Kirjoittaja Aihe: Seurapuhe  (Luettu 55388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #135 : 26.01.15 - klo:18:45 »
 :)
Oonkohan koskaan muistanut kehua kirjoituksia täällä ???

Aina välillä tykkään Leenan kirjoituksista tosi paljon.
Tulee tää nero oliko Wirginia Woolf tai joku hänen nimensä.

Hän kirjoitti tosi kivasti vaikka joskus pikkaisen vaikeaselkoisesti :)

No kaikkien muidenkin kirjoituksista tietty myös :)

Itse aiheeseen seurapuhe, ei uutta ainakaan niissä seuroissa joissa viimeksi käynyt, eli taisin olla Espoonlahden seuriksessa kirkkopyhillä viimeksi.
Jotenkin vaikka puhe on puhe, niin jotenkin toivoisin samanlaista seuratupalaista meininkiä, kuin oli Paavo Ruotsalaisen aikaan.

Paavo ei liikoja hienostellut ainakaan niissä puheissa joita itse olen kuullut.
En nyt sano ettenkä olisi juhanin ja jopa Korkalaisen suusa kulleeni joitain samanlaisia painotuksia ja purkauksia, mutta jotenkin on mennyt siihen, että joku nuorisosihteeri salla jostain paperista jotain lukee.

Eikö seurapuhe tulisi tulla sen hetkisestä tilanteesta kuulijoiden tilaa kuunnellen..?

Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #136 : 26.01.15 - klo:19:23 »



Kiitos myyrä kirjoittamastasi viisaan munkin neuvosta.
         Tämä on näitä hienoja vanhempia keskusteluja ja seurapuheita jotka ovat jääneet ehkä lukematta aikanaan, tai unohtuneet kuten lähes kaikelle luetulle ja kuullulle aina aikanaan käy.
Sisäistänyt kuitenkin olen juuri tämän; Älä nojaa ihmiseen. Luota Jumalaan, ja kaikki selviää aikanaan.

Kun olin uskontiellä aivan uusi matkalainen, äitini luuli minusta jotakin enemmän, tai ymmärsi väärin kun sanoi; " Lohduta minua ! "  Minä aivan säikähdin tuota pyyntöä. En osannut siihen mitään sanoa, mutta sisäinen tuntoni oli, että olisi väärin ruveta hänelle olkapääksi, vaikka kuinka rakas äiti olikin.  Yksin Jumala
lohduttaa.
Ehkä pelkäsin omaa osaani siinä tapauksessa että olisin ryhtynyt yrittämään tuollaista. Sielunhoitajat ja terapeutit ovat valittuja. Minä en ollut, enkä ole sitä. Siksi tunnen syyllisyyttä , että lähdin mukaan Billy Grahamin Suomen missioon, muka sielunhoitoavustajaksi.  Huono opettaja ja vielä enemmän toisten sielunhoito on kutsumus joka on saatu Jumalalta.

Omista asioistani osaan pakista, mutta yksityisimmät asiat olen pitänyt sisälläni ja vain Jumalani ja Vapahtajani saa niissä auttaa.
Olkoon ylpeyttä tai mitä muuta hyvänsä, en voi alkaa ripustautumaan muuhun kuin Armoon.

Hengellisen ohjauksen saaminen on lahjaa kun on sen tarpeessa. Se on muuta kuin lohdutuksen sanat ja olkapää johon nojata. Se on aarteen etsimistä sisimmästään.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #137 : 26.01.15 - klo:20:05 »
Juuri luin Bonhoefferin tekstiä sielunhoidosta. Kristityt, varsinkin saarnaajat, ajattelevat usein, että heidän pitäisi aina, ollessaan yhdessä toisten ihmisten kanssa, 'tarjota' jotain, ikään kuin se olisi heidän ainoa tapansa palvella. He unohtavat, että kuunteleminen voi olla vielä suurempi palvelus kuin puhuminen. Monet ihmiset kaipaavat korvaa, joka heitä kuuntelisi, ja kristittyjen joukosta on korvaa työläs löytää, koska nämä puhuvat silloinkin, kun heidän pitäisi kuunnella. Olisiko tässä jotain seurapuhujallekin? Muistuu mieleen joitakin mietiskeleviä, kuulostelevia puhujia, jotka ovat herätelleet kuulijansakin kuuntelemaan jotain puheen ohitse: itseään, vierustoverinsa huokausta, Jumalaa...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #138 : 26.01.15 - klo:20:43 »
^Joo muttakun Paavali käski Timoteusta yhtä lailla sopivalla ja sopimattomalla hetkellä julistaa, nuhdella, moittia, kehottaa ja opettaa. Ei käskenyt ollenkaan kuunnella. Valitti kyllä että ihmiset vain tukkivat korvansa tältä julistetulta totuudelta. Mikähän tuohon olisi mahtanut olla syynä  :icon_biggrin:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #139 : 26.01.15 - klo:21:14 »
Joo muttakun Paavali käski Timoteusta yhtä lailla sopivalla ja sopimattomalla hetkellä julistaa, nuhdella, moittia, kehottaa ja opettaa. Ei käskenyt ollenkaan kuunnella.

Timoteustapa hyvinkin. Miksi se koskisi meitä muitakin?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #140 : 26.01.15 - klo:22:33 »
^Tuntuu usein että näin se on tulkittu ...  :102:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #141 : 28.01.15 - klo:01:14 »
Juuri luin Bonhoefferin tekstiä sielunhoidosta. Kristityt, varsinkin saarnaajat, ajattelevat usein, että heidän pitäisi aina, ollessaan yhdessä toisten ihmisten kanssa, 'tarjota' jotain, ikään kuin se olisi heidän ainoa tapansa palvella. He unohtavat, että kuunteleminen voi olla vielä suurempi palvelus kuin puhuminen. Monet ihmiset kaipaavat korvaa, joka heitä kuuntelisi, ja kristittyjen joukosta on korvaa työläs löytää, koska nämä puhuvat silloinkin, kun heidän pitäisi kuunnella. Olisiko tässä jotain seurapuhujallekin? Muistuu mieleen joitakin mietiskeleviä, kuulostelevia puhujia, jotka ovat herätelleet kuulijansakin kuuntelemaan jotain puheen ohitse: itseään, vierustoverinsa huokausta, Jumalaa...

Juuri opiskelin kuulemisen taidosta. Ihminen puhuu 150 sanaa samassa ajassa, kuin ajattelee 450. Kuuntelu jossa todella syvennytään toiseen edellyttää oikeastaan oman itsen syrjäyttämistä, vaientamista, pidättelemistä ja reaktioiden viivästämistä.

Meillä on hyvä mieli, minulle tuli niii-iiiiiiin hyvä ollakseni tuosta mitä 5-veisaaja sanoi ja Docens on tohkeissaan pompannut irti paperista.

Kun vielä kumpikin kirjoittaa vasta mainion hyvin. Fbssa käyn tirskumassa heille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #142 : 28.01.15 - klo:01:15 »
Niin se puhe!
Jos huomenna.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #143 : 25.04.20 - klo:05:12 »


minä olen kuullut 1960-luvulla seuroissa "älä puhu paskaa"... etiikan ja uskonnonfilosofian professorin (L.Haikola) sanomana...



   Teen ristinmerkin toisin:

Oikealla kädellä sanon "Isän", vasemmalla "Pojan", kummallakin yhdessä "Pyhän Hengen nimeen. Aamen." Koska vasen on yhtä tärkeä. Se on otettava mukaan tasa-arvoisena kehon osana. Oikean tarvitse yksin ahkeroida toisen puolen lusmuillessa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #144 : 25.04.20 - klo:06:55 »
Minä muistan ristinmerkillä pääni ajatukset, sydämeni pyrkimykset ja käsieni teot - niin oikean kuin vasemmankin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #145 : 28.04.20 - klo:18:59 »
Jatkuu osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi