Kirjoittaja Aihe: Älä erottele ihmisiä …  (Luettu 39398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #105 : 11.03.10 - klo:22:36 »
Lokerointi myös tuomitsee ihmisiä.
Tuomitseva asenne rehellisesti syntiä harjoittaneeseen ihmiseen, on hänen yksityisyyteen kajoamista,
ei kunnioittamista. Mitäs kunnioittava lokerointi on? Ja kuinka siitä lokerosta pääsee ulos?
Kuka ansaisee armon pisaran?
Jos leikit "pastorin roolilla" muissa kuin uskonnollisissa yhteisöissä ja mestaroit muiden ongelmia ja
moralisoit heitä, mitäköhän ihmiset tykkäävät yksityisyyteensä puuttumisesta???
Kaikkiin kannattaa yrittää suhtautua positiivisesti, niin saa heihin positiivisen kontaktin.
Suvaitsevaisuus sallii erilaisuuden, ei väärinkäytöksiä, tahallisia ylilyöntejä, sortoa..
Köyhien sortaminen on loputtava!!!
Elämä on kemiaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #106 : 11.03.10 - klo:22:45 »
Lokerointi myös tuomitsee ihmisiä.
Tuomitseva asenne rehellisesti syntiä harjoittaneeseen ihmiseen, on hänen yksityisyyteen kajoamista,
ei kunnioittamista. Mitäs kunnioittava lokerointi on? Ja kuinka siitä lokerosta pääsee ulos?
Kuka ansaisee armon pisaran?
Jos leikit "pastorin roolilla" muissa kuin uskonnollisissa yhteisöissä ja mestaroit muiden ongelmia ja
moralisoit heitä, mitäköhän ihmiset tykkäävät yksityisyyteensä puuttumisesta???
Kaikkiin kannattaa yrittää suhtautua positiivisesti, niin saa heihin positiivisen kontaktin.
Suvaitsevaisuus sallii erilaisuuden, ei väärinkäytöksiä, tahallisia ylilyöntejä, sortoa..
Köyhien sortaminen on loputtava!!!
Pahoittelen,mutta Sinäkin menit vipuun, minä teen työkseni köyhien parissa työtä. Joten ennakkoluulot ja asenteet esim. keskustelualueella helposti vääristyvät ja pahoittelen myös sitä jos koet että olen jollain tavalla puuttunut yksityisyyteesi. Valitettavasti mestaroiminen ja moralisoiminen ei taida olla yksistään minun ongelmani vai voiko sitä edes sanoa ongelmaksi körttifoorumilla.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #107 : 11.03.10 - klo:23:07 »
Pahoittelen,mutta Sinäkin menit vipuun, minä teen työkseni köyhien parissa työtä. Joten ennakkoluulot ja asenteet esim. keskustelualueella helposti vääristyvät ja pahoittelen myös sitä jos koet että olen jollain tavalla puuttunut yksityisyyteesi. Valitettavasti mestaroiminen ja moralisoiminen ei taida olla yksistään minun ongelmani vai voiko sitä edes sanoa ongelmaksi körttifoorumilla.

En tarkoittanut viestissäni erityisesti ketään tältä foorumilta.
Kumpaa arvostat enemmän: ihmistä joka ei näe itsessään mitään vikaa ja joka piilottelee syntejään
vai rehellistä syntistä?
Moralisointi ja toisten asioihin puuttuminen ovat jossainmäärin ok, mutta on ihmisiä jotka esim. asemansa vuoksi sietävät vähemmän nöyrtymistä ja ulkopuolisen arvostelua.
Köyhiä helposti syyllistetään köyhyydestään, vai mitä?
Elämä on kemiaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #108 : 11.03.10 - klo:23:15 »
Köyhiä helposti syyllistetään köyhyydestään, vai mitä?
Niin vaan tulee valitettavasti aina olemaan köyhiä ja rikkaita.
Suvaitsemattomuutta ja erottelemista teemme kaikki tiedostamatta tai tietoisesti, jopa köyhät ihmiset keskenään.
Mutta uskon,että omalta kohdaltani tulee päivä,jona en enään erottele ihmisiä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #109 : 12.03.10 - klo:09:16 »
Köyhiä helposti syyllistetään köyhyydestään, vai mitä?

Rehellisyyden vuoksi on joskus sanottava, että osa köyhistä on itse syyllisiä köyhyyteensä, kun työ ei maistu, mutta alkoholi sitäkin enemmän. En ymmärrä hyssyttelyä, jossa aina sanotaan, että yhteiskunta on syyllinen köyhyyteen. Ei se läheskään aina pidä paikkaansa. Ihmisellä on itselläkin vastuu omasta elämästään. Jos ei ota vastuuta elämästää, vajoaa köyhyyteen. Enkä sano tätä sillä, etteikö vähätuloisia ja köyhiä pidä täysimääräisesti auttaa! Jos on vajonnut jo niin rappiolle, ette ihmisestä ole enää työtä tekemään, voi vain auttaa ja tukea. Köyhyys ja rappio eivät ole kenestäkään kansalaisesta kaukana. Kuka tahansa voi vajota syrjäytyneeksi työttömyyden tai sairauden takia.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #110 : 12.03.10 - klo:11:16 »
Rikkaiden ja köyhien ero on maailmanlaajuisesti paljon armottomampi kuin täällä Suomessamme. Köyhimpien maiden köyhimmillä kansalaisilla ei taida olla paljon valinnan varaa. Heidän auttamisensa onkin tärkeää. Joskus pienikin koulutus tai laina voi auttaa paremman toimentulon alkuun.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #111 : 12.03.10 - klo:11:25 »
  Köyhät meillä on aina keskuudessamme. Kysymys taitaa olla se että voitko, haluatko ja jaksatko auttaa jatkuvasti.
Ei se ole sillä selvä että lähetän 20 euroa Haitiin kerran elämässäni.
Se lapsi siellä jossakin on saatava pidetyksi hengissä, terveenä ja koulutettua .
Se kysyy meiltä antavaa mieltä, pussiinsuun avaamista uudestaan ja uudestaan. Aina kymmenyksiin asti.
Vähennätkö kirkollisveroina maksamasi kymmenyksistäsi?
Kymmenyksiäkin tärkeämpää on ettei toinen käsi tiedä mitä toinen tekee.

    :eusa_eh:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #112 : 12.03.10 - klo:12:04 »
  Köyhät meillä on aina keskuudessamme. Kysymys taitaa olla se että voitko, haluatko ja jaksatko auttaa jatkuvasti.
Ei se ole sillä selvä että lähetän 20 euroa Haitiin kerran elämässäni.
Se lapsi siellä jossakin on saatava pidetyksi hengissä, terveenä ja koulutettua .
Se kysyy meiltä antavaa mieltä, pussiinsuun avaamista uudestaan ja uudestaan. Aina kymmenyksiin asti.
Vähennätkö kirkollisveroina maksamasi kymmenyksistäsi?
Kymmenyksiäkin tärkeämpää on ettei toinen käsi tiedä mitä toinen tekee.   :eusa_eh:

Kyllä kymmenyksiä osataan Suomessa kerätä suoraveloituksella ja kännymaksuilla.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #113 : 12.03.10 - klo:17:28 »
  Köyhät meillä on aina keskuudessamme.
    :eusa_eh:

Tuo oli tosiaan aika pessimistinen profetia. Ja taisi toteutua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #114 : 12.03.10 - klo:17:48 »
Tämä kysymys köyhyydestä jaksaa minua mietityttää. Melko moni on joks vakuuttunut siitä, että toimeentulohuolet ovat suurelta osin omaa syytä. On eletty holtittomasti, siinä koko juttu, ryypätty jä rällätty ja jättäydytty vapaalle, kun työelämä ei ole ihan silleen oma juttu. Köyhtyyhän siinä. Köyhtykööt kunnes oppivat tavoille.

Ja eiköhän sitä kulkaas sairaskin ihmeesti parane, kun tulee riittävän kova nälkä, varsinkin kun ei enää annetakaan lääkkeitä. Napsaistaan niillä neljän tonnin vuosikustannukset - se käy kätevästi kun poistetaan troppi peruskorvaksen piiristä. Köyhtykööt kunnes oppivat tavoille ja ymmärtävät ettei Jumala sairaita ruoki. Eikä katajainen kansa.

Tuo mitä Pena kirjoittaa maailman tuloeroista on jo kysymys itsessään. Voidaan kai kysyä, mitä se meihin kuuluu jos alikehittyneet maat eivät saa hallintoaan järjestykseen, jakeluaan ja infrastruktuuriaan oikaistuksi ja vielä käyvät sotaakin. Köyhtyyhän siinä. Köyhtykööt kunnes oppivat tavoille?

Niinpä.
En sitten muuten ole sosialidemokraatti enkä oikein mikään, kun en oikein tiedä kuka näiden köyhien kohtalot luokittelisi sinnepäin tolkulleen, että ei nyt sitten heittäisi rahaa roskapönttöön vaan auttaisi sitten vain niitä hyvisköyhiä, tai kuinka nyt näkisimmekään täällä toteutuvan ihan vallan oikeuden ja kohtuuden.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #115 : 12.03.10 - klo:18:07 »
Tuo mitä Pena kirjoittaa maailman tuloeroista on jo kysymys itsessään. Voidaan kai kysyä, mitä se meihin kuuluu jos alikehittyneet maat eivät saa hallintoaan järjestykseen, jakeluaan ja infrastruktuuriaan oikaistuksi ja vielä käyvät sotaakin. Köyhtyyhän siinä. Köyhtykööt kunnes oppivat tavoille?

Meille länsimaalaisille kai se kuuluu. Ei kyseessä ole pelkkä hallinto ja infra, vaan riistosuhde:

"Tansania joutuu maksamaan pelkkinä korkoina saman verran länsimaisille pankeille kuin se vastaanottaa kehitysapua."
http://gamma.nic.fi/~hjuhlat/juhlat/leppavirta/puheet/la/kuoppala.htm

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #116 : 12.03.10 - klo:19:05 »
Raamatussa on esimerkkejä ja sananlaskuja joissa todetaan toisen olevan heikko ja vaivainen, mutta tulevan hyvinkin toimeen.

Raamatun mukaan kyllä anteliaisuus ja hyväntekeminen kiertyy ajan kulutta takaisin ja korolla.

Minusta Afrikan maissa ihmiset taitaa olla aika riistäjiä omia kansalaisiaan kohtaan ja muukin lähimmäisen auttaminen ei taida siellä olla mikään sellainen mitä on?
Voinen olla väärässä ja varmasti poikkeuksiakin on.
No se miten paljon sitten länsimaat riistävät kehitysmaita on toinen asia, mutta minusta Afrikkalaisilla olisi joillakin edellytyksiä saada infrafruktuurinsa paremmalle tasolle, mutta oma ahneus on esteenä.

En ole Afrikassa ollut, mutta tehnyt paljonkin businestä jokunen vuosi sitten Sierra Leonealaisten kanssa.
Alussa meni hyvin, kun valtio oli juuri syntynyt sodan jälkeen, mutta sitten alkoi se ahneus paistaa kaikessa uutisissa ja munkin bisnessuhteissa.
Tuli meilejä. Pitää saada toimistoa ja sitä ja tätä, että voi mennä tekemään tarjousta jostain tuotteesta.
Ja kaikenlaista muuta alkoi pyyntöä tulla, mikä ei minusta ollut meidän liikeasioihin vaikuttavaa, niin että lopettelin sitten projektit heidän kanssaan.
 No minä nyt olen nappikauppias, mutta minusta toi hyvin kuvaa Afrikkaa. Ahneus, ja siksi vaikea alkaa mitään talouden kohennus juttuja siellä.

Suomessa ja Länsimaissa tuntuu olevan ainakin nuorisolla puhti poissa.
Tapasin laivassa paripäivää sitten yhden espanjalaisen ja hän alkoi valittaa, kun heillä on lamaa ja muuta.
Sanoin että pää pystyyn onhan teillä Picassot ja Kolumbukset ja olette olleet suuri maa, mitäs nyt mariset..

Suomessakin on vaikka millaisia apujuttuja uusille yrittäjille.
Jotenkin uskoisin, että lamaa on liikaa korvien välissä.
Vaikka onhan meillä rakenteellisiä laitoksia estämässä, kuten valtion monopoli tehtaat ja muut isot, mutta kyllä talouden voisi saada nousuun suomessa.

Se jos joku on köyhä ei ole häpeä ja minkäs teet jos paperitehdas potkaisee ulos tai muu.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #117 : 12.03.10 - klo:19:13 »
Rehellisyyden vuoksi on joskus sanottava, että osa köyhistä on itse syyllisiä köyhyyteensä, kun työ ei maistu, mutta alkoholi sitäkin enemmän. En ymmärrä hyssyttelyä, jossa aina sanotaan, että yhteiskunta on syyllinen köyhyyteen. Ei se läheskään aina pidä paikkaansa. Ihmisellä on itselläkin vastuu omasta elämästään. Jos ei ota vastuuta elämästää, vajoaa köyhyyteen. Enkä sano tätä sillä, etteikö vähätuloisia ja köyhiä pidä täysimääräisesti auttaa! Jos on vajonnut jo niin rappiolle, ette ihmisestä ole enää työtä tekemään, voi vain auttaa ja tukea. Köyhyys ja rappio eivät ole kenestäkään kansalaisesta kaukana. Kuka tahansa voi vajota syrjäytyneeksi työttömyyden tai sairauden takia.

Joskus olen miettinyt näitä - saattaa olla että olemme vain näennäisesti kuin napit vastakkain Saliksen kanssa. Minulle tulee ensimmäiseksi mieleen se realiteetti, että sairaus näyttää aina tuovan köyhyyden mukanaan. Se tulee juuri työkyvyn menetyksen kautta, ja vaikka meillä yhä onneksi on keskimäärin hyvä tasauspyrkimys mitä sairastamisesta aiheutuviin kuluihin tulee, olen levottomana seurannut sen purkamista 90-luvulta.

Eräs kollega sanoi olevansa lopultakin hyvillään siitä, että joskaan ei työhön kykene, saa ainakin annettua kasvot yritteliäälle, tarmokkaalle, työorientoituneelle ihmiselle, joka vielä lasketaan hyvätuloisiin (tai jos olisi ehtinyt erikoistua, olisi saanut ahtaajan palkkaa)  - mutta joka sairautensa tähden tuli vaativaan ammattiinsa työkyvyttömäksi, kitkuttelee nyt koko ajan hupenevalla eläkkeellään kun se pienenee indeksitaiton tähden, maksaa huikeita summia lääkkeistään, koska ne eivät kuulu peruskorvauksen piiriin. Hän sanoi, että toiset lääkärit käsittävät häntä ajatellessaan, ettei jokainen köyhä suinkaan ole hankkiutunut itse siihen jamaan missä on.

Ammattikuntaa taas kerran kollattaessa kun pari vuotta sitten löydettiin semmoinenkin ilahduttava (?) tutkimustulos, että terveydenhollossa väet kohtelevat keskituloisia ja sitä varakkaampia paremmin ja hoitavat huolellisemmin kuin köyhiä...sillä taholla ei hyysätä ketään.

 Pitäisi pudottaa ensin sairaat porukasta, ja kysyä sitten uudemman kerran, ovatko loput siipeilijöitä. Vakutan, että kukaan ei halua olla kotona kipeänä, jos voi tehdä työtä, liikkua ihmisten joukossa, rakentaa uraa, oppia uutta omasta ammatistaan --- terveenä.  

Ja suurin osa köyhistä on todellakin sairaita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Älä erottele ihmisiä …
« Vastaus #118 : 14.03.10 - klo:23:38 »
12.03.10 - klo:09:16 - 12.03.10 - klo:19:13.
 :017:...  :eusa_think:... :eusa_silenced: