Kirjoittaja Aihe: Tänään 68  (Luettu 29027 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tänään 68
« Vastaus #120 : 26.02.19 - klo:13:35 »
En tiedä, että mitä sanonta lopunperin tarkoittaa, sitäkö, että äimät eivät pistä päähän, ainakaan pahasti.

Selasin nettiä ja löysin tällaisen selityksen: Suutari teki ennenvanhaan työtään huopahattu päässä ja käytti reuhkaansa neulatyynynä äimilleen. Tiedän, että kalamiehet tekevät samoin vieheittensä kanssa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 68
« Vastaus #121 : 26.02.19 - klo:14:15 »
Jotenkin noin olin asian mieltänyt.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 68
« Vastaus #122 : 27.02.19 - klo:13:25 »
Tänään kävi se mitä olen pelännyt, mutta en tietenkään odottanut: meiltä jäivät avaimet kotiin kummaltakin kun lähdimme kauppaan.

Menimme rauhassa kauppaan ja sitten soitimme lapsenlapselle jolla oli vara-avaimemme.
Hän ei vastannut puhelimeen , se oli äänettömällä. Kävimme myös ovikelloaan soittamassa, mutta eivät olleet kotona ( olivat ostoksilla ).

Palasimme ulko-ovelle jossa oli päivystävän huoltoyhtiön numero. Sinne ei päässyt jonottamallakaan. Lähdimme Sinuheen kahville, ruokakassit autossa.  Sitten ajoimme taas pihaan ja soitimme rohkeasti erään naapurin summeria. Tämä rouva oli se joka ensimmäisenä toivott meidäti tervetulleeksi taloon.

Sitten alkoi sujua, saimme ilmoitustaululta huoltomiehen suoran puh.nron ja hän lupasi tulla 15 minuutissa. Siksi aikaa rouva A kutsui minut tuomaan sulavat jäätelöt hänen pakastimeen ja kutsui istumaan heidän pöydän ääreen.

Siinä sovittiin, että tulevaisuudessa jätän vara-avaimen hänelle, sillä hän on lähes aina kotona.

Hän tuli vielä katsomaan miksi parvekkeemme lasi ei avaudu.
Nyt on vara-avain odottamassa naapuriin pääsyä, lapsenlapsi antoi sen kun olivat syömässä iltapäivän puolella.

Kutsun A:n kahville ja jatkamme juttua sairauksistamme, niitä on meillä kummallakin runsaasti. :003:

Tällä tavoin nyt johdatettiin ... :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tänään 68
« Vastaus #123 : 28.02.19 - klo:19:55 »
Naapuriapu - paras apu  :eusa_clap:   :023:   :039: 
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tänään 68
« Vastaus #124 : 01.03.19 - klo:14:13 »
Aurinkoinen päivä, pikkupakkasta.
Flunssa ei vieläkään ohitse, mutta jalkeilla olen, ja pitäisi kai ollakin, muuten
jämähdän tähän omaan saamattomuuteeni.

Kisojen katselua piisannur, miesten viesti aluillaan.

Kotimökillä kävin pitkästä aikaa, pariin viikkoon.
Olipa mukava kävellä puolisen tuntia hankikantosilla.

Perjantain harkatkin olisi...ehkä kelloharkkoihin koitan mennä...lauluharkoista
ei tule mitään...

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 68
« Vastaus #125 : 04.03.19 - klo:10:51 »
Riemurinnoin ajelimme Oulun kivimuurista Kankaalaa kohti. 20 km ajeltuamme nousi tien lumipenkan päälle poro, sellainen kisura. Heti selitin Kaarinalle, että nyt on elukka väärässä kinkeripiirissä. Ylikiiminki on aina ollut poronhoitoalueen eteläreunalla, mutta ei poro voi tietää, että exkunta on Ouluun liitetty, että täällä saa vapaasti laiduntaa. Olisi hauskaa tietää, että onko poro ns hakakarkuri vai vain hullailee kykyjään näytellen omilla teillään.
On elukalla sen verran arvoa, että sen olisi syytä korvamerkkinsä mukaisen isäntänsä tanhuaan päästä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 68
« Vastaus #126 : 05.03.19 - klo:08:41 »
  "Hei hei hamppuja,
 pitkiä lauhkeita liinoja
Nauriita kun lapsen päitä,
 otria kun peukalon päitä,

vasikoita kun varsoja,
 lampaita laummottain."

 

Tänään on Laskiaistiistai, huomena alkaa paasto
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tänään 68
« Vastaus #127 : 05.03.19 - klo:13:12 »
Liikuimme sen verran laskiaistiistaina että hoidimme asioita ja kävimme syömässä keskustassa.
Paikka on nimeltään Gurkha, nepalilainen ravintola Rauhankadulla. Normi-lounas muutoin paitsi että toivat tulikuumaa Naan-leipää  ja se oli hurjan hyvää.

Sain isännältä lisätietoja gurkhista. He ovat nepalilaisia, ei intialaisia kuten oletin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 68
« Vastaus #128 : 05.03.19 - klo:14:50 »
Tuuli on pääpohjassa. Kaarina joutui palaamaan ekalenkiltään hakemaan parempia vaatteita. Puuhailen nokikolarina so puhdistan hellasta savukanavat ja vien tuhkat ulos. Tyhjään myös leivinuunin tuhkakaukalon. Helppo homma.

Lukaisen vähän klusterikanavia ja sitten aion sotahistorian tutkijaksi  :003:. Marburg an der Lahn ja Gossfelden ovat jotenkin tuttuja kaupunkeja ystäväperheestämme johtuen. Ympäristössä on korkeita paikkoja, missä olemme käyneet ja metsissä kummallisia kaivantoja ikäänkuin ihmisen jäljiltä. Epäilen, että kaivannot ovat sotilaitten tekemiä. Amerikkalaiset tulivat Reinin ylitse mistä kulloinkin pääsivät etelästä ja nyt olen Giessenissä tulossa minäkin.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tänään 68
« Vastaus #129 : 05.03.19 - klo:18:15 »
Tänään 5.3.2019 on laskiaistiistai. En ollut mäkeä laskemassa, vaikka se on nyt sallittua. Vuonna 1701 Porissa kiellettiin mäenlasku, jota ihmisillä oli tapana harrastaa laskiaistiistaina. Raastuvanoikeus oli kuullut, etteivät nuoret ja vanhemmatkaan ihmiset ole vielä hylänneet "pahaa tapaa" liukua mäkiä alas laskiaisiltana. Siis oikeuden määräyksellä jokaista, joka tavattiin tällaista "pahentavaa elämää laskiaistiistai-iltana harjoittamasta" tuli ojentaa asianmukaisesti. Lähde: Ulla Koskinen: Suomessa selviytymisen historiaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Tänään 68
« Vastaus #130 : 05.03.19 - klo:18:34 »
Ohoh, ompas Porissa ilotonta virkakuntaa.

Yritin pikkuisen lukea mitä tänne on porukka kirjoitellut ja en tajunnut kuin noin 40% ja sitten alkoi jo tulee päänsärkyä.

Itte tänään töissä eläkkeellä oleva talonmies, ilmeisesti joku taloyhtiön mies, niin alkoi jutteleen ja meni pitkä tovi hyvää työaikaa, kun hän haki välillä valokuvakatalookia kotoaan ja näytti kuvia ja juttua riitti.

Ei voi mitään, kun oon liian kiltti sanomaan, et hei haloo oon töissä.
No toisaalta ei ne työtä häiritse paussit päin vastaan.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tänään 68
« Vastaus #131 : 05.03.19 - klo:18:50 »
Ohoh, ompas Porissa ilotonta virkakuntaa.

Porilaiset ystäväni kuvailivat sikäläistä ilmapiiriä sanoilla: 'tyly, mutta epäystävällinen.'  :003:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Tänään 68
« Vastaus #132 : 09.03.19 - klo:15:17 »
Rovaniemeläisten yli pirteys käy vähän hermoille tänään.

Mun supermajoittaja airbnb stä riiteli muijansa kanssa ja yö unet jäi vähiin ja äsken väsynnenä ruokikselle Heseen.

Tyttö ylipirteänä, mitäs teille saisi olla, valmiina olisi kerros, mega, juustohamburilaset.
Öö, vaikka kerrosateria.
Kiitos, aivan Mahtavaa.
Haluaisitteko minkä juoman.?
Öö, ai se oli aivan Mahtavaa, että otin kerroksen.
Juu, kyllä.
. Mitä... Jne.

Matkalla oli Pompiduu tyyny tai joku kauppa.
Aattelin, et tonne kun pääsis tyynyjen keskelle koisaan.
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tänään 68
« Vastaus #133 : 09.03.19 - klo:16:39 »
 :039:
Tykkään lennokkaasta tekstistä. Tiettyyn rajaan kuitenkin, koska me jees no ändöstämägn ihan all text.
Katsos minä olen ollut maalla niin kauan. :003: :039:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Tänään 68
« Vastaus #134 : 09.03.19 - klo:17:10 »
Bamlaa snadii stadii, hindsusti.

Kiitos 1944.
Yritän kirjoitella kotitekstillä.

Meinasin jo laittaa, että kotikulman tekstillä. Sitä eivät tajua kuin sen kulmakunnan jengi.
Nyt kun ajattelen, että miten olenkin jenginuori, niin aina joka maassa, kun olen ollut, niin ajautunut johonkin paikkaliseen jengiyhteisöön.

Siis ihan mun kulmaporukan slangia.
Städä patentti.

Kuka osaa selkosuomentaa?
Tik toc.