Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien kokonaisuudistus 2  (Luettu 36395 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« : 29.08.11 - klo:11:06 »

”---Virret ovat herättäneet toivoa, luoneet rohkeutta ja kantaneet veisaajia halki ahdistuksen ja menestyksen aikojen sukupolvesta toiseen. Virret avaavat eteemme suuria näkyjä Jumalan ja ihmisten maailmaan. Niissä kuuluvat haavoitettujen, särkyneiden ja ahdistettujen rukous, ilo ja kiitollisuus. Siionin virsissä ja yhteisessä veisuussa tarkkaavainen voi kuulla jopa herännäisyyden sydänäänet.---” (HK 7–8/2011, pääkirjoitus)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Ilimari

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #1 : 12.09.11 - klo:12:52 »
"Kesän 2005 Herättäjäjuhlilla Saarijärvellä julkistettiin lisävihko...". Onko tämä totta vai onko lisävihkon tarve alkanut herismittakaavassa aikaisemmin?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #2 : 12.10.11 - klo:15:04 »
"Kesän 2005 Herättäjäjuhlilla Saarijärvellä julkistettiin lisävihko...". Onko tämä totta vai onko lisävihkon tarve alkanut herismittakaavassa aikaisemmin?

Ymmärsikö joku tän lauseen? Minä en :(
Kyllä se on ihan totta että lisävihko Saarijärvellä julkistettiin, olin paikalla. Ja sitä vartenhan se julkistettiin että sille noin 15 vuotta aikasemmin huomattiin olevan tarvetta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #3 : 12.10.11 - klo:19:18 »
Lisävihkon tarve on kyllä havaittu jo aikaisemmin, nimittäin ennen sotia. Silloin julkaistiin lisävihko Wilhelmi Malmivaaran toimittamiin Siionin virsiin. Tässä lisävihkossa oli useita nykyisen kokoelman suosittuja virsiä, mm. Väinö Malmivaaran virsiä sekä Mikko Katilan kolme virttä, niiden joukossa runsaasti veisattu nykyisen kokoelman nro 173.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #4 : 14.10.11 - klo:17:17 »
Herää kysymys, onko Siionin virsien esittäminenkin uusittu. Tarkoitan tällä lähinnä niekkuja. Olen kuullut semmoisia esityksiä Siionin virsistä, joissa veisataan nykyisestä poikkeavalla tyylillä. Jos tarkoitus on yrittää matkia perinteistä veisuutyyliä, niin ei onnistu. Muistan lapsuudestani, kuinka Siionin virsiä veisattiin runsain niekuin höystettynä ja se kuulosti aivan erilaiselta kuin nämä nykyajan versiot. Nykyajan levytyksistä kuulemistani versioista tulee mieleen lähinnä helluntailaistyyppinen (yäk!) laulutyyli. Valitettavasti se ei kuulosta yhtään tutulta.

Eivätkö ammattilaiset osaa perinteistä Siionin virsien veisuuta kera niekkujen?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #5 : 14.10.11 - klo:19:59 »
Viime pyhänä oli Herättäjän kirkkopyhä Pihliksen kirkossa ja seurat ja siellä puhumassa joku juuri uudistuksesta - tosin hän puhui muustakin, mutta juuri niekkujen merkityksestä.  Suoraa laulua paremmin ne antavat tilaa hengittää, eikä hän tarkoittanut musiikillista puolta.  Hän sanoi Paavo Ruotsalaisesta, että oli seurataloon saapuessaan jo puhalle veisuun tyylistä kuullut millainen henki oli päällä niissä seuroissa. 

Niitä niekkuja pyritään kuulemma lisäämään juuri niiden arvon takia, eli hän toi terveiset Aholansaaresta Körttifoorumilta, kertoi että oli pyritty penkomaan esille vanhempia melodiamuunnelmia ja lisäämään niekullisia versioita ja vaihtoehtoja.  Kukahan hän oli, en muista nimeä. Semmonen kookkaansorttinen mies papinpuvussa.  Takuulla olen joskus nähny jossain mutten minä ikin muista nimiä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #6 : 16.10.11 - klo:12:13 »
Ainaki Samuli Korkalainen on tavannu käydä puhumassa uudistuksesta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #7 : 16.10.11 - klo:13:22 »
Onpa hyvä uutinen tuo niekkujen lisääminen!  :eusa_clap:

Muistaakseni edellisessä uudistuksessa (1973) niekkuja nimenomaan karsittiin, vaikka seuraväki ainakin silloin alkuaikoina niitä itse veisatessaan lisäili. Virsikirjauudistuksessakin virtaviivaistettiin sävelmiä eikä niekkuja arvostettu. Nehän ovat Siionin virsien tunnusomaisin piirre.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #8 : 16.10.11 - klo:20:09 »
Ainaki Samuli Korkalainen on tavannu käydä puhumassa uudistuksesta.

Ei... tää oli joku vanha setä... kyl minä tunnen Samulin.  olen ollu kuuntelemas Samulia usein, kun hän on kertonut Siikkareista ja tykkään muutenkin kuulla.  Yhdet seurat oli kerran ihan sellaiset joissa veisattiin, ja Samuli kertoi virsien syntyhistoriasta kaikkia tarinoita.  Erittäin kiinnostava tilaisuus, olisko puoltoista vuotta sitten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #9 : 17.10.11 - klo:09:10 »
Ketjun toisessa viestissä Ilimari saattaa viitata siihenkin, että vihkonen "ehdostuksia uusiksi Siionin virsiksi" julkaistiin jo Nurmon herättäjäjuhlilla vuonna 2000.
Tuossa sinikantisessa oli siis ehdotuksia koeveisuuta varten.

Poissa Ilimari

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 11
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #10 : 19.10.11 - klo:17:27 »
Parasta näköjään kirjoittaa jotain epäselvästi niin keskustelusta tulee vilkkaampaa :-)  Olisinpa huomannut tarkentaa aikaisemmin. Sori. En toista kaikkea sitä mitä sanoin "Siionin virsien kokonaisuudistus" - osa ykkösessä, tämä keskusteluhan on otsikoitu kakkoseksi. Käykää ihmeessä lukemassa alkuperäinen kommenttinikin, vaikka sekin voi olla epäselvä.

Vuosiluvuista viis, kokonaisuudistus on minusta kestänyt liian kauan seruapenkissä istujan kannalta (5-10 vuotta). Ja pahaa pelkään että tarpeellisia lisävihkoja putoilee nurmikolle, tai muuten katoaa, vielä monta vuotta (ehkä 5-10). Kovempi veisuu kuuluu, ja kivempaa on muutenkin, kun kaikilla on sanat. Mietin myös niitä jotka osallistuvat harvoin seuroihin, esim. vain Herättäjäjuhlille. Kyllä siinä yhdet seurat menee vähän ohi jos ei ole kun joka toisen virren sanat. Uusissa on todella mukavia virsiä!

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #11 : 19.10.11 - klo:20:01 »
Hmm. Niin kuin kaikessa, tässäkin on ristiriitaisuutensa. Tekstejä uudistetaan roimasti, sävelmiä taas 'yksipuolistetaan' keskittymällä niekullisiin koraalitoisintoihin. Herää kysymys, mahtuuko näin tiukasti rajattuun pakettiin uutta ja tuoretta ilmaisua, jota kyllä löytyy lisävihkoista. Sävelmätoimikunta antoi ymmärtää että uusissa tulee suursiivous - paljon uusia tullaan poistamaan laadullisin kriteerein. Ehkä hyvä, mutta millaista on sitten se uusi sanallinen ja musiikillinen ilmaisu, joka kelpaa toimikunnalle??? Ja aiotaanko alkaa uudelleen kerätä uutta materiaalia.

Olin foorumissa paikalla, mutta ei valjennut minulle hidasälyiselle - ehkä kerrottiin, ehkä ei.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #12 : 20.10.11 - klo:00:26 »
 Voi kanttoriparkoja, jotka joutuvat opettelemaan uudet Siionin virret, siionin laulut, ja viisikielisenkin nuotit ja hieman erilaiset sanat...

 Siionin Matkalaulut eivät kai ole uudistettavina, siionin kanteleesta en nyt tiedä....Vapaissa suunnissa käytössä oleva tapa laulujen heijastamisesta valkokankaalle ei varmaan sovi seuratupiin, vanoihin kirkkoihin, eikä herättäjuhliin ja suviseuroihin.....Pitäisi olla melko isot taulut.

No lauluja voi uudistaa ja muuttaa, vaan raamattu ja sen tulkinnat varsinkin pitäisi pitää ennallaan..... :icon_rolleyes:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #13 : 20.10.11 - klo:06:58 »
Voi kanttoriparkoja, jotka joutuvat opettelemaan uudet Siionin virret, siionin laulut, ja viisikielisenkin nuotit ja hieman erilaiset sanat...

 Siionin Matkalaulut eivät kai ole uudistettavina, siionin kanteleesta en nyt tiedä....Vapaissa suunnissa käytössä oleva tapa laulujen heijastamisesta valkokankaalle ei varmaan sovi seuratupiin, vanoihin kirkkoihin, eikä herättäjuhliin ja suviseuroihin.....Pitäisi olla melko isot taulut.

No lauluja voi uudistaa ja muuttaa, vaan raamattu ja sen tulkinnat varsinkin pitäisi pitää ennallaan..... :icon_rolleyes:

Kanttoreille uudistukset tuskin ovat ongelma. Hehän ovat ammattilaisia ja osaavat kyllä solfata vaikka minkälaisia nuotteja. Sitäpaitsi en tunne kanttoria, joka kiertäisi kaiken suunnan herätysliikkeiden seuroissa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #14 : 20.10.11 - klo:07:10 »
Hmm. Niin kuin kaikessa, tässäkin on ristiriitaisuutensa. Tekstejä uudistetaan roimasti, sävelmiä taas 'yksipuolistetaan' keskittymällä niekullisiin koraalitoisintoihin. Herää kysymys, mahtuuko näin tiukasti rajattuun pakettiin uutta ja tuoretta ilmaisua, jota kyllä löytyy lisävihkoista. Sävelmätoimikunta antoi ymmärtää että uusissa tulee suursiivous - paljon uusia tullaan poistamaan laadullisin kriteerein. Ehkä hyvä, mutta millaista on sitten se uusi sanallinen ja musiikillinen ilmaisu, joka kelpaa toimikunnalle??? Ja aiotaanko alkaa uudelleen kerätä uutta materiaalia.

Olin foorumissa paikalla, mutta ei valjennut minulle hidasälyiselle - ehkä kerrottiin, ehkä ei.

Ilokseni panin merkille, että uusien virsien sävelmistä oli karsittu semmoisia, jotka eivät sovellu veisattaviksi ilman säestystä. Jos sävelmä toimii hyvin vaikkapa jonkun bändin säestyksellä, niin se ei välttämättä kuulosta miltään yksiäänisesti laulettuna.



Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.