Kirjoittaja Aihe: Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut..  (Luettu 7619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut..
« Vastaus #15 : 03.12.08 - klo:16:08 »
Minusta sellaiset pohtimiset että "onko minulla uskoa vai eikö minulla ole uskoa"  Tahi että "jos sinulla ei ole uskoa tai jos sinulla on uskoa" tai "miten voit pyytää uskoa" jne. jne.  -ovat turhia!

Jos opetetaan ja mielletään asia siten että evankeliumiin saa uskoa, se ei sisällä mitään pohtmista siitä onko minulla/sinulla/hänellä/heillä/meillä uskoa ja miten paljon ja minkä laatuista.  Siihen "saa" -sanaan siis loppuu loputtomat jaarittelut uskomisen ympärillä. Ei tule suorituspaineita kuulijalle eikä uskojalle eikä tarvitse miettiä riittääkö vai ei. Siinähän se sitten uskominen muuttuukin monimutkaiseksi ja vaikeaksi ja uskon keskipisteeksi tulee oma uskominen.  Sitten julistellaan ja kerrotaan tarinoita siitä miten minäminäminä tulin uskoon, -ei kerrota tarinoita evankeliumista ja Jumalan armosta.  Pääpaino on omassa itsessä ja uskomisessansa.  uskon määrällä sitten mitataan armoa itselle ja varsinkin muille!  Niin, ja uskon määränhän tiedämmä näkee suoraan ulkoapäinkin; -katsoo vaan miten hyvin vaaditut kokemiset ja herätysliikkeen tavat on omaksuttu.  Jos ei niin silloin uksokaan ei ole riittävää eikä armoa tipu. Muottiin vaan mars mars.  Kunnon kristitty on valmistettu muotilla!

Sen sijaan nuo edellämainitut esimerkit/pohdinnat (joita on lukemattomasti lisää olemassa) -sisältävät jo itsessään vaatimuksen  sinulla pitää olla usko tai olla uskossa. Tämä taas johtaa väisttämättä pohtimaan onko minulla tarpeeksi uskoa, tarpeeksi paljon ja tarpeeksi aitoa jne. jne. jne. jne. jne.

 Paavot, Laurit ja Wilhelmit sun muut menivät siis samaan lankaan kuin tämänkin päivän ratkaisukristityt. Ja opetuslapsia riittää...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Lars Mikael

  • Vieras
Takuumies mielipiteille löytyy
« Vastaus #16 : 04.12.08 - klo:10:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Paavot, Laurit ja Wilhelmit sun muut menivät siis samaan lankaan kuin tämänkin päivän ratkaisukristityt. Ja opetuslapsia riittää...

Paavoja, Laureja ja Wilhelmejä saa toki ja pitääkin arvioida tai olla heidän kanssaan erimieltä, mutta evankeliumien Päähenkilön kanssa kristittynä en lähde vääntämään kättä. Minun tulkintani mukaan Paavot, Laurit ja Wilhelmit ovat  tehneet johtopäätöksensä  maailman laajimmin levinneestä kirjasta. Siitä ovatko he menneet lankaan, ollaan aina eri mieltä. Uskon suurimman osan körttiläisistä kuitenkin kallistuvan Paavojen, Laurien ja Wilhelmin kannalle, semminkin kun takuumies heidän mielipiteisiinsä  löytyy luotettavalta taholta.