltahartaussaitin kohtaan. Yksi mun psykoanalyytikkokaveri pitää minua masentuneena... miten selität että ei ei ei, on kaksi eri asiaa haluta pois elämästä ja haluta nähdä Jumala livenä.

Mutta totta on että moni vanhus on nimenomaan vakavasti masentunut, useistakin syistä, moni kipujen takia, huonon nukkumisen, aliravitsemuksen jo yksistään, ja yksinäisyyden, tietysti.  Tuumailen usein, että tavallaan kuuluu hyvään ikäluokkaan sillä ns suuret ovat aina huolissaan siitä mikä koskee heitä itseään, ja nyt he ovat huolissaan vanhustenhuollosta. Ne ennätetään saada pystyyn ennen kuin juttu koskee itseä, muttei vielä ehditä säästösyistä purkaa... Vanhusten depressio on, totta, alidiagnosoitu ja huonosti hoidettu. Pidetään porukka hei toisistamme huolta, ja foorumi eläköön yli kuoleman rajan... :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: vanhuus
« Vastaus #19 : 16.11.10 - klo:17:58 »
111-vuotiaaksi on tarkoitus pyrkiä. 111 on körttivästin halkioiden lukumäärä ja Jumalan puhelinnumero.
Niin minoon pikkasen nuarempi ku satman... minoon 111-vuatias ku kualen myäs... yli kuuskymmentä vuatta minoon teillä typeryyksiä esittämässä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: vanhuus
« Vastaus #20 : 16.11.10 - klo:22:18 »
Mie luulen, että näin 50+++ vuotiaana sitä alkaa olla armollisempi itselleen ja sitä kautta myös kanssaihmisilleen.  :039:
Pyryharakka

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: vanhuus
« Vastaus #21 : 16.11.10 - klo:22:24 »
Lainaus
111 on  Jumalan puhelinnumero.
 

- ja ei ku soittamaan.
Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: vanhuus
« Vastaus #22 : 17.11.10 - klo:00:18 »
Yritin soittaa, mutta aika paljon kehitysmaissa Hän on. Meidän kehitysmaissa!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: vanhuus
« Vastaus #23 : 21.12.10 - klo:22:24 »
Minusta on paljon tärkeämpää muistaa vanhaa ihmistä hänen eläessään kuin käydä sitten ahkerasti haudalla. Minulle tulee itsellekin hirveän hyvä mieli siitä, kun saa tehdä vanhemman ihmisen onnelliseksi. Kannattaa tosiaan kuunnella, mitä he oikeasti haluavat. Äitini sanoi, ettei hän tarvitse mitään joululahjaa. Hänellä tosiaan on tavaroita joka lähtöön. Niinpä sitten vein hänelle muutaman rasian lanttulaatikkoa, hänen omalla reseptillään valmistettua.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: vanhuus
« Vastaus #24 : 21.12.10 - klo:22:48 »
Meillä entisen pankinjohtajani kanssa on yhteinen yli 97-vuotias ystävä. Kävimme hänen luonaan tänään perinteisellä joulukahvilla. Lahjat vaihdettiin, kuulumiset kerrottiin ja menneitä muisteltiin.

 Kuinka kummasti kun toinen aloittaa jostakin asiasta  niin itsellekin se tapahtuma tai ihminen vuosikymmenien takaa uudestaan muistuu mieleen.

Liisa-neiti nauttii kovasti aina kun me kaksi käymme yhdessä hänen luonaan. Hän alkoi kertoa lapsuudestaan ja nuoruudestaan yli kahdeksankymmenen vuoden takaa. Kolmetoistavuotiaana äidistään orvoksi jäänyt tyttönen on koko elämänsä antanut toisten käyttöön.

Usko Jumalaan on ollut hänelle palkka joka tuntuu riittävän.

Hyvästä sydämestään ja laihasta rahapussistaan riittää monenlaista jaettavaa meille ei-sukulaisillekin. Aivan lähi-omaisia ei hänellä enää olekaan.

Hyvä Jumala on antanut hänen säilyttää muistinsa, ymmärtävän sydämen, puolet näöstä ja kohtalaisen kuulon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: vanhuus
« Vastaus #25 : 22.12.10 - klo:10:58 »
Minun vanhin ystäväni on juuri 97 vuotta täyttänyt Anneli-täti.

Jonka sain ystäväkseni kun muutin tänne ja minun äitini kertoi,
että täällä asuu eräs hänen vanha nuoruudenystävänsä ja menin sitten tapaamaan Annelia
ja niin meillekin kehittyi ystävyys.
Anneli-täti oli  äitini ensimmäisessä työpaikassa
ja 15 vuotta äitiäni vanhempana oli hänelle tukena ja turvana.
Ja sitä hän on ollut minullekin. Elämäni suurimmissa hetkissä.
Annelin veli menehtyi juuri 100 vuotiaana.

Voi kun osaisi elää niin, että edes iän mukana viisaus ja hellyys ja ymmärtämys ja kaikki hyvä kasvaisi...

 :eusa_angel:
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: vanhuus
« Vastaus #26 : 22.12.10 - klo:15:05 »
Ollapa 16-kesäinen, juuri peruskoulusta päässyt ja tämä järki mikä nyt on... :icon_confused:


Se on suurta tuhlausta että nuorena kun kaikki mahdollisuudet ovat auki, niin ihmisen pitää olla tyhmä.  Vanhempana kun olisi järkeä niin ei ole enää mahdollisuuksia. Pitäisi olla juuri toisinpäin; kyllä vanhempana joutaa olemaan tyhmäkin kun kaikki on jo tehty mitä oli tehtävissä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: vanhuus
« Vastaus #27 : 27.12.10 - klo:00:33 »
Tämä on mustan huumorin Jumpun tekeleitä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: vanhuus
« Vastaus #28 : 28.12.10 - klo:14:14 »
Ollapa 16-kesäinen, juuri peruskoulusta päässyt ja tämä järki mikä nyt on... :icon_confused:


Se on suurta tuhlausta että nuorena kun kaikki mahdollisuudet ovat auki, niin ihmisen pitää olla tyhmä.  Vanhempana kun olisi järkeä niin ei ole enää mahdollisuuksia. Pitäisi olla juuri toisinpäin; kyllä vanhempana joutaa olemaan tyhmäkin kun kaikki on jo tehty mitä oli tehtävissä.
Täytyy hiukan innostua tästä Jampen mietelmästä. Tuntuu että minulla menee toisinpäin, takaperin kuin muilla. Nuorena olin kai olevinani viisas, vähän lahjakaskin, mutta mahdollisuuksia en halunnut käyttää hyväkseni. Valitsin tieni, niinhän luulin. Kyllä se oli johdatettu näin tismalleen.

Nyt olen monilla mittareilla jo vanha, paitsi omalla sisällisellä. Nyt en jouda olemaan viisas enkä tyhmä. Elämä on pitänyt huolen olemisistani.
Lapsellinen olen mielelläni, kahdessakin merkityksessä: jälkeläisiä on siunaantunut ja lapsenmielellä on kepeämpi elää.

Kun olin viisas, osallistuva, menevä ja kyllästynyt, olin tosikkomainen ja v a n h a. On surullista olla vakava vanha.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: vanhuus
« Vastaus #29 : 28.12.10 - klo:14:43 »
Rakas vaimoni tulee loppuviikosta vuoden viimeisenä päivänä kansaneläke ikään, vaan ei hyödy sittä mitään. Minä iloitsen siitä, että ollaan taas kolme kuukautta yhtä vanhoja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi