Kirjoittaja Aihe: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2  (Luettu 48767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #135 : 10.05.14 - klo:09:20 »

   Ehtoollinen on Rakkauden ateria.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #136 : 10.05.14 - klo:09:32 »
   Ehtoollinen on Rakkauden ateria.




Onhan se sitäkin, mutta onhan siinä paljon syvempikin merkitys.

Mieleeni tulee aiheesta paljonkin asiaa. Meille on annettu lähetyskäsky, jossa ei pitäisi olla tulkinnanvaraa. Okei, olen minäkin sitä mieltä, että uskon tuputtaminen toiselle ja käännyttäminen on jotenkin inhottavaa. En tykkää itsekään siitä, jos joku tulee kyselemään, olenko uskossa ja tyrkyttämään uskoaan. Mutta joka tapauksessa evankeliumia pitäisi viedä maailman joka kolkkaan.

Jos toinen on muslimi ja haluaa pysyä muslimina, niin onko hänelle oikeasti iloa siitä, että hän astuu ehtoollispöytään?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #137 : 10.05.14 - klo:09:33 »
Täytyy hämmästyneenä todeta nyt, että tämä tulee itselleni uutena asiana.  Olisiko asianomainen puhuja itse jostakin omasta syystään pyytänyt anteeksi?  Olisit kysynyt häneltä syytä.

Myönnän, että liikutaan alueella, josta muistikuvani ovat heikot. Muistaakseni tilanne oli se, että olimme Viisveisaajan kanssa Lauttasaaren kirkossa körttiseuroissa, joissa muutamia kertoja tuli käytyä. Seurat muistini mukaan olivat kerran kuukaudessa. Siellä eräs puhuja muistini mukaan mainitsi, että meillä körteillä ei ole tapana siteerata raamattua tai sitten se oli niin, että ei ole tapana pitää Raamattua mukana. Hän kuitenkin siteerasi itse Raamattua ja pyysi sitä anteeksi. Tämä anteeksipyyntö muistini/tulkintani mukaan oli osittain tai paljolti huumoria, ehkä pieneltä osiltaan vain todellista anteeksipyyntöä.

Ei tuo Raamatun puuttuminen seuroista minulle mikään yllätys ollut, eikä se, että tämä puhuja mainitsi asian, että Raamattu ikään kuin ei kuulu kuvioihin. Olinhan sen itsekin huomannut.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #138 : 10.05.14 - klo:09:50 »
Jotkut tulkitsevat Raamattua siten, että tulee vielä aika, jolloin muodostuu jonkinlainen yhteisuskonto, jossa sitten kaikki ovat yhtä, eli se, että eri uskonnon edustajat ovat jossain vaiheessa tulevaisuudessa yhteisellä uskonnollisella aterialla, niin voi hyvinkin toteutua.
Itse en yllättyisi. Tämän päivän kehityksessä on sellaisia merkkejä, että näin voi hyvinkin tapahtua vielä meidän päivinämme.

Itse luonnollisesti en aio mennä niihin kuvioihin mukaan, tässä asiassa olen suvaitsematon. Sisällön suhteen olen äärimmäisen suvaitsematon, kuoren suhteen olen hyvin suvaitsevainen. Mielestäni sisältö on tärkeä, ei ne kuoret, joka sisältöä ympäröi.

Mitä siis tulee eri kristillisten yhteisöjen tapoihin (=kuoriin) olen varsin suvaitsevainen. Jos joku tulee kyselemään esim. että "oletko uskossa", annan hänen kysellä. Ei se minulta ole pois. Ja tärkeä kysymys se onkin. Jos joku taasen tulee kehumaan omalla nöyryydellään tai sillä, kuinka huono alatien kulkija hän on, kehukoon. Ei se minulta ole pois. Nöyryys on hyvin tärkeä asia, kyllä sitä tulisi jokaisen omaltakin kohdaltaan kysellä. Jos joku tulee käännyttämään minua, käännyttäköön. Mielestäni siitä suuttuminen on oman ylpeytensä jukituomista.
Minulla on omat kuorensa, miksei muilla saa olla omiansa?

Mitä sitten tulee sisältöön, en hyväksy mitä tahansa sisältöä. Jos joku tulee luokseni ja kertoo, että jokin esim. kristillisissä kirkoissa luettava uskontunnustuksen kohta on nykytutkimusen valossa erheellinen, kerron hänelle, että en usko häntä ja että en edusta tuota näkökantaa.

Erimielisyyttä ei pitäisi pelätä, peräänkuulutankin sivistynyttä suhtautumista niihin, joiden katsotaan olevan väärässä tai ajattelevan eri tavalla, kuin minä. Erimielisyys on normaali ilmiö ihmisjoukossa.

ps.
Myönnän kyllä, että jos joku esim. kehuskelee omalla nöyryydellään ja sitten, kun ilmenee, että ei se nöyryys ollutkaan aitoa, niin toki suututtaa ja saatan jotain sanoa. Tässä minulla on kasvun paikka.
Tarkoitan siis sitä, että jos joku esim. kertoo, että hän on todella huono ihminen ja jos sitten myönnän uskovani häntä ja jos hän sitten suuttuukin, kun häntä uskoin, niin eihän se ihminen mikään nöyrä ollut. Kunhan valehteli. Ja se suututtaa.
« Viimeksi muokattu: 10.05.14 - klo:09:55 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #139 : 10.05.14 - klo:10:10 »
Pirska viisaasti huomauttaa, miten ehtoollisteologia muodostaa esteen kaikkien olevan samassa kirkossa. Kuitenkin elämme myös maan päällä, ja JOS kansankirkon aate on toimiva, koko kansan pitäisi voida toivottaa tervetulleeksi kirkkoon, vaikkakin on olemassa taivallisia kysymyksiä, johon ei ole vastattu.
Herättäjä-Yhdistys edustaa kirkon sisällä olevaa herätysliikettä. Mikään ei estäisi musliimejä, juutalaisia, ja helluntailaisia perustamassa yhdistyksiä kirkon sisällä yhtä hyvin kuin ulkopuolella.
Tiedän, että ehdotukseni on hurja. Mutta jos nykykehitys on yhtenäiseen uskoon, niinkuin Karjalaisenkyösti huomauttaa, niin se yhtenäinen usko on sekulaari-materialismi. Olisi sääli, että Suomen kansankirkko häviäisi sen tieltä ilman minkäänlaista keskustelua.
Palaan Pirskan teologiseen huoliin. Käsittääkseni (erän piispan sanan takia) on enemmän huolia toisten vapauden loukkaamisesta, kuin niiden puutteellisesta teologiasta. Tunnen erääs kirkkoherran, joka sanoi ettei usko yhteenkään uskontunnustuken kappaleeseen. Musliimit ja juutalaiset uskovat sentään yhteen. Jos musliimit olisivat tervetulleet kirkkoon, ehkä huomaisivat usemmin, että Koraani puhuu Kristuksesta yhdeksän kertaa eikä ainoastaan profeetasta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #140 : 10.05.14 - klo:10:11 »

   

   Ehtoollinen on Rakkauden ateria.




 Onhan se sitäkin, mutta onhan siinä paljon syvempikin merkitys.



   ... ja suurin niistä on rakkaus. Myös syvyyssuunnassa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #141 : 10.05.14 - klo:10:18 »


  Kuitenkin elämme myös maan päällä, ja JOS kansankirkon aate on toimiva, koko kansa pitäisi voida toivottaa tervetulleeksi kirkkoon, vaikkakin on olemassa taivaallisia kysymyksiä, johon ei ole vastattu.



                                                                                     :eusa_clap:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #142 : 10.05.14 - klo:10:20 »
   

   ... ja suurin niistä on rakkaus. Myös syvyyssuunnassa.




 :eusa_clap:

On kuullemma yksi juutalainen Herättäjä-Yhdistyksen jäsen. Seuroihin on kaikki tervetulleet. Jos tehtäisi herännäisyydestä kansankirkko ja annettaisi niiden, jotka haluavat pitää kiinni puhtaasta teologiasta olla pienessä yhdistyksessä. Siihen on suunta, kun kirkko pienenee pienenemistään ja keskustellaan sen valtiollisten oikeuksien poistamisesta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #143 : 10.05.14 - klo:10:39 »


 :eusa_clap:

On kuullemma yksi juutalainen Herättäjä-Yhdistyksen jäsen. Seuroihin on kaikki tervetulleet. Jos tehtäisi herännäisyydestä kansankirkko ja annettaisi niiden, jotka haluavat pitää kiinni puhtaasta teologiasta olla pienessä yhdistyksessä. Siihen on suunta, kun kirkko pienenee pienenemistään ja keskustellaan sen valtiollisten oikeuksien poistamisesta.



   Ei uusia yhdistyksiä! Vuoropuhelu kyllä! Ei raja-aitoja! Herännäisyys ON kansankirkko, kansankirkko on yhtä kuin herännäisyys, vaikka vain minä olisin ainoa jäsen. Sanoihan jo vanha Ranskan Ludwig: "Valtio olen minä."
Ei yhdistytä, erottaudutaan jokainen omiksi persoonallisuuksiksimme. Kannetaan vastuu omista tekemisistämme.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #144 : 10.05.14 - klo:10:55 »
   Ei uusia yhdistyksiä! Vuoropuhelu kyllä! Ei raja-aitoja! Herännäisyys ON kansankirkko, kansankirkko on yhtä kuin herännäisyys, vaikka vain minä olisin ainoa jäsen. Sanoihan jo vanha Ranskan Ludwig: "Valtio olen minä."
Ei yhdistytä, erottaudutaan jokainen omiksi persoonallisuuksiksimme. Kannetaan vastuu omista tekemisistämme.




 :eusa_clap:

En sano muuta. Yritän olla yhtä viisas kuin Leena. Mutta voiko joku vastata kysymykseeni herännäisyyden historiasta? Miten kauan on ollut tapana lausua yhdessä 4Moos.6:23-26 seurojen lopussa?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #145 : 10.05.14 - klo:11:32 »
  Herännäisyys ON kansankirkko, kansankirkko on yhtä kuin herännäisyys, vaikka vain minä olisin ainoa jäsen.



Kiitos tästä suurenmoisesta sanasta!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #146 : 10.05.14 - klo:11:41 »
Herättäjä-Yhdistys edustaa kirkon sisällä olevaa herätysliikettä. Mikään ei estäisi musliimejä, juutalaisia, ja helluntailaisia perustamassa yhdistyksiä kirkon sisällä yhtä hyvin kuin ulkopuolella.


Herättäjä-Yhdistys ei kuten kirkko vaadi uudelta jäseneltään uskontunnustusta. Siksi meillä on huhun mukaan ainakin yksi ortodoksi-, yksi juutalainen- ja yksi muslimijäsen. Asian todenperäisyydestä en mene takuuseen, kun minulla ei ole tietoa (onneksi) jäsenluettelosta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #147 : 10.05.14 - klo:11:50 »
Herättäjä-Yhdistys ei kuten kirkko vaadi uudelta jäseneltään uskontunnustusta. Siksi meillä on huhun mukaan ainakin yksi ortodoksi-, yksi juutalainen- ja yksi muslimijäsen. Asian todenperäisyydestä en mene takuuseen, kun minulla ei ole tietoa (onneksi) jäsenluettelosta.

Minä voisin olla kaikki kolme personaa yhdessä ihmisessä, mutta tuskin minua hyväksyttäisi missään niissä. Saisinko olla körttiortodoksi?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #148 : 10.05.14 - klo:13:15 »
Kävisikö määrittelyksi Körttijumalinen? Godly awakened? Skirtgodly?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Olisiko aika kerrata herännäisyyden historiaa? 2
« Vastaus #149 : 10.05.14 - klo:13:48 »
Jatkuu osassa 3
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi