Kirjoittaja Aihe: Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?  (Luettu 31072 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #15 : 04.03.05 - klo:15:35 »
Körttiläisyyden kannalla minäkin. Jos nimittää itseään heränneeksi (eikä körtiksi) nii se kuulostaa joko pietistiseltä tai haukottelevalta ja venyttelevältä :mrgreen:

Anteeksi jos loukkasin jotakuta. Tämä on minun kantani.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #16 : 05.03.05 - klo:18:34 »
Mä olen körtti. [se saa ihmiset kivasti katoamaan, eikä tarvi selitellä mitään  :twisted: ]
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #17 : 06.03.05 - klo:00:16 »
Mitä sitten edellytetään siltä, joka sanoo itseään körtiksi? Itsestäni tuntuisi vielä kummalta sanoa itseäni körtiksi, vaikka kyseinen herätysliike onkin eniten sydäntä lähellä. Tuntuu, että pitäisi olla syntynyt körttiperheeseen ja mielellään omata kokemusta kymmenistä herättäjäjuhlista ja sadoista seuroista, että voisi kutsua itseään körtiksi. Missä se raja sitten oikein menee? :)

Kauhanen T

  • Vieras
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #18 : 06.03.05 - klo:10:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Jos nimittää itseään heränneeksi (eikä körtiksi) nii se kuulostaa joko pietistiseltä tai haukottelevalta ja venyttelevältä


Muistettakoon, että "körtti" (jos hyväksytään yleisesti vallassa oleva selitys) tarkoittaa vaatepartta, "körttiläinen" sitä vaatepartta kantavaa ihmistä. Kumpikin kuvaa huonosti nykyajan herännäisiä, mutta jos niitä pitää käyttää, suositan muotoa "körttiläinen". Silloin kun koulun uskonnonopetuksessa kerrottiin vielä jotain Suomen kirkkohistoriasta, siellä, kuten muissa virallisissa yhteyksissä, puhuttiin "herännäisyydestä". Siksi vielä kohtuullisen suurelle kansanosalle sen termin pitäisi johdattaa ajatukset herätysliikkeisiin. Pelkkä "herännyt" on jo terminä pietistiseen armonjärjestysajatteluun liittyvä, joten sen osalta Eliza on ihan oikeassa. Mutta minusta se on juuri siksi kaikkein suositeltavin sana! Sen käyttäminen korostaisi, että "en pidä tärkeänä tiettyyn perinneliikkeeseen kuulumista vaan sitä, että tiedän etten tule autuaaksi tässä tilassa".

Sanoipa itsestään mitä hyvänsä, tavallisesti joutuu asiaa kuitenkin jonkin aikaa selittelemään, ja se on vain hyvä.

Poissa mari

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #19 : 06.03.05 - klo:16:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Tuntuu, että pitäisi olla syntynyt körttiperheeseen ja mielellään omata kokemusta kymmenistä herättäjäjuhlista ja sadoista seuroista, että voisi kutsua itseään körtiksi. Missä se raja sitten oikein menee? :)


Minusta körtiksi itseään voi kutsua jokainen, joka tuntee olevansa körtti. Ei siihen vaadita körttiperhettä, kymmeniä herättäjäjuhlia ja satoja seuroja. Joku voi sanoa olevansa körtti vaikka olisi käynyt vain kerran elämässään seuroissa ja joku toinen taas ei miellä itseään körtiksi vaikka kävisi seuroissa usein. Ei meillä lasketa... Raja menee sydämessä.  :)

Vähän hassua, että me Oululaiset keskustellaan keskenämme täällä foorumissa, mutta käyhän se näinkin...  Toisaalta näin saadaan enemmän näkökulmia keskusteluun.  :lol:

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #20 : 06.03.05 - klo:23:05 »
Lainaus käyttäjältä: "mari"

Minusta körtiksi itseään voi kutsua jokainen, joka tuntee olevansa körtti. Ei siihen vaadita körttiperhettä, kymmeniä herättäjäjuhlia ja satoja seuroja. Joku voi sanoa olevansa körtti vaikka olisi käynyt vain kerran elämässään seuroissa ja joku toinen taas ei miellä itseään körtiksi vaikka kävisi seuroissa usein. Ei meillä lasketa... Raja menee sydämessä.  :)

Vähän hassua, että me Oululaiset keskustellaan keskenämme täällä foorumissa, mutta käyhän se näinkin...  Toisaalta näin saadaan enemmän näkökulmia keskusteluun.  :lol:


Näin kai se on sitten nähtävä. Mukava muuten, että innostuitte Helin kanssa kirjoittelemaan tänne. Anonymiteetti vain vähän kärsii...ei voi enää kirjoitella mitä sattuu, eikä trollailla, kun jäisi heti kiinni. ;)

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #21 : 13.03.05 - klo:15:39 »
Ote Juhon seikkailuista:

-"Etkös Juho sinä ollut niitä Kerettiläisiä?"
-"No en aivan, Körttiläisiä"
-"Aivan, Mitäs eroa niillä on?"
...

Körttiläisyys kääntyy suussa helpommin.
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Miina

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #22 : 13.03.05 - klo:19:05 »
Hmm... Jotenkin, vastoin täällä vallitsevaa tapaa, käytän sanaa herännäinen useammin kuin körttiläinen. Tämä johtunee siitä, että virallisissa yhteyksissä herännäisyyttä käytetään enemmän, esim. Herännäisnuorten kuoro (toki körttiopiskelijoiden kuorokin on) ja sitten tämä itse Herättäjä-Yhdistys. Niin no, voisihan se olla Körtti-Yhdistyskin! :)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #23 : 15.03.05 - klo:16:50 »
Lainaus käyttäjältä: "mari"
Minusta körtiksi itseään voi kutsua jokainen, joka tuntee olevansa körtti. Ei siihen vaadita körttiperhettä, kymmeniä herättäjäjuhlia ja satoja seuroja. Joku voi sanoa olevansa körtti vaikka olisi käynyt vain kerran elämässään seuroissa ja joku toinen taas ei miellä itseään körtiksi vaikka kävisi seuroissa usein. Ei meillä lasketa... Raja menee sydämessä.  :)


Tunnen pari sellaista ihmistä, jotka ovat olleet ihan pienestä pitäen herännäisyyden kanssa tekemisissä mutta eivät silti tunne olevansa körttiläisiä ja sitten myös sellaisia, jotka heti ensimmäisistä herättäjäjuhlista ovat körttejä henkeen ja vereen. Pitänee muuten pyytää yhtä jälkimmäisistä liittymään tänne  :wink:

Lainaus käyttäjältä: "Miina"
Niin no, voisihan se olla Körtti-Yhdistyskin! :)


Mut jos on Herättäjä-Yhdistys nii eikös sen pitäis sitte olla "Körtittäjä-Yhdistys"  :mrgreen:  Joo, taas näitä mun juttuja...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #24 : 14.04.05 - klo:16:19 »
Hmm. Mieli on muuttunut  tässä parin viikon sisään. Körttiläisiä on paljon, heränneitä taas vähän. Ja että menis sopivan sekavaksi: Körttiläinen on ihminen, joka käy herättäjäjuhlilla, siioninvirsiseuroissa jne. usein sen enempää ajattelematta. Herännyt taas on herännyt. Ymmärtämään oman raadollisuutensa. Ja suruttomuutensa. Eli käytännössä eri asioita. Toivottavasti edes joku ymmärsi tarkoitukseni.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Annuu

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 79
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #25 : 07.05.05 - klo:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Tuntuu, että pitäisi olla syntynyt körttiperheeseen ja mielellään omata kokemusta kymmenistä herättäjäjuhlista ja sadoista seuroista, että voisi kutsua itseään körtiksi. Missä se raja sitten oikein menee? :)


no mä olen koko ikäni käynyt vauvasta asti herättäjäjuhlilla ja seuroissa.. ja saaressa telttiksillä ja tänä kesänä riparille saareen, enkä mä usko että tuntisin itseäni körtiksi mitenkään enemmän kuin sinä tai kukaan muukaan.


mua ärsyttää se että Körteistä ei tiedetä mitään, ja meidän historiankirjassa oli körteistä pieni sivun juttu, samalla aukeamalla puukkojunkkareiden kanssa... jos mä sanoisin joillekin mun luokkalaisille olevani körtti, ne varmaankin sekoittaisi puukkojunkkareihin tai lestaadiolaisiin...  :? ja pitäis mua jonain "outona hihhulina" :D :D

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #26 : 07.05.05 - klo:15:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Annuu"
mua ärsyttää se että Körteistä ei tiedetä mitään
Täällä nivalassa on sekä rauhanyhdistys että seuratupa ja sekä herännäisyys että lestadiolaisuus hyvin vahvasti esillä. Täällä kyllä tiedetään mitä herännäisyys meinaa. Tänne vaan kaikki unohdetut! :lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #27 : 07.05.05 - klo:21:37 »
Kieltämättä minuakin ärsyttää sama kuin Annua, körteistä ei tiedetä oikeastaan mitään. Aika usein oma lyhyt kuvailuni herätysliikkeestämme "vähän niinkuin lestadiolaisuus, muttei sinnepäinkään" on selventänyt ainakin jotain monelle tutulleni. Luulisin ;) Ainoa herätysliike joka yleisesti ottaen (ainakin minun tuttavapiireissäni) edes tunnetaan on juuri lestadiolaisuus. Kieltämättä aina välillä saa vähän kummia katseita kun ihmisille paljastuu, että minäkin olen jossain vastaavassa mukana.

Minäkin naureskelin siskoni historiankirjalle, jossa juuri oli niputettu kaikki Pohjanmaan 1800-luvun häiriötekijät, puukkojunkkarit ja heränneet samaan kastiin ;)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #28 : 09.05.05 - klo:08:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Minäkin naureskelin siskoni historiankirjalle, jossa juuri oli niputettu kaikki Pohjanmaan 1800-luvun häiriötekijät, puukkojunkkarit ja heränneet samaan kastiin ;)
:lol:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Lumi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Kumpaa käytät: körttiläisyys vai herännäisyys?
« Vastaus #29 : 27.05.05 - klo:15:18 »
Olen körtti ensimmäisessä polvessa (en siis ole mitenkään körttisukua saati sitten edes kovin hengellistä sukua).

Mutta taidan silti olla vielä nukuksissa. Ehkä jonakin päivänä herään...
 :D