Keskustelu > Yleinen keskustelu
Pop-musiikki kirkossa (uutisesta...)
Liisu:
Tuossa vähän aikaa sitten nousi yllättävänkin suuri kohu, ehkä vain oulun tienoilla, pop-musiikin soittamisesta ja laulamisesta messun aikana. Alkuperäisenä tarkoituksena oli ollut tarjota vaihteen vuoksi jotain muutakin musiikkia kuin virsiä messussa laulettavaksi. Viime hetkellä vs kirkkoherra, oisko ollut Martti Pennanen kielsi koko jutun. Musiikkilistalla olisi ollut Juicen, Yön ynnä muun, kai Kirkankin kipaleita. Tietysti ainakin jollain tavalla tulkittavissa kristillisiksi. Mitäs mieltä porukka täällä on, voiko kirkossa (messussa) laulaa pop-musiikkia, iskelmää tai rockia?
Pena:
Messun soisi tietysti olevan jollain lailla ehjän kokonaisuuden. Virsikirjankin avulla saa sillisalaatin aikaan, jos niikseen tulee.
Kalistaja:
Liisu. Ei voi vaan PITÄÄ laulaa sellaisia rock- tai iskelmä-kappaleita, joissa on juju, joissa on kosmista ymmärrystä, Juicella on sellaisia, on Kari Tapiolla, on monella muulla myös. Itse asiassa suomalaisessa iskelmässä on runsaasti kirkkoon sopivia kappaleita. Parhaat virret ovat tietenkin oma lukunsa. Mutta kyllä virsikirjan(kin) virsissä on paljon jonninjoutavaa höpöä. Virsistä vain tietty osa - moni meistä on valmis myöntämään sen - on merkityksellistä ja sellaista jota on syytä toistaa, sunnuntaista sunnuntaihin. Ei ole kyse lajista, on kyse jujusta. Olen monta kertaa ilahtunut suomalaisesta iskelmästä - tänään Matti Eskon lauluista!
eeva-kaisa:
Sitä minä mietin, että keneltä se on pois, jos jossain on vaihtoehtomessu, joka siellä kävijöille avaa ovia ja ikkunoita elämän kysymysten miettimiseen. Suurelle osalle perussunnuntaimessu ei ole sellainen, vaan vieras, elitistinen tai käsittämätön. Jos heille on jotain vaihtoehtoista, ei sinne ole pakko niiden mennä, joille se ei aukene. Eiväthän nämä messusta pudonneet Jumalan lapsetkaan tule sunnuntaiaamuisin kirkkoon. He eivät toisaalta myöskään yleensä vaadi, että nykymuotoinen messu pitäisi lopettaa, koska se ei kaikkien kohdalla palvele tarkoitustaan eli hengellisen elämän rakentumista.
seppos:
Olen kanssanne samaa mieltä kuhan pysytään tolkussa. Meillä on seuraavien pyhien ohjelma seuraavanlainen.
Jazz-messu
virkaansiunaaminen
konfirmaatio
konfirmaatio
konfirmaatio
nuorisojumis
normaali pyhä
Tuota listaa pidän kyvyttömyyden symbolina. Pitäsi olla jotain koordinaatiota. Konfirmaatio on sen riparin finaali ja täysin sisäinen juttu eikä niitä tulisi pitää päiväjumalanpalveluksen aikaan.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta