Kirjoittaja Aihe: Nyt 26  (Luettu 14970 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 26
« Vastaus #15 : 13.11.20 - klo:16:51 »
Kankaalassa on taas hulinata, kun poika tuli jälkikasvunsa kanssa. Nepi-koira on riemullisin olemukseltaan. Jospa olisi säätä sen verran, että Rokuan kansallispuistoon pääsisimme.
Pihamaalle on viritelty monia valoja torjumaan pimeyttä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 26
« Vastaus #16 : 14.11.20 - klo:15:03 »
Toissailtana (torstai) soitti tätini, ja kertoi, että äitini on sairaalassa ja leikataan perjantaina. Ilmeisesti syöpä uusinut. Ei tullut minulle yllärinä, minusta oireet (ruoka ei pysy sisällä ym.) ovat kuulostaneet siltä.

Oli äitini kyllä minullekin kuulemma yrittänyt soittaa, onnistumatta. Puhelimeni lokitiedoissa ei näkynyt mitään. Olen jotain kuukausi sitten hommannut hänelle yksinkertaisen Doro-puhelimen, mutta ei ole ottanut sitä käyttöön tietenkään. Meillä on ollut teknistä yhteysongelmaa ennenkin.

Eilen sitten leikattiin ja oli heräämössä ilmeisti tämän päivän aamuun asti. Äsken yritin soittaa, ei vastausta. Soitin sitten sairaalaan ja välitin terveisiä. Kertoivat, että siellä on potilaspuhelin joka voidaan antaa joksikin aikaa lainaan, pyysin että soittaa sillä sitten kun jaksaa. Tässä nyt odottelen enkä tiedä voinko edes kauppaan mennä (kahvi on loppumassa).

Olen kyllä ollut jo pidemmän aikaa sitä mieltä, että saisi siirtyä kotoa asumaan johonkin yhteiskodinomaisiin oloihin, jos sellaisia on. En tiedä onko. Ehkä niin että olisi oma tilava huone jossa vessa ja pesutilat, yhteisruokailu ja yhteinen seurustelutila jossa voi lukea lehtiä, katsella telkkaria ym. (toki omatkin saa olla). Henkilökunnalta saisi apua kun tarvitsee, vaikka sitten puhelinongelmiinsa. Voisinpa asua tuontapaisssa itsekin. Vielä jos olisi erikseen allergiaosasto ja toinen, jossa voisi olla kissa tai koira yhteisenä ilona.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 26
« Vastaus #17 : 14.11.20 - klo:15:09 »
Sakki palasi Pookivaaran retkeltä. Kansaa oli ollut kansallispuistossa niin paljon, että hätinä olivat parkkipaikan saaneet. Nepi taisi olla onnellisin matkassa ollut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Nyt 26
« Vastaus #18 : 14.11.20 - klo:15:24 »
Öppiäinen !   Täällä toinen Doro-mummi. Se ei olekaan helppo puhelin. En esim. ole löytänyt keinoa saa ISOT kirjaimet käyttöön tekstiviesteihin, paitsi rivin ensimmäiseksi sehän tulee automaattisesti.
Antaisin rahaa keräyksiin, mutta siihen pitää saada teksti isoilla.

Muutenkin se on huono, paitsi harjoitusvälineen muistia harjoittaakseen.
Haukuinkin se jo täällä heti saatuani.

Ehkä äiti ei ole oppinut sitä käyttämään, enkä ihmettelisi !

Eikö sinulla ole siellä ( Joensuussa ) ketään jolta kysyä ?

Tarvitset nyt muutakin kuin kahvia, Herra antakoon !          :kahvi: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 26
« Vastaus #19 : 14.11.20 - klo:15:37 »
^Doroja on monenlaisia. Hommasin simpukkamallin, koska äitini oli valitellut sitä, että puhelin soittelee itsekseen. Olisi kätevää olla kansi nappuloita suojaamassa.

Minulla ei oikein Joensuussa ketään ole. Äidilläni enemmän, hän on kuitenkin kohtalaisen sosiaalinen ihminen, mutta mikä lienee vastahanka nyt sitten iskenyt. Ostaa sentään kotiapua, ehkäpä sen firman henkilöstö olisi saanut kännykänkin toimimaan, jos oikeasti haluaisi.

Kaikkia toimintoja ei tarvitse osata, esim. tekstiviestit eivät kuulu niihin. Kunhan voisi soittaa.

Kahvia tarvitsen etenkin kun yöllä alkoi migreenikohtaus. Kohta olisi ihanteelllisen hämärä hetki hoitaa kauppareissu (polkupyörien ym. valot ei vielä kirkkaimmillaan).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Nyt 26
« Vastaus #20 : 14.11.20 - klo:15:47 »

Olen kyllä ollut jo pidemmän aikaa sitä mieltä, että saisi siirtyä kotoa asumaan johonkin yhteiskodinomaisiin oloihin, jos sellaisia on. En tiedä onko. Ehkä niin että olisi oma tilava huone jossa vessa ja pesutilat, yhteisruokailu ja yhteinen seurustelutila jossa voi lukea lehtiä, katsella telkkaria ym. (toki omatkin saa olla). Henkilökunnalta saisi apua kun tarvitsee, vaikka sitten puhelinongelmiinsa. Voisinpa asua tuontapaisssa itsekin. Vielä jos olisi erikseen allergiaosasto ja toinen, jossa voisi olla kissa tai koira yhteisenä ilona.

Kannattaa kysyä kaupungilta paikkoja. Täällä Niinivaaralla lähellä sairaalaa on mm. tuo Suvituuli Niinivaarankadun ja Suvikadun risteyksessä. Se on käsittääkseni paikka vanhuksille, jollaista haet? Sittentäällä on sairaalan vieressä joku yksityinen, jonka nimeä en muista. Sireenipiha näkyy ikkunaani; se on Nepenmäenkadun varrella vuonna 14 valmistunut vanhuspaikka, mutta taitaa olla enemmänkin dementikoille. No, tässä talossa, joka on senioritalo, on toinen kerros pyhitetty huonokuntoisille vanhuksille. Heillä on ainakin omat huoneey ja yhteiset oleskelutilat. Ruoka tulee kaupungilta, tai mistä haluaa tilata. Näitä senioritaloja on keskustassa ainakin Rantakadulla yksi uusi jokinäkymällä ja on kai niitä muuallakin. Ehdotin sen takia Niinivaaraa, kun tästä ostarin vierestä on lyhyt matka sairaalaan ja palveluihin. Kauppaan ja apteekkiin 200m, sairaalaan 500m ja onhan se pubikin tuossa, jos kovasti janottaa  :002:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Nyt 26
« Vastaus #21 : 14.11.20 - klo:15:59 »
No se simpukkahan minullakin. Mutta... olen aina ollut huno tekniikoissa, joten monta vaivaa siitä on koitunut.

Esim. jos laitan herätyksen, en osa sitä poistaa. Se soittaa seuraavanakin päivänä.
Kamera tässä o parempi kuin edellisessä mustassa isossa Dorossa, joka meni pilalle käsidesin vuotaessa laukkuun.

Lataus kestää liian vähän aikaa. Jos puhun tunnin päivässä ja katson yöllä kelloa kolme kertaa, niin jo on taas ladattava.
...
Nyt on kaksi kiisseliä parvekkeella jäähtymässä. Ensin tein Sekametelin ja äsken sitruunakiisselin. Olen liian perso makealle diabeetikkona.

Matti tykkää myös makeasta, kun ei ole koskaan tupakoinut, niin sillä verukkeella laitan jälkiruokia. 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 26
« Vastaus #22 : 14.11.20 - klo:16:08 »
^Löysin as. oy Suvituulen, jossa olisikin yksiö myynnissä. En tiedä, sitäkö tarkoitit vai jotain muuta? Tuossa ei ole mitään mainintaa palveluista ja siis ihan tavis yksiö keittiöineen. 55 vuotta täyttäneille, eli jonkinlainen senioritalo kyllä. Edit: jaa tässä onkin tuosta Suvituulesta lisää: https://www.parkinson.fi/artikkelit/turvallisen-tulevaisuuden-vuoksi-koti-suvituulesta-305

Minulla on ollut se käsitys, että kunnallisiin paikkoihin on todella vaikea päästä. Dementikko äitini ei ainakaan vielä ole, vaikka aivotoiminta kyllä varmasti vähän hidastunut (ja puhe ylivilkastunut).

Niinivaara on tutua seutua kyllä, sillä puolen kaupunkia olen asunutkin.

Huoh,vähän rasittaa ja hirvittää se ajatus, että pitäisi ruveta äidilleni jotain suosittelemaan. Kai ajattelen, että aikuinen ihminen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyt 26
« Vastaus #23 : 14.11.20 - klo:16:36 »
Noniin tuli se puhelu väliin. Oli tällä hetkellä taas kiinnostunut muuttamaan, kun mainostin juuri tuota Suvituulta (josta en siis tiedä mitään). Lupasin lähettää lisätietoja. Piti kuitenkin yksiön hintaa kalliina - niinpä tietysti. Pelkään, että taustalla on se, että ajattelee tulevia perintörahojani.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Nyt 26
« Vastaus #24 : 14.11.20 - klo:16:39 »
^

Kunnallisiin on vaikea päästä, se on totta. Tässä kuitenkin olisi yksi kunnallinen:

https://www.joensuu.fi/senioripiha

ja yksityinen: www.suomenseniorikodit.fi/index.php?p=2&n=2&b=1

Olisin laittanut oman talonkin, mutta ei anna laittaa, koska tietomurron vaara tai jotain? Hyvin outoa?

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Nyt 26
« Vastaus #25 : 14.11.20 - klo:16:47 »
^

Kunnallisiin on vaikea päästä, se on totta. Tässä kuitenkin olisi yksi kunnallinen:

https://www.joensuu.fi/senioripiha

ja yksityinen: www.suomenseniorikodit.fi/index.php?p=2&n=2&b=1

Olisin laittanut oman talonkin, mutta ei anna laittaa, koska tietomurron vaara tai jotain? Hyvin outoa?

^
Senioripihan talo tai talot on hienolla paikalla joen rannassa ja niitten sisäpihalla tai oliko parvekkeella tai jossain voi vaikka viljellä kasveja. Vuokra talossa on kova. 


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 26
« Vastaus #26 : 16.11.20 - klo:11:13 »
Istun koneella. Aamukuhjaan menin ulos ja kantelin puut laatikoihin tai vähemmän kantelen, sillä enin osa aikaa menee kottikärryn pyörän pyörittämiseen.
Sitten nyiskelin moottorikelkan käyntiin todetakseni, että myyn kunnon tavaraa. Sidoin liinoilla kelkan peräkärryyn kiinni. Huomenissa ajelemme Ouluun kaupoille. Yritän pakettia kelkka+peräkärry halavalla jollekin. Jos ottaisin uuden mopon vaihdossa, niin kättä on jo tarjottu. Kaarina ei ole mopon kannalla, koska sikermät ovat vielä alaikäisiä. Näkkyypähän,,,,

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 26
« Vastaus #27 : 16.11.20 - klo:17:27 »
Pimeää on. Onneksi Kaarina on viritellyt tulevan joulun valoja eri paikkoihin, että näkee kävellä saunalle. Sytyttelin kiukaaseen tulet.

Luppeessa olisi ihan luntakin, mutta sataako Kankaalan pihaan, se on iso kysymys.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Nyt 26
« Vastaus #28 : 16.11.20 - klo:17:59 »
Pimeää on. Onneksi Kaarina on viritellyt tulevan joulun valoja eri paikkoihin, että näkee kävellä saunalle. Sytyttelin kiukaaseen tulet.

Luppeessa olisi ihan luntakin, mutta sataako Kankaalan pihaan, se on iso kysymys.

Viisas nainen. Minä aina odotan itsenäisyyspäivää, mutta kaipaan jo valoja.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 26
« Vastaus #29 : 16.11.20 - klo:18:43 »
Kyllä naiset ovat viisaita. Minulla nuorra miessä itsenäisyyspäivä oli paraatipäivä ja se oli oikein juhlavaa.

Lienee ihan tutkittukin, että minkä verran luonnon lumi valaistusta parantaa. :039: