Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa osa 13.  (Luettu 19517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #90 : 14.11.22 - klo:04:27 »
Hyvä luterilainen, kerro Leenalle kuka on saamelainen? :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_clap:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #91 : 14.11.22 - klo:12:35 »
Hyvä luterilainen, kerro Leenalle kuka on saamelainen? :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_clap:
En tiedä, kuka on saamelainen, mutta Pena tietää ja kertoo meille.  :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_pray:  :eusa_clap:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #92 : 14.11.22 - klo:13:59 »
En tiedä, kuka on saamelainen, mutta Pena tietää ja kertoo meille.

Saamelaisuuden määritteleminen on saamelaisten oikeus. Niinpä minulla ei ole siihen mitään sanomista.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #93 : 14.11.22 - klo:15:45 »
Saamelaisuuden määritteleminen on saamelaisten oikeus. Niinpä minulla ei ole siihen mitään sanomista.

Mutta ennen kuin on jotenkin määritelty, ketkä ovat saamelaisia, ei voi antaa heidän käyttää tuota oikeuttaan. Kehässä ollaan ja pysytään, auttamattomasti, vaikka periaatteessa samaa mieltä olisinkin.

Olisi varmaan viisainta vetää koko lakiesitys nyt pois (ja Marinin esittää vähän marttyyria). Kuunnella vielä kerran, mistä kaikesta kiikastaa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #94 : 14.11.22 - klo:18:13 »
Mutta ennen kuin on jotenkin määritelty, ketkä ovat saamelaisia, ei voi antaa heidän käyttää tuota oikeuttaan.

Varmaankin on isokin joukko ihmisiä, jotka ovat kiistatta saamelaisia. Ongelmana ovat nähtävästi sellaiset, joiden kohdalla on tulkinnanvaraa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #95 : 14.11.22 - klo:18:25 »
Osa saamelaiskäräjien jäsenistä pitää lakiesitystä syrjivänä ja on päätynyt hakemaan YK:lta täytäntöönpanokieltoa.  :eusa_pray:

Saamelaiskäräjien jäsenet Inka Kangasniemi ja Pigga Keskitalo hakevat YK:lta täytäntöönpanokieltoa pääministeri Sanna Marinin ja oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin saamelaiskäräjälakiesitykselle.

– Katsomme, että esitys on nykymuodossaan saamelaisia syrjivä. Se antaisi saamelaiskäräjien valtaa pitävälle ryhmittymälle oikeuden päättää, ketkä saavat äänestää tulevissa vaaleissa. Tällainen ei mielestämme kuulu demokratiaan.

Kangasniemen ja Keskitalon tiedotteessa arvostellaan lakiesitystä siitä, että se poistaisi osalta saamelaisia äänioikeuden saamelaiskäräjävaaleissa.

– Se merkitsisi, että he eivät voi osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon ja heidän alkuperäiskansaoikeutensa poistetaan. Tällä olisi laajakantoisia seurauksia Suomen alkuperäiskansan perustuslailliseen oikeuteen harjoittaa ja kehittää saamelaisten kulttuuria ja kieliä. Lisäksi tällä on merkitystä saamelaisten maankäyttöön ja elinkeinoihin.

Inka Kangasniemi ja Pigga Keskitalo vetoavat hallitukseen sekä kaikkiin hallituspuolueiden eduskuntaryhmiin, että ne omaehtoisesti keskeyttävät nykysisältöisen lain etenemisen eduskunnan käsiteltäväksi. He pitävät asiaa vakavana ihmisoikeuskysymyksenä.

Kangasniemen ja Keskitalon tiedotteen mukaan myös kolme muuta saamelaiskäräjien jäsentä on viime viikolla pyytänyt YK:lta saamelaiskäräjälakiesityksen täytäntöönpanokieltoa.

Lähde

Saamelaiskäräjälakiesitykselle haetaan YK:lta täytäntöönpanokieltoa
https://yle.fi/a/74-20004563

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #96 : 15.11.22 - klo:01:19 »
En tiedä, kuka on saamelainen, mutta Pena tietää ja kertoo meille.  :eusa_clap: :eusa_pray: :eusa_pray:  :eusa_clap:

Oi Lutsku,  :eusa_angel:     milloin haluan että Pena kertoo, minä kirjoitan, kerro Leenalle, kuka on saamelainen,  Pena.   :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: 


 Leena lukee aina Suomen Yleisradion uutissivustot ja Leenan mieltä kalvaa epäily, että niin tekevät kaikki.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Oi Lutsku!  Tietoisen uskonratkaisuni tehneenä vakaasti Jeesuksen tulemukseen huomioni kiinnittäneenä pahoihin päiviin varautuneena, sotiin, nälänhätiin, maanjäristyksiin, sotasanomiin jo kuusitoistavuotiaasta valmistautuneena, kun tämä n yt on jo alkanut tapahtua, pääni nostaneena ja vapautukseni hetkeä päivittäin odottaen minä kysyn sinulta, Lutsku!

Kuka on saamelainen?   :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
« Viimeksi muokattu: 15.11.22 - klo:01:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #97 : 15.11.22 - klo:01:31 »
Leena olettaa että meillä on varsin samanlainen huumorintaju, veljeni lopun ajoissa, Lutsku.   :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Ruttu tarjoaa lohtua ja hätätilassa jumppu.

Leena harhailee epätietoisuuden maassa ---- kerro Leenalle sitten, kuka ei saamelainen ole.   :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #98 : 15.11.22 - klo:03:24 »
Mutta ennen kuin on jotenkin määritelty, ketkä ovat saamelaisia, ei voi antaa heidän käyttää tuota oikeuttaan. Kehässä ollaan ja pysytään, auttamattomasti, vaikka periaatteessa samaa mieltä olisinkin.

Olisi varmaan viisainta vetää koko lakiesitys nyt pois (ja Marinin esittää vähän marttyyria). Kuunnella vielä kerran, mistä kaikesta kiikastaa.

Kuinka suuri saamelaisvaltuuskunta on, mitkä ovat sen autonomiset päätösoikeudet?  Saamelaisuuden määrittely?

Eihän tuo kerro mitään, että jos lakia muutetaan sitten minä en enää pääse mukaan ja se on väärin. 
Yksi haastateltava selitti ettei puhu saamea. 

Mitä saamea?   

Tietääkseni niitä on yhdeksän joista kolmea puhutaan  Suomessa. Ainakin koltta-  ja inarinsaame ovat niin toisistaan poikkeavat, ettei niitä ymmärrä opettelematta. 

Toisaalta kieli on erittäin suuressa määrin kulttuurin kehto, joten edes yhden saamen kielen sujuva käyttö ei kuulosta kohtuuttomalta, tai ainakaan en antaisi sen itseäni estää. Olettaisi että kielen käyttöönotto uudestaan,  tuntuisi valtuutetusta tärkeältä psakta kulttuuria. 

Missä määrin kysymys on arkisemmin maankäyttöoikeuksista, ihan vain siitä, mistä täällä saa tienata elantonsa? 

Tämä alkuperäiskansa ei tietysti ole jutannut edes lapsuudessani tokkiensa mukana, heistä osa elää porotaloudesta, osa omistaa metsiä, ja näissä menevät maankäyttöoikeuksien sukset ristiin. Tämän opin joskus eräopaskurssilla, kun tuli etätehtäväksi saamelaisuus, historiaq, elintavat, kieli ja kulttuuri,  saamelaisuus tänään, tai mitä kaikkea siinä piti selvittää.  Siinä tuli käsiteltyä myös ristiriidat. 

Edellytetäänkö, että suosii alkuperäiselinkeinoa?  Kyllä kai vähän kirpaisee, kun metsän kasvu muutenkin  on hidasta ja heikkoa, ja muutama iso tokka talloo ja pistää poskeensa taimet. Ja sitten sanotaan ettei saisi vedellä poroaitoja maittensa rajalle?  Porotalouteen tottakai kuuluu lisäruokinta muttei porojen liikkumista voi aidan sisälle rajoittaa, poro ei ole kesy.



Eikä saamelaine jätä kai sen ihmeemmin äänestämättä kuin suomalainenkaan. Heiltä pääsee toista tai toista kannattavaa edustajaa eduskuntaankin. 

Ymmärsinkohän oikein. Laki oli menossa käsittelyyn, kun Saarikko iski kantapäät maahan.  Eihän puoöueen pj voi oikeastaan hantteerata omaa eduskuntaryhmäänsä, joka taas on kovasti kiinnostunut omista äänestäjistään ja vaalit lähestyvät


Jos äänestysprosentti saamelaisvaltuuskuntaan on alhainen mutta äänestysmahdollisuus on hyvn järjestetty, nämä asiat eivät kenties kosketa omaa elämää, ansiotasoa, tai kiinnosta muutoin riittävästi.  Eipä tuohon muuta voi, kuin todeta, ettei siinä kuin tyytyä äänestyspäätökseen vaikka kuinka ei äänestänyt itse.

Enemmistön ratkaisut saamelaisvaltuuskunnassa ovat edustaneet demokraattista päätöksentekoa ja tuntuu oudolta, että edellytämme jotakin muka-yksimielisyyttä ja samalla hyväksymme kompromissit omissa asioissamme.   En tiedä, miksi Helsingissä ei kelpaa näin. 






« Viimeksi muokattu: 15.11.22 - klo:03:34 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #99 : 15.11.22 - klo:05:14 »
Kuinka suuri saamelaisvaltuuskunta on, mitkä ovat sen autonomiset päätösoikeudet?  Saamelaisuuden määrittely?

Valtuuskuntaa ei enää ole, vaan 21-henkinen saamelaiskäräjät, joka valitaan vaaleilla joka 4. vuosi. Ennen muuta kysymyksessä on viranomaisten kanssa neuvotteleva elin. Viranomaisilla on velvollisuus neuvotella saamelaiskäräjien kanssa esim. maankäyttöä ja erinäisiä elinkeinokysymyksiä koskevissa asioissa. Tätä velvollisuutta lakiehdotus olisi laajentamassa.

Nykyisen lain mukaan saamelaisella tarkoitetaan henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena ja joka joko
  • on oppinut saamen 1. kielenään, tai jonka vanhemmista tai isovanhemmista ainakin yksi on niin tehnyt; tai
  • on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa; tai
  • jonka vanhemmista ainakin yksi on merkitty tai olisi voitu merkitä äänioikeutetuksi saamelaisvaltuuskunnan tai saamelaiskäräjien vaaleissa.

Yksi haastateltava selitti ettei puhu saamea. 

Mitä saamea?   

Tietääkseni niitä on yhdeksän joista kolmea puhutaan  Suomessa.

Joo. Ei varmaan mitään.

Toisaalta kieli on erittäin suuressa määrin kulttuurin kehto, joten edes yhden saamen kielen sujuva käyttö ei kuulosta kohtuuttomalta, tai ainakaan en antaisi sen itseäni estää. Olettaisi että kielen käyttöönotto uudestaan,  tuntuisi valtuutetusta tärkeältä psakta kulttuuria. 

Kaikki eivät opi kieltä tuosta noin vain. Kieltä on tarkoituksella juurittu pois, ja sekös voi harmittaa nuorempia saamelaisiksi identifioituvia henkilöitä, jotka sitä eivät puhu. Kun eivät vanhemmat opettaneet.

Toisaata ei  nykyisessä laissa tai uudessa lakiehdotuksessa vaadita, että sitä osata pitäisi.


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #100 : 16.11.22 - klo:10:25 »
Viime vaaleissa keskusta äänestettiin selkeästi oppositioon. Mutta tuli houkutelluksi valtaan vihervassarien joukkoon, eikä se olut äänestäjien mieleen. Ei siinä kokoomuksellakaan ollut mitään tekoa.

Keskusta äänestettiin oppositioon sen oltua oikeistohallituksessa. Nyt se ei saisi olla vihervassareissakaan. Kummankin sortin hallituksessa keskustan kannatus on pudonnut.  Olisiko sen sitten suotavaa osallistua vain sellaisiin hallituksiin, jossa se voisi olla tasan keskellä? Kokoomuksen ja demareiden kanssa kimppaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #101 : 16.11.22 - klo:10:48 »
Minulle herännäisyys valkeni avaraksi ja suvaitsevaiseksi liikkeeksi Lahden Juhlissa 2007. En ole ajatustani vaihtanut. Olen löytänyt lisäksi Kaikki Saavat tulla-aatteen.

Näin olen koettanut olla ja kirjoittaa foorumilla. Itseäni ei kenenkään luonne, maailmankatsomus tai poliittinen ajattelu häiritse.

Ainoastaan viidesläisistä tai vapaiden suuntien käännyttäjistä en ole tykännyt hyvää.
Olen saanut myös rohkeuden sitä vastaan kirjoittaa, sillä tämä on Körttifoorumi.

Sairaat, vihaiset ja kateellisetkin koetan ymmärtää.
Siis: Kaikille tilaa riittää, kaikille paikkoja on !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #102 : 16.11.22 - klo:14:23 »
Riitta-mummi on herrnhutilainen. Minä yritän päästä joukkoon.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #103 : 16.11.22 - klo:14:29 »

Olemme samaa joukkoa, jopa 'perhettä' !

Eikö olekin kaunista kun veljekset rakastavat toisiaan !

Terv. akateemiselle pikkuveljelle. oppimattomalta körtti-akalta Riitalta ! :052:

https://www.youtube.com/watch?v=5PpV863W9Dg

Unto Mononen

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Politiikkaa osa 13.
« Vastaus #104 : 16.11.22 - klo:15:07 »
Psalmia sovussa elävistä vejeksistä laulaa Harry Belafonte: https://www.youtube.com/watch?v=RCzUWap9rm0