Kirjoittaja Aihe: Niksi körtti  (Luettu 61145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #45 : 19.12.14 - klo:19:57 »
                    Mitenkä sinun silmävaivasi ?

Lempisäveltäjäni Händel oli viimeisinä vuosinaan sokea. Samoin moni muu historian henkilö joita olen googlannut. Glaukoomaa on ollut aina. Tänään Iltasanomat kehoitti jo nelikymppisiä tutkituttamaan silmänpohjansa.

Minun silmävaivani paranee hyvää vauhtia, kun vain malttaa tarpeeksi käyttää pakestepussia silmien päällä poistamassa turvotusta. Kipua ei ole ollut ollenkaan. Harmaakaihi on tulossa, mutta noin kolmen vuoden päästä, jos on elossa niin leikataan pois. Isälläni oli glaukooma, joka leikattiin jo 60v iässä ensi kerran. Äidillä oli harmaakaihi ja oli työtä saada hänet leikkaukseen, minkä jälkeen hän luki puhelinluetteloa ilman laseja, ennen leikkausta suurennuslasilla.

Lempisäveltäjäni Beethoven oli viimeisen sinfoniansa kirjoittaessaan umpikuuro. http://youtu.be/GHlPC3CAZ20
« Viimeksi muokattu: 19.12.14 - klo:20:04 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #46 : 19.12.14 - klo:20:14 »
Glaukoomaa on ollut aina. Tänään Iltasanomat kehoitti jo nelikymppisiä tutkituttamaan silmänpohjansa.

Epämiellyttävimpiä tutkimuksia, joissa olen ollut. Kun silmä vain menee automaattisesti kiinni, kun sitä jokin esine lähestyy! Naama ja niska ja koko kroppakin jännittyy, kun yritän pitää silmän auki. Passikuva on toinen sama ongelmatilanne. Olin sitten oikealla valokuvaajalla tai ns. apina-automaatissa, tulos on joko silmät kiinni tai ihan ahdistuneen näköinen, kun jännitän. Voisiko kehittää jotain silmäluomia tilapäisesti lamaavaa tätä tutkimusta varten? Mieluummin menen gastroskopiaan kuin silmänpohjatutkimukseen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #47 : 19.12.14 - klo:22:54 »
Epämiellyttävimpiä tutkimuksia, joissa olen ollut. Kun silmä vain menee automaattisesti kiinni, kun sitä jokin esine lähestyy! Naama ja niska ja koko kroppakin jännittyy, kun yritän pitää silmän auki. Passikuva on toinen sama ongelmatilanne. Olin sitten oikealla valokuvaajalla tai ns. apina-automaatissa, tulos on joko silmät kiinni tai ihan ahdistuneen näköinen, kun jännitän. Voisiko kehittää jotain silmäluomia tilapäisesti lamaavaa tätä tutkimusta varten? Mieluummin menen gastroskopiaan kuin silmänpohjatutkimukseen.

Minusta vaikeinta on kohdistaa katse, joka pyrkii hakeutumaan kirkasta valoa kohti. Olenkin ideoinut että vastaanottohuoneessa voisi olla kirkkaiden katseenkohdistuvalojen sarja.

Toinen vaikea paikka on sitten se seuraava eli silmänpohjan laserointi. Minulta parsittiin aikamoinen määrä reikiä ja vanhoja arpia, ja aika pian silmäklinikalla opittiin antamaan rauhoittava esilääkitys. Kirkas laserin välähdys kun aikaansai säpsähdyksen - olihan minulla sentään eläimelliset refleksit kunnossa. Hoidonjälkeistä valonarkuutta hoidin kirkkaina kesäpäivinä viettämällä runsaasti aikaa antikvariaattien hämärissä takahuoneissa.

Mt


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #48 : 20.12.14 - klo:07:03 »
Minä taasen kestän ihmeen hyvin kaiken mitä silmilleni on tehty. Siitä mainitsivatkin viimeeksi kun pistettiin.
Gastroskopia on inhottavimpia mitä olen joutunut kokemaan. Myös vitrsakateri teki kipeää, onneksi sitä ei ainakaan vielä ole uudestaan tarvittu.

Laserointi tehtiin kerran ennen pistoksia silmään. Siinä pahinta oli olla 15 min liikkumatta. Se ei ollut oikea toimenpide lainkaan minun tapauksessani.

Hammaskirurgia ei ole kivaa, vaikka on puudutuskin.

Kivutonta Joulua ystävät !   Se onkin niksi sinänsä miten se hoituu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #49 : 15.01.15 - klo:08:38 »
Käteviä ja yksinkertaisia foliovinkkejä: http://www.viraalisesti.fi/miksi-han-laittaa-silityslaudalle-foliota-koska-han-on-nero/

Joistain netin lukuisista niksivinkeistä olen poiminut jotain itselleni; puhelimen telineenä toimii nykyisin nurinpäin seisova kasettikotelo. Muovipullon yläosan voi myös leikata ja teipata kiinni vaikkapa linnunjyväpussiin, jolloin jyvien kaataminen helpottuu. Sitten vaan pullonkorkilla kiinni.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #50 : 23.01.15 - klo:11:45 »
Mikrokuvussa on mukava huuhdella salaatit, siinä vesi ei pääse valumaan pois liian nopeasti, mutta valuu kuitenkin. :) Apetina fetajuustopalapurkissa on ritilä juustonesteen vuoksi, laitoin sen lusikankuivaustelineeseen estämään pikkulusikoiden karkaamisen isoista rei'istä. Toimii riittävän hyvin. Käytän jonkinverran muovipakkauksia uudelleen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #51 : 26.06.15 - klo:20:40 »
Näin jonkun lukevan tätä saittia.  Tässä keksintöni. Yhdestä kaksi tulee näin;

Tarvitsen puristamattomat alussukat hoitosukkiini joissa ei ole kärkiä. Otan tavallisen puuvillaisen nilkkasukan ja leikkaan siitä venyke-osan pois niin että työnnän saksen kärjet kudonnan läpi.

 Näin saan mieleiseni sukat + lisäksi 2 kpl ns. ' donitseja '  joita naiset käyttävät tehdäkseen ponihännän tms. muun väkerryksen puolipitkään tai pitkään tukkaansa.
Onhan se melko iso jos vertaa osto-ponkkareihin, mutta kolme kiepautusta tukan ympäri, ja siivouspäivän kampaus on poissa silmiltä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #52 : 14.08.15 - klo:12:33 »
Ei hullumpi tuo Riitan donitsi-idea. Minulla oli pöytäliina josta tykkäsin, vettähylkivää kangasta joka oli kuitenkin mennyt pilalle joko konepesussa tai ennen sitä. En raaskinut heittää pois, vaan leikkasin paremmin säilyneestä osasta itselleni essun. :) Helppoa, nopeaa, hyvä materiaali ja kangas. Mietin josko tekisin lopusta kankaasta hyllynpäällisiä tai pöytään tabletteja...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #53 : 15.08.15 - klo:09:22 »
Avioliittoa auttava niksi. Meillä on avioehdossa pykälä, jonka mukaan vaimo ei nuku papiljotit päässä. Ei siilin kanssa ole kiva nukkua, kun kuiten on kiva olla liki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #54 : 18.08.15 - klo:14:26 »
^Mutta sinä saat nukkua papiljotit päässä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #55 : 18.08.15 - klo:20:20 »
Papiljotit voisi olla kiva kosto kuorsaamisesta :003:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #56 : 20.08.15 - klo:23:07 »
Papiljotit voisi olla kiva kosto kuorsaamisesta :003:

Meillä on myös sääntö, että mitään ei kosteta, kun se johtaa vastakostoon jne. Asiat hoidetaan muuten
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #57 : 17.09.15 - klo:20:11 »
Miniäni teki lapsikatraalle hampurilaisia ja tarjoili ne suodatinpusseissa.   :023:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #58 : 18.09.15 - klo:07:50 »
Hejssan !  Aikoin kopioida käytännön.

Ei liene kenellekään tuntematon niksi kääräistä suodatinsuppiloon talouspaperista tuutti kun suodatinpussit ovat päässeet loppumaan.

Silloin kun vielä tupakoin, joudin tupakantuskassani ottamaan tulta hellan levyä kuumentaen kun tikut olivat päässeet loppumaan. Mikä siinäkin on kun tulitikut ja suola tahtovat usein unohtua.
Nyt kun teen ostoslistaa, pidän se esillä keskeneräisenä ja lisäilen tarpeitani sitä mukaa kuin satun huomaamaan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Niksi körtti
« Vastaus #59 : 30.10.15 - klo:03:19 »
 Coca-cola on hyvä pesuaine, kun se on happo. Pesimme toisella cola-juomalla (light on parempi kuin sokerinen) grillimme ja hyvin puhdistui. Käytimme pesualtaana kottikärryjä, jotka olivat ruosteessa. Suurin osa ruosteesta lähti saman tien. Idea on netistä lainattu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi