Kirjoittaja Aihe: Raamatun tekstien valikoiminen  (Luettu 26879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #45 : 20.08.10 - klo:09:52 »
Minä olen tyhmempi kuin tuo mainittu pönttöiivari, joten kerropa, Pirska, mitä se tarkoittaa.

Tämä on oikeasti tärkeä kysymys, joten vastatkaa muutkin. Mitä sanalla 'maailma' tarkoitetaan mielestänne Siionin virsissä?

Olemmeko lukkarin koulussa vai uskotaanko, että me ymmärrämme sanan tarkoituksen.

Aika hurja tuo 164 on. Ehkä se on hieman eskapistinen. Ikäänkuin pitäisi sulkea itsensä maailmalta, jotta voi tulla paremmaksi. Itse kehotan tekemään Jeesuksen tapaan eli elämään maailmassa.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #46 : 20.08.10 - klo:10:06 »
Kyllä maailmalta itsensä sulkemisellakin on puolensa:
Mietiskely, keskittyminen, oleelliseen suuntautuminen, priorisointi ovat sisäistämistä. Maailman HÄLYN eliminoimista. Se tekee kipeääkin. Se on puutarhanhoitoa, karsimista.
Kaikenkaikkiaan Kristuksen kirkastamista.
Maailmaan meneminen ei ole mahdollista, koska olemme siinä, tässä. Maailman mukana eläminen voi parhaimmillaan olla itkua itkevien kanssa. Ei kuitenkaan tietenkään "maailmasta" elämistä.
Mistä me otamme ohjeet? Raamatusta.
Pahalta näyttävä maailma ei välttämättä orientoidu saatanasta, vaikkakin sitä on syytä epäillä. "Asiat ovat, miltä ne näyttävät."
Jumala on salattu.
Rakkaus lähimmäistä kohtaan läpäisee "maailma"n sen kaikissa merkityksissä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #47 : 20.08.10 - klo:10:39 »


Paavali kyllä kirjoitteli omia kirjeitään ihan omana elinaikanaan ja lähetteli ympäriinsä.
Taisi Paavali kuolla ennen vuotta 100.


Jos oikein muistan, niin Luukkaan evankeliumi kirjoitettiin jonkinlaiseksi kuvakseksi tapahtumista, jota kuvausta Paavali sitten tarvitsi Roomassa jossain oikeudenkäynnissä.
Muistaakseni Leppävaaran kirkkoherra eräällä luennollaan näin kertoi, tosin väärin muistamisen mahdollisuus on olemassa.
Markus on ilmeisesti vanhin, ja Luukas (ja Matteus) on ilmeisesti käyttänyt hänen tekstejään omaansa kirjoittaessa.
Paavalin kirjeet ovat UT:n vanhinta materiaalia. Hän on kuollut marttyyrikuoleman Roomassa v 64, kirjeet on kirjoitettu tätä ennen, ppääosin ne ajoitetaan v-luvulle 50. Tiedettäneen että osa "Paavalin  kirjeistä" on muuta alkuperää, ns deuteropaavalilaisia kirjeitä, antiikin aikaan oli aivan sallittua kirjoittaa näin, "Paavalin nimeen" tai "Paavalin kunniaksi" tai "Paavalia muistaen" ja liittää tekstiin lisäys, joka oli kuin "terveisiä Paavalilta".

 Evankeliumeista vanhin on Markus, Markusta ovat käyttäneet eräänä lähteenä sekä Matteus että Luukas. Toinen lähde on se hypoteettinen Q (Qelle) tai Logia-lähde, joka on päätelty siitä suuresta yhteisestä materiaalista joka kummassakin on, joka on irrallinen kummankin täysin iomista piirteistä. On arveltu täksi lähteeksi sodan jälkeen Nag Hammadista löytynyttä Tuomaan evankeliumia, tekstikääröä, joka sisältää vain Jeesuksen puheita ja joka sisältää paljon yhteistä ainesta molempien kanssa..
Matteukselle ominaista on, että siinä lennetään ulos ja kiristellään hampaita, Luukkaalle vahva diakoninen teema, esim. koko ns "välitila"-opin poikinut vertaus rikkaasta miehestä ja Lasarus-kerjäläisestä on vain Luukkaalla, ja välitilaoppi on sentään omaksuttu ainakin koko ort.kirkolle (nyt saa Atanasia korjata, jos koskee vain suomalaisia) ja lut. puolella viidesläiselle suuntaukselle - puolestaan osoittaa tämän herätysliikkeen vierauden muulle luterilaisuudelle, siinä on - toivon etten nyt loukkaa ketään - yhtä ja toista muutakin, joka on omaperäistä, mielestäni tänne kirjoittavista Jampe on kiinnittänyt huomiota niihin piirteisiin, vahva, lähes painostava "evankelioiva" sävy, myös näkyjen ja ennusmerkkien painotus, profetioiden ja Jeesuksen paluun korostuminen ohitse monen teeman joita muut korostavat . toivon edelleen etten loukkaa... mutta se on nuoruuddesta tuttu ja olen tässä penkonut pölyttyneitä muistilokeroitani...  Markus n.v. 70, Mattelus ja Luukas n. v. 90, Johannes nuorin, ja liitettiin kaanoniin koska pitkään yhdistettiin
teksti opetuslapsi Johannekseen "rakkaimpaan opetuslapseen".Tämä käsitys on lähinnä kirkkoisä Irenaeuksen ääneenlausuma toisella kristillisellä vuosisadalla, myöhemmin siitä on luovuttu, tekstissä on vahva hellenistinen sävy ensi sanoista. Noin vuodelle 125 on ajoitettu parhaiten säilynyt fragmentti, joten sitä vanhempaa kokonaisuus on.

Jos nyt joku näiöllä tiedoilla jotakin tekee niin tässä ovat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #48 : 20.08.10 - klo:10:45 »
Ja lyhyesti Samulin kysymykseen: Siionin virsissä sanalla "maailma" tarkoitetaan sitä Raamatun sanomalle vihamielistä asennetta.

Ytimekäs vastaus, mutta ei kuitenkaan kattava. Pikainen nettipoiminta osoitti, että Siionin virsissä sana maailma esiintyy noin sata kertaa melko tasaisesti kautta kokoelman lisävihkon netissä olevat virret mukaan luettuina. Merkitysvivahteita on enemmän kuin Köpin mainitsema yksi, esim. Kun ihmiseksi synnyin luomaasi maailmaan.

Tekstintutkijoille evästykseksi: kun kaikki esiintymät on kerätty, kannattaa katsoa, miten ne voisi ryhmitellä. Hyödyllisiä ryhmittelytapoja on todennäköisesti useita, joten aineistosta kannattaa tehdä kopio joka ryhmittelyä varten, ellei rakenna tietokantaa. Tarkastelukulmia voisivat olla esimerkiksi erilaiset maailma-sanan attribuutit, sanan kieliopillis-semanttinen asema (subjekti, objekti, positiivinen, negatiivinen, esitetty vastakohta tai sen puute ym.). Analyysin apuneuvoja löytyy mm. semantiikan ja kielentutkimuksen perusteoksista. Myös virren kokonaisuus pitää ottaa huomioon. Vanhoissa virsissä on kiinnostavaa eri laitosten erot. Mikäli alkuperäistekstin löytää, voi tarkastella kääntäjien ja muokkaajien vaikutusketjua.

Kokonaiskuvan saavuttamiseksi pitäisi perehtyä myös herännäisyyden muihin teksteihin. Peruslähde ovat Hengellisen Kuukauslehden vuosikerrat. Aineiston poimiminen niistä on hidasta, koska niitä ei ilmeisesti ole vielä digitoitu. Jotta aikajänne olisi riittävän pitkä, suosittelen otantaa, joka kattaa koko ajanjakson 1800-luvun lopusta nykypäivään. Uudempaa aineistoa tarjoavat myös yhdistyksen vuosikirjat, joissa on mm. herättäjäjuhlien puheita.

Mikäli halutaan selvittää, ovatko jotkin piirteet nimenomaan herännäisyydelle ominaisia, tarvitaan vertailuaineistoa vaikkapa evankelisten ja lestadiolaisten laulukirjoista ja lehdistä sekä vastaavista "yleiskirkollisista" julkaisuista.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #49 : 20.08.10 - klo:11:03 »
 >:(  Leena luki  vain viimeisen viestin ja jätti ketjun sikseen.
Leena  :018: :018: :018: katuu.

Leena on nyt vähän  >:( >:( >:( vihainen itselleen  :075:

Leenan asenne tähän raamatuntutkimukseen (yhdyssanassa jossa tutkimus on oleellinen Raamattu kirjoitetaan pienellä, eikö?) on, että se antaa Raamatun käteen kuin kolikon, josta löytyy se, mikä keisarin on. Mutta kun kolikkoa käntää löytyy sen todellinen arvo eli se mikä on Jumalan... Kääntely itsessään ei ole syntiä eikä vaarallistakaan. 

Siionin Virsiin Leena ei ota kantaa kun tuntemus on huonoa, vasta ne alan osata. Mutta "maailmaan" sen verran että se kai on myös sitä mitä kylvetään ja kynnetään ja josta olisi pidettävä huolta, koska siinä on tulevien sukupolvien elettävä. Sitä tehtävää ei ole otettu pois. Maailmallisuus on toinen asia jos se merkitsee Kymmenen käskyn rikkomista. Ehkä jollekin annetaan tehtäväksi vetäytyä siitä maailmassa uurastamisesta kovasti pois - vähän näyttää että itseltäkin, ja se on surullista.  Mutta ehkä sitten annetaan tilalle jokin toinen tehtävä. Mietiskellä saa ainakin päänsä puhki.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #50 : 20.08.10 - klo:11:16 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Ikäänkuin pitäisi sulkea itsensä maailmalta, jotta voi tulla paremmaksi. Itse kehotan tekemään Jeesuksen tapaan eli elämään maailmassa.


Salis harrastaa ihmisiselle tyypillistä sanakikkailua ottamalla jonkun tietyn sanan (tässä tapauksessa sanan "maailma") ja tuomalla sen uuten asiayhteyteen, jolloin sen sanan merkitys muuttuu taikka turhentuu.

Ikävää, että jokaiselle eri asialle ei ol omaa sanaansa.
Jos näin olisi, erilaiset harhaan johdattavat sanakikkailut ainakin jäisivät pois.

Sellaisenkin seikan hyvin pitkän elämäni aikana olen huomannut, että moni ihminen narahtaa tuonkaltaisiin sanoilla kikkailuihin ja menee sen kautta harhaan.
"Harhaan menolla" en tarkoita vain uskonnollisuuteen liittyviä asioita, vaan mitä tahansa asiaa, jossa sanakikkailulla voi jymäyttää ihmistä, joka ei ole valveutunut.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #51 : 20.08.10 - klo:11:18 »
Minä olen tyhmempi kuin tuo mainittu pönttöiivari, joten kerropa, Pirska, mitä se tarkoittaa.

Tämä on oikeasti tärkeä kysymys, joten vastatkaa muutkin. Mitä sanalla 'maailma' tarkoitetaan mielestänne Siionin virsissä?

Näin kysyy Siionin virsien uudistustoimikunnan sihteeri.

Lieneekö muilla uudistustoimikunnan jäsenillä asiasta hajuakaan?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #52 : 20.08.10 - klo:11:22 »
Lainaus käyttäjältä: Mt
Ytimekäs vastaus, mutta ei kuitenkaan kattava. Pikainen nettipoiminta osoitti, että Siionin virsissä sana maailma esiintyy noin sata kertaa melko tasaisesti kautta kokoelman lisävihkon netissä olevat virret mukaan luettuina. Merkitysvivahteita on enemmän kuin Köpin mainitsema yksi, esim. Kun ihmiseksi synnyin luomaasi maailmaan.


Olet oikeassa.
Ehkäpä minun olisi pitänyt korostaa tuon kirjoittamani lauseen yhteydessä sitä seikka, jonka tulin jo maininneeksi ensimmäisessä aihetta käsittelevässä kirjoituksessani.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #53 : 20.08.10 - klo:11:34 »

Salis harrastaa ihmisiselle tyypillistä sanakikkailua ottamalla jonkun tietyn sanan (tässä tapauksessa sanan "maailma") ja tuomalla sen uuten asiayhteyteen, jolloin sen sanan merkitys muuttuu taikka turhentuu.

Ikävää, että jokaiselle eri asialle ei ol omaa sanaansa.
Jos näin olisi, erilaiset harhaan johdattavat sanakikkailut ainakin jäisivät pois.

Tykkään Saliksesta... ei saa hutkia Salista... Mutta sitä mietin usein mitä ehkä nyt lähestyt, Kyösti. On, kuin kieli ei olisi riittävän rikas ilmaisemaan tarkoittamaamme, ja silloinhan on mahdollista käyttää samaa sanaa monessa merkityksessä. Eskimoilla on "lumelle" kymmeniä eri nimityksiä, meillä ei kovinkaan montaa. Mutta kun tähän vilpittömin mielin paneudun, ja minulta ollaan kai ottamassa pois mahdollisuutta työskennellä maailmassa, en voi auttaa asiaa.  En voi olla näkemättä maailmaa vain Raamatun sanalle vihamielisenä asennoitumisena, vaan jonakin, jonne saatetaan antaa kutsu palvelemaan, viljelemään ja varjelemaan.

Pakosta erottuvat toisistaan maailma ja maailmallisuus, ja milloin Siionin Virressä maailma tulee vastaani siten että se asiayhteydessä kertoo nyt puhuttavan maailman synnistä, itsekkyydestä toisin sanoen, on selvää, että kyseessä on eri asia.  Mutta tämä kai tulee itselle ihan selväksi vasta, kun se tehtävä Jumalan luomassa maailmassa otetaan pois. Silloin nieleskellään kyyneliä ja yritetään hyväksyä. Silloin nähdään luomakunnan arvo - langenneenakin.  Ehkä joskus jaksetaan kysyä, minkä takia, mutta vasta kun hyväksyminen on vähän pidemmällä.
« Viimeksi muokattu: 20.08.10 - klo:11:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #54 : 20.08.10 - klo:12:07 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
En voi olla näkemättä maailmaa vain Raamatun sanalle vihamielisenä asennoitumisena

Jos näin on, niin kuulut valtavaan enemmistöön näkemykseesi kanssa: kukaan ei nimitäin tosissaan ymmärrä termille "maailma" vain yhtä merkitystä.
Tätä merkitysvivahdeasiaahan käsittelinkin tuossa ensimmäisessä "maailma" -sanaa käsittelevässä viestissäni.
MT-kin taisi asiasta mainita.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #55 : 20.08.10 - klo:16:11 »



Ikävää, että jokaiselle eri asialle ei ol omaa sanaansa.
Jos näin olisi, erilaiset harhaan johdattavat sanakikkailut ainakin jäisivät pois.



Onneksi Köysti sinä itse et harrasta sanakikkailua puolustaessasi uskonnollisia näkemyksiäsi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #56 : 20.08.10 - klo:16:22 »
Onneksi Köysti sinä itse et harrasta sanakikkailua puolustaessasi uskonnollisia näkemyksiäsi.

Olen itekin siitä hyvin iloinen.
Yritän ainakin olla sitä harrastamatta niin uskonnollisissa kuin yhtä hyvin ei-uskonnollisissa yhteyksissä.
En pidä kovin sivistyneenä viedä omaa uskomusmaailmaansa taikka asiaansa eteenpäin vippaskonstien avulla.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #57 : 20.08.10 - klo:22:25 »
me olemme maailmassa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #58 : 21.08.10 - klo:08:09 »

Salis harrastaa ihmisiselle tyypillistä sanakikkailua ottamalla jonkun tietyn sanan (tässä tapauksessa sanan "maailma") ja tuomalla sen uuten asiayhteyteen, jolloin sen sanan merkitys muuttuu taikka turhentuu.

Minä luin ajatuksella 164:n viimeistä sanaa myöten. Siitä vedin johtopäätöksen, että siionin virsi 164 kehottaa meitä erkaantumaan maailmasta ja kaikesta pahasta. Tämä oli näkemykseni ao. virren sisällöstä. Kysymyksessä ei ollut  sanakikkailu vaan virren sanoman kristallisoimisesta. Olen pahoillani, jos se on näyttänyt sanakikkailulta.
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Raamatun tekstien valikoiminen
« Vastaus #59 : 21.08.10 - klo:09:21 »
Minä luin ajatuksella 164:n viimeistä sanaa myöten. Siitä vedin johtopäätöksen, että siionin virsi 164 kehottaa meitä erkaantumaan maailmasta ja kaikesta pahasta. Tämä oli näkemykseni ao. virren sisällöstä. Kysymyksessä ei ollut  sanakikkailu vaan virren sanoman kristallisoimisesta. Olen pahoillani, jos se on näyttänyt sanakikkailulta.


Minäkin luin moneen kertaan ja veisasinkin ja mielestäni ymmärsin sisällönkin ja silti olen sitä mieltä et ei mitenkään liian osoitteleva. Kyllä virren pitää ravistellakin, on ihan tarpeeksi niitä 'nössö'virsiä, joissa veisataan vaan ihanuudesta ja suloisuudesta. Me emme ole eikä elämä aina ole niin ihanaa ja suloista.
--
Ei näyttänyt.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)