Kirjoittaja Aihe: Itsensä ruotiminen  (Luettu 50802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #90 : 26.01.10 - klo:06:36 »
Ei kai nyt kukaan ole niin hulluja väittänytkään?  Ei se silti sitä tarkoita että uudestisyntyminen olisi vain vertauskuvallista. Kyllä se varmasti on todellista eikä sitä tarvitse tapahtua "monia kertoja". Johan menee taas sekavaksi... Nämä on kyllä sinun omia omituisia tulkintojasi, tuskin kovinkaan moni niihin yhtyy. Tai yhtyköön jos tahtoo, mitä se minua liikuttaa, en jaksa väitellä näin typerästä aiheesta.

Onhan se hyvä, että mukana on oikean opin ehdottomia auktoriteetteja, ettei tule omituisia tulkintoja.
Minusta tässä asiassa on halottu hiuksia. Sen takia otin osaa keskusteluun. Kun ihminen syntyy uskosta evankeliumiin uudestaan, on kysymys vertauskuvasta tai niinkuin kaveri tuossa vielä paremmi sanoi: symbolisesta uudestaan syntymisestä. Kelpaako se paremmin?
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33759
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #91 : 26.01.10 - klo:08:20 »
Ruodin eilen eroon kahdesta kytkyeestä. En äkisti, vaan olen harkinnut jo jonkin aikaa.
Pelkäsin niitä puheluita kun olen niin velvollisuudentuntoinen, mutta kun en ole ollut terve fyysisesti , en toista jaksa ja toista halua.

Erosin puolueesta ja lopetan yhteisvastuukerääjänä. Aika on muuttanut ajatuksiani ja
terveyttä en voi enää rasittaa .

Luettuani Härmän vikurista, päätös muutoksiin tuli valmiiksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #92 : 26.01.10 - klo:08:44 »
Erosin puolueesta ja lopetan yhteisvastuukerääjänä. Aika on muuttanut ajatuksiani ja
terveyttä en voi enää rasittaa .

Ymmärrän. Minä aion  liittyä lähivuosina senioriporukkaan ja ryhtyä seurakunnan hyväntekeväisyyshommiin. Puolueen jäsen en ole ollut kymmeneen vuoteen vaikka aate onkin pysynyt samana.  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #93 : 26.01.10 - klo:12:16 »
on kysymys vertauskuvasta tai niinkuin kaveri tuossa vielä paremmi sanoi: symbolisesta uudestaan syntymisestä. Kelpaako se paremmin?

Symbolinen on vielä pahempi. Et taida yhtään ymmärtää mistä minä puhun?  Ole toki kaikin mokomin omaa mieltäsi, mutta kannattaisi lisätä outojen väitteiden perään lause: "minun mielestäni" koska ne(kään) eivät suinkaan ole absoluuttinen totuus vaikka ne sinusta ehkä siltä vaikuttaisivatkin. Minulla kun ei ole mitään itsekeksittyjä erikoisoppeja eikä oppeja lainkaan kun olen niin yksinkertainen että uskon näistä asioista vaan niinkuin kirkko opettaa. Sinulla taas tuntuu olevan parempaa ymmärrystä kuin kirkolla mutta hyvä niin! Saat kernaasti pitää viimeisen sanasi!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #94 : 26.01.10 - klo:12:49 »
'Uudestisyntyminen' on symboli sille, mikä kasteessa tapahtuu. Sanat ovat symboleja.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #95 : 26.01.10 - klo:14:01 »
mutta kannattaisi lisätä outojen väitteiden perään lause: "minun mielestäni" koska ne(kään) eivät suinkaan ole absoluuttinen totuus vaikka ne sinusta ehkä siltä vaikuttaisivatkin.

Kun kirjoitan tänne jotakin, se on yleensä mielipiteeni vaikken lauseen alussa kirjoitakaan "minun mielestäni"

Lainaus
Minulla kun ei ole mitään itsekeksittyjä erikoisoppeja eikä oppeja lainkaan kun olen niin yksinkertainen että uskon näistä asioista vaan niinkuin kirkko opettaa. Sinulla taas tuntuu olevan parempaa ymmärrystä kuin kirkolla mutta hyvä niin! Saat kernaasti pitää viimeisen sanasi!

Ymmärrykseni on juuri niin rajoittunut kuin se on; eikä se ole yhtään parempi ymmärrys kuin kirkolla. Muuan Luther naulasi omat teesinsä Wittenbergin linnankirkon oveen. Miksi emme saisi vapaasti keskustella ilman opillista kirkasotsaisuutta? Olen esittänyt, että kaste on symbolinen, vertauskuvamainen uudestisyntyminen kristityksi. Ehtoollisella muistamme Kristusta, joka kuoli ristillä meidän vuoksemme. Samalla viini ja leipä ovat Jeesuksen veri ja ruumis, mutta myös niitä vertauskuvallisesti. On niinikään esittänyt, että ihminen vertauskuvallisesti uudelleen, kun uskoo evankeliumiin. Olemme vajavaisia ja syntisiä ihmisiä. Saatamme eksyä uskon polulta, jolloin symbolinen uudesti syntyminen voi olla tarpeen.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #96 : 26.01.10 - klo:18:22 »
Ymmärrykseni on juuri niin rajoittunut kuin se on; eikä se ole yhtään parempi ymmärrys kuin kirkolla. Muuan Luther naulasi omat teesinsä Wittenbergin linnankirkon oveen. Miksi emme saisi vapaasti keskustella ilman opillista kirkasotsaisuutta? Olen esittänyt, että kaste on symbolinen, vertauskuvamainen uudestisyntyminen kristityksi. Ehtoollisella muistamme Kristusta, joka kuoli ristillä meidän vuoksemme. Samalla viini ja leipä ovat Jeesuksen veri ja ruumis, mutta myös niitä vertauskuvallisesti. On niinikään esittänyt, että ihminen vertauskuvallisesti uudelleen, kun uskoo evankeliumiin. Olemme vajavaisia ja syntisiä ihmisiä. Saatamme eksyä uskon polulta, jolloin symbolinen uudesti syntyminen voi olla tarpeen.

Jos miettii, niin eihän Raamatussa taideta hirveästi mainostaa viinin muuttumista vereksi ja ruumista leiväksi. Eikö tämä ole siis olekin symbolinen ilmaus sille, mitä kristityt kokevat tapahtuvan ehtoollisessa?
Olen Saliksen kanssa tästäkin samaa mieltä, vaikka mielipiteisiin ei tarvitse yhtyä.  :icon_wink:

No minun mielstäni se on melkoista lipan alta vetämistä ja aliarvioimista jos alkaa pokerinaamalla huomauttamaan toiselle, ettemme me suinkaan synny fyysisesti uudestaan... huoh..
Symbolinen on vielä pahempi. Et taida yhtään ymmärtää mistä minä puhun?
Minä en nyt ainakaan ymmärrä, ehken haluat sitä selvittää? Jos joku asia ei ole konkreettinen eikä symbolinen eli vertauskuvallinen, mitä se sitten on?

Ole toki kaikin mokomin omaa mieltäsi, mutta kannattaisi lisätä outojen väitteiden perään lause: "minun mielestäni" koska ne(kään) eivät suinkaan ole absoluuttinen totuus vaikka ne sinusta ehkä siltä vaikuttaisivatkin. Minulla kun ei ole mitään itsekeksittyjä erikoisoppeja eikä oppeja lainkaan kun olen niin yksinkertainen että uskon näistä asioista vaan niinkuin kirkko opettaa. Sinulla taas tuntuu olevan parempaa ymmärrystä kuin kirkolla mutta hyvä niin! Saat kernaasti pitää viimeisen sanasi!

Vaikka tämä nyt olikin Salikselle...
Mutta jos tätä miettii eteenpäin, niin periaatteellisella tasolla kaikki väittämämme ovat mielipiteitä. Ainut asia, jossa emme esitä tulkintaa, lienee suorat sitaatit. Niissäkin esitämme omaa näkemystämme mm. rajauksella. Eikö keskustelu siitä, kuinka esitämme mielipiteitämme, ole jokseenkin aika turha?
Jos sitten vetoaa johonkin kirkolliseen auktoriteettiin, siihenkin voi vastata, että miksi hänen mielipiteensä olisi sen kummempi? Tietysti jotkin mielipiteet ovat perustellumpia kuin toiset...

Pieni pilkunviilaaminen, neulanpään teroittaminen ja näsäviisastelu piristävät aina. Varsinkin kun siitä näkee oman kypsymättömyytensä.  :003:
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #97 : 26.01.10 - klo:20:14 »
Jos sitten vetoaa johonkin kirkolliseen auktoriteettiin, siihenkin voi vastata, että miksi hänen mielipiteensä olisi sen kummempi? Tietysti jotkin mielipiteet ovat perustellumpia kuin toiset...

Kun nyt auktoriteetit mainitsit, niin juuri tämä ehtoollisasiahan jäi sitten Lutherin ja Zwinglin välillä erottavaksi tekijäksi Marburgin keskusteluissa vuonna 1529. Kerrotaan, että Luther oli kirjoittanut liidulla pöytään latinankielisen Raamattu-sitaatin "hoc est corpus meum" (tämä on minun ruumiini). Kiivaan väittelyn tiimellyksessä Luther sitten tempaisi samettisen pöytäliinan tekstin päältä ja paukutti tekstiä nyrkillään korostaakseen näkemystään sveitsiläisten vertauskuvallista näkemystä vastaan. Kiivailevien tohtoreiden argumentointi kumpusi skolastisen filosofian rehevästä maaperästä, joten aikaa kului useita päiviä. Yksimielisyyteen ei asiassa kuitenkaan päästy.

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #98 : 27.01.10 - klo:07:45 »
Minua hämmästyttää tässä keskustelussa ennekaikkea se, että tehän tapaatte useinkin mainostella "ettei körteillä ole omaa oppia vaan körttien oppi on kirkon oppi."  Väittämä ei näytä pitävän paikkaansa, niinkuin olen arvellutkin.  Lukekaa hyvät ihmiset katekismuksesta jos ette enää muista, mitä kirkko opettaa esim. kasteesta ja uudestisyntymisestä.  Täällä on väitetty mm. että kastaa voi monesti, uudestisyntyminen voi tapahtua monesti, uudestisyntyminen on vain vertauskuva eikä tapahdu oikeasti, kaste on vain vertauskuva, ehtoollinen on vain vertauskuva jossa mutustellaan hajamielisenä öylättiä ja "muistellaan" Jeesusta... jne.  -mitähän kaikkea ihmeellistä vielä?

Tällaisia näkemyksiä olen tottunut kuulemaan mm. vapaissa suunissa ja siellä missä ihmisen omaa osuutta korostetaan. No, körttiläisyyshän ON pietismin lapsi joten ihmekös tuo...

Minä pysyttelen Lutherin jalanjälijillä kun en katso itseäni häntä tai kirkkoa viisaammaksi! Ne joilla on tarppeeksi kirkas otsa, keksiköön edelleenkin uusia, kirkkoa viisaampia näkemyksiä mutta onneksi me tavalliset ihmiset jotka emme mistään mitään ymmärrä, saamme vielä yhtyä yhdessä lausuttuun kirkon uskoon.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #99 : 27.01.10 - klo:07:56 »
Mutta jos tätä miettii eteenpäin, niin periaatteellisella tasolla kaikki väittämämme ovat mielipiteitä. Ainut asia, jossa emme esitä tulkintaa, lienee suorat sitaatit. Niissäkin esitämme omaa näkemystämme mm. rajauksella. Eikö keskustelu siitä, kuinka esitämme mielipiteitämme, ole jokseenkin aika turha?
Jos sitten vetoaa johonkin kirkolliseen auktoriteettiin, siihenkin voi vastata, että miksi hänen mielipiteensä olisi sen kummempi? Tietysti jotkin mielipiteet ovat perustellumpia kuin toiset...



Siis kysytkö sinä ihan tosissasi että onko jonkun 1900-luvulla syntyneen räkänokan (tarkoittaa meitä kaikkia) mielipide näistä asioista perustellumpi ja painavampi kuin raamatun, Kristuksen, apostolien, kirkkoisien, Lutherin ja koko 2000-vuotisen tradition synnyttämä näkemys?

MInä olen ennenkin sitä asiaa tällä palstalla kritisoinut että täällä on vähän sellaista henkeä että luullaan tässä ajassa olevan kaikki maailman viisaus kiteytyneenä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #100 : 27.01.10 - klo:08:10 »
Lukekaa hyvät ihmiset katekismuksesta jos ette enää muista, mitä kirkko opettaa esim. kasteesta ja uudestisyntymisestä.  Täällä on väitetty mm. että kastaa voi monesti, uudestisyntyminen voi tapahtua monesti, uudestisyntyminen on vain vertauskuva eikä tapahdu oikeasti, kaste on vain vertauskuva, ehtoollinen on vain vertauskuva jossa mutustellaan hajamielisenä öylättiä ja "muistellaan" Jeesusta... jne.  -mitähän kaikkea ihmeellistä vielä?

Miksi syytät kaikkia körttejä uudesta tulkinnasta, kun kysymys on vain minusta. Ei pitäisi yleistää yhden esimerkin perusteella. Sana syntymä tarkoittaa sitä, että lapsi päästetään äitinsä kohdusta. Uudestisyntyminen ei siis voi tapahtua oikeasti tai sitten viitataan itämaisiin uskontoihin, joissa uudesti synnyttään ihmiseksi tai eläimeksi.

Toiseksi. Ei pitäisi kärjistää toisen esittämiä näkemyksiä. Kukaan ei ole täällä kirjoittanut, että kaste on vain vertauskuva vaan on kirjoitettu, että kasteessa ihminen uudesti syntyy kristityksi. Ja sillä tarkoitetaan, että pienestä lapsesta tai aikuisesta, tulee näkyvän ja näkymättömän kirkon jäsen, kristitty. Uudesti syntyminen kuvaa tätä asiaa. Kysymys on siis vertauskuvasta, koska kristitty ei voi fyysisesti syntyä uudestaan.

Ja kuten olen todennut - ja Raamatussakin todetaan - että ihminen syntyy uudesti, kun uskoo evankeliumiin. Edelleen on todettu, että ihminen voi tässä mielessä - vertauskuvallisesti - syntyä monta kertaa uudelleen. Ihminen voi menettää uskonsa ja sitten saada sen takaisin monta kertaa elämänsä aikana. Näin kuvasin uudesti syntymistä monta kertaa.

Enkä ole kirjoittanut, että ehtoollinen on vain vertauskuva vaan olen todennut, että ehtoollisessa viini ja leipa ovat Kristuksen veri ja ruumis, ehtoollisella muistamme Kristuksen sovitustyötä, nautimme siis Kristuksen veren ja ruumiin sekä konkreettisesti että vertauskuvallisesti.

En pidä tavastasi, että syytät ( ja kovin aggressiivisesti) sellaisesta, josta en ole kirjoittanut.

Pahoillani olen siitä, että löysit mielipiteistäni (muka) lyömäaseen ja leimakirveen körttejä vastaan. En pidä uskonnollisesta kirkasotsaisuudesta enkä opillisesta kireydestä. Mutta se, että olisi ev.luterilainen kirkon opetusta vastaan, on pelkkää pötyä.




Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #101 : 27.01.10 - klo:08:16 »
MInä olen ennenkin sitä asiaa tällä palstalla kritisoinut että täällä on vähän sellaista henkeä että luullaan tässä ajassa olevan kaikki maailman viisaus kiteytyneenä.

Olet itse osallistunut tämän hengen nostattamiseen ja mestaroinut täällä toisten mielipiteitä. Mutta näinhän se on, että rikka on aina toisten silmissä.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #102 : 27.01.10 - klo:08:48 »
En pidä uskonnollisesta kirkasotsaisuudesta enkä opillisesta kireydestä. Mutta se, että olisi ev.luterilainen kirkon opetusta vastaan, on pelkkää pötyä.






Vai pötyä?  Tuossa ylempänähän siitä on mustaa valkoisella josta jokainen voi itse lukea. Ei kirkossa ole koskaan opetettu että uudestisyntyminen on vain vertauskuva, että uudestisyntyä voi useita kertoa ja etä kastaa voi monta kertaa. Yksi kaste, yksi usko ja mites se menikään...?

Mutta pidä sinä vain rauhassa mielipiteesi, en minä niitä ole sinulta riistämässä! Hyvä kumminkin kun mainitsit että sen lisäksi että näkemyksesi eroaa kirkon opista (tämä on oma toteamukseni sen perusteella mitä itse olet kirjoittanut), se eroaa myös tältä osin körttienkin opista (tämä taas oma toteamuksesi ed. viestissäsi)!  Sinulla on siis varsin persoonallinen näkemys mutta eihän siinä mitään, mahtuuhan näin isoon kirkkoon, ja pitääkin mielestäni mahtua!  Hyvä kumminkin kun asiat sanotaan niinkuin ne oikeasti ovat!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #103 : 27.01.10 - klo:09:17 »
Hyvä kumminkin kun mainitsit että sen lisäksi että näkemyksesi eroaa kirkon opista (tämä on oma toteamukseni sen perusteella mitä itse olet kirjoittanut), se eroaa myös tältä osin körttienkin opista (tämä taas oma toteamuksesi ed. viestissäsi)!  Sinulla on siis varsin persoonallinen näkemys mutta eihän siinä mitään, mahtuuhan näin isoon kirkkoon, ja pitääkin mielestäni mahtua!  Hyvä kumminkin kun asiat sanotaan niinkuin ne oikeasti ovat!

Keskustelu tuntuu hyödyttömältä, kun tartut leimakirveeseen ja poistulkiset mielipiteitäni. Hallussasi lienee ainoa ja absoluuttisen oikea oppi kristinuskosta: Salattu tieto on yhden ihmisen hallussa.

" Olen onnellinen. Olen kupla, muuta en."
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Itsensä ruotiminen
« Vastaus #104 : 27.01.10 - klo:09:39 »
Huomautan siitä, että kukin täällä edustaa vain itseään ja omia mielipiteitään eikä ketään ole valtuutettu toimimaan herännäisyyden äänitorvena tai muuna edustajana. Huomioikaa tämä kun keskustelette joskus kuuminakin. En halua puuttua itse keskusteluun. Voisin kirjoittaa tähän vielä vanhan yleisen viisauden "Joka menettää malttinsa menettään myös pelin"
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi