Keskustelu > Yleinen keskustelu

Politiikkaa osa 14.

<< < (2/30) > >>

Mörtti-57:
Ei minulla ole yhtään sitäkään vastaan, jos persut tekevät menestyksestä hallitustyötä ja pärjäävät hyvin.
Saisin halpaa bensaa, riisseliä, sähköä ja eläkeläisenä leikkaukset eivät uhkaisi toimeentuloani.

Tietenkään en yleistä suvaitsemattomuutta hyväksyisi protestoimatta, jos vähemmistöjen syrjintää ja kristalliöitä alkaisi ilmetä katukuvassa.
Paljon on persut taas antanut lupauksia kansalaisille ja saapi nähdä, että pitävätkö lupaukset nyt paremmin, kun olivat edellisen kerran hallituksessa. "Perussuomalaiset antoivat eniten vaalilupauksia Juha Sipilän hallitukseen (2015–2019) päätyneistä puolueista ennen vuoden 2015 eduskuntavaaleja. Perussuomalaiset teki 174 vaalilupausta, mikä oli enemmän kuin keskustan ja kokoomuksen 145 vaalilupausta yhteensä.
Perussuomalaiset pettivät kolme neljästä vaalilupauksestaan Sipilän hallituksessa."
Aivan hyvin populistipuolueelta, jos nytkin 25% pystyvät vaalilupauksistaan pitämään. :icon_wink:


karjalaisenkyösti:
Mörtti, on hyvä ymmärtää vaalilupausten luonne. Vaalilupaus käytännössä tarkoittaa sitä, että lupaajat pyrkii mahdollisuuksiensa mukaan ajamaan lupaamaansa asiaa.
Jokaisen äänestäjän olisi hyvä ymmärtää, että mikään puolue ei voi antaa sellaista lupausta, että varmasti toteuttaa eduskunnassa jonkun tietyn uudistuksen. Tämä siksi, että elämme monipuoluejärjestelmössä.  Puolueen tehtävänä on ajaa omaa ohjelmaansa mm. äänestyksissä ja eri toimielimissä. Näin demokratia toimii,

Koska edes PS ei ole diktaattorin asemassa se ei voi sanella päätöksiä.

Tämä on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin kuvittelee jonkun puolueen rikkovan vaalilupauksiaan.
Tällä pääsee hyvin alkuun, vaan ei tässä kaikki.
Esim. olosuhteiden yllättävät muutokset tekevät joskus ennalta luvattujen asioiden ajamisen mahdottomaksi, tai ainakin ei toivotuiksi.
Joskus taas on niin, että koska Puolueet kytkevät asioita toisiinsa, oman ohjelman maksimaalinen läpivienti vaatii, että jotain ennalta luvattua asiaa ei voidakaan ajaa eteenpäin.

karjalaisenkyösti:
Ei ole viisasta antaa PSlle populistileimaa.
PS on ehkä Suonen suurin puolue ensi vaaleissa.

Uutisissa kerrottiin taannoin, että koulussa harjoiteltiin äänestämistä.
Siellä kerrottiin, että PS sai 41% äänistä.
Ylen radiouutinen ei kertonut muiden saamaa äänisaalista.

On hyvä ymmärtää, että Suomi on moniääninen, täällä on muitakin näkemyksiä, kuin ns. Vihervasemmustolla, jonka ääni myös saa kuulua.

Riitta-mummi:
Itselleni ei puolueen suuruusluokka ole se tärkein miksi kannatan.
Keskisuurta olen jo äänestänytkin.

Kun ilmasto-asia oli vahvasti ja tärkeänä mielestäni esillä muutamia vuosia sitten, kannatin Vihreitä ja pidän Pekka Haavistoa edelleen parhaimpana ehdokkaana presidentiksi.

Talousihmisenä olen kuunnellut populistisinä heittoima maamme 'velkataakasta' puhumisia. Etupäässä kokoomuksen Orpo on sitä saarnannue. Nyt ovat asiatuntijatkin eri mieltä kykypuolueen kanssa.
Niin olen itsekin. Velkaa on otettava jos aikoo jotakin saada kokoon, pysyvämpää ja tuntuvampaa.
Velka on otettava vastuullisesti ja hoidettava hyvin. Tämän opin pankissa ja olen sitä myös noudattanut perheessä. Olen tämän perheentalousasioidenhoitaja. :003:

Aikoinaan KD ssa Bjarne Kallis tähdensi että kotien keittiöpöytien ääressä päätetään tämän maan asiat.

Jos vaikka talous on tärkeä, ovat lapset, koulutus ja sosiaaliset palvelut myös tärkeitä.

Hyvin tärkeä on myös suvaitsevaisuus muualta tulleita kohtaan. He ovat lähimmäisiämme.

Pena:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 27.03.23 - klo:16:43 ---Ei ole viisasta antaa PSlle populistileimaa.

--- Lainaus päättyy ---

Populismi ei oikeastaan ole mikään haukkumasana vaan tarkasti määritelty termi. Se tarkoittaa käsitystä, että talous-, kulttuuri- ja hallintoeliitti pelaavat kansan enemmistön selän takana omaan pussiinsa. Populismin avullahan PS on edeltäjänsä SMP:n tavoin kannatustaan rakentanut. Niinpä se ei ole hallituspuolueena menestynyt, kun on päätynyt osaksi torjumaansa eliittiä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta