Kirjoittaja Aihe: Syyllisyys jonkun kuolemasta  (Luettu 4289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #15 : 20.02.21 - klo:21:30 »
Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Haluan painottaa tätä.

Tärkeitä käytännön vihjeitä täällä toki oli muutakin.

Eräs vihje voisi olla Jeesuksen avuksi "huutaminen"  asian tiimoilta.
Henrik Rernqvist olisi tällaisessa tilanteessa vuodattanut mieltään Jeesukselle yhden sanan sisältävällä rukouksella:  "auta, ...auta, .. auta...". JA aina jaksaessaan olisi tuota rukousta rukoillut.
Joku muu ehkä "Jeesus auta, .....Jeesus auta, .....".
Kuka mitenkin.



Poissa Johan On

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #16 : 22.02.21 - klo:12:26 »
Kun sattumalta osui silmään nimimerkki Benkun kirjoitus tuolla niin tulin siihen tulokseen, että parempi olla hiljaa ja siirtyä muualle. Näin luki=Onko körttifoorumi ”hoitoyksikkö” mielenhäiriöille, mielenterveys ongelmista kärsiville ja yksinäisille ihmisille?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #17 : 22.02.21 - klo:13:28 »
On surullista jos Benkun vanhat ilkeilyt yhä vaikuttavat näin.

Hoitoyksikkö emme ole. Olemme toisistamme välittäviä lähimmäisiä.
Jos joku ei osaa tulla joukkoon, ja alkaa siksi ilkeillä, se surullista ja ikävää.

Hänelläkin oli noilla puheillaan tarkoitus hajoittaa. On pahan voitto lähimmäisenrakkaudesta jos se taas onnistuu.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #18 : 22.02.21 - klo:13:35 »
Hoitoyksikkö emme ole. Olemme toisistamme välittäviä lähimmäisiä.

Emme ole yksikkö. Ehkä olemme jonkinlainen yhteisö. Kunpa olisimmekin toisiamme hoitava yhteisö. Häiriöistä, ongelmista ja yksinäisyydestä ei kukaan ole vapaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #19 : 22.02.21 - klo:16:58 »
Elämä on arvoituksellista. Moni varmaan joutuu kantamaan tällaista taakkaa. Varmaan jokainen lääkäri, kirurgi, jopa sairaanhoitaja, pelastushenkilökuntakin. Ei voi muuta kuin myötätunnolla ajatella niitä ja rukoilla niille voimaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #20 : 23.02.21 - klo:13:58 »
On surullista jos Benkun vanhat ilkeilyt yhä vaikuttavat näin.

Hoitoyksikkö emme ole. Olemme toisistamme välittäviä lähimmäisiä.
Jos joku ei osaa tulla joukkoon, ja alkaa siksi ilkeillä, se surullista ja ikävää.

Hänelläkin oli noilla puheillaan tarkoitus hajoittaa. On pahan voitto lähimmäisenrakkaudesta jos se taas onnistuu.
Eikö Benkkua ole jo rangaistu jo aivan tarpeeksi, sillä hänethän on kirottu tautivuoteeseen ja helvetinlieskoihin? Herännäisyden henkeen ei kait kuitenkaan kuulu asettua toisten yläpuolelle? Mutta pahin vihapuhuja vaikuttaisikin olevan ylläpidon suosiossa. :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #21 : 23.02.21 - klo:14:01 »
Mutta pahin vihapuhuja vaikuttaisikin olevan ylläpidon suosiossa.

Pahin vihapuhuja ei ole se, joka saadaan suuttumaan, vaan se, joka sai hänet pikku ilkeyksiään toistamalla viimein suunniltaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #22 : 23.02.21 - klo:15:09 »
Benkku on ihan hyvä tyyppi ja niin on Penakin. Itse asiassa minulla ei ole enää nykyisin mitään ketään vastaan. Voisi kyllä olla, jos oikein raivoon itseäni piiskaisin, mutta mitä se kannattaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #23 : 23.02.21 - klo:16:00 »
Penan sanat lohduttivat, koska koen olevani se joka saadaan suuttumaan...se tosin
edellyttää sitä että pinna katkeaa ja sitä etten muista että muitakin hölmöläisiä on kuin minä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #24 : 23.02.21 - klo:16:17 »
Bengt oli oikeassa ja minä väärässä. Hän tosiaan uskoi, että tulisi enemmän nuoria seuroihin, jos siellä voisi nauttia Bruce Sprinsteenin lauluista Siioninvirsien sijasta. Oli aivan oikein, että hän valitti siitä, että minun käännökseni olivat pantu näytteelle täällä. Sivullinen on myös oikeassa, että ne ovat kamalia. Korostavat helvettiä karkealla kielellä ehdottoman rakkauden sijasta, joka olisi tämän päivä evankeliumi. Niiden runo- ja musiikkiarvo on varmaan alempi kuin oikeastaan kaikki muu, jota täällä harrastetaan. Oli törkeä minun puolestani väläyttää sellaista tekstiä, joka on poistettu varmaan monesta hyvästä syystä jo vuonna 1972.
Vaan se, että ne puhuttelevat minua ei tarkoita, että minulla on oikeus tyrkyttää ne muille.
Arvostan myös sitä, ettei Bengt eikä Sivullinenkaan missään vaiheessa piikitellyt minua siitä, että erehdyin kääntämään ja puolustamaan vanhoja Siioninvirsiä, vaan toivat mielipiteensä esille. Saisimme kaikki varmaan seurata hyvää esimerkkiä.
Tietysti, jos täältä löytyy "vihapuhetta," niin on mahdollista tehdä valitus. On instansseja sitä varten monella tasolla, poliisiin asti.
On surullista, että tätä asiaa nyt käsitellään ketjulla, jolla joku epätoivoissaan toi huolensa esille aivan toisesta asiasta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #25 : 23.02.21 - klo:17:53 »
'Euroopan neuvoston ministerikomitean suosituksessa R (97) (20) vihapuhe on määritelty seuraavasti: »Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen.'

En ole muistaakseni sellaista harrastanut täällä, mutta olen nähnyt sellaiseen viittaavaa niiden taholta, joilla on näkemyksiä tiettyjen alkuperäiskansojen suhteen, Amerikan ja Afrikan esim. Olisi syytä tarkkuuteen vihapuheen määrittelemisessä ja sen käyttöön.
Olen paheksunut niitä, jotka tukivat hyökkäystä Siioninvirsien kääntämistäni vastaan, mutta se ei ole määritelmän mukaan vihapuhetta. Se oli arviointivirhe, kun erehdyin luulemaan, että Körttifoorumilla Siioninvirsiä arvostetaan. Se oli typerä olettamus minun taholtani, ja nyt taitaa olla kolmas tai neljäs kerta kun pyydän siitä erehdyksestä anteeksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #26 : 23.02.21 - klo:18:36 »
'Euroopan neuvoston ministerikomitean suosituksessa R (97) (20) vihapuhe on määritelty seuraavasti: "Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen."

Vihainen puhe on siis eri asia kuin vihapuhe. Vihapuheen kohteella on mielestäni hyvä syy suuttua ja ilmaista se. Ääneen ilmaistu kiukku ei yleensä muutu vihaksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #27 : 23.02.21 - klo:19:28 »
Näin meitä käsketään


VIIDES KÄSKY

Älä tapa.

Koska Jumala on rakkaus, hän tahtoo, että rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme.

Jokaisen ihmisen elämä on Jumalan lahja ja sellaisena arvokas. Emme saa tuottaa lähimmäisellemme vahinkoa emmekä kärsimystä. Meidän on suojeltava häntä kaikissa oloissa. Erityistä tukea on annettava kaikkein heikoimmille.

Lähimmäisen rakastamisen käsky koskee sekä yksilöä että yhteisöä. Kun esivalta puolustaa niitä, joiden elämää tai hyvinvointia uhataan, se edistää rakkauden toteutumista yhteiskunnassa. Yhteisen hyvän vuoksi esivalta voi käyttää myös pakkokeinoja estääkseen väkivallan leviämistä.

Yksilöinä emme saa ottaa oikeutta omiin käsiimme. Sen sijaan meidän on annettava anteeksi ja luovuttava kostosta. Jos vahingoitamme ihmistä ja elämää, asetumme Jumalaa ja hänen luomistyötään vastaan.

   Jeesus sanoi: ”Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.” (Matt. 5:21–22)
   Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: ”Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan” – näin sanoo Herra. (Room. 12:19)
   Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
(Room. 13:10)

Älä tapa.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa.

(Lutherin Vähä katekismus)

Yllä Jeesus sanoo:

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.” (Matt. 5:21–22)

Jäin miettimään tarkoittaako hän vihoissaan olemisella pelkästään vihaamista.
Mielestöni jossakin muussa kohadassa Raamatussa sanotaan: Vihastukaa mutta älkää vihatko. Niissä on eroa, mielestäni.





Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #28 : 23.02.21 - klo:21:26 »
Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. Kirje efesolaisille 4:26

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Syyllisyys jonkun kuolemasta
« Vastaus #29 : 24.02.21 - klo:02:07 »
Niin paljon kun olen täällä korostanut Lutherin Vähäkatekismusta täällä, niin kaikki huomaa, etten ole itsekään seurannut sitä. "Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa."

Niin paljon olen aiheuttanut muille vahinkoa ja kärsimystä kääntämällä ja laittamalla tänne Malmivaaran Siioninvirsiä ja kun ovat valittanut siitä, olen kironnut heitä vielä sen päälle. Olisinpa ollut nöyrä ja oppivainen. Olisin voinut ottaa vaarin opetusta ja nauttia hevimetallimusiikista vanhojen Siioninvirsien sijasta, niin kuin ystävällisesti neuvottiin. Mutta ei. Menin hölmösti puolustamaan jo kauan sitten poistettua käytöstä heikkoa ja huonoa, kun olisi vaikka kuinka paljon hienoa amerikkalaista rokkia olemassa, jota en olisi tarvinnut vaivautua kääntämään englanniksi. On suorastaan ihme, miten minua on kohdeltu täällä ystävällisesti ja kärsivällisesti. Voinhan minä yksityisesti jatkaa sitä kamalaa, heikkoa ja huonoa käyttämään, kun se sopii minun tasolleni, ja ihailla kaukaa niitä, jotka osaavat nauttia siitä paremmasta. Ei kenenkään tarvitse ole vihainen eikä vihata.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.