Kirjoittaja Aihe: Heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman  (Luettu 27578 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Jari Sinkkonen opettaa, miten pojilla on pippeli ja tytöillä on pimppi. :)

Tästä yksinkertaisesta asiasta kannattaa varmaan pitää kiinni, kunhan muistetaan ne harvat poikkeukset, joiden ihmisarvoa ei sovi loukata. Se on sitten eri asia, mitä pippelistä ja pimpistä ajatellaan seuraavan; millaista elämänasennetta odotetaan pojilta ja millaista tytöiltä. Johtaako pippeli välttämättä rajuihin kilpailuleikkeihin, kiinnostukseen koneista ja tehokkuudesta, pyrkimykseen johtaviin asemiin? Tuleeko pimpin vaikuttaa aina viehtymystä ulkomuodon kaunistamiseen, taloudenpitoon ja hoivaamiseen?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja lääketieteen tohtori Jari Sinkkonen opettaa, miten pojilla on pippeli ja tytöillä on pimppi. :)

Ja sitten on ne välitapaukset, joista pitää päättää, kumpi tuolla nyt olisi.

Jos oppiarvoja kunnioitat, niin täältä löytyy tekstiä lastenendokrinologian ja lastenkirurgian erikoislääkäreiltä. Niinhän se on, että joskus pitää vauvaa ensin leikellä, jotta löytyisi tuota mitä Sinkkonen opettaa löytyvän:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/miksi-intersukupuolisia-saa-pienena-silpoa-kysyy-veitsin-ja-hormonein-naiselliseksi-muokattu-aksu
https://yle.fi/uutiset/3-10387900
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/puheenvuorossa-lastenkirurgi-mika-venhola-intersukupuolisen-lapsen-oikeudet
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Viis oppiarvoista, muttei Sinkkonenkaan opeta, että sen suoraan synnytyksen jälkeen vauvasta näkisi.  En osaa toteentaa että kyseessä olisi varsinainen oppiARVO mutta kahdentoista vuoden opinnot, joista jotain jää toivottavasti korvien väliin.  Mustä lienee Sinkkonen tuossa jutussaan puhunut.  Noin yksi sadasta syntyy semmoisella varustuksella ettei osata sanoa kumpi on kyseessä, tämä on varsin vanha juttu. Se on aika usein.

Siksi minua harmitti vaalitenteissä, kun Essayah jankutti että tänne synnytään tyttönä tai poikana. Ei se niin selvä asia ole. 

Onhan muissakin elimissä erikoisia muodostumia.  Sydän taitaa olla muistetuin. 

Ei tämä vielä tietenkään tarkoita hermafrodittiia, eli olentoa joka voisi hedelmöittää itse itsensä.  Tämä toisinaan unohtuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Ja sitten on ne välitapaukset, joista pitää päättää, kumpi tuolla nyt olisi.

Jos oppiarvoja kunnioitat, niin täältä löytyy tekstiä lastenendokrinologian ja lastenkirurgian erikoislääkäreiltä. Niinhän se on, että joskus pitää vauvaa ensin leikellä, jotta löytyisi tuota mitä Sinkkonen opettaa löytyvän:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/miksi-intersukupuolisia-saa-pienena-silpoa-kysyy-veitsin-ja-hormonein-naiselliseksi-muokattu-aksu
https://yle.fi/uutiset/3-10387900
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/puheenvuorossa-lastenkirurgi-mika-venhola-intersukupuolisen-lapsen-oikeudet
Jari Sinkkonenhan sanoi linkin videolla, miten "lapset syntyvät hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta selkeästi tyttöinä tai poikina". Niitä hyvin harvoja poikkeuksia ovat Sinkkosen mainitsemat genitaalien kehityshäiriöt ja kromosomipoikkeukset.

Silloinhan puhutaankin intersukupuolisuudesta, joka on fyysisen sukupuolen kehityshäiriö eli kehitysvamma. Intersukupuolisuus ei siis ole todiste siitä, että sukupuoli on epämääräinen käsite eikä intersukupuolisuus ole kolmas sukupuoli vaan sukupuolen kehityshäiriö. Setan LBGT-aktivistit kuitenkin puhuvat intersukupuolisten suulla käyttäen intersukupuolisuutta keppihevosena translain uudistamiseksi mieleisekseen, jossa kuka tahansa saa vaihtaa sukupuolta milloin tahansa. Intersukupuolisuuteen liittyvissä asioissa tulisikin kuulla intersukupuolisia itseään. Rinteen hallitusohjelmassa onkin kirjattu erikseen, miten juridinen sukupuolen vahvistaminen on mahdollista vain 18-vuotiaille täysi-ikäisille henkilöille.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Setan LBGT-aktivistit kuitenkin puhuvat intersukupuolisten suulla käyttäen intersukupuolisuutta keppihevosena translain uudistamiseksi mieleisekseen, jossa kuka tahansa saa vaihtaa sukupuolta milloin tahansa.

Olen joutunut miettimään tuota 'mieleisen sukupuolen' ajatusta. Miten paljon siinä on kysymys kulttuurin muovaamista rooleista? Kun kuvaillaan pojan tuntevan itsensä sisimmässään tytöksi, kerrotaan kukkamekkoihin pukeutumisesta tai muusta jokseenkin pinnallisesta. Ns korjausprosessin kuluessa opetellaan korkokengillä kävelemistä ja 'naisellisten' sanontojen luontevaa lausumista. Tunnen monta naiseutensa kanssa sovussa olevaa, joka kävelee mieluimmin lenkkikengissä pukeutuneena farmareihin ja villapuseroon. Onko aikamme määritellyt ihmisen niin kaavamaisesti, että omien joustavien valintojen tekeminen tuntuu mahdottomalta? Syntyykö vaikutelma, että pitää tehdä kokonaisvaltainen loikkaus lokerosta toiseen saadakseen olla oma itsensä?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Noin minäkin mietin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Ja sitten on ne välitapaukset, joista pitää päättää, kumpi tuolla nyt olisi.

Jos oppiarvoja kunnioitat, niin täältä löytyy tekstiä lastenendokrinologian ja lastenkirurgian erikoislääkäreiltä. Niinhän se on, että joskus pitää vauvaa ensin leikellä, jotta löytyisi tuota mitä Sinkkonen opettaa löytyvän:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/miksi-intersukupuolisia-saa-pienena-silpoa-kysyy-veitsin-ja-hormonein-naiselliseksi-muokattu-aksu
https://yle.fi/uutiset/3-10387900
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/14/puheenvuorossa-lastenkirurgi-mika-venhola-intersukupuolisen-lapsen-oikeudet

Sukupuolineutraali gender-ideologia onkin vaarallinen juuri intersukupuolisten tai sukupuoli-identiteettiongelmista kärsivien kannalta, koska maassamme sukupuoleltaan epäselvät intersukupuoliset vauvat leikattiin hyvin pian syntymän jälkeen yleensä tytöiksi, koska tytöksi leikkaaminen on helpompaa perustuen pediatrian ja lääketieteellisen psykologian professorin John Moneyn teoriaan.

John Money uskoi, ettei tyttöjen ja poikien erilainen käyttäytyminen johtunut biologisista tekijöistä vaan kasvatuksesta. Hän ryhtyi väittämään, että intersukupuolisen lapsen sukupuoli-identiteetti syntyi vasta siitä, kasvatettiinko lapsi tytöksi vai pojaksi. John Money kehitti myös teorian, jonka mukaan lapsen sukupuoli on tarpeeksi varhaisessa vaiheessa täysin muokattavissa. Kuitenkin ennakkotapaukset osoittavat, miten myös intersukupuolisen lapsen sukupuoli-identiteetti on sisäsyntyinen eikä siihen voida vaikuttaa kasvatuksella. Leikkaamalla lapsi väärään sukupuoleen aiheutetaan hänelle sukupuolidysforia.

Lähteet

https://fi.wikipedia.org/wiki/John_Money

https://www.hs.fi/sks/art-2000002876933.html

https://aitoavioliitto.fi/artikkelit/lapsuusian-sukupuolidysforia/

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Olen ymmärtänyt, että 'gender-ideologia' olisi syntynyt tuon John Moneyn teorian vastakohdaksi korjaamaan sisäsyntyisen identiteetin muokkauksella synnytettyjä dysforioita. Asiasta tiedotusvälineiden kautta saatu kuva on kuitenkin vielä kovin hämmentävä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Olen joutunut miettimään tuota 'mieleisen sukupuolen' ajatusta. Miten paljon siinä on kysymys kulttuurin muovaamista rooleista? Kun kuvaillaan pojan tuntevan itsensä sisimmässään tytöksi, kerrotaan kukkamekkoihin pukeutumisesta tai muusta jokseenkin pinnallisesta. Ns korjausprosessin kuluessa opetellaan korkokengillä kävelemistä ja 'naisellisten' sanontojen luontevaa lausumista. Tunnen monta naiseutensa kanssa sovussa olevaa, joka kävelee mieluimmin lenkkikengissä pukeutuneena farmareihin ja villapuseroon. Onko aikamme määritellyt ihmisen niin kaavamaisesti, että omien joustavien valintojen tekeminen tuntuu mahdottomalta? Syntyykö vaikutelma, että pitää tehdä kokonaisvaltainen loikkaus lokerosta toiseen saadakseen olla oma itsensä?

Milloin poikkeus on ” hyvin harvinainen” riippuu ilmeisesti kuulijakunnasta, kyllä Sinkkonen tietää tuon noin- yksi- sadasta, minkä omiin korviini oli paljon.

Ymmärsinkö oikein Pena, että esimerkiksi nyt minä tytöksi syntynyt, joka  on järkiään pikku tytöstä  puettu housuihin ( lämpimät) hiukset leikattu ihan lyhyiksi ( helppohoitoiset) garderobi on tyhjähkö ( vaatteet ei kiinnosta) olen joskus toivonut olevani mies koska se olisi ollut helpompaa työssä, mutta siis, tiennyt että näillä nyt mennään ja minkäs sille, olen pikemmin sopeutunut huonosti tähän aikaan jos se todella tarjoaa tytölle ainoastaan jotain hyvin ihmeellistä korkokenkäkulttuuria ja leninkimenoa, huulipunia ja pakollista  silmämeikkiä kuin poden mitään sukupuolidystrofiaa? 


Kun se on minustakin niin. 


Enkä edes käsitä mikä mättää.  Tyttö saa käyttäytyä koko lailla poikamaisesti (?) eli jos ei pidä nukeista, saa kai kuten minä sain, lahjaksi meccanoja ja kirjoja,  ja nyt suorastaan suorittaa intin.   

Anteeksi nyt mutta kehtaan ajatella että joku saattaa keksiä valituksen aihetta kun tilaisuus tarjotaan,

Tai pikemmin, tavalliseen elämänkulkuun suorastaan työnnetään hämmennyksen aiheita.  Että leikataanko.

Minä en siis väitä, etteikö näitä olisi, näitä, psyykkisesti todella itseään alusta vierastaneet.  Se on toinen asia kuin deformoituneet genitaalit. Onhan yksi lähipiirissä, tehtiin sitten poika. Poika hän on ja tyytyväinen poikana elämiseensä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Olen ymmärtänyt, että 'gender-ideologia' olisi syntynyt tuon John Moneyn teorian vastakohdaksi korjaamaan sisäsyntyisen identiteetin muokkauksella synnytettyjä dysforioita. Asiasta tiedotusvälineiden kautta saatu kuva on kuitenkin vielä kovin hämmentävä.

Tunnustan, en käsitä sitä ollenkaan.  En ymmärtänyt niitä kolmeakymmentäkuutta sukupuolta joita joku selitty telkkarissa ihan, että niin on, kyllä kyllä. 

Kaksi niitä vain on, kaksi tarvitaan nimittäin lisääntymiseen, ihminen siis ei ole hermafrodiitti. 

Subjektiiviset mieltymykset erilaisiin askareisiin ja niiden välittyminen kulttuurista milloin mitenkin eivät ole mitään sukupuolia, siis että olisin 60%tyttö ja koska tykkään käyttää housuja, menisin inttiin jos se kävisi päinsä niin siitä tulee 15% poikaa ja välissä on tyttöpoikaa kun neulon mielelläni ja hoivaan siilejä mitä tosin siis tekee myös usea poika.


....................

Deformaatiot ovat eri asia.
Sisäinen pysyvä kokemus että sai väärät varusteet, se on jälleen eri asia.
Ajoittainen toivomus, olispa mies, se ei ole yhtään mitään. 

....................

Sisko sai neljännen tenavan, oli sitten poika.  Hän kyllä näytti niitä vaatteita joita kiikutettiin lahjaksi:  Katso huviksesi. Pelkkää tummaa sinistä, farkkuhaalaria, tummanvihreää. 

No mutta, miten tuo pärisyttää jo huuliaan kuin leikkisi autolla? 
Mitäs se muutakaan, se alkoi heti synnytyksen jälkeen, auto lahjaksi ja prrrrrrrr... hrrrrrrrrrr.... prhurrrrr..... 

.....................

Psykoanalyyttisessä  koulutuksessa opetettiin, että lapsi tunnustelee genitaalinsa siinä kuin varpaansa,perustuu kuulemma lapsiobservaatioon, eli ei niillä mitään synnynnäistä intuitiota ole semmoisesta, että olen poika tai olen tyttö.   Havaintoja, niitä kyllä,  joiden päälle rakentuu uteliaisuus, mitä tää on, ja aikanaan sanat ja kyky nimetä nämä ruumiinosat.

Ja sitten epäilemättä se synnytyssairaalassa alkanut prrrrrrrr.... hurrrrrrrrrr..... 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Itämainen filosofia jakaa 'kaiken' sukupuolen mukaan. Maskuliininen Jang ja feminiininen Jin kietoutuvat kaikessa toisiinsa muodostaen lukemattomia eri yhdistelmiä. Eri vastakohtaparit ymmärretään tätä kautta: Jang on aktiivinen, lämmin, valoisa, kuiva... ja Jin taas passiivinen, kylmä, tumma, kostea... Tätä ajatusta esittävä kuvio lienee tuttu vaikkapa Etelä-Korean lipusta, jossa Jang on punainen ja Jin sininen. Tärkeää tässä ajattelussa on todellakin se, että vastapuolet kietoutuvat toisiinsa ja sisältävät toisensa. Jangin ytimenä on pieni Jin, Jinin ytimenä Jang.

Minä luen jotain tällaista Raamatun luomiskertomuksessakin. Jumala ei luonut ihmistä mieheksi tai naiseksi vaan mieheksi ja naiseksi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Olen ymmärtänyt, että 'gender-ideologia' olisi syntynyt tuon John Moneyn teorian vastakohdaksi korjaamaan sisäsyntyisen identiteetin muokkauksella synnytettyjä dysforioita. Asiasta tiedotusvälineiden kautta saatu kuva on kuitenkin vielä kovin hämmentävä.

Gender-ideologialla tarkoitetaan sukupuolineutraaliutta eli ajatusta siitä, miten sukupuoli on häilyvä käsite ja ihminen voi itse määritellä sukupuolensa. Gender-ideologiassa sukupuolia olisi lukemattomia erilaisia eikä sukupuolta voida tyhjentävästi määritellä. 

Eräs tunnettu ennakkotapaus on David Reimerin eli Brendan tapaus. Brenda syntyi poikana nimeltä Bruce vuonna 1965 Kanadassa, mutta ympärileikkauksessa vauvana hänen peniksensä tuhoutui. Brucen vanhemmat kuulivat John Moneysta, joka oli aikansa sukupuoli-identiteetin tutkimuksen edelläkävijä. Money innostuikin Brucesta, koska hän halusi osoittaa teoriansa todeksi siitä, miten sukupuoli-identiteetti rakentuu kasvatuksesta eikä se perustu biologiaan. Money siis halusi Brucen avulla todistaa, miten pojasta saadaan tyttö kasvattamalla hänet tyttönä. Bruce oli myös erityisen otollinen tutkimuskohde Moneylle siksi, koska Brucella oli kaksoisveli. 

Bruce leikattiin tytöksi, ja hänet nimettiin Brendaksi sekä hänen vanhempiaan kiellettiin kertomasta hänelle, että hän oli syntynyt poikana. Koe kuitenkin epäonnistui jo alusta lähtien, koska Brenda ei koskaan käyttäytynyt kuin tyttö eikä kiinnostunut tyttöjen leikeistä vaan halusi leikkiä veljensä leluilla. Brenda ei myöskään halunnut pukeutua mekkoon. Kahdeksanvuotiaana Brendan olisi pitänyt mennä jatkoleikkaukseen, mutta hän kieltäytyi, koska hän ei halunnut olla tyttö. Koulussa opettajat kertoivat hänen kiinnostuksensa olleen voimakkaasti maskuliinia. Psykologien muistiinpanojen mukaan Brenda pelkäsi jo lapsena, että hänen sukuelimilleen oli tehty jotain. Hän koki olevansa poika, jolla on pitkä tukka ja tyttöjen vaatteet.

Murrosikäisenä hänelle tuli äänenmurros estrogeenilääkityksestä huolimatta ja hänellä oli kapea lantio sekä vahvat hartiat. Hän myös liikkui teinipoikamaisen kömpelösti. Teininä hän lakkasi käyttämästä hameita ja alkoi kutsua itseään Davidiksi. Hän sai myös tietää, mitä hänelle oli vauvana tapahtunut ja halusi sukupuolenkorjausleikkaukseen, missä hänestä tehtiin poika. Nuorena David yritti itsemurhaa kahdesti. Hän meni naimisiin naisen kanssa ja hänelle tehtiin penisleikkaus. Myöhemmin hänelle tuli avioero ja taloudellisia vaikeuksia, ja David teki itsemurhan 38-vuotiaana ampumalla itseään päähän.

Lähde https://fi.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

« Viimeksi muokattu: 20.09.19 - klo:13:35 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Bruce - Brenda - Davidin tarina on mielestäni vastakkainen sille, mitä kutsut gender-ideologiaksi. Hän näet määritteli itse sukupuolensa pojaksi ja mieheksi riippumatta kasvatuksesta, leikkauksista ja hormoonihoidosta.

Transsukupuoliset puolestaan kokevat itse olevansa sisäisesti eri sukupuolta kuin miksi heidät on syntyessään määritelty. Tähän ongelmaan tarjotaan ratkaisuksi noita John Moneyn keinoja. Pulma ja sen purkaminen ovat siis toisinpäin kuin mainitsemassasi tapauksessa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Itämainen filosofia jakaa 'kaiken' sukupuolen mukaan. Maskuliininen Jang ja feminiininen Jin kietoutuvat kaikessa toisiinsa muodostaen lukemattomia eri yhdistelmiä. Eri vastakohtaparit ymmärretään tätä kautta: Jang on aktiivinen, lämmin, valoisa, kuiva... ja Jin taas passiivinen, kylmä, tumma, kostea... Tätä ajatusta esittävä kuvio lienee tuttu vaikkapa Etelä-Korean lipusta, jossa Jang on punainen ja Jin sininen. Tärkeää tässä ajattelussa on todellakin se, että vastapuolet kietoutuvat toisiinsa ja sisältävät toisensa. Jangin ytimenä on pieni Jin, Jinin ytimenä Jang.

Minä luen jotain tällaista Raamatun luomiskertomuksessakin. Jumala ei luonut ihmistä mieheksi tai naiseksi vaan mieheksi ja naiseksi.

Mietiskellessänsä luomiskertomusta on vaikea ymmärtää sitä toisin. Ihminen, Jumalan kuva, luotiin mieheksi ja naiseksi. Luojan kuva luo uutta elämää miehenä- ja - naisena. Tai kuinka tahdotaan, kai siitä pitkiä keskusteluja saa, kuka luo. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Bruce - Brenda - Davidin tarina on mielestäni vastakkainen sille, mitä kutsut gender-ideologiaksi. Hän näet määritteli itse sukupuolensa pojaksi ja mieheksi riippumatta kasvatuksesta, leikkauksista ja hormoonihoidosta.

Transsukupuoliset puolestaan kokevat itse olevansa sisäisesti eri sukupuolta kuin miksi heidät on syntyessään määritelty. Tähän ongelmaan tarjotaan ratkaisuksi noita John Moneyn keinoja. Pulma ja sen purkaminen ovat siis toisinpäin kuin mainitsemassasi tapauksessa.

Nuoruudenystävän poika muokattiin leikkauksin ja hormonein tytöksi. Hän kävi täällä juttelemassa, kun oli käsitykseni mukaan toivonut että hänen tarinansa kerrottaisiin. 

Lopulta en itse ymmärtänyt kuka sitä toivoi, ja tuliko hän tänne suorastaan painostettuna.  Sain aika tavalla tehdä työtä kun selitin, ettei hän tullut alkuunkaan psykiatrille, sellaiseen häntä ei saa missään nimessä painostaa. Enkä edes tee sitä hommaa. Jos hän tahtoo kertoa omasta kokemuksestaan, voin yrittää auttaa.

Olisin halunnut kuulla, kuinka varhaisesta tällainen tietoisuus oikein heräsi hänellä. Eli muistaako hän, ja miten hän mahtoi kokea vaikka nyt uimahallireissut lapsena ja teininä, ja rakastuiko tyttöihin vai poikiin.

Oikeastaan ainoa juttu minkä hän kertoi oli leikkauksen kivuliaisuus. Hän oli halunnut kaiken heti, eli kun yleensä tehdään kaksi leikkausta hän oli tinkinyt kaiken heti. Ainut mitä jäin miettimään oli tuo tavaton kiire kaiken kanssa, myös hormonien ja äänenmuodostuksen. Sovittiin, että hän miettii kaikessa rauhassa tahtooko kertoa mitään.  En tavannut häntä sen koommin.

"............................

Tällä kertaa jäin miettimään paitsi sitä kiirettä, myös outoa maskuliinista piirrettä joka sai minut välistä ymmälleni.  Saatan erehtyä, tapasin vain kerran,

Foniatrian laitoksella, kun jo väsäsin sitä laulajan kirjaa, kuulin että moni käy pitkäänkin puheterapiassa, erityisesti laulun harrastajat tai laulajat, ääni muuttuu viimeisenä sanoi se proffa.

Mutta siis pitkään ja sitkeästi.


Tätä kiirehtijää mietin toisinaan yhä. Tietty kun se lapsuus jäi ihan auki. Kyl varmaan oli tutkittu perinpohjaisesti, mutta kun se on useille iso prosessi, ettei ollut tällä kerralla jokin toinen ongelma kehissä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.