Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on isänmaallisuutta  (Luettu 13759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« : 30.03.22 - klo:11:37 »
Körttiläisyys on perinteisesti ollut isänmaallisuutta muuallakin kuin Lapuanjoen varrella.  :eusa_pray:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #1 : 30.03.22 - klo:16:54 »
Ehkä historiassa on ollut isänmaallisempaa, IKL joukoissahan oli paljon körttejä, nykyäänhän taitaa olla ituhippi, soijapoika, porkkana viheraatteen edustajia suurin osa ja nehän ajattelee globaalisti, ei sen mukaan mikä Suomen taloudelle on parasta.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #2 : 30.03.22 - klo:19:39 »
Suomi oli itsenäistynyt vuonna 1917, kansallismieli oli korkealla . Siitä Pohjanmaalla heräsi kansa järjestäytymään ja toimimaan vasemmistoaatetta vastaan.

Siitä viisastuneena vuodet 1939 - 1945 sodittiin lähes yhtenä miehenä suurta Neuvostoliittoa vastaan.

Sodan päätyttyä alkoivat taas leimahdella vihan liekit poliittisten puolueiden välillä.
Siihen sekaantui itäinen naapuri monella tavoin. Sitä pelättiin ja sen edessä nöyristeltiin.
Yleensäottaen kansa oli isänmaallista, se kuului suomalaisuuteet.

Nyt kansa on jälleen uhan alla, samasta suunnasta. Se yhdistää ja isänmaallistaa vaikka ollaankin globaalissa Euroopassa.

Tuleeko EU-maat apuun jos jonkun sen maan itsenäisyys on uhattuna ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #3 : 31.03.22 - klo:20:40 »
AKS (Akateeminen karjalaseura) ja IKL suhtautuivat hieman eri tavalla suomen politiikkaan. Prof. Lauri Haikola muisteli minulle, että minä olin AKS:ssä, mutta en vanhempien kieltojen mukaisesti osallistunut IKL:n toimintaan. 1930-40 vaihteessa kaikki körttikodin poijat oli AKS:ssa. IKL:ää hyvin vähän körttiläiset kannattivat, mutta pohjanmaa ja Lapua olivat päällepäsmäreitä. IKL oli Lapuan liikkeen poliittisempi ja vähän sivistyneempi muoto. Erittäin paljon siinä oli skismaa mm. suomenruotsalaisten kanssa. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #4 : 31.03.22 - klo:20:59 »
AKS (Akateeminen karjalaseura) ja IKL suhtautuivat hieman eri tavalla suomen politiikkaan. Prof. Lauri Haikola muisteli minulle, että minä olin AKS:ssä, mutta en vanhempien kieltojen mukaisesti osallistunut IKL:n toimintaan. 1930-40 vaihteessa kaikki körttikodin poijat oli AKS:ssa. IKL:ää hyvin vähän körttiläiset kannattivat, mutta pohjanmaa ja Lapua olivat päällepäsmäreitä. IKL oli Lapuan liikkeen poliittisempi ja vähän sivistyneempi muoto. Erittäin paljon siinä oli skismaa mm. suomenruotsalaisten kanssa.

Noin poikkitieteellisesti en tiedä asioista.
Sen kuvan olen kuitenkin jostain saanut, että IKL ja körtit olivat aika voimakas vaikuttajat på Finland, siis Suomessa.

Toi pieni kylä Lapua jossain Seinäjoen kupeessa on kyllä kuin gallialaisten kapinallinen kylä Ranskassa ennenmuinoin.

Kovasti ne on vaikuttaneet historiaamme, ei ne aina ole onnistuneet ja saiko nuijasodassa nuijasta ja ei onnistuneet, joku kapina niillä meni persuksilleen.

Erikoinen kylä.
Mitä itse kävin, niin körttikaupan tai kirjakaupan löysin siellä, mutta ihmettelin miten näin pieni paikka voi olla niin täynnä hurjapäitä.

Äh taas poikkesi aiheesta.
IKL sinänsä siis isänmaallinen kansanliike, voinee olla hyvästä, mutta Venäjän kohdalla, niin sitä isänmaallisuutta on ohjattu ajattelemaan ylivertaisuutena, ei oman kulttuurin ylläpitämiselle ja ystävyydelle, jossain jotain meni vikaan, kuten kait IKL tänään Suomessa.
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #5 : 31.03.22 - klo:22:57 »
Elias Simojoki teki miehen työn Koirinojan lahdella Talvisodassa päästäessään kituvan sotahevosen kärsimyksistään. Iivana sitten ampui Simojoen siihen samaan paikkaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #6 : 06.04.22 - klo:17:30 »
Elias Simojoki teki miehen työn Koirinojan lahdella Talvisodassa päästäessään kituvan sotahevosen kärsimyksistään. Iivana sitten ampui Simojoen siihen samaan paikkaan.
Lapuan liikkeen ja sinimustan körttiläisen Vihtori Kosolan ansiosta kommunismi torjuttiin ja puhdas sinivalkoinen isänmaamme säilyi itsenäisenä. Kosolalle tulisi saada patsas Lapualle.  :eusa_clap:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #7 : 06.04.22 - klo:19:59 »
Lapuan liikkeen ja sinimustan körttiläisen Vihtori Kosolan ansiosta kommunismi torjuttiin.

Monella historiankirjoittajalla taitaa olla erilainen selitys a) siihen torjumiseen ja b) lapualaisten ansioon.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #8 : 06.04.22 - klo:20:58 »
Tässä mielipiteeni liukuu Penan suuntaisesti. Minulla on vaimo Lapualta. Mutta kyllä oli antikommunistista liikehdintää suloisessa suomenmaassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #9 : 06.04.22 - klo:21:07 »
Pena on puolensa valinnut ja sen takana seisoo, vaikka mitä tulisi. Jäykkä ja kehityskyvytön nuorukainen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #10 : 07.04.22 - klo:07:14 »
Pena on puolensa valinnut ja sen takana seisoo, vaikka mitä tulisi. Jäykkä ja kehityskyvytön nuorukainen.

Oletko sinä sitten eri vaihtoehtoja joustavasti pohdiskeleva ja mielellään uusia näkökulmia omaksuva 'nuorukainen'?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #11 : 07.04.22 - klo:09:03 »
Olen vm -44, että aikalailla vanheneva.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #12 : 07.04.22 - klo:09:32 »
Olen vm -44, että aikalailla vanheneva.

Niinpä laitoin 'nuorukaisen' sitaatteihin. Antaako ikä luvan ajatusten kalkkeutumiseen (dementia on asia erikseen)?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #13 : 07.04.22 - klo:17:52 »
Mutta kyllä oli antikommunistista liikehdintää suloisessa suomenmaassa.
Vuonna 1930 järjestettiin valtava yli 12.000 miehen talonpoikaismarssi Helsinkiin, ja sen juhlittu johtaja oli sinimusta körttiläinen Vihtori Kosola. Syksyllä eduskunta sääti Lapuan liikkeen vaatimat kommunistilait, joilla estettiin kommunistien toiminta puhtaan sinivalkoisessa isänmaassamme.  :eusa_pray:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys on isänmaallisuutta
« Vastaus #14 : 07.04.22 - klo:18:16 »
Joku lapualaainen sanoi minulle joskus taannoin, ettei Vihtori ollut körttiläinen, mutta hänen vaimonsa oli ja sittemmin lapsensa olivat körttejä.
wilhelmi niskasen jäljillä