Kirjoittaja Aihe: Israel ja väkivallan kiärre  (Luettu 47113 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #120 : 20.01.20 - klo:09:57 »
Viittaat varmaankin Galatalaiskirjeen kolmannen luvun alkuun (Gal. 3:1-18). 16. jae on mielenkiintoinen: Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen. -- Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus.
Juuri näin. Seikka on saletti! Israelin lohduttamisesta voimme lukea Luukkaan evankeliumista (Luuk. 2:25-32). Siinäkin on kyse Kristuksesta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #121 : 20.01.20 - klo:12:05 »
luterilainen eilen 20.31:

' Israel ei ole Jumalan Omaisuuskansa vaan Kristuksen kirkko on Jumalan Omaisuuskansa kansallisuudesta riippumatta'

Tämä on uusi ajatus minulle !  Olen iskostettu ajatuksella että Israel  o n    Omaisuuskansa ja sen puolesta on rukoiltava.

Paremmalta tuntuu tämä uusi ajatus Kristuksen kirkosta , meistä kaikista, ja tämän kirkon puolesta rukoilemisesta.

Sen puolesta voin rukoilla että peite Israelin silmiltä putoaa ja tuntevat Messiaansa.
Monet dispensationalismin sokaisemat siionistikristityt uskovat, että juutalaiset ovat edelleen Jumalan Omaisuuskansa yhdessä kristittyjen kanssa. Kristilliselle sionismille tyypillinen uskomus on myös se, että juutalaisten kokoaminen Israeliin on edellytyksenä Jeesuksen toiselle tulemiselle.

Lähteet

Dispensationalismi              https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dispensationalismi

Kristillinen sionismi             https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kristillinen_sionismi                       

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #122 : 20.01.20 - klo:14:44 »
Annoit, luterilainen, sellaisia linkkejä joista en ole kuullutkaan.  Kansalähetyksen piireissä olleena minulla on tietoa vain Israelin ominaisuudesta Jumalan Omaisuuskansana  ja velvollisuudesta sen puolesta rukoilemisesta.

Siinä en ole ollut aktiivinen, en ole kokenut tarvetta. Paljon muuta tärkeämpää on ollut huolenani .
Olenko siis vaistomaisesti toiminut Martti Lutherin miele mukaan. Hänhän ei tietääkseni rakastanut juutalaisuutta.

Israel olkoon omillaan. Minä olen huolisani vain omista synneistäni ja niihin tarvitsen Jeesuksen sovitusta.

Miten selittyy körttiläinen Israel-ystävyys ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #123 : 20.01.20 - klo:19:55 »
Nyt koko ketjun luettuabi ja etenkin nuo mainitut Raamatunkohdat ja luterilaisen laittamat wiki-linkit voin huokaista helpotuksesta.

Olen ollut irrallani Kansanlähetyksen ja vapaiden suuntien iskostamasta ja hyvin mieleen jääneestä näkenyksestä jo kolmisenkymmentä vuotta, mutta hyvin olen sen näköään mieleeni säilönyt, vaikka en ole sen mukaan juuri toiminut.

Olen istunut ' hyvässä opissa'  ja omaksunut opetetun. Ilmeisesti en ole kuitenkaan tähän oppiin uskonut, kun siitä en ole ollut yhtään innostunut. Ihmetellyt olen mitä kaikkea tämä on. Opetus Saaran ja Hagarin pojista on sisäistynyt niin että jälkeläisetkin ovat ikuisia vihamieriä, vaikka puoli-veriveljiä ovatkin.

Kiitän  vapautumisesta lain orjuudesta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #124 : 21.01.20 - klo:12:28 »
Nyt koko ketjun luettuabi ja etenkin nuo mainitut Raamatunkohdat ja luterilaisen laittamat wiki-linkit voin huokaista helpotuksesta.

Olen ollut irrallani Kansanlähetyksen ja vapaiden suuntien iskostamasta ja hyvin mieleen jääneestä näkenyksestä jo kolmisenkymmentä vuotta, mutta hyvin olen sen näköään mieleeni säilönyt, vaikka en ole sen mukaan juuri toiminut.

Olen istunut ' hyvässä opissa'  ja omaksunut opetetun. Ilmeisesti en ole kuitenkaan tähän oppiin uskonut, kun siitä en ole ollut yhtään innostunut. Ihmetellyt olen mitä kaikkea tämä on. Opetus Saaran ja Hagarin pojista on sisäistynyt niin että jälkeläisetkin ovat ikuisia vihamieriä, vaikka puoli-veriveljiä ovatkin.

Kiitän  vapautumisesta lain orjuudesta.
Alatien maan matonen onkin vapaa Kansanlähetyksen ja vapaiden suuntien siionistikristittyjen sekä Israel-intoilijoiden iskostamista harhaoppisista näkemyksistä ja lain orjuudesta. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #125 : 21.01.20 - klo:12:48 »
Oletko tosissasi vai onko ironiaa ?  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #126 : 21.01.20 - klo:14:15 »
Oletko tosissasi vai onko ironiaa ?  :017:

Minäkin olen miettinyt samaa. Nuo luterilaisen 'alatien matoset' tuntuvat usein happamalta piikittelyltä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #127 : 21.01.20 - klo:16:36 »
Minäkin olen miettinyt samaa. Nuo luterilaisen 'alatien matoset' tuntuvat usein happamalta piikittelyltä.
Nuo 'alatien matoset' ovat vain ketjun teemaan liittyviä herännäishenkisiä vertauskuvallisia ilmaisuja korostamaan  syntisen ihmisen pienuutta.  Anteeksi, jos koet sen piikittelynä.   

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #128 : 21.01.20 - klo:16:56 »
Nuo 'alatien matoset' ovat vain ketjun teemaan liittyviä herännäishenkisiä vertauskuvallisia ilmaisuja korostamaan  syntisen ihmisen pienuutta.  Anteeksi, jos koet sen piikittelynä.

Kuten huomaat, sellaisia ilmaisuja eivät muut kirjoittelijat juurikaan käytä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #129 : 21.01.20 - klo:18:21 »

   Minä olen kokenut "lutheruksen" mainitut sanavalinnat kritiikkinä ja jonkinlaisen ulkopuolisuuden ilmentyminä. "Meille sisäpiiriläisille" herännäisyyden muodot ovat niin itseämme, että niiden avaaminen ja esitteleminen ja käyttäminen muussa kuin totutussa yhteydessä - toisin kuin on ollut tapana - tuntuu paljastavalta.
   Olen saanut vaikutteita seurakunnassani liikkuessa muista herätysliikkeistä, joten niistä on tullut osa itseäni kerrostumana herännäisyyden päälle päinvastoin kuin Riitta-mummi, jonka kehitys on kulkenut "ramiksista" (= Kansanraamattuseura...) tänne. Ehkä herännäisyytesi on kuitenkin niin ohutta, ettei se kestä poikkeamia niinkuin yleensäkin vastakääntynyt tarrautuessaan tuoreisiin ahaa-elämyksiin - joita aika väistämättä kuluttaa, joita se seuloo ja vatuloi.
   Körttiläisyyteni on täytynyt - jos mahdollista - alentua vieläkin alemmaksi kuin "alimmalle porraspuulle", ei suinkaan missään positiivisessa mielessä, pois se minusta, vaan yksinkertaisesti käytännöllisyyden pakosta, sillä isäni ja nyt siis minunkin lempisanontaa käyttääkseni "seurakunta on sekalainen".
   Olen ilmeisesti omaksunut ja biologian lain mukaisesti seurannut pappi-isäni jalanjälkiä paimenasenteen suhteen: lauman persoonallisuuksista johtuvat hajaantumispyrkimykset haastavat etsimään uusia ilmaisuja ja vanhoille sanonnoille uusia yhteyksiä.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #130 : 22.01.20 - klo:11:09 »
Minä olen kokenut "lutheruksen" mainitut sanavalinnat kritiikkinä ja jonkinlaisen ulkopuolisuuden ilmentyminä. "Meille sisäpiiriläisille" herännäisyyden muodot ovat niin itseämme, että niiden avaaminen ja esitteleminen ja käyttäminen muussa kuin totutussa yhteydessä - toisin kuin on ollut tapana - tuntuu paljastavalta.

Olen saanut vaikutteita seurakunnassani liikkuessa muista herätysliikkeistä, joten niistä on tullut osa itseäni kerrostumana herännäisyyden päälle päinvastoin kuin Riitta-mummi, jonka kehitys on kulkenut "ramiksista" (= Kansanraamattuseura...) tänne. Ehkä herännäisyytesi on kuitenkin niin ohutta, ettei se kestä poikkeamia niinkuin yleensäkin vastakääntynyt tarrautuessaan tuoreisiin ahaa-elämyksiin - joita aika väistämättä kuluttaa, joita se seuloo ja vatuloi.

Körttiläisyyteni on täytynyt - jos mahdollista - alentua vieläkin alemmaksi kuin "alimmalle porraspuulle", ei suinkaan missään positiivisessa mielessä, pois se minusta, vaan yksinkertaisesti käytännöllisyyden pakosta, sillä isäni ja nyt siis minunkin lempisanontaa käyttääkseni "seurakunta on sekalainen".

Olen ilmeisesti omaksunut ja biologian lain mukaisesti seurannut pappi-isäni jalanjälkiä paimenasenteen suhteen: lauman persoonallisuuksista johtuvat hajaantumispyrkimykset haastavat etsimään uusia ilmaisuja ja vanhoille sanonnoille uusia yhteyksiä.
Suomessa puhutaan erilaisia murteita, joissa muiden muassa karjalaiset "miukuttelevat ja siukuttelevat" samankaltaisella intonaatiolla kuin romanit, ja savolaiset "viäntelevät ja kiäntelevät" sanoja "suattaapa olla vuan suattaapi olla olemattakin". Eteläpohjalaisuuskaan ei lähde ihmisestä pois vaikka lipeällä pesisi, joten eteläpohjalaisenkin tunnistaa jo puheesta. Myös maamme herätysliikkeissäkin puhutaan monenlaisia murteita, joista erottaa jo puheesta, oletko kansanlähetysläinen, lestadiolainen, helluntailainen tai körttiläinen vai joku muunlainen uskovainen.

Raamatustakin voimme lukea, miten Pietarin puhuma murre paljasti hänen olevan samaa joukkoa kuin galilealainen Jeesus (Matt. 26: 73), ja Tuomarien kirjasta (Tuom. 12: 5-6) sanooko joku "shibbolet" vai "sibbolet". Herätysliikkeiden uskovaisiin onkin lujasti iskostunut meikäläshenki, josta jo herätysliikemurteesta erottaa, kuuluuko joku meikäläisiin vai teikäläisiin, jota "alatien maan matonen" hämmästyy. Mutta kiitos Jumalalle, Jeesuksessa Kristuksessa ei ole juutalaista, pakanaa, kreikkalaista, ei miestä eikä naista, vaan eläviä kiviä Jumalan rakennuksessa kulmakivenä itse Kristus.

Ja otsikkoon. Väkivallan kierre jatkuu Israelissa. :(

Lähde

Israelin joukot ampuneet kolme uhkaavasti käyttäytynyttä palestiinalaista – Israelin mukaan sen sotilaita heitettiin räjähteellä
https://yle.fi/uutiset/3-11169383
« Viimeksi muokattu: 22.01.20 - klo:11:19 kirjoittanut luterilainen »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #131 : 24.01.20 - klo:22:52 »
Suomessa puhutaan erilaisia murteita

Erilaista murretta on ketjumme otsikossakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #132 : 25.01.20 - klo:09:35 »
Erilaista murretta on ketjumme otsikossakin.

Karjalaisten ja romanien intonaatioiden samanlaisuudesta olen eri mieltä. Murteet ja slangit ovat rikkautta, mutta haittaavat joskus ajatusten vaihtamista. (Se on alunperin slangin tarkoituskin.) Siksi on hyvä, että hyvästä yleiskielestä huolehditaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #133 : 25.01.20 - klo:10:52 »
Karjalaisten ja romanien intonaatioiden samanlaisuudesta olen eri mieltä. Murteet ja slangit ovat rikkautta, mutta haittaavat joskus ajatusten vaihtamista.
Oikean ja syntyperäisen paljasjalkaisen etelä-karjalaisen ja romanien temperementtihan on hyvin samankaltainen avoin, vilkas, lämminsydäminen, harkitsematon, pinnallinen, tunteellinen, helposti lähestyttävä ja utelias sekä liian tuttavallinen, jossa suu maireassa hymyssä puhutaan "kuka sie oot, mihi sie meet, ootsie täysis järiis, voit sie ostaa miulle yhe ison kaljan, aijjaa, mikset sie osta, no leiikkiähä mie haastoin, ehä mie tosissaa, et kai sie suuttunu, taijjatkii olla synkkämieline, ehä mie haluu siuta loukata, koha vaa leikilläähä mie vaa haastoin…”, jota eteläpohjalaisen körttiläisyyden sydänalueilla elävä alatien maan matonen pitää käsittämättömänä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Israel ja väkivallan kiärre
« Vastaus #134 : 25.01.20 - klo:17:34 »
Oikean ja syntyperäisen paljasjalkaisen etelä-karjalaisen ja romanien temperementtihan on hyvin samankaltainen avoin, vilkas, lämminsydäminen, harkitsematon, pinnallinen, tunteellinen, helposti lähestyttävä ja utelias sekä liian tuttavallinen, jossa suu maireassa hymyssä puhutaan "kuka sie oot, mihi sie meet, ootsie täysis järiis, voit sie ostaa miulle yhe ison kaljan, aijjaa, mikset sie osta, no leiikkiähä mie haastoin, ehä mie tosissaa, et kai sie suuttunu, taijjatkii olla synkkämieline, ehä mie haluu siuta loukata, koha vaa leikilläähä mie vaa haastoin…”, jota eteläpohjalaisen körttiläisyyden sydänalueilla elävä alatien maan matonen pitää käsittämättömänä.

Tuo kuulostaa korvissani suomalaisen rillumareifilmin pinnallisella maailmankuvalta. Totuuden kanssa sillä on aika vähän tekemistä.