Kirjoittaja Aihe: Voiko körttiläinen pelastua?  (Luettu 46839 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #120 : 29.11.08 - klo:19:39 »
Lainaus
Evankelis-luterilainen kastekäsitys

Luterilainen oppi määritellään ev.lut. Tunnustuskirjoissa. Niiden mukaan kaste on toimitus, jossa kastettava tulee kristityksi ja liitetään Kristuksen ruumiiseen eli universaaliin kristittyjen yhteisöön. Luterilaisen käsityksen mukaan "kaste vapauttaa synnistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, antaa pääsyn Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkiseen elämään hänen kanssaan" [2]. Kasteen pelastavan vaikutuksen ei katsota johtuvan itse vedestä, vaan siihen liittyvästä Jumalan sanasta.

Markuksen evankeliumissa Jeesus sanoo kasteesta: "Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (16:15–16)" Luterilaisen käsityksen mukaan tämä tarkoittaa, että usko ja kaste liittyvät yhteen ja että epäämällä lapselta kaste evätään häneltä samalla usko. Usko ymmärretään lahjaksi, joka syntyy aina evankeliumin varmoista armonlupauksista milloin ja missä Pyhä Henki hyväksi näkee. Luterilaisen opin mukaan sakramentit vaativat uskoa. Tämä tarkoittaa, ettei pelkkä kaste tekona pelasta, vaan ihmisellä pitää olla henkilökohtainen usko Jeesukseen.

Vaikka lupauksen pelastuksesta katsotaan koskevan vain kastettuja uskovia, myös uskova mutta kastamaton henkilö voi luterilaisen käsityksen mukaan pelastua, vaikkei sellaisesta ole lupausta. On katsottu, ettei Jumala lue kastamattomuutta synniksi, ellei kastamattomuus johdu kasteen ja evankeliumin halveksimisesta. Myös kastamattomat lapset voivat siis pelastua, mutta kastetta ei silti ole syytä lykätä eikä halveksia, koska sen kautta Jumala lahjoittaa uskon.

Vanhan kristillisen käsityksen mukaan kastamaton ei voi kuulua seurakuntaan. Lähetyskäskyn (Matt. 28:18–20) mukaan ihmiset tehdään Jeesuksen opetuslapsiksi opettamalla ja kastamalla.

Martti Luther korosti, että lähetyskäsky velvoittaa kastamaan kaikkia ihmisiä ja että kaste on Jumalan lahja eikä ihmisen ansiota, joten lapsetkin tulee kastaa. Luterilaiset puolustavat lapsikastetta Jeesuksen sanoilla, sillä Jeesus sanoi heidän mielestään lasten ottavan vastaan taivasten valtakunnan sekä kielsi aikuisia estämästä lapsia tulemasta Hänen luoksensa (Luuk. 18:16,17). Luterilaiset katsovat lasten taivasten valtakunnan vastaanottamisen osoittavan sen, että lapset uskovat. Lutherin mukaan aikuiset eivät välttämättä usko oikein, vaikka kuinka heille tulisi Jumalan sana Raamatun kautta tai kasteessa, jolloin he joutuvat kadotukseen (Mark. 16:16), mutta juuri lapsi ottaa vastaan taivasten valtakunnan eli uskoo (Luuk. 18:17). Luterilaisen opin mukaan siksi juuri lapsikasteessa usko on varmimmin läsnä.

Kolmiyhteinen Jumala on tosiasiallinen kastaja, ihminen on vain välikäsi, mitä osoittaa kastaminen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Hätäkasteen voi luterilaisessa kirkossa antaa kuka tahansa kristitty, kunhan se tapahtuu puhtaalla vedellä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Wikipedia on mukava.

Tuota.. Mulla ja satmanilla on ilmeisesti uskovaisuudesta ihan eri käsitys, koska en oikein älynny. Mää ku luulin että lapsenusko on lapsenuskoa ja (tosi)uskovaisuus on jotain hihhulismiin ja omavanhurskauteen verrattavissa olevaa omaan uskoonsa uskomista...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #121 : 29.11.08 - klo:19:52 »
Lainaus käyttäjältä: Eliza
Lainaus
Evankelis-luterilainen kastekäsitys
. Mää ku luulin että lapsenusko on lapsenuskoa ja (tosi)uskovaisuus on jotain hihhulismiin ja omavanhurskauteen verrattavissa olevaa omaan uskoonsa uskomista...


Toi loppu sitaatti on kyllä tosi järkevästi kirjoitettu.

Kylläkin hihhulismiin ihmisiä leimaamisesta voi joku ns, syvällinen ihminen loukkaantua.
Ei voi ottaa vakavasti kuuluu hihhulismiin.

Körttipainotus on minusta kyllä tietenkin parempi, että ei nojaudu omaan uskoon ja tekoihin. :D
Tik toc.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #122 : 29.11.08 - klo:20:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Tuota.. Mulla ja satmanilla on ilmeisesti uskovaisuudesta ihan eri käsitys, koska en oikein älynny. Mää ku luulin että lapsenusko on lapsenuskoa ja (tosi)uskovaisuus on jotain hihhulismiin ja omavanhurskauteen verrattavissa olevaa omaan uskoonsa uskomista...

Minä tiedän, että lapsen usko on vilpitöntä, lapsenusko on uskovaisuutta ja vauva uskoo maitoon ja on aina oikeassa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #123 : 29.11.08 - klo:20:05 »
Nimitystä tosiuskovainenhan käytetään semmosista oikeassaolevista raamatullapäähänhakkaajista (jotka jotenkin kummasti tuntuvat valkkaavan sieltä helpoimmin noudatettavat lakinsa ja jättävät huomiotta esimerkiksi kaiken mikä käskee kurittamaan lasta ruumiillisesti tai että ei saa kahdesta langasta punottua vaatetta käyttää jne...), joita vastaan kuittaillaan esimerkiksi Auri Hakomaan kirjassa Hurskas sika ja hunajanpisaran toivo, jonka viime kesänä sain Urpolta. Ymmärtäisin sanan tosiuskovainen vähän samanlaiseksi kuin sanan pissis, molempia käytetään lähinnä toisten haukkumiseen ja pitää olla tosi paljon pokkaa jos rupiaa jommaksi kummaksi itteään vapaaehtoisesti nimittämään.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #124 : 29.11.08 - klo:20:33 »


Yksinkertaiseen otsikkokysymykseen yksinkertainen vastaus: tottakai voi!
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #125 : 30.11.08 - klo:11:08 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Jumalan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, siksi se ei siedä syntiä. Se tappoi Jeesuksen, joka otti päälleen meidän syntimme. Jumala siis käänsi lain tuhoavan vaikutuksen Jeesukseen eli itseensä.


Tässä on ikäänkuin personifioitu laki  ikäänkuin irrallisena henkilönä, joka suhtautuu jotenkin syntiin. Jeesus viihtyi parhaiten juuri niiden seurassa, joita tienes 2 pitäisi syntisinä.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #126 : 30.11.08 - klo:12:17 »
Paavali taisi kirjoittaa laista vähän samaan tapaan ikään kuin olentona. Tärkeintä on muistaa, että Jumala on antamansa lain yläpuolella. Se ei sido Häntä.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #127 : 30.11.08 - klo:13:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Jumalan laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, siksi se ei siedä syntiä. Se tappoi Jeesuksen, joka otti päälleen meidän syntimme. Jumala siis käänsi lain tuhoavan vaikutuksen Jeesukseen eli itseensä.


Tässä on ikäänkuin personifioitu laki  ikäänkuin irrallisena henkilönä, joka suhtautuu jotenkin syntiin. Jeesus viihtyi parhaiten juuri niiden seurassa, joita tienes 2 pitäisi syntisinä.


Tämä olisi syytä ymmärtää niin kuin Raamattu sen kertoo. Eli kun Jeesus tuli syntisten joukkoon, nämä eivät enää viihtyneet synnissään, mikä oli Jeesuksen tarkoituskin. Jeesus sanoi: "En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen." Luuk. 5:32. Siksi hän meni syntisten joukkoon.
Ne jotka sanoivat, että Jeesus viihtyy syntisten kanssa, olivat fariseuksia ja kirjanoppineita, jotka katsoivat, että he eivät tarvitse parannusta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #128 : 30.11.08 - klo:13:45 »
Ketkä olivat syntisempiä, ne jotka tiesivät olevansa vai ne, jotka luulivat olevansa synnittömiä? Jeesus ei varmaankaan aterioinut syntisten kanssa vain 'virkatehtävissä' vaan koska rakasti heitä.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #129 : 30.11.08 - klo:13:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Paavali taisi kirjoittaa laista vähän samaan tapaan ikään kuin olentona. Tärkeintä on muistaa, että Jumala on antamansa lain yläpuolella. Se ei sido Häntä.


Laki on liitto  -  liitto Jumalan ja ihmisen välillä. Vaikka Jumala määritteli liiton ehdot, hän sitoutui siihen tasavertaisena ihmisen kanssa. Ihminen on kuitenkin rikkonut omalta puoleltaan tämän liiton täydellisesti mutta Jumala ei ole. Hän on edelleen uskollisuutensa vuoksi sidoksissa lakiliittoon ja myös siksi, että sitä käytetään tuomittaessa niitä, jotka ovat kieltäytyneet Uudesta liitosta.

Jos sallitte, valaisen tätä asiaa Raamatulla Room. 7:1-4 mukaan.
Jae 4: "Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista."
Toisin sanoen, vaikka Jumala on sidoksissa lakiinsa edelleen, hän järjesti ihmiselle mahdollisuuden tulla uuteen liittoon hänen kanssaan, poikansa Jeesuksen Kristuksen kuoleman kautta. Joten uudessa liitossa emme enää ole lainrikkojia - Vanhassa liitossa kylläkin.

tienes-2

  • Vieras
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #130 : 30.11.08 - klo:14:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ketkä olivat syntisempiä, ne jotka tiesivät olevansa vai ne, jotka luulivat olevansa synnittömiä? Jeesus ei varmaankaan aterioinut syntisten kanssa vain 'virkatehtävissä' vaan koska rakasti heitä.


Hyvä argumentti tuo "virkatehtävä"!
Ihan totta, Jeesus tuli juuri rakkautensa vuoksi maailmaan. Hän rakasti meitä syntisiä tavalla, jota emme koskaan tällä maanpäällä täysin käsitä. Mutta Raamattu antaa ymmärtää, että Jeesus rakasti Isää niin paljon, että hän suostui maan päällä niihin kärsimyksiin. Taivaallinen Isä oli hänen ensisijainen rakkautensa, se on meidän pelastamisemme ensisijainen motiivi.
Syntiä ei ehkä voi sillä tavalla vertailla ihmisten kesken, mutta ne jotka ovat synnistään tietoisia ja siitä murheellisia, ovat lähempänä pelastusta kuin ne, jotka eivät tunne syntiään.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #131 : 30.11.08 - klo:15:12 »
Jumala on Raamatun mukaan sitoutunut ihmiskuntaan vanhan ja uuden liiton kautta (lain ja evankeliumin), mutta se ei tietenkään tee Häntä lain alaiseksi.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #132 : 30.11.08 - klo:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Sanoisin että kyllä voi, mutta ei se ole Jumalallekaan aivan yksinkertaista.

Synnyin kauan sitten eteläpohjalaiseen herännäisperheeseen, jossa sain kasvatuksen kaikkien körttisääntöjen mukaan. Isäni jätti minut kuitenkin ilman isien perintöä, siis ilman pelastavaa uskoa, vaikka sain pienestä pitäen seurakasvatusta ja herättäjäjuhla herätystä. Sain käydä herännäiskansanopiston ja kuulla jopa Aku Rätyä ja puristaa häntä kädestä. Sain nähdä mustaa ja harmaata juhllakansaa ja olla mukana kuin kala vedessä. Kaikesta tästä minun vuokseni nähdystä vaivasta huolimatta, jotakin minulta puuttui. Högmannin setä sanoikin, että sen mukana puuttuu kaikki!

Mutta sitten tapahtui niin, että vuoden 1974 Jouluna Jeesus tuli yllättäen luokseni ja kysyi: "Oletkos sinä uskossa?" Tajusin, että nyt en voi vastata kuten tavallisesti, että olen sellainen huono uskovainen, tämä kysyjää vaatii vastauksen totuudessa. Tarkkaan harkittuani vastasin, että en ole. Kysyjä jäi seisomaan tuolini taakse ja ajattelin, että miksi hän ei lähde pois. Ihmisille riitti aina kun saivat jonkinlaisen vastauksen, mutta ei tälle kysyjälle.
Lopulta hän kysyi: "Mitä aiot siis tehdä?" Taas minun oli harkittava tarkkaan mitä vastaisin, lopulta sanoin: - nyt, tässä hetkessä annan elämäni Jumalan käsiin, ja jos joku minulta vielä kysyy, olenko uskossa vastaan, että - kyllä. Sillä hetkellä kysyjä nosti selästäni koko elämäni kivikuorman ja poistui sen kanssa. Sitä taakkaa ei ole sen jälkeen enää näkynyt. Kyllä - lupaukseni koeteltiin myöhemmin ja kun vihollisen kovasta vastustuksesta huolimatta sain rohkeuden vastata lupaukseni mukaan, ei siinä asiassa ole ollut epäilyksiä sen jälkeen.

Näin tämä perintöasiakin tuli järjestykseen. Olen sittemmin saanut tietää, että ei minun vanhemmillani olisi ollutkaan mitään, jota jättää minulle. Seuraavan kevään aikana Jeesus riisui minulta tupakan, alkoholin, vihan ja ilkeät ajatukset ja toukokuussa hän tuli uudelleen ja täytti minut Pyhällä Hengellä aivan, kuten opetuslapsensa Helluntain epistolassa.

Että kyllä Jumalalla on keinot ylpeälle körttikansallekin. Vaikkakaan ei vielä perillä mutta hyvässä matkaa kuitenkin.

Hyvä tienes-2!
Tässä ensimmäisessä aihetta koskevassa kirjoituksessasi arvioit ensin Jumalan mahdollisuuksia. Toiseksi luulet uskon periytyvän Isältä pojalle. Kolmanneksi syytät ja arvostelet vanhempiasi sekä määrittelet heidän uskoaan. Neljänneksi arvioit körttikansaa ylpeäksi. Viidenneksi korotat itsesi kokemuksellasi "taivaan kansalaiseksi". Tämän jälkeen olet ryhtynyt Raamatun opettajaksi ja tulkitset sitä omista lähtökohdistasi.

Vastaan nyt kysymykseesi: Voiko körttiläinen pelastua?
Ei ole meidän asiamme pohtia tällaista kysymystä. Se on kokonaan "Jumalan juttu". Kysymyksen asettelukin on jo mielestäni kyseenalaista ja  koko kirjoituksesi antaa vaikutelman omasta erinomaisuudesta. Palvele ja rakasta lähimmäistäsi - siinä olet parhaiten evankeliumin asialla.  

Lars Mikeal

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #133 : 30.11.08 - klo:18:59 »
Olen minäkin tuota alkuperäistä "voiko X pelastua?" -kysymystä tässä päivien mittaan pohdiskellut ja tänään alkoi kirkastua ajatus siihen suuntaan minullakin, että kysymys on aika triviaali, turha. Meillä ei ole mahdollisuuksia selvittää siihen vastausta ja miksi pitäisikään. Ylipäätään koen oman pelastumiseni (ja varsinkin muiden pelastumisen) miettimisen aika turhaksi - en näe, että siitä tässä elämässä saisin mitään.

En näe pelastumista tavoitteeksikaan, sillä aika vaikea tavoite olisi. Elän parhaani mukaan, mutta en pelastuksen tähden, vaan mm. siksi, että koen sen oikeaksi ja lähimmäisten palvelemisen elämässä ylipäätään aika ydinasiaksi. Aika sitten näyttää kuinka käy. Näillä ansioilla suunta voi hyvin olla helvettiinkin - siis jos on olemassa taivas ja helvetti ja ihmisiä eri paikkoihin lopulta jaotellaan - itse en koe taivaspaikkaa "ansainneeni". Päivittäinhän tuota syntiä tulee tehtyä, vähintään ajatuksissa (tuomiten lähimmäisiä mielessä, vihoitellen, turhantärkeillen jne.), luultavasti kyllä itse kunkin. Mutta sitten on onneksi se Jumalan armo.

tienes-2

  • Vieras
Re: Voiko körttiläinen pelastua?
« Vastaus #134 : 30.11.08 - klo:19:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"

Hyvä tienes-2!
Tässä ensimmäisessä aihetta koskevassa kirjoituksessasi arvioit ensin Jumalan mahdollisuuksia. Toiseksi luulet uskon periytyvän Isältä pojalle. Kolmanneksi syytät ja arvostelet vanhempiasi sekä määrittelet heidän uskoaan. Neljänneksi arvioit körttikansaa ylpeäksi. Viidenneksi korotat itsesi kokemuksellasi "taivaan kansalaiseksi". Tämän jälkeen olet ryhtynyt Raamatun opettajaksi ja tulkitset sitä omista lähtökohdistasi.

Vastaan nyt kysymykseesi: Voiko körttiläinen pelastua?
Ei ole meidän asiamme pohtia tällaista kysymystä. Se on kokonaan "Jumalan juttu". Kysymyksen asettelukin on jo mielestäni kyseenalaista ja  koko kirjoituksesi antaa vaikutelman omasta erinomaisuudesta. Palvele ja rakasta lähimmäistäsi - siinä olet parhaiten evankeliumin asialla.  
Lars Mikeal


Hyvä Lars Mikael! Olen ollut ymmälläni koko kirjoittelun ajan siitä, että tahallanneko te haluatte käsittää väärin sanomani? En ole alun alkaenkaan luullut uskon periytyvän vaikka körttikansa on niin vakuuttunut isien perinnöstä. Eikä minulla ollut mitään syytöstä vanhempiani kohtaan, sanoinhan että hyväkseni nähtiin paljon vaivaa. En ole myöskään sanallakaan arvostellut vanhempieni uskoa, en ymmärrä mistä sen ajatuksen sait. Mutta sen kyllä sanon, että körtit ovat ylpeitä, tiedän sen itsestäni, jota sillä sanonnalla tarkoitin. Mutta kun olen lukenut kirjoituksianne niin se on vain varmistunut. En ole korottanut itseäni Taivaan kansalaiseksi, mutta olen ottanut pelatuksen vastaan, kun Jeesus sitä tarjosi, sen tunnustaminen vaatii nöyryyttä. Ylpeyttä on kieltäytyä siitä.
Olenko ryhtynyt Raamatun opettajaksi vai en, sitä en tiedä mutta niin kuin Sanakin sanoo: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa." Matt. 13:52.

Näillä foorumeilla on monenlaisia keskustelun aiheita. En tiedä minkälainen polemiikki niistä on ollut, mutta kun olen niitä lueskellut, en näe tämän aiheen osalta mitään erityisen väärää kysymyksen asettelua.
Enkä käsitä miksi te väitätte minun korostavan erinomaisuuttani. En ole sanallakaan puhunut omista tekemisistäni, kaikki mitä on tapahtunut on Jumalan työtä. Minä olen tarvinnut Jeesusta pelastajakseni, mutta te taidatte olla niin erinomaisia, että ette tarvitse. Sellainen asenne on vaarallinen.