Kirjoittaja Aihe: Kääntymys?  (Luettu 28583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kääntymys?
« : 23.01.10 - klo:14:09 »
- Kysyn kn en tiedä... Kuin on.  Joka herätysliikkeellä näyttävät olevan omat initiaatiomenonsa;  körteillä niitä on (onko?) edustanut joskus muinoin kai jokin mitä "heräämiseksi" nimitetään, siitä liikkeelle nimikin, ja puvun ottaminen, josta paremmin tunnettu nimi.  Jossakin puhutaan "uskoontulosta", no yksi lysti.  Jokainen varmaan käsittää mitä etsin. Mikä on oikein ilmaus,  tai kuinka nimittäisin oikein jonkinlaista kai sitten "etsimiseen heräämistä" täällä liikkuessani?  Kun se tuntuu olevan krooninen tila... tai iskee tämän tästä... se, jokseenkin kai että "Sinun armosi on parempi kuin elämä..."

Käsitän mielestäni, mitä tarkoitetaan tuolla omavanhurskauden ja ylpeyden välttämisellä, joskaan en olisi siitä niin hirveän huolissani, Jumala erilaisten elämänkohtaloiden kautta pystyy kyllä korkeuksista pudottamaan ne, joiden mielen rakenne sen kestää --- ja varmaan armahtaa niitä, jotka eivät kestäisi sitä, että edes jollakin tontilla "pätevät..."  Hän taitaa muistaa meidät tomuksi, jos se meiltä joskus pääsisi unohtumaan.  Mutta totta ihmeessä on helpottavaa jos ja kun ei tarvitse esitellä armolahjojaan tai kaupita Hengen hedelmiä.

Samoin en pitäisi siitä, että minun "uskoontuloani" tentattaisiin, kun nyt on paljon muutakin, mistä en noin vain ala tuntemattomille tiliä tehdä.  Mutta kuinka nimittää tässä porukassa oikein ja ketään tietenkään lokkaamati myös, tilannetta josta itsensä löytää tämän tästä: On vain kuin kysymässä, mistä minä löydän armollisen Jumalan, ja onko Hän minulle armollinen. Useimmat meistä on kastettu, ja useimmat taitavat osata vedota Jeesukseenkin.  Mistä sitten tämä ikävä, ja kokemus, kuin tämä ei riittäisi?  Puhutaan synnistä, siis paljosta, joka erottaa ihmisen Jumalasta, epäilen voinko kaikkea edes nähdä.

Kadehdin usein sen virren kirjoittajaa, joka sanoo:  ...valoa vaikken näekään, sen TIEDÄN loistavan. Mistä hän sen tietää?  Okoon tämä elämä muuten miten on, eihän muulla lopulta ole merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 23.01.10 - klo:14:13 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #1 : 23.01.10 - klo:19:36 »


Kadehdin usein sen virren kirjoittajaa, joka sanoo:  ...valoa vaikken näekään, sen TIEDÄN loistavan. Mistä hän sen tietää?  Okoon tämä elämä muuten miten on, eihän muulla lopulta ole merkitystä.


En näe minäkään. Olisiko tässä kuitenkin jotain häivähdystä siitä miksi näin on?

"Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy"    ?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #2 : 24.01.10 - klo:09:02 »
- On vain kuin kysymässä, mistä minä löydän armollisen Jumalan, ja onko Hän minulle armollinen. Useimmat meistä on kastettu, ja useimmat taitavat osata vedota Jeesukseenkin.  Mistä sitten tämä ikävä, ja kokemus, kuin tämä ei riittäisi?  Puhutaan synnistä, siis paljosta, joka erottaa ihmisen Jumalasta, epäilen voinko kaikkea edes nähdä.

Mielestäni herännäisyys korostaa yksinkertaista uskoa, josta on riisuttu myytit ja mystiikka, juhlalliset menot ja krumeluurit. Herännäisyys korostaa Jumalan kaikkiavaltiutta suhteessa ihmiseen: Ihminen on vain kurja ja vaivainen syntinen, jonka vain Jumalan rakkaus ja armo voivat pelastaa. Herännäisyys ei anna toivoa sille, joka luulee saavansa taivaspaikan jatkuvilla uskonteoilla. Ihminen voi vain uskoa Kristukseen ja nöyristyä Jumalan eteen armon kerjäläisenä. Tämä on yhden körtin tulkinta herännäisyydestä
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #3 : 24.01.10 - klo:09:10 »
Ikävöihän ihminen perille, vaikka uskookin olevansa oikealla tiellä sinnepäin menossa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #4 : 24.01.10 - klo:11:20 »
Vallankin jos pimeässä ajelee on todella kiva päästä perille. Kauniilla ilmalla, upeissa maisemissa on kivaakin ajella.

Kuuntelin radiojumalanpalvelun Turun tuomiokirkosta. Torkuin, mutta kuulin kun saarnaaja sanoi Wilhelmi Malmivaaran sanoneen; ihmisen ja Jumalan välissä on vain Kristus!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #5 : 24.01.10 - klo:12:10 »
Ikävöihän ihminen perille, vaikka uskookin olevansa oikealla tiellä sinnepäin menossa.
Näin aina. Se Gierzin kirja ei ollut hullumpi. Montako kertaa minun sitten on käännyttävä?  Niin monta, kuin sinulla on elinpäiviä!  Ja siitä huolimatta se kääntyminen ei sinua pelasta, mutta suo ehkä mielellesi hieman lohtua, jos kääntyillessäsi vauhkona tulet edes välillä vahingossa huomanneeksi, kuka sinut pelastikaan...vapaa sitaatti....näin tämä jokseenkin menee...

Joskus pitelee hiljaista, niin sanoakseni, jo tuon "oikean tien" kanssa. En voi sitä itse tietää, en edes sitä.

« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo:12:14 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #6 : 24.01.10 - klo:12:19 »
Minusta tuo kääntymys on vähän ylikorostettu juttu. Ehkä siksi että pietismissä sitä on pidetty niin vahvasti esillä. Kääntymyshän ei ole varmaankaan Jumalaa varten tehtävä vaan itseämme?  Samalla ymmärrän että kääntymys on sellaiselle joka on kulkemassa totaalisesti väärään suuntaan.  Ethän esim. sinä Ikävöivä, ole väärään suuntaan menossa vaan käytät lähes kaiken aikasi pohtiaksesi iäisyyskysymyksiä ihan vakavalla mielellä, vai olenko tulkinnut vietisi aivan metsään?  Mihin sellainen ihminen tarvitsee kääntymystä? Onko kääntymys  jokin keino kokea lisää Jumalan läsnäoloa?  Jos näin on, miksi pitää kokea jotain?  Eikö pelkkä paljas usko riitäkään? vai vastaako pietismin perinne tähän että paljas usko on pelkkää pään tietoa ja tekee eron "aivun uskon" ja "sydämen uskon" välillä?

Kuinka syvään perimäämme on juurtunut pietismin hapatus joka ei anna meidän olla ihmisiä ja kristittyjä vaan vaatii lämminhehkuista ja tuntuvampaa "sydämenuskoa"?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #7 : 24.01.10 - klo:12:20 »
Eihän sitä tietä tiedäkään, siksi tarvitaan uskoa. Jos sitäkään ei ole, kiertää eksyneenä ympyrää.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #8 : 24.01.10 - klo:12:30 »
Kiitos Jampe!  Näin luulen olevan. Kun nuorena saa päähänsä että pitää "kääntyä" niin maaperä on kiinnostavalle (uhhuh) kasvulle aika lailla altista, ja...no niin.  Pitäisi aikuistua, sitä mieltä vahvasti olen.  Eikä tuosta sovi muutenkaan toisia syyttää.

Mutta hyvä palaute.  Luulen, että tämä kuka-sinä-oikein-olit-Herra-Jeesus- projektini, joka seurasi itsestään sitä kuka-kumman-äijä-sinä-Bonhoeffer-olit-projektia joka alkoi Taivas tietää mistä, on saanut omatunnon ellei nyt allergiseksi, niin mielen hätääntyneeksi.  Ehkä ei paha - jokin levollisuus minua seuraa - mutta, no niin.  Outo juttu. Jeesuksesta tuli äkkiä todellisempi kuin ennen, ja nämä alkoivat elää ihan uusiksi: Sinn armosi on parempi kuin elämä, ja mitä minulla olisi taivaassakaan ilman sinua...vaikka en oikein ymmärrä mitään alun perin tavoitelleenikaan. Kumma juttu, kaikkiaan.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo:12:33 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #9 : 24.01.10 - klo:12:35 »
Teistä on kuulkaa ollut lohtua minulle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #10 : 24.01.10 - klo:12:42 »
Eihän sitä tietä tiedäkään, siksi tarvitaan uskoa. Jos sitäkään ei ole, kiertää eksyneenä ympyrää.

Tuli mieleen Kari Haapalan biisi 'Minne tie vie':

Mikä on määrä, matkani reitti, mikä on hohtava maa?
Mikä on este, kahle ja seitti, miksi en mennyksi saa?
---
Kyselin tiestä viimeisen kerran, taas saman vastauksen sain.
Tietä on käyty, jäljet on Herran. Tarvitsee seurata vain.
----
Minne tie vie, sinne mennä tahdon, olen matkalla mielin levollisin.
Minne tie vie, sinne mennä tahdon, etsin Mestarin jäljet taas jostakin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #11 : 24.01.10 - klo:12:56 »
Minne tie vie, sinne mennä tahdon, etsin Mestarin jäljet taas jostakin.[/i]

Eli taitaa joku toinenkin kokea et hukkuivat taas, vaan osaa olla siitä hätääntymättä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #12 : 24.01.10 - klo:12:58 »
Kenen kynästä tämä oli, olisiko Hellaakosken:
'
...etsi en, tähän jään.
Kaipaajat, perin juurin
köyhät, löydetään.

Tätä toivoisin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #13 : 24.01.10 - klo:13:03 »
Eli taitaa joku toinenkin kokea et hukkuivat taas, vaan osaa olla siitä hätääntymättä?

Hukkuvathan ne tuon tuostakin ja itse kultakin - omapäistä etsimistä enemmän ajattelen että meidät poimitaan ja ohjataan takaisin oikealle tielle aikamme harhailtuamme...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kääntymys?
« Vastaus #14 : 24.01.10 - klo:13:07 »
Hukkuvathan ne tuon tuostakin ja itse kultakin - omapäistä etsimistä enemmän ajattelen että meidät poimitaan ja ohjataan takaisin oikealle tielle aikamme harhailtuamme...

Vähiin muu toivo jääkin, totta. Onnellinen, joka voi sanoa tietävänsä valon loistavan...vaikka niinhän kai tulisi olla. Kai tästä on välillä pääsemättömissä. Mistä minä löydän armollisen Jumalan, ja onko Hän minulle(kin) armollinen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.