Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 47958 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #90 : 26.11.08 - klo:16:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Ps. Taisi tulla pientä purtavaa tulkinnoista uskovainen/herännyt?


Tuo oli kyllä kiva kuulla, että olet herännyt ja vielä uskovainenkin. Hommahan menee siinä järjestyksessä, että ensin herätys, sitten uskon vastaanotto, kun Pyhä Henki sitä tarjoaa. Johannes kirjoittaa: "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta." Joh. 1:12-13. Siinä on todella pähkinä purtavaksi, kun Raamattu ehdottaa jotakin omaa tekemistä. Ei Jeesusta voi ottaa vastaan, ellei ole herännyt,  mikä ei tarkoita kuulumista Herännäisliikkeeseen, vaan synninunesta herännyttä. Alkuaan heränneitä olivat juuri synnistä heränneet.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #91 : 26.11.08 - klo:16:46 »
Kun sattui olemaan Nikolaisen raamatunselitysteos käden ulottuvilla, hain hänen ajatuksiaan tuosta Johanneksen jakeesta:
Usko on toisaalta ihmisen henkilökohtainen ratkaisu, valinta uskon ja epäuskon välillä, mutta toisaalta se on kokonaan Jumalan ja hänen Henkensä vaikutusta ja lahjaa. Sen syntyminen on salaisuus eikä mikään luonnollinen prosessi.

Lars Mikael

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #92 : 26.11.08 - klo:20:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Mikä körtistä tulee, jos se friteerataan ruokaöljyssä, munkkiko?

Minusta tulee uppopaistettu syntinen. Muista en tiedä.

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Usko on toisaalta ihmisen henkilökohtainen ratkaisu, valinta uskon ja epäuskon välillä, mutta toisaalta se on kokonaan Jumalan ja hänen Henkensä vaikutusta ja lahjaa. Sen syntyminen on salaisuus eikä mikään luonnollinen prosessi.

Komppaan Saliksen tavoin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #93 : 26.11.08 - klo:21:34 »
Kyllä minä olen sitä mieltä, että minun perheeni, sukulaiseni ja ystäväni pelastuvat, mutta minä en.
wilhelmi niskasen jäljillä

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #94 : 27.11.08 - klo:18:25 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Kyllä minä olen sitä mieltä, että minun perheeni, sukulaiseni ja ystäväni pelastuvat, mutta minä en.


Jeesus oli sanonut rikkaan pelastumisen olevan mahdotonta. Kaikki kolme synoptista evankeliumia kertovat opetuslasten ihmettelyn: "Kuka sitten voi pelastua?" Jeesuksen vastaus sisältää jumalallisen näkökulman mahdottomaan asiaan: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista." Jeesus osoitti, että Jumala ei katso asioita ihmisen tasolta siitä huolimatta, että hän alensi itsensä ihmiseksi. Synti ei ole Jumalalle ongelma, vaan ihmisen katumattomuus ja kieltäytyminen pelastuksen vastaanottamisesta. Kuningas Daavid teki raskaita syntejä, mutta läpi Raamatun häntä ylistetään Jumalan mielen mukaiseksi mieheksi niin, että Jeesuskin tunnustautuu Daavidin Pojaksi. Hänen sydämensä oli taipuisa ja katuva.

Evankeliumi on oikeastaan vastaus Jumalan ongelmaan siitä, miten hän voisi pelastaa ihmisen. Laki ei antanut eikä anna vieläkään siihen mitään mahdollisuutta. Mutta Kun Jeesus, joka Jumalana antoi lain ja täytti sen ihmisenä - kuoli, vapautui Jumala häntä itseään sitovasta laista ja julisti ihmiskunnalle armahduksen. - Nyt meissä täytyy olla miestä ottaa vastaan valmis pelastus, ettei se jäisi turhaksi.

Esterin kirja kertoo Suusanin linnassa hallinneesta kuningas Ahasveroksesta, jonka hoviherra Haaman juonitteli kirjoittamaan peruuttamattoman määräyksen tuhota juutalaisen kansan. Juoni paljastui, mutta lakia ei voinut peruuttaa, siksi kirjoitettiin vastalaki, joka antoi juutalaisille oikeuden puolustautua.
Samalla tavalla Jumalan antama laki on peruuttamaton. Jeesus tuli puollustamaan lakiaan ja elämään sen mukaan. Jeesus sanoi, että laista ei katoa ainoakaan kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Hän täytti elämällään lain täydellisesti. Mutta ihmisille se oli ja on mahdotonta, siksi Jumala itse suunnitteli ja toteutti vastalain, joka on evankeliumi. Evankeliumi antaa ihmiselle, joka uskoo Jeesukseen, voiman Jeesuksen veren kautta käydä lain tuhovoimaa vastaan ja voittaa.

Pelastuminen ei siis ole kiinni synneistämme eikä siitä, mihin me pystymme, vaan siitä, mihin uskomme ja miten toimimme uskomme mukaan.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #95 : 27.11.08 - klo:19:38 »
Tienes: Eikö tämä yksinkertainen asia nyt mene perille: Me täällä uskomme, että pelastus EI RIIPU siitä mitä me teemme, vaan ainoastaan siitä, mitä Jumala tekee.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #96 : 27.11.08 - klo:19:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Tienes: Eikö tämä yksinkertainen asia nyt mene perille: Me täällä uskomme, että pelastus EI RIIPU siitä mitä me teemme, vaan ainoastaan siitä, mitä Jumala tekee.


Kyllä menee! On mennyt jo kauan sitten, menisipä vain sinullekin. "Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut." Jaak. 2:26.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #97 : 27.11.08 - klo:19:58 »
Minkä ihmeen takia roikut sitten täällä, missä sinua ei oteta vastaan. Eikös Raamattukin kehota karistamaan sen kaupungin pölyt jaloista, missä sinua ei kuunnella ja häipymään? Vai eikö tätä kohtaa tarvitsekaan uskoa?

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #98 : 27.11.08 - klo:20:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Minkä ihmeen takia roikut sitten täällä, missä sinua ei oteta vastaan. Eikös Raamattukin kehota karistamaan sen kaupungin pölyt jaloista, missä sinua ei kuunnella ja häipymään? Vai eikö tätä kohtaa tarvitsekaan uskoa?


Kuten olen kertonut, olen körttiläinen.
"Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan." Joh. 1:11.  Mutta kyllä varmaan täytyy lähteä ainakin kun tempaus tulee.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #99 : 27.11.08 - klo:20:15 »
Eli valitset itse mitä ohjeita Raamatusta noudatat ja mitä et. Miksi sitten muut eivät saisi valita?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #100 : 27.11.08 - klo:20:33 »
Älä turhaan vaivaa itseäsi Sarai, Tienes kokee olevansa suuri evankelista joka on saanut tehtäväkseen tuoda valoa körttiläiseen pimeyteen. "Onhan hän itsekin körttiläinen"...  -joten näin syvä rakkaus körttiläisiä kohtaan on ymmärrettävää..
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #101 : 27.11.08 - klo:20:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Eli valitset itse mitä ohjeita Raamatusta noudatat ja mitä et. Miksi sitten muut eivät saisi valita?


Totta kai kukin saa valita tekstinsä ja lukemansa, sitä en halua mitenkään rajoittaa. Ja vaikka annankin vaihtoehtoja, ei niitä tarvitse omia itsellensä joka ei halua. Ymmärsin joistakin kirjoituksista, että täällä saa jokainen sanoa mielipiteensä.

Lars Mikael

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #102 : 28.11.08 - klo:10:04 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Kyllä minä olen sitä mieltä, että minun perheeni, sukulaiseni ja ystäväni pelastuvat, mutta minä en.

Salattu tarkoitus on Jumalalla.
Hän lapsiansa johtaa armon alla
Täyttäen suurta armopäätöstään.
(...) On   s a l a t t u

SV 94,  toisesta säkeistöstä.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #103 : 29.11.08 - klo:09:28 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Mutta ihmisille se oli ja on mahdotonta, siksi Jumala itse suunnitteli ja toteutti vastalain, joka on evankeliumi. Evankeliumi antaa ihmiselle, joka uskoo Jeesukseen, voiman Jeesuksen veren kautta käydä lain tuhovoimaa vastaan ja voittaa.

Pelastuminen ei siis ole kiinni synneistämme eikä siitä, mihin me pystymme, vaan siitä, mihin uskomme ja miten toimimme uskomme mukaan.


Ihan vaan muutamia ajatuksia.

Eihän meillä ihmisillä ole taitoa käydä mihinkään taisteluun. Kuten sanoit, ihmiselle se on mahdotonta. Eikö taistelu ole jo voitettu ristillä? Eikö Jeesuksen sovitustyö ja Jeesuksen veri vapauta meidät taistelusta rakkauteen?

Mitä tarkoitat lain tuhovoimalla? Eikö Jumalan laki ole pyhä ja vanhurskas? Mitä tämä tarkoittaa syntiselle? Laki ei tuhoa, mutta synti tuhoaa.

Entä edelleen tämä Pelastuskysymys? Minulle on opetettu kyllä, että se joka uskoo pelastuu, mutta mitä se tarkoittaa että joku uskoo? Meistä moni täällä on moneen kertaan muotoillut sen asian niin, että uskominen on sitä, että usko on tullut salatulla tavalla meille lahjana. Ei siis niin että olemme itse ottaneet sen vastaan. Siinä on eroa. Annettuna vai otettuna? Uskoa ei voi varastaa, vaikka sen kuinka haluaisi.

...ja edelleen. Eikö se, mitä Kristus on tehnyt, pelasta eikä se mitä me teemme uskossamme ja epäuskossamme. Meidän "hyvät tekomme" eivät ole meidän tekojamme, vaan Jumalan tekoja. Kuitenkin niin, ettei meillä ole kykyä eikä ymmärrystä arvuutella milloin Jumala meidän kauttamme toimii... silloinhan meistä itsestämme tulee epäjumalia.

tällaisia satunnaisia ajatuksia näin aamutuimaan. Enemmän kysymyksiä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #104 : 29.11.08 - klo:10:40 »
Mark. 16:16: "Joka uskoo ja kastetaan pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Kaste saadaan Jumalalta.
Usko saadaan Jumalalta.
Miten kummassa en nähnyt tuossa mitään omaa tekemistä?

Villakoiran ydin, pelastusvarmuudettomuus, on nyt siinä että mistäs sitä tietää uskooko päin takamusta kun Jumala kerran on salattu tai entäpä jos ei usko tarpeeksi kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Ja kun ei kukaan voi uskoa "oikein" (tai ainakin taivaassa voisi olla aika autiota, pelkästään kristillisiä uskontulkintoja kun on maailmassa 2 miljardia erilaista ja muitakin vielä 2 kertaa enemmän), ei millään "oikealla uskollakaan" voi taivaaseen keplotella, siihen tarvitaan armoa, jota sitäkin saadaan Jumalalta.

Eli olen nyt vähän pihalla että kuinka ihminen mitään tekemällä voi mihinkään vaikuttaa....
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna