Keskustelu > Seuratupa

Kävin kirkossa 26

<< < (2/16) > >>

Riitta-mummi:
 :eusa_doh:

  Yeaaaah, yeaaah, yee...

Viisveisaaja:
Norjalainen missonkyrke, tanskaksi siis kirke,
siis kielet lähellä, mutta eroja on.

Mitähän piti kirjoittaa?
Unohtui jo, oon ihan hermoromahduksen partaalla töiden takia, sorry, siis anteenksi, undskyld, tanska, unsyld norja ja ursagt på svensk.

Viisveisaaja:
o nyt viimein viime sunnuntaina köävin ihan norjan valtiollisessa luterilaisessa messussa.

Olihan siellä sitä samaa liirunlaarumia kuin suomenkin kirkon messuissa, mutta järjestys niissä meni ihan miten sattuu, uskontunnustus luettiin, hetiä kasteen alkaessa tai oliko heti kasteen jälkeen.
Siis jokunen lapsi kastettiin siellä messussa.
Oli koko perhe ja jokunen kylänmies siellä etupankillä ja ne sitten kastattilapsensa. Kasteallas oli keskellä kirkkosalia.

En nyt alkanut protestoimaan, vaikka erinäkemyskasteesta mulla onkin.

Tanskassa kun veljeni lapsi kastettiin, niin julkisesti ilomoitin, että enäen kaste asian toisin ja ei kukaan otaanut siihen kantaa.

Tuntuu, että Tanskassa messut oli enempi maanläheisiä täällä ja suomessa jotenkin korkeakirkollisia.

No se on käyty täällä Norjassa ja pitänee miettiä, mihin yhteiseen seurakuntaan täällä ajautuu, kun norjansuomalaisella kirkolla niin harvoin messuja ja ei edes rukouspiiriä, jota olen miettinyt aloittaa tai ehdoittaa Anssi papille, että aloittaisi, mutta tiedä nyt.

Liittynt olen silti suomen norjalaiseen seurakuntaan,

juhani:
Anssi-serkku on körttipappi kuten minäkin. Anssi on mm. Laihialla, Saksassa ja Norjassa kai oppinut pitämään rukouspiirejä. Minä en ole rukouspiirien mitenkään hyvä ystävä. Kyllä minä olen joskus pitänyt.

Viisveisaaja:

--- Lainaus käyttäjältä: juhani - 23.02.23 - klo:17:08 ---Anssi-serkku on körttipappi kuten minäkin. Anssi on mm. Laihialla, Saksassa ja Norjassa kai oppinut pitämään rukouspiirejä. Minä en ole rukouspiirien mitenkään hyvä ystävä. Kyllä minä olen joskus pitänyt.

--- Lainaus päättyy ---

En nyt itsekkään niin kovasti ole innostunut rukouspiireistä, mutta jos se olisi sellainen turvallinen ja kiva, jossa ihmiset voisivat tuoda tuntojaan ja asioita jotka heitä rasittavat ja niiden puolesta rukoiltaisiin, niin sellainen olisi hyvä.

Tietysti messu on hyvä ja ne tai se yhteisten asioiden rukous siinä loppupuolella on mitä parhain.
Siihen on hienoa yhtyä.

En kylläkään ole ollut kuin yhdessä kivassa rukouspiirissä.
Ne muut on olleet sellaisia, jossa vetäjä äänessä kokoajan tai sitten on luettu joku pätkä Raamatusta ja sitten sitä on selitelty ja pähkäilty.
Onhan siinäkin puolensa, mutta parasta olisi jos yksinäiset ihmiset ja raskautetut pääsisivät asioitaan purkamaan ja rukoltaisiin yhdessä.

En sitten tiedä, kun onneksi en ole pappi, teologi enkä edes kovin hengellinen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta