Kirjoittaja Aihe: Oliko ennen kaikki paremmin ?  (Luettu 12717 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« : 13.04.08 - klo:10:31 »
TV:ssä oli tuo kysymys  (kuudes aisti ohjelmassa)
Jos jätämme syrjään taloudeset ja teknilleset asiat, vaan kysymme oliko ennen paremmin hengellisissä asioissa körttikansalla.  Kyllä oli !
Kun muistelee viime vuosisadalta aikoja,  Otan esimerkiksi vain yhden ajanjakson. - Aku Rädyn aika -   Silloin pohjanmaan ja savon kuumissa seuratuvissa raikui siionon virret , niin voimakkaasti, että tuntui seinät ihan pullistuvan. Silloin herättäjäjuhlilla väliajoilla pyöri kasetti , jossa  Ville Kuoppala lauloi jykevällä äänellään "Ah miksi vielä epäilet, mikset jo Herraan luota"
Olen ollut aistivinani, että tällä foorumillä on joitain , jotka muistavat ja ehkä kaipaavatkin niitä aikoja.      En koskaan unohda tunnelmaa, joka vallitsi Akun hautajaisissa v. 1965.
Hyvät nuoret , jotka luette foorumin kirjoituksia, menkää useaan kertaan läpi siionin virsi 208.   Silloin harry potter voi vähäksi aikaa unohtua.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #1 : 13.04.08 - klo:10:46 »
Jokaisena aikana on vähän kaikkea, hyvää ja huonoa. Mutta myönnän aika usein meneväni menneeseen, niin kauas kuin mitä minä pystyn, tässä herännäisyydessä.

  Mutta: pitkäkestoisesti emme saa emmekä voi vajota nostalgiaan. Vaikka vahvaa ja väkevää aikain takaa löytäisimme, muistaisimme, niin tänäinen elämä vaatii tänäisiä ajatuksia ja tekoja.

  Virren voi virittää nyt ihan kuten ennen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #2 : 13.04.08 - klo:12:01 »
Minä en lakkaa ihmettelemästä ihmisen sokeutta!
Lapsen ja nuoren kokemus on tuore. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä kirkkaammiksi muistot kultautuvat. Nykyhetki käy aina vain kaoottisemmaksi. Pienet seesteisyyden hetket eivät peitä elämästä irtautumisen kokemusta. Painakaa tämä mieleenne, älkääkä haikailko vanhoja pahoja aikoja. Se on itsepetosta. Teidän kuluneet nivelenne narisevat.
Lapsissa on tulevaisuus. Iän myötä oleellinen pelkistyy. Se on tätä päivää.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #3 : 13.04.08 - klo:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Minä en lakkaa ihmettelemästä ihmisen sokeutta!
Lapsen ja nuoren kokemus on tuore. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä kirkkaammiksi muistot kultautuvat. Nykyhetki käy aina vain kaoottisemmaksi. Pienet seesteisyyden hetket eivät peitä elämästä irtautumisen kokemusta. Painakaa tämä mieleenne, älkääkä haikailko vanhoja pahoja aikoja. Se on itsepetosta. Teidän kuluneet nivelenne narisevat.
Lapsissa on tulevaisuus. Iän myötä oleellinen pelkistyy. Se on tätä päivää.


Totta tuokin, mutta moni asia on tässä siirryttäessä yksiarvoisesta moniarvoiseen yhteiskuntaan monimutkaistunut. Yksiarvoisessa maailmassa oli helppo elää jos arvot sopivat pirtaan. Se voi tuntua vain hyvältä silloin ja nyt.

Jostain syystä ole aina arvostanut tuota virttä, vaikka se monesta on liian kova. Muistan hyvin elävästi kristilliset teinipäivät joskus 1960 luvun alussa Järvenpään seurakuntaopistolla. Iltaseurat olivat poikkevat. Niissä veisattiin vain vahvoja virsiä ja puheetkin olivat samalla aaltopituudella.
 
2. Kuka lie kodin, kaupungin löytänytkään,
joka säilyä voisi maan päällä!
Ilo häipyy vain hetkisen kestettyään,
kuten kuihtuvi kukkanen täällä.
Elo täällä kuin unta ja varjoa on,
kuten kuohuva koski se on levoton,
veden lailla se hiekkahan haihtuu.

Tämän jälkeen Juhani Kopposela piti vankan puheen kehruu Martan hautajaisista. Myös Juhoman ehdottama virsi veisattiin niissä seuroissa. Seuroissa oli käsin kosketeltava tunnelma ja oli sitten aika yllätys, kun lähdimme kotiin niin pääsin uskonnonopettajani (tunnettu pappi)kyydissä. Hän haukkuin nämä seurat lyttyyn. Nuorten tulee veisata iloisia lauluja. Varovasti yritin puolustaa seuroja, että sehän lähti nuorista, mutta piti muistaa, että kakki mitä puhut vaikuttaa numeroon.

Kiitos Juhoma se oli silkkaa asiaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #4 : 13.04.08 - klo:12:22 »
Kiitos, satman! Veit sanat suustani!

On sitä osattu haikailla menneitä ennenkin:

"Ajat ovat vaikeat. Lapset eivät enää tottele vanhempiaan, ja kaikki kirjoittavat kirjoja." Marcus Tullius Cicero (106 - 43 eKr.)

Minä olen kokenut niin ihmeellisiä asioita tämän ystäväkansan parissa, että olen sillä tiellä vieläkin. En ole nuori mutta en vielä vanhakaan, 32 vuotta, mutta siihen mahtuu kovin paljon kokemuksia elävästä herännäisyydestä. Pienenä olen pyörinyt seurapenkkien alla virrenhyrinässä, nukahtanut ukkojen tylsiin puheisiin, josta en mitään ymmärtänyt, rippikoulussa Saaressa oivaltanut armonjärjestyksen niin että jossain muussa liikkeessä sitä sanottaisiin uskoontuloksi, ja monet kerrat uudestaan isosena, talkoolaisena, herättäjäjuhlilla, ystävien kanssa jutellessa. Olen jakanut upeita hetkiä rippikoululaisteni kanssa, saanut olla mukana omalla tavallani välittämässä eteenpäin sitä uskonkokemusta, josta itse olen päässyt osalliseksi. Olen itkenyt ilosta jakaessani ehtoollista ystäväkansalle, kuunnellessani huikeaa veisuuta ympäriltäni, palvellut ja ollut palveltavana. Olen saanut heränneeltä kansalta niin paljon rakkautta, niin paljon toivoa ja voimaa, etten usko, että olisin edes elossa ilman sitä. Turpiinkin on tullut, mutta niinhän se ihmisten kesken menee ja kuuluukin mennä. Ja halollakin on lohdutettu - siitäkin olen lohtua saanut, kun olen opetuksen ymmärtänyt.

Kokemuskristillisyyttä parhaasta päästä :)

En ole ainoa, jolle herännäisyys on hyvin elävä liike. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo - vielä näyttää tahtovan puhaltaa tämän ystäväkansan joukossa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

jUHOMA4

  • Vieras
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #5 : 13.04.08 - klo:13:28 »
Nuoria juuri ajattelinkin tätä aihetta miettiessäni.  Ja heitä ajatellen olen muistelmia vanhoista ajoista kirjoitellut, että jälkipolveni voisivat joskus  saada edes vilauksen vanhoilta ajoilta. Mitäs siellä Jobin kirjassa kehoitetaankin...
Sanon niin kuin Seppos joskus: en ole teoloki olen teknoloki   :wink: yhdesättäkymppiä kävelevä.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #6 : 13.04.08 - klo:16:17 »
jUHOMA4:n kun joskus rookaan, niin hatun otan päästä ja käsipäivää sanon kaikella kunniootuksella.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #7 : 13.04.08 - klo:16:17 »
Sen viisauden opettaminen nuorisolle, että ennen vanhaan ihmiset olivat samanlaisia ihmisiä ja elämä samaa elämää kuin tänäänkin, on tärkeää. Monet murrosikäiset kuuluttavat meille fossiileille: "No haloo, me eletään jo kakstuhatlukuu, hei! Toi ei oo enää nykypäivää." Heille pitäisi kertoa jotenkin kauniisti ja selvästi, että informaatioteknologian ja viihdeteollisuuden vyöry ei ole muuttanut hyvän ja pahan, valheen ja toden eikä kauniin ja ruman perusasetelmissa oikeastaan mitään.

Benkku

  • Vieras
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #8 : 13.04.08 - klo:17:37 »
Eeva-Kaisa kirjoitti:
"Ajat ovat vaikeat. Lapset eivät enää tottele vanhempiaan, ja kaikki kirjoittavat kirjoja." Marcus Tullius Cicero (106 - 43 eKr.)
Pena kirjoitti:
Monet murrosikäiset kuuluttavat meille fossiileille: "No haloo,me eletään jo kakstuhatlukuu, hei! Toi ei oo enää nykypäivää."me eletään

Sielunelämässä esintyy omia ilmiöitään: ajattelua,älykkyyttä,tunteita,mielikuvia, käsityksiä ja tarpeita. Nämä myös kuuluvat meidän olemukseen.

Valitettavsti kaupallinen paha myy ja tuottaa elämyksiä, joista monet tulevat jopa riipuvaiseksi, mutta onhan myös kaupallinen hyvä. Emme voi paeta vaan meidän on kohdattava nämä asiat.
Kyllä minäkin haluaisin istua Paavon pirtissä kyntilän valossa. Mutta kun, ei niin ei. Ikää tulee, arvot muuttuu ja menneitä aikoja haikailee. Näin voin vain jälleen todeta että olemme maailmassa elääksemme ja emme paetaksemme elämää.

Lars Mikael

  • Vieras
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #9 : 13.04.08 - klo:18:06 »
Olin eilen Jyväskylän Kristillisellä Opistolla seuroissa. Seuroja piti Herättäjä-Yhdistyksen valtakunnallinen kuoro, joka oli kokoontunut sinne johtajansa Pekka Mäntymaan johdolla. Sain yhdessä heidän kanssaan veisata Siionin virsiä, kuunnella seurapuheita ja käyttää itsekin puheenvuoron.

Muistelin tänään seurapuheessani Palokassa sitä, kuinka nuo eiliset seurat nostivat mieleeni lapsuuden ja sen ajan, kun kotipitäjässäni Sievissä istuin seuratuvan penkillä. Piispa Väinö Malmivaaran puhe Jumalan kansan koti-ikävästä ja Aku Rädyn mukaansa tempaava puhe sai körttikansan nyyhkimään penkeissänsä. Joku teki ääneen parannusta synneistänsä, joku polvistui penkin viereen kesken virren veisuun. Varsin kipeitäkin muistoja nousi pintaan niistä seuroista, kun sodassa kaatunutta körttikodin poikaa muisteltiin hänen hautajais- tai muistoseuroissaan.  Kerroin kuinka kylmät väreet kulkivat pitkin selkääni kuunnellessani ja saadessani osallistua virren veisuuseen eilen opistolla. Tuntui, että opiston juhlasalin katto kohosi muutaman metrin ylöspäin veisuun voimasta - aivan samoin kuin ennen suurten seuratupien katot Pohjanmaan lakeuksilla.

En vain voinut sille mitään, että vanhat muistot nousivat pintaan syvältä sydämestäni. Valvoin viime yönä pitkään, kun en saanut edes unta lapsuus- ja nuoruusaikani seurakokemuksia muistellessani. Minun piti vain antaa vanhojen muistojen tulla ja mennä sekä yhä uusien nousta esiin.

Niin se vain on, että herkistyn tällaisten muistojen keskellä usein kyyneliin. Olen miettinyt sitäkin, onko se Jumalan antamaa vahvistusta heikkoon uskooni vai kumpuaako se vain minusta itsestäni?

En itse näe siinä kuitenkaan mitään pahaa, että voimme elää sovussa menneisyytemme kanssa ja ammentaa sieltä voimia jokapäiväiseen elämäämme.

Lars Mikael
__________________________
Elämä on ihmeellistä - sen ihmeellisyyden voi joskus vain havaita vasta jälkeenpäin, kun on nähnyt riittävästi elämää eteenpäin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #10 : 13.04.08 - klo:19:12 »
Kai se puhe saa niin mennä, että tästä ajasta mennään hetkiseksi menneeseen, tullaan tänne, ja hipaistaan tulevaa...

     Tärkeää - jopa kenties yllättävän tärkeää - että me kukin sydämestämme kerromme asiat  niin kuin ne kullloinkin koemme - ja että etsimme keskustelunaiheita, toisten ja itsemme iloksi ja hyödyksi.

     Sanoillamme saattaa olla merkitystä silloinkin kun emme itse sitä huomaa.

     On hetkiä, jolloin eteläpohjalaiseen tyyliin sana tai kaksi riittää, muu on turhaa. Toisinaan taas jotain asiaa on etsittävä niin, että sanoja saa tulla.

     Tärkeätä on, että virtaa. Nyt kuulostaa siltä että virtaa - ei kosken pauhunaa, mutta virtausta..

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Re: Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #11 : 13.04.08 - klo:20:36 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"

Hyvät nuoret , jotka luette foorumin kirjoituksia, menkää useaan kertaan läpi siionin virsi 208.   Silloin harry potter voi vähäksi aikaa unohtua.


Miksi pitää yrittää loukata? Saako tämä meitä "nuoria" jotka jo jonkinlaista kiinnostusta hengellisiä asioita kohtaan tunnemme niin innostumaan? Vai mikä tämän viimeisen kaneetin pointti siis on?

Siionin virsi 208 kuulunut tähän asti ainakin henkilökohtaisiin suosikkeihin.

On se vaan niin, että joillekin on valitettavan tärkeää pitää kaikenlaisia raja-aitoja ihmisten välillä, olivat ne sitten ikä, sukupuoli, ihonväri tai mitä tahansa. Valitettavasti ainakin omalla kohdallani olen monesti kokenut, että vanhemmilla, kokeneemmilla ihmisillä olisi paljonkin annettavaa nuoremmalle sukupolvelle. Valitettavasti, jos tämä antaminen alkaa jotakuinkin arvelulla siitä, että nykynuoriso on tyhmää, saamatonta tai muuten vain ymmärtämätöntä tieto harvemmin menee perille asti, koska suuttumus aika mainiosti tällaisen vuorovaikutuksen synnyn estää.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Oliko ennen kaikki paremmin ?
« Vastaus #13 : 13.04.08 - klo:22:59 »
Klassisen musiikin ystävänä kiitän Satman, linkistä. Sain istua tasokkaassa konsertissa ilman, että unikaan pääsi häiritsemään.
  Mahtavaa !
veteraani

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024