Kirjoittaja Aihe: Raamattu ehdoton totuus  (Luettu 20961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Re: Huh mitä kieltä.
« Vastaus #30 : 23.01.08 - klo:16:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jaah..Mutta jos Raamattu ilmoittaa Jumalan pitävän jotain asiaa vääränä, niin eikö se ole eriasia kuin mitä sen ajan ihmiset asioista ajattelevat.


Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja? Ihmisvälitteisenä siihen voi sisältyä vaikka mitä virheitä? Siksi siihen jää tuota tulkinnanvaraakin? Ja vielä pitkä pitkä toimitustyö käännöksineen, siinäkin on voinut jokin vivahde muuttua. Noin yleisesti.


Ihmistenkirjoittama kirja, Jumalanhengen ja ohjauksen vaikutuksessa.
Eli Jumalan ehdotonta sanaa.

No en jatka aiheesta, kun te ootte ulkona ku lumiukot pakkassäällä.

Raamatun jakeiden numerointi sitten voi olla ihmisten keksintöä. Olen vain jostain lukenut, että joku munkki ne keksi viinipäissään. Tai oli viiniin menevä munkki joka aloitti ton jae lukuhomman.
Tik toc.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Huh mitä kieltä.
« Vastaus #31 : 23.01.08 - klo:16:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
No en jatka aiheesta, kun te ootte ulkona ku lumiukot pakkassäällä.


Tai sitten vaan eri mieltä?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Huh mitä kieltä.
« Vastaus #32 : 23.01.08 - klo:18:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja? Ihmistenkirjoittama kirja, Jumalanhengen ja ohjauksen vaikutuksessa.
Eli Jumalan ehdotonta sanaa.


Jos tarkasti ajatellaan ei Viisveisaajalla ole olemassa hallussa ehdottoman ja absoluuttisen oikeaa tietoa siitä, että Raamattu on ehdotonta Jumalan sanaa. Ihmiset tulkinnat Raamatusta ovat mitä ovat: Valikoivia, omia uskomuksia puolustavia, omia ajatuksia todistavia. Viisveisaajan näkemys raamatusta on subjektiivinen eli mielipiteeseen tai uskoon perustuva. Viisveisaaja pitäisi ymmärtää olevansa vain ihminen, jolla ei ole hallussaan Jumalan salattua tietoa ja jonka uskon tulkinnat ovat yhtä hairahtuvia kuin muidenkin. Me MUUT emme siis ole pihalla vaan yhtä paljon asioista perillä kuin Viisveisaajakin.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Huh mitä kieltä.
« Vastaus #33 : 23.01.08 - klo:19:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja? Ihmisvälitteisenä siihen voi sisältyä vaikka mitä virheitä? Siksi siihen jää tuota tulkinnanvaraakin? Ja vielä pitkä pitkä toimitustyö käännöksineen, siinäkin on voinut jokin vivahde muuttua. Noin yleisesti.

Jumala on ilmaissut itsensä, ei vain luonnoasa ja omassatunnossa, vaan erityisellä tarttumalla maailman historian kulkuun tehdäkseen itsensä tunnetuksi. Tästä kaikesta kertoo Raamattu

Raamatun sanalla on perustava merkitys kristilliselle uskolle. Kristillinen kokermus ja vakaumus on, että Jumala kohdataan Sanassa tavalla, joka muuten olisi mahdoton. Raamattu ei sisällä ainoastaan ihmisten sanoja Jumalasta. Se on Jumalan sanaa meille ihmisille.

Kuinka voimme tietää, että Raamattu on Jumalan sanaa? Samalla tavoin kuin saamme varmuuden Jumalan todellisuudesta: kokemuksen kautta.

Suhteemme Jumalaan on aina persoonallinen suhde, jossa meidän omalla kannanotollamme on ratkaiseva merkitys. Niin se on Raamatunkin suhteen.

Itse olen sitä mieltä, että ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Minua Raamattu on opettanut, se on antanut lohdutusta murheeseen ja ollut ohjenuorani jo yli 70 vuotta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #34 : 23.01.08 - klo:19:40 »
Hyvä kuulla muistutus tuosta näkökulmasta, Lars Mikael.

Itse kuitenkin pohdin, että vaikka Raamatun alkuperäiset kirjoittajat olisivatkin kirjoittaessaan olleet tyystin Pyhän Hengen vaikutuksen alaisina, on ainakin nykykäytössämme olevassa suomenkielisessä Raamatussa jo niin monta muuta vaikuttajaa välissä, että siinä näkyy myös inhimillinen tulkinta. Niin paljon uudistustyötä (esim. sanavalinnat) ja ylipäätään käännöksessä muuttunutta tekstiä. Epäilen olisivatko kaikki työhön osallistuneet olleet hekin 100 % Pyhän Hengen vaikutuksen alla. Alkukielistä Raamattua lukemaan kykenevät saattanevat päästä vähän paremmin jäljille?

Ja oli Raamattu mitä oli, ihmisinä me sitä tulkitsemme. Tulkintoja eri kohdista voidaan tehdä hyvin monenlaisia, kuten olemme huomanneet. Siitä mikä tulkinnoista on oikea, lienee sitten vähän turha kovin suuria kiistoja nostaa. Esim. körtit tuskin ovat sen enempää oikeassa kuin muutkaan, ja saattaisipa tämä toisinkinpäin toimia. Uskon ja toivon varassa ollaan, erehtyvinä ihmisinä.

Lars Mikael

  • Vieras
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #35 : 23.01.08 - klo:21:07 »
Hyvin pohdittu Liisa!
Raamattu on kirjoitettu ihmisille jotka ovat eläneet aivan eri kultuurissa, toisinlaisissa olosuhteissa ja painineet eri ongelmien kanssa kuin me. Kaikenlaisia tulkitsijoita ja mitä erilaisimpia tulkintoja löytyy. Niin on ollut ja tulee olemaan aina. Muutenhan kristikunta ei olisi näin pirstaleinen. Ehdottomatkin Raamatun tulkinnassa sortuvat ehdottomuuksiinsa. Olisiko väiitteleminen siis vain ajan hukkaa ja täysin turhaa?

Meidän on nöyrästi  pyydettävä Jumalaa ohjaamaan meitä löytääksemme kuhunkin kysymykseemme ja ratkaisuumme oikea vastaus. Se ei ole kuitenkaan helppoa ja virheitä ainakin minulle tulee usein. Mutta jospa Herra armahtaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #36 : 24.01.08 - klo:08:08 »
Raamatusta riiteleminen on turhaa, mutta keskustelu oikein ja tarpeellista. Näkökulmien erilaisuus mahdollistaa uusien löytöjen tekemisen. Olisi harmi, jos ne jäisivät vain löytäjälle eivätkä päätyisi yleisempään jakeluun. Ei Raamattua kukaan ymmärrä ja selitä lopullisesti ja täydellisesti.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #37 : 24.01.08 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Raamatusta riiteleminen on turhaa, mutta keskustelu oikein ja tarpeellista. Näkökulmien erilaisuus mahdollistaa uusien löytöjen tekemisen. Olisi harmi, jos ne jäisivät vain löytäjälle eivätkä päätyisi yleisempään jakeluun. Ei Raamattua kukaan ymmärrä ja selitä lopullisesti ja täydellisesti.


Oman uskoni osalta on syytä sanoa, että minulle hyötyä on ollut ainoastaan Uudesta Testamentista. Erityisesti Johanneksen evankeliumi, Apostolien teot ja Kirjeet Roomalaisille - Juudaksen kirje, avautuvat minulle kristillisen uskon avaimina.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #38 : 24.01.08 - klo:10:45 »
Maailmassa on noin kaksi miljardia erilaista raamatuntulkintaa.
Uusi Testamentti kirjoitettiin, koska Jeesusta ei alkanut kuulua takaisin ja ikätoverit alkoivat kuolla kupsahdella. Se on siis muistinvaraista tietoa. Samaten Vanhan Testamentin vanhimmat asiat kulkivat suullisena perimätietona kunnes joku fiksu keksi kirjoittaa ne ylös. Kaikilla näillä suilla olisi siis pitänyt olla täydellinen muisti?
Jos luokallinen oppilaita käsketään luokan ulkopuolelle odottamaan, että yhdelle kerrotaan tarina ja sitten heitä käsketään yksitellen sisään kuuntelemaan tarinaa sellaisena kuin edellinen sen muistaa, tarina muuttuu matkan varrella aika lailla.

Raamattu ei myöskään ole kymmentä käskyä lukuunottamatta tipahtanut taivaasta (kuten esim. Koraani), vaan siinä näkyy sen ajan kulttuuri. Tuskin Pyhä Henkikään on evankeliumien kirjoittajia valistanut että muistakaahan laittaa sinne Jumalan mielipide geenimanipulaatiosta jne.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #39 : 24.01.08 - klo:11:18 »
Yhteisössä suullisena säilyvä tieto saattaa myös tiivistyä ja jäsentyä ajan mittaan. Siitä karsiutuu epäolennainen ja tärkein sisältö korostuu. Näin uskon käyneen Raamatun kirjoillekin ennen kuin ne kirjoitettiin muistiin. Pyhä Henki ei ole sanellut valmista tekstiä, vaan lienee vaikuttanut yhteisön keskellä ohjaamassa tätä muistamisen, unohtamisen ja tarkistamisen tapahtumasarjaa.

Lars Mikael

  • Vieras
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #40 : 25.01.08 - klo:18:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Raamattu ei ole lakikirja, mutta siinä on lakikirjojakin. Raamattu ei ole historiankirja, mutta siinä on historiankirjojakin. Raamattu ei ole runokirja, mutta siinä on runokirjojakin. Raamattu ei ole kansanperinnekokoelma, mutta siinä on kansanperinnekokoelmiakin. Raamattu ei ole kirja, vaan kirjasto.


Internet ei koskaan korvaa kirjaa, saati sitten Raamattua. Vain kirja antaa mahdollisuuden todelliseen elämykseen. Uskon Facebook-hysterian olevan ohimenevää ja monesti haitallistakin viestintää. Sen haitoista onkin jo paljon näyttöä. Netin keskustelupalstat eivät voita hyvän kirjan tuomaa sisältöä ja viisautta elämänmakuiselle elämälle. Raamattu on kirjojen kirja - kirjasto - niin kuin Pena toteaa.

Kehumatta tässä itseäni, olen lukenut Raamattua säännöllisesti vuosikymmeniä. Aina se on yhtä sisältörikas ja uutta luova. Vanhastatestamentistä löytyy todellisia aarteita. Raamattua kannattaa lukea sen alkuperäistekstinä. Raamatun selitysteokset antavat sen lukuun oikeat mittasuhteet ja avaavat aivan eri tavalla sen todeksi.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #41 : 25.01.08 - klo:20:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Kehumatta tässä itseäni, olen lukenut Raamattua säännöllisesti vuosikymmeniä. Aina se on yhtä sisältörikas ja uutta luova. Vanhastatestamentistä löytyy todellisia aarteita. Raamattua kannattaa lukea sen alkuperäistekstinä. Raamatun selitysteokset antavat sen lukuun oikeat mittasuhteet ja avaavat aivan eri tavalla sen todeksi.

Kielitaidon puute estää alkuperäistekstin lukemisen, mutta hyvä selitysteos auttaa. Mitä selitysteoksia - esim. Vanhasta testamentista - pidät hyödyllisinä?

Mt

Lars Mikael

  • Vieras
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #42 : 26.01.08 - klo:09:40 »
Mt

Mahdankohan olla oikea henkilö suosittelemaan?

On tietenkin muistettava, että kaikki selitysteokset - vaikka niistä onkin hyötyä Raamatun tutkimuksessa - ovat "ihmisten makuisia". Jumala ei myöskään paljasta salaisuuksiaan meille, koska emme kestäisi niitä. Sen sijaan Raamatusta löytyy kaikki se tarpellinen tieto, jota me tarvitsemme pelastuaksemme.

Vanhan testamentin selitysteoksista minulla ei ole paljonkaan tietoa. Ehkä teologit voisivat tässä kohden auttaa? Voisin opiskeluihini viitaten suositella muutamia kirjoja: Giertzin Jumala puhuu Raamatussa ja Uskon ABC, Nikolaisen Raamatun synty ja sisällys, Arffmannin Kristinuskon historia.

Uuden testamentin puolelta suosittelisin Novumia 1-5, jota ei taida enää löytyä kirjana. Sen sijaan Nettikauppa.com myy sitä Digi-Novum versiona, joka sisältää mm. kreikka-suomi interlineaarisen käännöksen ja paljon muuta Uuteen testamenttiin sisältyvää tietoa. Suuri Raamatun Tietosakirja 1-10 karttoineen antaa hyvää perustietoa Raamatun historiaan.

Kotilan Liturgian lähteillä on hyvää lukemista jokaiselle krititylle.

Vanha testamentti on Uuden testamentin perusta - Uusi testamentti on Vanhan testamentin selitysteos.

Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #43 : 26.01.08 - klo:10:40 »
Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirja on varmaan tieteenä vanhentunut, mutta kirjana se on yhtä käytännöllinen (ja samalla lailla himmeästi hauskakin) kuin Pikku jättiläinen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Raamattu ehdoton totuus
« Vastaus #44 : 26.01.08 - klo:10:43 »
Kiitos, Lars Mikael.
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Vanhan testamentin selitysteoksista minulla ei ole paljonkaan tietoa. Ehkä teologit voisivat tässä kohden auttaa?

No, teologit! Myös ulkomaankieliset otetaan lukuun. Niin, ja mainittakoon, että yleistajuinen esitystapa on tarpeen, koska hepreaa en osaa enkä ryhdy opettelemankaan...

Mt