Kirjoittaja Aihe: Miten on?  (Luettu 5661 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Miten on?
« : 06.06.12 - klo:17:53 »
Oli mielessä kysymyksiä
Saako puhua pikkuisen tai ihan reilusti perättömiä, jos tarkoittaa hyvää?
Saako puheeseen laittaa ns. evankelistalisää, eli jatkaa totuutta tarinalla tehon lisäämiseksi hyvässä tarkoituksessa?
Saako pikkuisen venyttää omaatuntoa, vai pitääkö olla sittenkin rehellinen, vaikka se ei olisi kivaa?
jne?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten on?
« Vastaus #1 : 06.06.12 - klo:18:02 »
Mikäli kysymäsi asiat liittyvät hengellisyyteen, niin mielestäni pitää niissä olla erityisen tarkkana ettei venytetä yhtään. Muissakin asioissa oikeastaan on sama mutta hengellisissä asioissa ja uskon nimissä pienikin valehtelu tai värittäminen on anteeksiantamatonta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten on?
« Vastaus #2 : 06.06.12 - klo:18:31 »
Mikäli kysymäsi asiat liittyvät hengellisyyteen, niin mielestäni pitää niissä olla erityisen tarkkana ettei venytetä yhtään. Muissakin asioissa oikeastaan on sama mutta hengellisissä asioissa ja uskon nimissä pienikin valehtelu tai värittäminen on anteeksiantamatonta.

Sorry huono kysymyksenasettelu, mutta kysymykset liittyvät nimenomaan hengellisyyteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten on?
« Vastaus #3 : 06.06.12 - klo:19:02 »
Oli mielessä kysymyksiä
Saako puhua pikkuisen tai ihan reilusti perättömiä, jos tarkoittaa hyvää?
Saako puheeseen laittaa ns. evankelistalisää, eli jatkaa totuutta tarinalla tehon lisäämiseksi hyvässä tarkoituksessa?
Saako pikkuisen venyttää omaatuntoa, vai pitääkö olla sittenkin rehellinen, vaikka se ei olisi kivaa?
jne?
Ei!
Ei!
Ei! Pitää olla rehellinen!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Miten on?
« Vastaus #4 : 06.06.12 - klo:19:17 »
Eroaako kysymyksesi äskettäin aloittamastasi legenda-ketjusta?

Yleisesti kuvittelisin, että voi olla tilanteita, joissa on pienempi paha poiketa hieman totuudesta kuin kertoa kaikkea ihan suoraan. Sitä kutsutaan hienotunteisuudeksi. Jotkut voivat olla niin nokkelia että keksivät aina tavan kertoa silkka totuus hienotunteisella tavalla, mutta me kaikki emme ole.

Mikäli oikein ymmärrän mitä tarkoitat evankelistalisällä, se ei kuitenkaan liene nykyään tarpeen.

Vanhoja kristillisiä legendoja, sitä mitä on kehitetty uskontunnustuksen opin puolustukseksi jne. en käy arvostelemaan.

Tuntuu että vihjaisit kysymykselläsi johonkin tiettyyn tapaukseen tai tapaustyyppiin tai vaikkapa saarnaajaan. Jos näin on, niin enpä käy tapausta tuntematta sanomaan, tekeekö mielestäni oikein vai ei. (Ja mitäpä se oikeastaan minulle kuuluu; kunhan omista sanoistani pitäisin huolen. Ei nyt heti löydy siltä puolelta tähän mehevää esimerkkiä.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten on?
« Vastaus #5 : 06.06.12 - klo:19:33 »
Eroaako kysymyksesi äskettäin aloittamastasi legenda-ketjusta?

Yleisesti kuvittelisin, että voi olla tilanteita, joissa on pienempi paha poiketa hieman totuudesta kuin kertoa kaikkea ihan suoraan. Sitä kutsutaan hienotunteisuudeksi. Jotkut voivat olla niin nokkelia että keksivät aina tavan kertoa silkka totuus hienotunteisella tavalla, mutta me kaikki emme ole.

Mikäli oikein ymmärrän mitä tarkoitat evankelistalisällä, se ei kuitenkaan liene nykyään tarpeen.

Vanhoja kristillisiä legendoja, sitä mitä on kehitetty uskontunnustuksen opin puolustukseksi jne. en käy arvostelemaan.

Tuntuu että vihjaisit kysymykselläsi johonkin tiettyyn tapaukseen tai tapaustyyppiin tai vaikkapa saarnaajaan. Jos näin on, niin enpä käy tapausta tuntematta sanomaan, tekeekö mielestäni oikein vai ei. (Ja mitäpä se oikeastaan minulle kuuluu; kunhan omista sanoistani pitäisin huolen. Ei nyt heti löydy siltä puolelta tähän mehevää esimerkkiä.)

Minulla on mielessä useita tapauksia negatiivisessa ja positiivisessa mielessä, siis ei vain yksi. Evankelistalisä on helluntailaisilta ystäviltäni opittu ilmaisu. Se tarkoittaa vaatimattoman toden paisuttamista tehon lisäämiseksi perättömällä jatkeella.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Miten on?
« Vastaus #6 : 06.06.12 - klo:19:50 »
Totuudessa pitäisi pyrkiä pysymään koska jos "värittää " liikaa, niin se kaatuu jossain vaihessa asiaa vasten.
Aika mielenkiintoinen aihe kun alkaa miettimään, tässä ois paljon aihetta pohdintaan.    :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6338
Vs: Miten on?
« Vastaus #7 : 06.06.12 - klo:20:00 »
Evankelistalisä on helluntailaisilta ystäviltäni opittu ilmaisu. Se tarkoittaa vaatimattoman toden paisuttamista tehon lisäämiseksi perättömällä jatkeella.

Mistä lähtien evankelistojen Tosi on ollut vaatimaton  :icon_eek:

Joo ei, huonosti käy itse asialle jos siihen perättömiä jatkeita sepittelee. Aina ei tietenkään ole kovin taitava evankelista eikä osaa asiaansa esittää niin että kuulija vakuuttuisi, mutta silloin on perättömien jatkeiden sijaan parempi pitää suu supussa ja ja käden ristissä ja pyytää/hankkia viisautta. Tai vaihtaa alaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten on?
« Vastaus #8 : 06.06.12 - klo:20:03 »
Joskus olin niin naivi että kuvittelin uskovaisten ainakin puhuvan totta ja olevan luotettavia kunnes opin että ainoa ero lienee siinä että uskovaiset valehtelevat hyvällä omallatunnolla koska kuvittelevat tarkoituksen pyhittävän keinot. esim. kaikki kuulemani/lukemaani n. 200-300 ihmeparantumis-, kuolleistaherättämis-, ja "suurten ihmisjoukkojen kääntymistarinaa" ovat silkkoja valheita. Ryöttäsyntinenkin valehtelee, ehkä jopa hyvällä omallatunnolla, mutta uskovainen hyvin monesti kuvittelee tekevänsä oikein valehdellessaan.

Itsensä pettäminen on eräs hienostuneemman hengellisen epärehellisyyden alalaji. Uskova esim. kuvittelee kaikenlaisia tuntemuksia koska toivoo niitä. Kaikenlaiset "Jumalapuhuiminulleettä..." -legendat ovat 99,99999% :sti itselleen valehtelua, samoin monenlaiset "syliinkäpertymiskokemukset" ym. kuvitelmat yliluonnollisuuksista.

uskon kyllä että Jumala puhuu mutta useimmiten ja tavallisesti niin arkisella tavalla ettei sitä haluta kuulla, pitää olla jotain "stydimpää" boostaamista...
« Viimeksi muokattu: 06.06.12 - klo:20:08 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Miten on?
« Vastaus #9 : 06.06.12 - klo:20:05 »
 " Jokainen " valehtelee jossain vaiheessa elämäänsä. :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Miten on?
« Vastaus #10 : 06.06.12 - klo:23:38 »
Onpas täällä nyt mielenkiintoinen aihe.

Öppiäisellä hieno oivallus: "Mistä lähtien evankelistojen Tosi on ollut vaatimaton?"
Just' niin...ei todellakaan.
Tämä perustotuus ei kaipaa mitään epämääräisiä lisäyksiä, sen lapsikin ymmärtää.

Itse olin legenda-aiheessa vähän sitä mieltä että niitä voi käyttää, kunhan selvästi tuo ilmi että
ei ole tosiasiasta / tapahtumasta kyse.

Mutta tästä...hengellisessä mielessä puheen täydentäminen valheella?
En heti ymmärrä mistä kyse ja miksi...?
Paitsi että ehkä tuo mitä aiemmin manittiin...tehostetaan aina näin: "Jumala puhui minulle"....
"Minulle asia on kirkastunut näin"...
Toki näin voi ollakin, mutta erittäin herkästi on vaara ettei näin olekaan vaan tätä käytetään
väärin omien (hyvienkin) tarkoitusperien saavuttamiseksi.

Se että jätetään sanomatta...
tulee yksi tilanne mieleen
Itse ajatellaan jotenkin "kummallisesti" toisesta ihmisestä, tunnetaan tarve mennä
"pyytämään anteeksi" tai "selittelemään"  ja toinen ei ymmärrä eikä tiedä tällaisesta mitään,
tässä tilanteessa parempi olla hiljaa ja tutkia vain itseään.

Vielä tuosta "omantunnon venyttämisestä", koen sen liittyvän enemmän siihen millaista elämää itselleen "sallii" eikä niinkään siihen mitä puhuu.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten on?
« Vastaus #11 : 07.06.12 - klo:08:00 »


---Vielä tuosta "omantunnon venyttämisestä", koen sen liittyvän enemmän siihen millaista elämää itselleen "sallii" eikä niinkään siihen mitä puhuu.


Erittäin hyvä huomio!!!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Miten on?
« Vastaus #12 : 07.06.12 - klo:08:49 »

   Sydämmen kyllyydestä suu puhuu.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten on?
« Vastaus #13 : 07.06.12 - klo:19:29 »
Oli mielessä kysymyksiä
Saako puhua pikkuisen tai ihan reilusti perättömiä, jos tarkoittaa hyvää?
Saako puheeseen laittaa ns. evankelistalisää, eli jatkaa totuutta tarinalla tehon lisäämiseksi hyvässä tarkoituksessa?
Saako pikkuisen venyttää omaatuntoa, vai pitääkö olla sittenkin rehellinen, vaikka se ei olisi kivaa?
jne?

Ei saa puhua perättömiä. Tarkoitus ei pyhitä keinoja.  

Ainut mitä jäin miettimään oli tuo omantunnon venyttäminen silloin jos joku mielellään kuulisi itsestään jotakin hyvää, vaikka nyt ulkonäöstään, ja kysyy, ja rehellisin vastaus olisi toiselle kielteinen...   muuta mitä hän toivoo,    ja minulta kysyttäisiin. 
 Se, ettei loukkaa, vaatii  kai tilannekohtaisesti sen ettei ainakaan ihan realistisesti kuvaile totuutta????  
« Viimeksi muokattu: 07.06.12 - klo:19:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Miten on?
« Vastaus #14 : 07.06.12 - klo:22:50 »
Olisi hyvä olla mahdollisimman rehellinen.
Ainakin opetella sitä, harjaannuttaa itseään rehellisyyteen.