Kirjoittaja Aihe: Suomen presidentinvaali 2024  (Luettu 13878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #90 : 06.01.24 - klo:00:09 »
Kyösti ! Ompa kirjoitustyylisi muuttunut ! En tunne enää ääntäsi. :icon_lol:

Koska olen jossain määrin itseäni täynnä oleva henkilö, joten minua kiinnostaa tietää, että millainen entinen ääneni on ollut ja mikä tässä oli uutta.

Katsopa Riitta arkistosta se Jussin tentti.
Aamu TVn asiantuntijat sanoivat, että ulkopolitiikan suhteen, eli kanta Venäjästä ja Kiinasta ovat Jussilla sellaisia, että sitä ei ole tarvinnut muuttaa. Muut ovat joutuneet muuttamaan kantansa samaan suuntaan, kuin Jussi.
Hyvää analyysiä tämän aamun asiantuntijoilta Jussin haastattelusta.
Onhan se varmaan Jussilla ollut raskasta olla yksinäinen susi tällä saralla pitkät ajat. Nyt on helpompaa, kun kaikki ehdokkaat ovat ulkopolitiikan suhteen varsin yksimielisiä. Ihan hyvä näin, ja kuten Jussi sanoikin, että samassa veneessä ollaan.
« Viimeksi muokattu: 06.01.24 - klo:00:18 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #91 : 06.01.24 - klo:00:25 »
Jussi pystyy sulkemaan tunnemaailmansa ja toiveajattelun faktoihin perustuvan analyysin tieltä. Tästä johtuen hän kait on pärjännyt mm. Venäjän analyysissä paremmin, kuin yleinen mielipide.
Hänellä on joku kyky mennä vastavirtaan, kun analyytikkona näkee toisten menevän metsään.

Seuraihminen hän taasen ei uskomuksen mukaan ole.
Jos hän on presidenttinä, linnan juhlat varmaan ovat hänelle henkisesti raskaita.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #92 : 06.01.24 - klo:00:33 »
Annoin tuon edellisen tekstini ChatGPTlle ja pyysin sitä kääntämään sen nuorisokielelle.
Noh, tällainen siitä tuli:

Jussi osaa vetää tunnebrikat pois ja fokusoida just faktat, kun analysoi asioita. Se tekee siitä paremman analysoimaan juttuja, kuten Venäjää, kuin mitä muut diggailee. Jäbällä on erityinen taito kulkea omia polkujaan ja huomata, jos muut analyysijäbät on menossa metsään.

Mut ei se oo sellainen tyyppi, joka diggaisi hengailla suurissa porukoissa. Niinku, jos Jussi olis preska, niin ne Linnan juhlat vois olla sille aika heavy setti henkisesti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #93 : 06.01.24 - klo:07:22 »
Jos elää saadaan, niin jännittyneenä seuraan miksi tuo innostunut tekoälyn kanssa leikkiminen sinut tekkee.

Nuo pari kirjoitusta jotka olet tekoälyllä kirjoituttannut ovat teknikieltä, täysin hajutonta ja mautonta. Koneen ääni ei ole ihmisen ääni, vaikka se pantaisiin puhumaan Rauman murretta.

Presidenttiehdokkaita jokainen suosittelee omien ajatustensa mukaan. Sinulle hön on Jussi.
On vaikea kuvitella noin vaikeanoloista henkilöä koko kansan presidenttinä. Onneksi yritys ei taida onnistua.
Tehtävä on vaikea kaikille ehdokkaille. Monipuolista kokemusta omaava ja itsensä kanssa sinut oleva ihminen jaksaa tehtävän paineet parhaiten. Hän tulee toimeen avustajiensa ja parlamentin jäsenten kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #94 : 06.01.24 - klo:07:29 »
Minusta jos haluaa sinne arkistoihin töihin, niin menköön sinne, mutta jostain syystä roikkuu poliitiikassa.
Siis on kertonut, että haluaisi olla akristonhoitajana, kun enempi pragmaattinen ja tosiasioihin perustuva henkilö.

Arkistoalalla on ankara kilpailu työpaikoista. Halla-aholla ei tietääkseni ole edes mitään alan koulutusta, joten varmaan turha yrittää.

Itse sain ysärin laman aikaan tehdä arkistossa pari pätkää työllistettynä, kun työllisyystöitä vielä järjestettiin. Nyt ei ole enää niitäkään, joten Jussi ei sellaiseenkaan pääsisi.

Eikö perussuomalaisten puolueorganisaatiosta järjestyisi hänelle jokin taustavirka, jossa saa vain filosofoida, eikä tarvitse niin paljon kestää toimittajien haastatteluja?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #95 : 06.01.24 - klo:07:36 »
Jussi on faktapohjainen, perustelee väitteensä loogisia yhteyksiä hakien faktapohjalta.
Yleensä ihmiset ovat enemmän tunnepohjaisia, jossa faktoilla ja logiikalla ei ole niin suurta sijaa.
Tästä sitten tulee ongelmia ja itse faktapohjaisena asiakeskeisenä ihmisenä hyvin ymmärrän Jussin närkästyksen.

Pohjimmaisena politiikassa eivät kuitenkaan voi olla faktat. Politiikalla nimittäin tavoitellaan jotakin toiveena olevaa asiaintilaa, ja faktat eivät kerro, mitä toivoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #96 : 06.01.24 - klo:08:34 »
Pohjimmaisena politiikassa eivät kuitenkaan voi olla faktat. Politiikalla nimittäin tavoitellaan jotakin toiveena olevaa asiaintilaa, ja faktat eivät kerro, mitä toivoa.

Suunnistuksessa tarvitaan kartta, josta käy ilmi, missä ollaan, mihin halutaan päästä.
Sen jälkeen kartan avulla valitaan sopiva reitti.
Reitin varrella voi sitten mielin määrin ihailla luontoa ja fiilistellä.

Jos suunnistetaan myrskyävällä karikkoisella merellä, kartta on ensiarvoisen tärkeä.

Mitä tulee meidän yhteisten asioidemme hoitoon, niin eiköhän siinä ole jotain samaa.
On tärkeää tehdä selkeä analyysi siitä, missä ollaan, mikä on tavoite ja kuinka se voidaan saavuttaa. Tunteen vallassa oleminen ei ole paha asia jos faktat on kohdallaan ja osataan tulkita faktoja oikein.

Venäjä-asia on eräs esimerkki, josta huomaamme, että äänekäs enemmistö voi olla myös väärässä.

Ehkäpä Suomi tarvitsee juuri viileän pohdiskelijan ja rautaisen faktojen pohjalta karikkoisella merellä suunnistajan joka tietää, missä ollaan ja minne mennään ja miten.



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #97 : 06.01.24 - klo:08:51 »
Faktapohjaisena asiakeskeisenä ihmisenä hyvin ymmärrän Jussin närkästyksen.

Närkästys on tunnereaktio. 'Faktapohjainen asiakeskeisyys' voi olla myös keino tavoitella tunnepohjalta nousevia päämääriä. Se voi olla myös tapa kätkeä tukahdetut tuntee itseltä ja ympäristöltä. Ihminen on hyvin harvoin puhtaasti tunteisiin  tai pelkkään järkeen nojaava. Onneksi.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #98 : 06.01.24 - klo:09:10 »
Jään odottelemaan itse kultakin, Maunolta ja muilta julkisia tunnustuksia, missä itsekukin on sellainen, josta lapset voivat ottaa teistä mallia.

Tuossa on kysymys, johon presidenttiehdokas Jussi Halla-aho ei halunnut televidio-ohjelmassa vastata. Nyt se osoitettiin minulle ja muille foorumilaisille.

Arvostan itsessäni joitakin seikkoja, joita voin suositella myös lapsille ja nuorille. En kuitenkaan niitä aktiivisesti tuputa, mutta haaveilen ominaisuuksien kiinnostavan:

- Toisten ihmisten kuuntelemisen taito. Keskusteluissa usein olen vähän äänessä ja annan toisen jutella asioitaan.
- Kehittyminen ihmissuhteissa. Olen toisten joukossa ujo, aeasteleva tarkkailija ja sivusta seuraaja. Tietoisesti olen kehittänyt taitoja elää, toimia ja olla vuorovaikutuksessa toisten joukossa ja kahdenvälisissä keskusteluissa.
- Uudet asiat, ilmiöt ja aatteet kiinnostavat minua, mutta arvostan myös vanhoja elämisen tapoja. Niistä kertovat mm vanhan kansan sanonnat (☆ Ensin työ, sitten lepo / huvi. ☆Paikka paikan päällä on markka markan päällä.  ☆Jolla ei oo riihirimmottimia, sillä ei oo kirkkokimmottimia. Jne...

Ehkä muutakin on, mutta ainakin nämä. Ja nimenomaan sellaisina, joita en opeta, vaan ovat toivoni mukaan jotenkin näkyvissä ja opittavissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #99 : 06.01.24 - klo:09:12 »
Kyllähän kartta on karikoisella matkalla hyvä. Sitäkin tärkeämpää on laivan miehistön
vastuuntunto ja pätevvyys.  Sopivat ihmiset sopiviin asemiin.

Monia eri alojen osaajia pitää kapteenin hankkia kumppaneikseen. Itseltä häneltä vaaditaa selkeää ajattelukykyä, selkeää ja ymmärrettövää tehtävienjakoa. Luotettavuus ja rauhallisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Sosiaalisuus ja yhteistyökyky ovat avuja.

Hassua ( ei hassunhauskaa ) on että näihin raameihin sopisi mainiosti myös Jutta Urpilainen.
Meillä on ollut yksi naiskapteeni. Hän jakoi kansan moniin leireihin. Jutta olisi erilainen.  Tulevaisuus näyttää mihin hän yltää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #100 : 06.01.24 - klo:09:42 »
Jussi painottaa mm. sitä, että Venäjää pitää vaatia korvaamaan aiheuttamansa vahinko.
Toivottavasti tuleva pressa olisi tässä asiassa aktiivinen muiden johtajien kanssa palaveeratessa.
Ja näin ehkä voi käydäkin. Kukaan ei tuota ajatusta vastusta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #101 : 06.01.24 - klo:09:42 »
Suunnistuksessa tarvitaan kartta, josta käy ilmi, missä ollaan, mihin halutaan päästä.
Sen jälkeen kartan avulla valitaan sopiva reitti.
Reitin varrella voi sitten mielin määrin ihailla luontoa ja fiilistellä.

Ja, kuten sanoit, ensimmäisenä on halu päästä jonnekin. Kartta eli tieto on väline toteuttaa tätä halua, ei sen enempää.

Jussi painottaa mm. sitä, että Venäjää pitää vaatia korvaamaan aiheuttamansa vahinko.

Miksi pitää? Ts. miksi se olisi järkevää?

Oikeudenmukaiselta se tietenkin tuntuisi, mutta onko se joltakin kannalta järkevää, ja onko realistista odottaa, että tulee aika, jolloin Venäjä voitaisiin painostaa tuo tekemään. Suomellekin vielä korvaamatta vahingot vuosilta 1939 - 1944. Paasikivi aikoinaan taisi todeta, ettei sellaista voida vaatia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #102 : 06.01.24 - klo:09:48 »
On aivan oikein vaatia korvausta vahingon tekijältä.
Kysy vaikka ukrainalaisilta. Uskoisin, että ovat samaa mieltä.

Jos vahingon tekijä tuon tuostakin pääsee vastuusta, se kannustaa sitä jatkamaan vahingon tekoa taas, kun sille sopii.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #103 : 06.01.24 - klo:09:53 »
Ja, kuten sanoit, ensimmäisenä on halu päästä jonnekin. Kartta eli tieto on väline toteuttaa tätä halua, ei sen enempää.

Tietenkin.
Onko joku ongelma tekstissäni, kun tätä painotat?
Kartta oikein käytettynä on hyvä väline.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #104 : 06.01.24 - klo:09:55 »
Kysymys oli hyvä ja yllättävä. Ja hyvin hyvin vaikea.
Kuka meistä olisi osannut tuohon vastata, varsinkin, kun aikaa oli kovin niukalti miettiä?

Tämähän se noissa telkkuhaastatteluissa on ongelma, ettei anneta aikaa miettiä, eikä vastata kunnolla jossitellen. Siksi en niitä katsokaan.

Jään odottelemaan itse kultakin, Maunolta ja muilta julkisia tunnustuksia, missä itsekukin on sellainen, josta lapset voivat ottaa teistä mallia.

Minusta voi oppia, ettei se matematiikan osaaminen mitään merkitse. Tärkeintä on olla sosiaalinen ja verkostoitua. Eli älkää tehkö kuten minä olen tehnyt.

Halla-ahossa arvostan opiskelualan valintaa. Ehkä jotkut juhasipilät eivät pidä muinaiskirkkoslavisteja minään. Minä pidän. Opintojensa ansiosta Halla-aholla on tuhannen vuoden näkökulma Venäjän historiaan, ja sen huomaa. Toivoisin, että humanistisia aloja meillä myös yritykset arvostaisivat. Viennin yksipuolinen painottuminen investointihyödykkeisiin on ongelma, joka vuorineuvoksemme ovat pahentaneet. Tarvittaisiin myös innovatiivisia kuluttajatuotteita, ja niiden kehittelyssä humanisteilla voisi olla sanansa sanottavana. Siis miksi muka belgialainen suklaa on parempaa kuin suomalainen, tai sveitsiläinen kello niin ylivoimainen? Koska ne on brändätty hyvin!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.