Kirjoittaja Aihe: Polttohautaus  (Luettu 19606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Polttohautaus, hautaus, kivi , metalli vai puuristi
« Vastaus #30 : 01.02.10 - klo:17:56 »
Yhdynpä keskusteluun kun kannoin isäni hautaan arkussa toissa päivänä.

Oli "hauskat hautajaiset" tai ainakin muistotilaisuudesta jäi mukava olo.  Suru ja syvätkin virrat tulevat vielä.

Mutta jotenkin minulla on oolut jo ennen tätä sellainen ajatus ettei se ihminen ole enään siinä vaan hänen tyhjä huoneistonsa tavaroineen. Henki on lakannut ja sielu on muuttanut pois. Vähän niinkuin tämä tietokone
sammuu ja rauta jää pöydälle. Teksti ja ja sen sisältämä ajatus siirtyy eetteriin ja palaa joskus tälle tai jollekin toiselle koneelle.

Niimpä ajattelen että ruumiin voi haudata arkussa tai tuhkana.  Minusta tuntuisi hyvältä ajatus että haudalle laitettaisiin puinen risti ja se saisi maatua rauhassa ja kestää sen aikaa kuin kestää. Luultavasti sinä aikana vainajan muistaneet ihmisetkin kuolevat tai muuttavat pois paikkakunnalta. Ne ihmiset jotka vielä kaivaatvat ja muistelevat vainajaa silloin muistavat hänet ilman ristiäkin tai sitten kyseessä paikkakunnalla asuvien sukuhauta ja siihen on jo haudattu muitakin ja risti on jouduttu uusimaan.

Meisän paikkakunnlla on läjä hautakiviä ja metalliritejä jotka on poistettu hoitamattomista haudoista ja ne on kasattu pienelle alueelle ja osin ladottu kasaan. Se risti hautausmaa toisaalta puhuttelee toisaalta
mietityttään että ovatko ne Ongelma jätettä?

Sekin on sitten minusta hullua etttä joissakin suvuissa kertyy hoitohautojan ympäri suomea ja muutama sukulainen kiertää niitä hoitamassa pitkin kesää.

Ennen haudattiin rivihautoihin joten ei ole mikään ihme että joku on kadoksissa.

Eräs mummeli kertoi käyvänsä tapaamassa tuttujaan hautausmaalla joten se merkitys ihmisten ja yhteisten muistojen kannalta on tärkeää muillekin kyläläisille kuin omalle suvulle.

Itse en haluaisi että pojanpojanpojan tarvitsi enään ressat itseään minun hautakiven kultakirjaimien uusimisella tai hautakiveni kallistumiselle. Kun puuristini lahoaa kaatuu tai myyräjyrsii niin uutta ei tarvi pystyttää ja päällä saa levätä jokin toinen tai niitty vihannoida. Ja hiippakunta. rovastikunta, yhtymä tai kristillinen oy hallinnoida.



Kommenttina sinulle. Mommoni kuoli 50v sitten ja ukkini 40v sitten. Äitin kohta 92v on täysissä järjissään ja hän halusi, että sopimusta jatketaan niin kaun, kun hän on elossa ja hän haluaa maksaa sen. Asia on tunneasia eikä sellaisesta kannatta keskustella. Puhut totta kun toteat, että lapsenlapsenlapset, jotka eivät koskaan ole tavanneet henkilöä eivät tunne mitään mielenkiintoa hautaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Polttohautaus
« Vastaus #31 : 02.02.10 - klo:20:43 »
Minulla on kirja 'Maan poveen' Suomen luterilaiset hautausmaat, kirkkomaat ja haudat (C.J.Gardberg)

...kertoo monenlaisista ihmiskohtaloista...myös, kuinka kuolleista huolehdittiin eri aikakausina.
...kattava kuvaus siitä tärkeästä kulttuurihistoriallisesta perinnöstä, jota maamme hautausmaat edustavat.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Polttohautaus, hautaus, kivi , metalli vai puuristi
« Vastaus #32 : 06.02.10 - klo:14:40 »
Kommenttina sinulle. Mommoni kuoli 50v sitten ja ukkini 40v sitten. Äitin kohta 92v on täysissä järjissään ja hän halusi, että sopimusta jatketaan niin kaun, kun hän on elossa ja hän haluaa maksaa sen. Asia on tunneasia eikä sellaisesta kannatta keskustella. Puhut totta kun toteat, että lapsenlapsenlapset, jotka eivät koskaan ole tavanneet henkilöä eivät tunne mitään mielenkiintoa hautaan.
Minun vanhempani on ottaneet nyt, mittarissa 80, nämä sukuhaudat asiakseen, ja on kun olisivat ihan mielellään siinä puuhassa, välillä kyselen, että jos me tai jos jotenkin ja ette kai te nyt väsytä itseänne siellä, mutta ei. Kai ne käy lähinnä katselemassa tulevaa asuinsijaa ja totuttelemassa ajatukseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Polttohautaus
« Vastaus #33 : 21.07.23 - klo:09:29 »
Talosta oli isäntä kuollut ja poltettu krematoriossa. Pojan piti lähteä hevosella isää hakemaan hautaamista varten. Krematoriosta palatessa poika tuli uteliaaksi, että miltähän se isä mahtaa näyttää poltettuna tuhkaksi?  Niin hän avasi purkin kannen ja kas, samassa tuli tuulenpuuska ja vei uurnan sisällön mennessään.

Poika tästä hätääntyneenä, että mitenkäs hän nyt voi viedä tyhjän purkin jos joku muukin haluaa sinne katsoa? Matkalla hän päätti kurvata kodin kautta ja kouraisi tulisijasta saman verran tuhkaa mitä uurnassa oli ollutkin. Poika pääsi vihdoin perille hautauspaikalle ja ojensi uurnan äidille, mutta äitiä alkoi myös kiinnostaa, miltähän se isä mahtaa näyttää tuhkattuna? Niinpä äiti avasi purkin kannen ja hämmästys levisi hänen kasvoilleen; "Voivoi kun on isä mennyt pieneksi! Ei ole jäänyt kuin vähän munankuoria..."  :003:

ps. Oma erittäin läheinen omaiseni on muuten polttohaudattu, että ei sitten tarvitse kenenkään ottaa hernettä kiduksiinsa.
Luterilaisten oppi-isän Martti Lutherin mukaan "Vaikka kaikki kuolemat koottaisiin yhteen ja ne hyökkäisivät sellaisen ihmisen [uskovan] kimppuun tulisesti, ne eivät olisi kykeneviä kuluttamaan tai nielemään häntä; sillä Kristus herättää hänet ylös viimeisenä päivänä. Jopa jos hän makaisi haudattuna tuhannen kyynärän syvyyteen turpeen alle tai sudet olisivat repineet hänet kappaleiksi, kalat olisivat syöneet hänet, tai hän olisi palanut tuhkaksi tulessa, hän eläisi jälleen."  :eusa_pray:
(Matti Luther, LW 23, p. 41-42.)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Polttohautaus
« Vastaus #34 : 21.07.23 - klo:10:14 »
Minä EN halua itselleni polttohautausta, en missään nimessä. Minut PITÄÄ haudata arkussa.Ja tilastahan se ei ole kiinni. Seurakunta laajentaa hautausmaata sitä mukaa kuin maa loppuu ja jos tulee tie vastaan, niin perustetaan sitten uusi hautausmaa. Kaupunkilaisilla on kaupunkilaisten tavat, mutta itse haluan perinteisen hautauksen. Lisäksi hinnassa ei maalla ole mitään eroa, kun tulee kuljetuskustannukset krematorioon.

Täällä Kuopiossakin taitaa varmaan valtaosa olla tuhkauksia, kun se on halvempaa, mutta toivon, että itselläni on siinä vaiheessa sen verran rahaa, ettei rahan takia tarte polttaa vaan saan rauhassa nukkua maan povessa. Mutta mistäs sen tietää, miten nuukia ja kiireisiä omaisia minulla aikanaan on.
Suomessa laki sallii vain arkku- ja polttohautauksen. Nykyisin hautaustavat ovat monipuolustuneet ja uudet hautausmenetelmät tulevat myös Suomeen. Ympäristöystävällisimpänä hautausmenetelmänä pidetään ruumiin kompostointia. "Kompostointi tarkoittaa sitä, että optimoiduissa olosuhteissa ihmisruumis luineen ja hampaineen muuttuisi mullaksi jopa 4–6 viikon kuluessa. Käytännössä ruumis laitetaan kuusikulmaiseen metallisäiliöön, joka täytetään muun muassa sinimailasella, puulastuilla ja oljilla. Kun multa luovutetaan omaisille, sitä syntyy kaksi kottikärryllistä. Sen voi levittää vaikka kotipuutarhaan".

Lähde

Suomeen halutaan ruumiiden kompostointi – mistä on kyse?
https://terveydenasialla.com/suomeen-halutaan-ruumiiden-kompostointi-mista-on-kyse/


Kompostointihautaus on kristillisempi vaihtoehto kuin polttohautaus, koska ”maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun jälleen tuleman” pätee tässä enemmän kuin täydellisesti.  :eusa_pray:

« Viimeksi muokattu: 21.07.23 - klo:10:21 kirjoittanut luterilainen »