Keskustelu > Seuratupa

Kävin kirkossa 26

<< < (3/16) > >>

Viisveisaaja:
Täytää myöntää että täällä Norjassa käy enempi ihmisiä kirkossa kuin Suomessa.

Johtuukohan näistä kastetoimituksista?

Tänään kävin kirkossa ja täynnähän se.
Ihmettelin sitä ja sitten en ihmetellut, kun siellä oli messun yhteydessä taas kaste.
Tai siis kolme vauvaa kastettiin.
Jokunen niistä protestoi itkemällä, mutta Teo vauva otti ihan coolisti.

Oikeasti kun toi lapsikaste kuuluu luterilaisuuteen, niin miksipä ei niitä vauvoja voi kastaa yleisessä messussa.
Suomessa olen kai yhden kerran joskus vuosia sitten nähnyt jumalanpalveluksen yhteydessä kasteen. Voinen muistaa väärinkin.

Saarna oli kiva, kuten yleensäkin ne on kivoja kuunnella. Ei mitään mullistavaa, vaan kertomusta Jeesuksen opetuksista.
Oli kohta naisesta jolle Jeesus sanoi, että et saa ja nainen intti, että saavathan jotkut murusia pöydän altakin.

Hieno saarna ja ihan yhteisöllinen tilaisuus, vaikka Tanskassa oli tilaisuudet vielä yhteisöllisempiä ja maanläheisempiä.

Viisveisaaja:
Non ni, vihdoinkin taas norjan suomalaisessa seurakunnassa oli messu, eli kerran kuussa pitävät.
Sanoin kyllä Anssi papille, että vaara on, että totuus voi päästä unohtumaan. No hän asialle  hymähti.

Mukava kahvitilaisuus messun jälkeen.

Joku uusi tuli seurakuntaan viestintää hoitamaan ja joku vanha lähti pois.

Mä kyllä sain jonkun hermoromahdus kohtauksen tai aloin punastelemaan, kun uusi piti puhetta ja seisoi ihan mun vieressä ja musta alkoi sekaisessa päässäni tuntumaan, että kaikki nämä naiset täällä, kun ei siellä ollut kuin jokunen muu mies ja naisia muut, niin että noi kaikki tuijottaa mua ja aloin kiusaantua.

Oon niin herkkä ja taiteellinen, että tollaisissa tilanteissa alan jännittämään, vaikka ihan sama kai se jos mummoarmeja tuijottelisikin, mutta jos joutuisin esiintymään tai pitämään puheen enemmälle kuin kahdelle ihmiselle, niin varmaan pyörtyisin.

Äh kun sekos taas aiheesta.

Siis messu oli oikein lämminhenkinen ja puheessa Eleniuksen suvun pikkaista tohelointia taitanee olla sukuvika niillä, mutta ei se mua haittaa ihan kiva kun puhuja välillä takeltelee sanoissa ja eksyy juonesta ja pianistikin yhden virren kohdalla taas pimputteli vähän väärin, mutta paljon paremmin kuin viime messussa.

Oonko ainoa, kun käyn kirkossa. Ei muut paljoa kirjoittele.

No on foorumikin mennyt viime näkemältä aika sekaiseksi, miksiköhän joku nostelee jo käsiteltyjä aiheita jostain menneisyydestä?

Pena:
Kävin messussa Varissuon kirkossa. Rakennus on vähän kuin piilossa marketin nurkan takana, mutta sisältä kaunis ja valoisa. Varissuo on Turussa.

Riitta-mummi:
Tulee tuosta muistot kirkostamme täällä Mukkulassa ennen kuin tämä virallinen Mukkulan kirkko valmistui 1993.
 Emme menneet 30-vuotismessuun vaikka Jukka Paarma oli saarnaamasa.

Siis ennen tätä kirkkoa oli Mukkulan kirkko Turusen kaupa takapuolella. Matala punatiilinen 1960-luvun kauppahuone jossa sen loputtua on ollut pubi tai sen tapainen korttelikapakka.
Talo täytyi ensin kietää ja sitten ikäänkuin takaovesta kirkkoon. Alakertaan vei portaat ja siellä toimi pyhäkoulu, ja askartelu-ja kudontapiirit.

Saliin mahtui max 70 kävijää, mutta ei se ihan täynnä juuri koskaan ollut.
Kerran pappi keskeytti saarnan kun rippikoulupojat melusivat takarivissä. Saivat hyvän oman 'saarnan'.
Emerituspiispa Hannes Leinonen kävi usein. Istuivat rouvan kanssa aina etupenkissä , ja palttoot päällä talvisin.
Hannes Leinonen kuoli 75-vuotispäivänään. Sitä ennen hän kävi yhden kerran meilläkin seuroissa. Ei puhunut. Tunnen tyttären ja vävyn.

Kävin nyt näissä kirkoissa ja seuroissa muistoissani.

Riitta-mummi:
TVn Jumalanpalvelus tuli Kuopion Männistön kirkosta. Taltio oli vuoden takainen ja Ukrainan juuri alkanutta sotaa muistettiin kukkien väreissä, paperilinnuissa ja saarnassa moneen kertaan.
Saarna puhuttiin savon murteella. Se teki puheestä ihmistä lähetyvän ja ihastuttavan.. Saarna oli tekstitetty ja se sisälsikin paljon savolaisten omia merkityksiä. 'Yläkerran isäntä' mainittiin usein, ja se oli heti ymmärrettävä nimi.

Kävimme tässä kirkossa kymmenisen vuotta sitten HYn Talviveisuissa. Silloin tapasin myyrän ja hippiäisen. Jouko Ikola oli kirkossa ja seppos asui kanssamme samassa paikassa.

En tiedä, kuvittelinko, mutta luulin nähneeni hippiäisen tässä messussa. Hänhän oli Talviveisuissa tarjoilemassa ainakin tulokahveja.

Pidän näistä valoisista moderneista kirkoista: Myyrmäki, Mukkula ja Männistö. Ihastuttava lapsikuoro aloitti ja osallistui muutenkin veisuuseen.

https://areena.yle.fi/1-50846336

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta