Keskustelu > Seuratupa

Kävin kirkossa 26

(1/16) > >>

Riitta-mummi:
Kuten aina nykyään sunnuntaisin katsoimme Jumalanpalveluksen televisiosta. Adventtikirkon studiojumalanpalvelus oli hyvin 'siisti'. Sisäisesti kuten ulkoisestikin 'stailattu' nätisti ja siloisesti.

Kyllä sitä katsellessa ja kuunnellessa tuuditeltiin herttaisiin taivaskuviin, edellyttäen että on uskossaan varma ja pelastus varma.

Kyllä siitä voi nauttia, jos usko on ainaista sunnuntaita. Mutta kun on myös sitä muutakin tällä tiellä.
Jos koet epäonnistuneesi elämässä. Jos olet pilannut avioliittosi, tehnyt konkurssin ja
lapsesikin ovat vaarallisilla teillä, uskallatko olla tällaisessa uskossa. Onko se edes totta ?

Onko usko vain onnistuneiden ihmisten ?

Körttiläisittäin on toisin, Jumala armahtaa syntisiä. Jeesus on pelastus, ei oma uskomme, sen tavat , ruokatottumukset tai viinan vietit.

Muita huomioita: Rukous ja saarna olivat steriilejä. Lopun ajan odotus oli päälimmäisenä. Käytettiin musiikkia joka on aivan muuta kuin siioninvirret. 

https://areena.yle.fi/1-3757226

Leena:
Voisi tuon ihan kiinnostuksesta katsoa.

Itse heräsin aikaisin, ja kun ihmeekseni olen tämmöisellä päällä, puuroni söin,  ja tosin ryömin peiton alle kun väsytti ja heräsin niin et myöhästyneenä läähätin Malmin kirkkoon (lähin. Ei aamenhuutoja)

Noh, olin menettänyt joks monet tekstit mutten evankeliumitekstiä enkä tietty saarnaa.  Enkä ehtoollista ( ei aamenhuutoa).

Ennätti siinä ajatella kaikenlaista vaikka oli kiire.

Saarnaaminen tuntui niin vaikealta, että ajattelin, kyllä ollaan me sanankuulijat kamalaa sakkia, jos ei uskalla kuin selitellä kiertäen kaartaen kuinka talo on niinkuin ihminen ja villakoirat (ei haukkuvat koirat vaan pölykertymät)  on niinkuin synti. Tämä oli pitkän kaavan mukaan työtoverin ajatus.

Noh ja talosta on ehkä poislahjoitettuna kaikkea arvokasta näin joulun alla, ja nytkin saa vielä jättää Lahja Lapselle  -  maksunsa suntiolle kiitos kiitos.  Välillä poikettiin maininnassa että Jeesus siis, on niin tulossa toistamiseen. 

Äkkiä hypättiin sinänsä tehokkaaseen kuvaan jossa ihminen istuu talossaan synnin vankina siis,  pölykoirien valtaamassa hometalossa ja että Jeesus on tulossa ja tullut

p a l v e l e m a a n    ja

mietin kaikenlaista. 

Pelkääkö meille niin hirveästi sanoa, että tuli juu palvelemaan ja tulee tuomitsemaan,   kun peräänlukea lopotimme lujaa vauhtia sen myönnän, koko uskontunnustuksen jossa julkilausutaan tulossa t u o m i t s e m a a n   eläviä ja kuolleita?  Kun se kuitenkin ulkoa osataan niin onko, siis aivan poislaskettua sanoa se saarnassa? 

Ajattelin pastoriparkaa, ja mielikuvitukseni laukalle lähteneenä näin repimässä tukkaansa, hikoilemassa ja suttaamassa lyijykynälkonseptia moneen kertaan, keräämässä rohkéutta ja m e l k e i n   uskaltamassa sanoa, tuomitsemaan. 

Kyllä kirkkokansalla manhtaa olla hirrrveä maine. Mietin monikohan myötäjännittää, tuleeko tuleeko, ei ihan sentään, pannaan siihen että palvelemaan.

Entiselläni joskus olisin ehkä kysynyt, kun kirkkoon vaivautuneet varmasti siitä lyön suuren vedon tietävät jutun,  sitä sittenkään voi sanoa?  (ei Aamenhuutoa)

J o s  olisi sanottu, juu-uh, tulossa tuomitsemaan, kai jossain 'jonkinsuuruisessa kateKismuksessa olisi sanat, mitä se on? Kuinka se tapahtuu?  Niin, olisin kysynuyt, ja mitä seuraa, kun en ole elämässä millään mittapuulla ollut hyvä,( ei aamenhuutoa) , eikä tällä toden totta ole tekoa t u m m a n y s t ä v ä k a n s a n  miukä lieneekin kanssa, ehei,  kun voisikin syyttää  että enhän minä. mutta kun piti olla syntinen ollakseen kelpo körtti,  valitettavasti osasin tehdä pahaa ennen kuin minkäänlaisia verkkoviriyksiä tiedettiin edes tuleviksi enkä saa kaikkea edes korjatuksi.   


Ei niin, että kaipailisin tuomiopäivän pasuunaa puhaltaakseni.  Kyllä niitä puhaltajia riittää.  Sitähän minä vain, että se taisi kuulua päivän sanomaan, olkoon että Tuomiosunnuntai varmasti on jo riittävän paha saarnattava. 

Jos olisi sanottu Aa (ei, ei Aamenhuutoa)  ehkä olisi mietittynä että aata seuraa bee...  tässä ajassamme.  Sentään  ennen tuomiota meille tarjotaan Kristuksen ruumis, sinun minun ja kaikkien edestä annettu, ja veri, vuodatettu puolestamme.  (Jos on aivan pakollista niin aamenhuuto tänne).

Joskin ajattelen mitä Pena kirjoitti lapsena kuullusta papin aameneen vastaavasta seurakunnasta, ja koska en pappi ole, sen jättäisin. 

 :kahvi: 





 



seppos:
Kyllästyin Vaittisen messuihin ja katsoin kotikirkon messun. Ei ollut häävi kun keväällä eläköityvä pappi kompuroi  hommassa.

Riitta-mummi:
Tarkoitatko Vaittisen messuilla näitä Lahden riemulauluja ?

Minä en sitä ( myöskään ) katsonut kun olen niihin kyllääntynyt. Leena Kaartinen on hyvä ihminen ja hänen isänsä tunsin, myös papan mustan cokkerspanielin.

Meillä ei ole ollut Matin kanssa keskusteluja uskosta tai muusta siihen liittyvästä, mutta tänään oli. Ruokapöydässä puhuttiin. Se korvasi yhden tv-jumalanpalveluksen.

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi - 11.12.22 - klo:14:41 ---Tarkoitatko Vaittisen messuilla näitä Lahden riemulauluja ?

Minä en sitä ( myöskään ) katsonut kun olen niihin kyllääntynyt. Leena Kaartinen on hyvä ihminen ja hänen isänsä tunsin, myös papan mustan cokkerspanielin.

Meillä ei ole ollut Matin kanssa keskusteluja uskosta tai muusta siihen liittyvästä, mutta tänään oli. Ruokapöydässä puhuttiin. Se korvasi yhden tv-jumalanpalveluksen.

--- Lainaus päättyy ---

Tarkoitan

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta