Kirjoittaja Aihe: Suomen presidentinvaali 2024  (Luettu 7483 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #120 : 06.01.24 - klo:19:53 »
Tietysti tunteet ovat tärkeitä omalla paikallaan ja ohjaavat ihmistä monissa asioissa  oikeaan.
On kuitenkin monia elämän osa-alueita, jotka pitää hoitaa järjellä ja faktoihin pohjautuen ja varsinkin sellaiset asiat, joissa tunteiden tiedetään johtavan ihmistä lähes poikkeuksetta harhaan
Ja eräs sellainen on toisen ihmisen ajatusten luku.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #121 : 06.01.24 - klo:19:56 »
Lukekaamme mieluummin Raamattua, kuin kanssaihmistemme ajatuksia.
Ensimmäinen on helppoa, jälkimmäinen kutakuinkin mahdotonta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #122 : 06.01.24 - klo:20:02 »
Vielä lisäys pitkään monologiini.
Täällä niin kuin muuallakin on tyypillistä, että moni lukee ihmisten pahoja ajatuksia.
Ei heti tule mieleen ketään sellaista taitajaa, että osaisi lukea jonkun hyviä ajatuksia.
Siihen ei kuudes aisti taida riittää.
Ehkä seitsemäs aisti siihen pystyy. Kukaan ei taida kuitenkaan ilmoittautua seitsemännen aistin omaajaksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #123 : 06.01.24 - klo:20:25 »
Sellaista kuudetta aistia ei yksinkertaisesti ole olemassa, jonka perusteella voidaan ihmisen naamasta päätellä hänen moraalista tasoaan.
Toki jonkinlainen epäluotettavasti pääosin väärin  toimiva luuloaisti on, mutta siihen ei kannata luottaa niin paljon, että julkisella paikalla sen muodostamaa informaatiota levittää.

Jopa yritysmaailma on ainakin jossain määrin ollut hereillä varoittaakseen henkilöstöään liian suuresta luottamuksesta tuollaiseen mielikuvitusaistiin.
Tähän on panostettu juuri siksi, että ihminen niin helposti on faktoihin perustumattomien tunteiden heiteltävissä sekä siihen, että ulkonäkö pettää ulkopuolisen  katsojan.

Pidetään jalat maassa eikä hurahdeta kaikenlaisen epäterveen puoskaroinnin  ja mestaroinnin puolelle.

Mitä tulee siihen, kenestä ihminen pitää ja kenestä ei, vaikuttaa toki ulkoinen olemus. Jos jotakuta pidetään kauniina, hänellä on paljon ystäviä, jos sairaus runtelee ulkomuotoa, ei ehkä saa yhtään ystävää.

Et taida tietää mikä on tunneäly?

Yritysmaailman arvot ovat työteho ja sen tuottama tulos yritykselle. Siihen kyllä voi vaikuttaa ulkonäkökin jos ko henkilö on näkyvällä paikalla. Mutta jos hän puhuu,kirjoittaa tai käyttäytyy tyhmästi, on helppo nähdä mikä hän on.

Kun tapaat taas Kalistajan, kysy häneltä seur. asioista: Mitä on näkeminen. Mitä on vaistoaminen. Mitä kertovat ihmisen sanalliset tai kirjalliset esitykset. Mitä niistä voi päätellä tuntematonkin , etenkin kun on kauan seurannut.
Oheisviestintä luo lisää kuvaa.

Tahdot olla opettaja, kehoittaa lukemaan sitä mikä on itsellesi kiintoisaa. Muiden ohjailu ei johda hyvään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #124 : 06.01.24 - klo:20:39 »
Sellaista kuudetta aistia ei yksinkertaisesti ole olemassa, jonka perusteella voidaan ihmisen naamasta päätellä hänen moraalista tasoaan.
Toki jonkinlainen epäluotettavasti pääosin väärin  toimiva luuloaisti on, mutta siihen ei kannata luottaa niin paljon, että julkisella paikalla sen muodostamaa informaatiota levittää.

Otapa selvää vaikkapa rikostutkijoiden menetelmistä tarkkailla kuulusteltavien sanatonta viestintää. Se perustuu tutkittuun tietoon eikä mihinkään 'luuloaistiin'.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #125 : 06.01.24 - klo:22:10 »
Otapa selvää vaikkapa rikostutkijoiden menetelmistä tarkkailla kuulusteltavien sanatonta viestintää. Se perustuu tutkittuun tietoon eikä mihinkään 'luuloaistiin'.

Millä tavalla tuo kertomasi  tieto vaikuttaa foorumin arkeen?
Minun kertomani vaikuttaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #126 : 06.01.24 - klo:22:12 »
Et taida tietää mikä on tunneäly?

Tunneäly viittaa kykyyn tunnistaa, ymmärtää ja hallita omia tunteita sekä tunnistaa ja reagoida muiden tunteisiin. Se sisältää useita keskeisiä osa-alueita:

Itsetuntemus: Kyky tunnistaa omat tunteet ja ymmärtää, miten ne vaikuttavat ajatteluun ja käyttäytymiseen.

Itsenhallinta: Kyky hallita impulsseja ja tunteita siten, että ne eivät häiritse tavoitteiden saavuttamista.

Motivaatio: Kyky ohjata tunteita kohti tavoitteita ja pitkäjänteistä menestystä.

Empatia: Kyky tunnistaa, ymmärtää ja reagoida asianmukaisesti toisten tunteisiin.

Sosiaaliset taidot: Kyky hallita suhteita ja kommunikoida tehokkaasti muiden kanssa.

Tunneäly on tärkeä sekä henkilökohtaisessa elämässä että työelämässä, sillä se auttaa yksilöitä toimimaan tehokkaammin sosiaalisissa tilanteissa, hallitsemaan stressiä, rakentamaan vahvoja ihmissuhteita ja saavuttamaan henkilökohtaisia ja ammatillisia tavoitteita.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #127 : 07.01.24 - klo:00:35 »
Tietysti tunteet ovat tärkeitä omalla paikallaan ja ohjaavat ihmistä monissa asioissa  oikeaan.
On kuitenkin monia elämän osa-alueita, jotka pitää hoitaa järjellä ja faktoihin pohjautuen ja varsinkin sellaiset asiat, joissa tunteiden tiedetään johtavan ihmistä lähes poikkeuksetta harhaan
Ja eräs sellainen on toisen ihmisen ajatusten luku.

Minä en puhunut toisten ihmisten ajatusten luvusta, enkä sellaista tässä keskustelussa kai ole harjoittanut. En ole naaman ilmeiden perusteella koettanut päätellä mitään ajatuksista.

Puhun siitä, että kun poliitikko tai äänestäjä miettii, millainen yhteiskunta tai maailma olisi se tavoiteltava tila, ei sitä voi muuten tehdä kuin tunteen perusteella. Sitten konstit tavoitteeseen pääsemiseksi voivat olla järkiperäisiä, tai olisi suotavaakin olla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #128 : 07.01.24 - klo:08:02 »
Tunneäly viittaa kykyyn tunnistaa, ymmärtää ja hallita omia tunteita sekä tunnistaa ja reagoida muiden tunteisiin. Se sisältää useita keskeisiä osa-alueita.

Taisit hakea tietoa verkosta. Hyvä niin. Miten arvioit omat taitosi tunneälyn alueella?

On mielenkiintoista, että tämä ominaisuus ei liity siihen, mitä yleensä pidetään älykkyytenä ja mitä mitataan älykkyysosamäärällä. Nerokaskin ihminen voi olla kuuro ja sokea sellaisille tunneviesteille, jotka ovat ns heikkolahjaiselle ilmiselviä. Muistan aihetta käsittelevän televisio-ohjelman, jossa Downin syndrooman omaavat lapset kertoivat monimutkaisiakin osuvia vaikutelmia valokuvina heille näytetyistä ilmeistä. Autismin kirjolla oleva hyvin älykäs ihminen taas joutui opettelemaan samojen ilmeiden viestejä kuin aakkosia: suupielet ylöspäin, siis iloinen... kulmat kurtussa, siis äkäinen...

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #129 : 07.01.24 - klo:10:33 »
Miten arvioit omat taitosi tunneälyn alueella?

Foorumin eräs tavaramerkki on ei-körttiläisten ihmisten syväluotaava sisikunnan tutkistelu erilaisten todellisten tai oletettujen fyysisten ja psyykkisten merkkien avulla.

Oma itsetuntemukseni on hyvin puutteellinen, joten joudun monesti turvautumaan faktoihin, eli tosiasioihin.
Tosiasia on se, että ihmisluonto tyypillisesti kuvittelee itsestään monilla osa-alueilla liikoja.
Minäkin olen ihminen, joten minunkin sisikuntani viesteihin on suhtauduttava kriittisesti.
Näin ollen aivan faktapohjalta siis vastaan, että oma tunneälyni taso on liian alhainen ja sen kehittämiseen tulisi kohdistaa ja varata merkittävässä määrin resursseja.

Ja kuudes aisti on minunkin ongelmani.
Se pyrkii huijaamaan ajatusmaailmaani monilla juonillaan.

Kuten alussa totesin, foorumin tavaramerkki on toisten ihmisten sisikunnan ja motiivien arviointi - ja olkoon niin.
Jäänkin mielenkiinnolla odottelemaan minun tunneälyni määrään liittyviä arvioita.
Parhaiten ymmärrän selkeää puhetta, vihjailut ovat minun ymmärrykselleni vaikeampia hahmottaa.

« Viimeksi muokattu: 07.01.24 - klo:10:39 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #130 : 07.01.24 - klo:12:28 »
Kuten alussa totesin, foorumin tavaramerkki on toisten ihmisten sisikunnan ja motiivien arviointi - ja olkoon niin.
Jäänkin mielenkiinnolla odottelemaan minun tunneälyni määrään liittyviä arvioita.
Parhaiten ymmärrän selkeää puhetta, vihjailut ovat minun ymmärrykselleni vaikeampia hahmottaa.

Pyysin sinua itseäsi arvioimaan tunneälyn taitojasi. En oikeastaan kaivannut arviointisi tuloksia näille sivuille. Herännäisyyteen kuuluu käsittääkseni vain oman sielunsa tutkistelu, ei toisten.

Nettikeskustelun ongelma on tässä suhteessa sen auttamaton kapeus. Kielen avulla voi toki kertoa asioiden lisäksi vivahteikkaasti myös tunteistaan. Toisen ihmisen kohtaaminen samassa tilassa on kuitenkin monin verroin antoisampi tilanne. Asennot, ilmeet ja äänenpainot, puheen vuolaus tai katkonaisuus, tauot ja niin edelleen kertovat runsaasti sellaista, mikä ei pelkkien sanojen kautta välity.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #131 : 08.01.24 - klo:02:07 »
Oma itsetuntemukseni on hyvin puutteellinen, joten joudun monesti turvautumaan faktoihin, eli tosiasioihin.
Tosiasia on se, että ihmisluonto tyypillisesti kuvittelee itsestään monilla osa-alueilla liikoja.
Minäkin olen ihminen, joten minunkin sisikuntani viesteihin on suhtauduttava kriittisesti.

Entäpä jos luulet tosiasioiksi sisikuntasi viestejä, kun puutteellisen itsetuntemuksesi vuoksi et niitä sisikuntasi viesteiksi tunnista?

(Sanon "puutteellisen itsetuntemuksesi", koska itse kirjoitit niin. Siihen ei sisälly väitettä, että minun mielestäni itsetuntemuksesi on puutteellinen.)

Minusta näyttää, että on hyvinkin yleistä luulla omia mielikuviaan tosiasioiksi. (Tämä taipumus ei koske nimenomaan tätä foorumia tai sinua.) Ja sitten ulkomaailmasta poimitaan tosiasioita vahvistamaan omia vallitsevia käsityksiä. Tuo on psykologiassa tunnettu ilmiö jolle on nimikin: vahvistusharha.

Niinpä moni luulee olevansa järkevämpi ja enemmän tosiasioihin nojautuva kuin onkaan.

Olisi hyvä pysähtyä tarkkaan analysoimaan, mistä oikein on saanut vaikutelman, että jokin asia on kuten sen ajattelee olevan.

Presidentinvaalissa ehdokkaat tukijoukkoineen oikein tarkoituksella vielä pyrkivät antamaan itsestään jonkinlaista vaikutelmaa, kuka mitäkin. Tai muista ehdokkaista - negatiivisempaa vaikutelmaa.

Itse joudun usein ihmettelemään käsitystä, jonka mukaan vasemmistoliitossa jotenkin tykättäisiin Venäjästä enemmän kuin muissa puolueissa. Tai kuinka ne vihervassarit oikein varta vasten haluavat rahdata maahan pakolaisia ja turvapaikanhakijoita, jotta olisi niin kivaa ja etnisesti värikästä sitten. Minulla voi olla muista ryhmistä yhtä pimeitä käsityksiä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #132 : 08.01.24 - klo:02:13 »
Nettikeskustelun ongelma on tässä suhteessa sen auttamaton kapeus. Kielen avulla voi toki kertoa asioiden lisäksi vivahteikkaasti myös tunteistaan. Toisen ihmisen kohtaaminen samassa tilassa on kuitenkin monin verroin antoisampi tilanne. Asennot, ilmeet ja äänenpainot, puheen vuolaus tai katkonaisuus, tauot ja niin edelleen kertovat runsaasti sellaista, mikä ei pelkkien sanojen kautta välity.

Kenelle on, kenelle ei.

Minulle siinä on liikaa informaatiota. En kykene prosessoimaan kaikkea, en ainakaan niin nopeaa tahtia. Haluan kelata taaksepäin ja katsoa, mitä siinä olikaan, miten se meni, miten reagoin ja miksi. ihmisessä vain ei ole tuohon tarvittavia nappuloita.

Asennot, ilmeet, äänenpainot jne. on ihan yhtä mahdollista tulkita väärin kuin pelkka teksti. Sitä liikaa informaatiota rajoittaakseni (kai?) en useinkaan katso henkilöä, joka minulle puhuu. En ollut tästä tietoinen, ennen kuin siitä useita kertoja minulle mainittiin. Se on tulkittu niin, ettei minua kiinnosta. Mutta tilannehan on päinvastainen: Minua kiinnostaa, ja koetan parhaani mukaan keskittyä kuuntelemiseen, mikä voi vaatia sitä, että minimoin kuuntelua häiritsevät näköaistimukset.

Ja vaikka ei puhuta, huomaan kuinka vaikkapa oma elämänhistoriani vaikuttaa siihen, miten tulkitsen. Jos olen kaverin seurassa ja hänellä on huolia tai vaikka päätä särkee, ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen kuvitellut, että huonotuulisuus ja innostuksen puute johtuisi minusta. Kai kun lähtöoletukseni on, ettei ketään seurani kiinnosta, ja etten ole kovin hauska livenä (ei sillä, että kuvittelisin olevani niin mahtava että kaikki juuri minusta on kiinni). - Enkä usko tässä olevani ainoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #133 : 08.01.24 - klo:14:24 »
Et taida tietää mikä on tunneäly?

Yritysmaailman arvot ovat työteho ja sen tuottama tulos yritykselle. Siihen kyllä voi vaikuttaa ulkonäkökin jos ko henkilö on näkyvällä paikalla. Mutta jos hän puhuu,kirjoittaa tai käyttäytyy tyhmästi, on helppo nähdä mikä hän on.

Kun tapaat taas Kalistajan, kysy häneltä seur. asioista: Mitä on näkeminen. Mitä on vaistoaminen. Mitä kertovat ihmisen sanalliset tai kirjalliset esitykset. Mitä niistä voi päätellä tuntematonkin , etenkin kun on kauan seurannut.
Oheisviestintä luo lisää kuvaa.

Tahdot olla opettaja, kehoittaa lukemaan sitä mikä on itsellesi kiintoisaa. Muiden ohjailu ei johda hyvään.

Nyt taisi - taas - Riitta-mummi aavistaa. Ei liene salaisuus, että Kyösti kavahti näkemistä ja "näkemistä", kun nuo asiat keskusteluumme pujahtivat. Sanoin Kyöstille myös sen, että ihmisen kasvot, ääni ja äänenväri kertovat -mielestäni - aika lailla  ihmisestä. Kyösti katsoi minua epäillen, niin tilanteen tulkitsin. Riitta-mummi otti esille sanalliset tai kirjalliset esitykset. Kyllä nekin kuvaa luovat, laillaan. Minusta Kyöstissä on enemmän Tuomasta kuin hän ehkä itsekään hoksaa.  :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Suomen presidentinvaali 2024
« Vastaus #134 : 08.01.24 - klo:15:52 »
Ai !  Voi olla, en enää tiedä mikä hän onkaan. Sanoo itsekin huijaavansa, niitä on vaikea tuntea.

Jos hän onkin Tuomas, ja luulee olevansa Paavo Ruotsalainen tai Pietari.

Olen heti alkuun tunnistanut uo kaksi veikkosta myös omiksi ominaisuuksikseni.
...
Toisaalta, kun körttejä ollaan, ei saisi kenenkään uskoa arvostella. Toisaalta minulla on sellainen käsitys että hän tykkää kun hänestä kirjoitetaan. Jopa pyytä piiskaa.  :003:

Muistako Kalistaja kun alun alussa tällä foorumilla kerroin että olin nuorena KOK, sitten olosuhteiden pakosta KD. Nyt olen liikkuvaa vaalikarjaa, ja äänestän sydämellani. Ennakoin jo silloin että olen varmaan lopuksi vasemmistolainen. Sitä vaatii humaani sosiaalis-liberaalis-körttiläis-ym.ym-ismiläis-henkeni .

Matkalla muututaan.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)