Kirjoittaja Aihe: Kävin kirkossa 26  (Luettu 7924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Kävin kirkossa 26
« : 04.12.22 - klo:15:05 »
Kuten aina nykyään sunnuntaisin katsoimme Jumalanpalveluksen televisiosta. Adventtikirkon studiojumalanpalvelus oli hyvin 'siisti'. Sisäisesti kuten ulkoisestikin 'stailattu' nätisti ja siloisesti.

Kyllä sitä katsellessa ja kuunnellessa tuuditeltiin herttaisiin taivaskuviin, edellyttäen että on uskossaan varma ja pelastus varma.

Kyllä siitä voi nauttia, jos usko on ainaista sunnuntaita. Mutta kun on myös sitä muutakin tällä tiellä.
Jos koet epäonnistuneesi elämässä. Jos olet pilannut avioliittosi, tehnyt konkurssin ja
lapsesikin ovat vaarallisilla teillä, uskallatko olla tällaisessa uskossa. Onko se edes totta ?

Onko usko vain onnistuneiden ihmisten ?

Körttiläisittäin on toisin, Jumala armahtaa syntisiä. Jeesus on pelastus, ei oma uskomme, sen tavat , ruokatottumukset tai viinan vietit.

Muita huomioita: Rukous ja saarna olivat steriilejä. Lopun ajan odotus oli päälimmäisenä. Käytettiin musiikkia joka on aivan muuta kuin siioninvirret. 

https://areena.yle.fi/1-3757226
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #1 : 04.12.22 - klo:18:19 »
Voisi tuon ihan kiinnostuksesta katsoa.

Itse heräsin aikaisin, ja kun ihmeekseni olen tämmöisellä päällä, puuroni söin,  ja tosin ryömin peiton alle kun väsytti ja heräsin niin et myöhästyneenä läähätin Malmin kirkkoon (lähin. Ei aamenhuutoja)

Noh, olin menettänyt joks monet tekstit mutten evankeliumitekstiä enkä tietty saarnaa.  Enkä ehtoollista ( ei aamenhuutoa).

Ennätti siinä ajatella kaikenlaista vaikka oli kiire.

Saarnaaminen tuntui niin vaikealta, että ajattelin, kyllä ollaan me sanankuulijat kamalaa sakkia, jos ei uskalla kuin selitellä kiertäen kaartaen kuinka talo on niinkuin ihminen ja villakoirat (ei haukkuvat koirat vaan pölykertymät)  on niinkuin synti. Tämä oli pitkän kaavan mukaan työtoverin ajatus.

Noh ja talosta on ehkä poislahjoitettuna kaikkea arvokasta näin joulun alla, ja nytkin saa vielä jättää Lahja Lapselle  -  maksunsa suntiolle kiitos kiitos.  Välillä poikettiin maininnassa että Jeesus siis, on niin tulossa toistamiseen. 

Äkkiä hypättiin sinänsä tehokkaaseen kuvaan jossa ihminen istuu talossaan synnin vankina siis,  pölykoirien valtaamassa hometalossa ja että Jeesus on tulossa ja tullut

p a l v e l e m a a n    ja

mietin kaikenlaista. 

Pelkääkö meille niin hirveästi sanoa, että tuli juu palvelemaan ja tulee tuomitsemaan,   kun peräänlukea lopotimme lujaa vauhtia sen myönnän, koko uskontunnustuksen jossa julkilausutaan tulossa t u o m i t s e m a a n   eläviä ja kuolleita?  Kun se kuitenkin ulkoa osataan niin onko, siis aivan poislaskettua sanoa se saarnassa? 

Ajattelin pastoriparkaa, ja mielikuvitukseni laukalle lähteneenä näin repimässä tukkaansa, hikoilemassa ja suttaamassa lyijykynälkonseptia moneen kertaan, keräämässä rohkéutta ja m e l k e i n   uskaltamassa sanoa, tuomitsemaan. 

Kyllä kirkkokansalla manhtaa olla hirrrveä maine. Mietin monikohan myötäjännittää, tuleeko tuleeko, ei ihan sentään, pannaan siihen että palvelemaan.

Entiselläni joskus olisin ehkä kysynyt, kun kirkkoon vaivautuneet varmasti siitä lyön suuren vedon tietävät jutun,  sitä sittenkään voi sanoa?  (ei Aamenhuutoa)

J o s  olisi sanottu, juu-uh, tulossa tuomitsemaan, kai jossain 'jonkinsuuruisessa kateKismuksessa olisi sanat, mitä se on? Kuinka se tapahtuu?  Niin, olisin kysynuyt, ja mitä seuraa, kun en ole elämässä millään mittapuulla ollut hyvä,( ei aamenhuutoa) , eikä tällä toden totta ole tekoa t u m m a n y s t ä v ä k a n s a n  miukä lieneekin kanssa, ehei,  kun voisikin syyttää  että enhän minä. mutta kun piti olla syntinen ollakseen kelpo körtti,  valitettavasti osasin tehdä pahaa ennen kuin minkäänlaisia verkkoviriyksiä tiedettiin edes tuleviksi enkä saa kaikkea edes korjatuksi.   


Ei niin, että kaipailisin tuomiopäivän pasuunaa puhaltaakseni.  Kyllä niitä puhaltajia riittää.  Sitähän minä vain, että se taisi kuulua päivän sanomaan, olkoon että Tuomiosunnuntai varmasti on jo riittävän paha saarnattava. 

Jos olisi sanottu Aa (ei, ei Aamenhuutoa)  ehkä olisi mietittynä että aata seuraa bee...  tässä ajassamme.  Sentään  ennen tuomiota meille tarjotaan Kristuksen ruumis, sinun minun ja kaikkien edestä annettu, ja veri, vuodatettu puolestamme.  (Jos on aivan pakollista niin aamenhuuto tänne).

Joskin ajattelen mitä Pena kirjoitti lapsena kuullusta papin aameneen vastaavasta seurakunnasta, ja koska en pappi ole, sen jättäisin. 

 :kahvi: 





 



« Viimeksi muokattu: 04.12.22 - klo:18:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #2 : 11.12.22 - klo:12:39 »
Kyllästyin Vaittisen messuihin ja katsoin kotikirkon messun. Ei ollut häävi kun keväällä eläköityvä pappi kompuroi  hommassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #3 : 11.12.22 - klo:14:41 »
Tarkoitatko Vaittisen messuilla näitä Lahden riemulauluja ?

Minä en sitä ( myöskään ) katsonut kun olen niihin kyllääntynyt. Leena Kaartinen on hyvä ihminen ja hänen isänsä tunsin, myös papan mustan cokkerspanielin.

Meillä ei ole ollut Matin kanssa keskusteluja uskosta tai muusta siihen liittyvästä, mutta tänään oli. Ruokapöydässä puhuttiin. Se korvasi yhden tv-jumalanpalveluksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #4 : 11.12.22 - klo:15:02 »
Tarkoitatko Vaittisen messuilla näitä Lahden riemulauluja ?

Minä en sitä ( myöskään ) katsonut kun olen niihin kyllääntynyt. Leena Kaartinen on hyvä ihminen ja hänen isänsä tunsin, myös papan mustan cokkerspanielin.

Meillä ei ole ollut Matin kanssa keskusteluja uskosta tai muusta siihen liittyvästä, mutta tänään oli. Ruokapöydässä puhuttiin. Se korvasi yhden tv-jumalanpalveluksen.

Tarkoitan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #5 : 11.12.22 - klo:15:08 »
 :eusa_doh:

  Yeaaaah, yeaaah, yee...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #6 : 15.12.22 - klo:17:42 »
Norjalainen missonkyrke, tanskaksi siis kirke,
siis kielet lähellä, mutta eroja on.

Mitähän piti kirjoittaa?
Unohtui jo, oon ihan hermoromahduksen partaalla töiden takia, sorry, siis anteenksi, undskyld, tanska, unsyld norja ja ursagt på svensk.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #7 : 21.02.23 - klo:18:43 »
o nyt viimein viime sunnuntaina köävin ihan norjan valtiollisessa luterilaisessa messussa.

Olihan siellä sitä samaa liirunlaarumia kuin suomenkin kirkon messuissa, mutta järjestys niissä meni ihan miten sattuu, uskontunnustus luettiin, hetiä kasteen alkaessa tai oliko heti kasteen jälkeen.
Siis jokunen lapsi kastettiin siellä messussa.
Oli koko perhe ja jokunen kylänmies siellä etupankillä ja ne sitten kastattilapsensa. Kasteallas oli keskellä kirkkosalia.

En nyt alkanut protestoimaan, vaikka erinäkemyskasteesta mulla onkin.

Tanskassa kun veljeni lapsi kastettiin, niin julkisesti ilomoitin, että enäen kaste asian toisin ja ei kukaan otaanut siihen kantaa.

Tuntuu, että Tanskassa messut oli enempi maanläheisiä täällä ja suomessa jotenkin korkeakirkollisia.

No se on käyty täällä Norjassa ja pitänee miettiä, mihin yhteiseen seurakuntaan täällä ajautuu, kun norjansuomalaisella kirkolla niin harvoin messuja ja ei edes rukouspiiriä, jota olen miettinyt aloittaa tai ehdoittaa Anssi papille, että aloittaisi, mutta tiedä nyt.

Liittynt olen silti suomen norjalaiseen seurakuntaan,
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #8 : 23.02.23 - klo:17:08 »
Anssi-serkku on körttipappi kuten minäkin. Anssi on mm. Laihialla, Saksassa ja Norjassa kai oppinut pitämään rukouspiirejä. Minä en ole rukouspiirien mitenkään hyvä ystävä. Kyllä minä olen joskus pitänyt.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #9 : 25.02.23 - klo:17:45 »
Anssi-serkku on körttipappi kuten minäkin. Anssi on mm. Laihialla, Saksassa ja Norjassa kai oppinut pitämään rukouspiirejä. Minä en ole rukouspiirien mitenkään hyvä ystävä. Kyllä minä olen joskus pitänyt.

En nyt itsekkään niin kovasti ole innostunut rukouspiireistä, mutta jos se olisi sellainen turvallinen ja kiva, jossa ihmiset voisivat tuoda tuntojaan ja asioita jotka heitä rasittavat ja niiden puolesta rukoiltaisiin, niin sellainen olisi hyvä.

Tietysti messu on hyvä ja ne tai se yhteisten asioiden rukous siinä loppupuolella on mitä parhain.
Siihen on hienoa yhtyä.

En kylläkään ole ollut kuin yhdessä kivassa rukouspiirissä.
Ne muut on olleet sellaisia, jossa vetäjä äänessä kokoajan tai sitten on luettu joku pätkä Raamatusta ja sitten sitä on selitelty ja pähkäilty.
Onhan siinäkin puolensa, mutta parasta olisi jos yksinäiset ihmiset ja raskautetut pääsisivät asioitaan purkamaan ja rukoltaisiin yhdessä.

En sitten tiedä, kun onneksi en ole pappi, teologi enkä edes kovin hengellinen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #10 : 05.03.23 - klo:17:05 »
Täytää myöntää että täällä Norjassa käy enempi ihmisiä kirkossa kuin Suomessa.

Johtuukohan näistä kastetoimituksista?

Tänään kävin kirkossa ja täynnähän se.
Ihmettelin sitä ja sitten en ihmetellut, kun siellä oli messun yhteydessä taas kaste.
Tai siis kolme vauvaa kastettiin.
Jokunen niistä protestoi itkemällä, mutta Teo vauva otti ihan coolisti.

Oikeasti kun toi lapsikaste kuuluu luterilaisuuteen, niin miksipä ei niitä vauvoja voi kastaa yleisessä messussa.
Suomessa olen kai yhden kerran joskus vuosia sitten nähnyt jumalanpalveluksen yhteydessä kasteen. Voinen muistaa väärinkin.

Saarna oli kiva, kuten yleensäkin ne on kivoja kuunnella. Ei mitään mullistavaa, vaan kertomusta Jeesuksen opetuksista.
Oli kohta naisesta jolle Jeesus sanoi, että et saa ja nainen intti, että saavathan jotkut murusia pöydän altakin.

Hieno saarna ja ihan yhteisöllinen tilaisuus, vaikka Tanskassa oli tilaisuudet vielä yhteisöllisempiä ja maanläheisempiä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #11 : 12.03.23 - klo:19:07 »
Non ni, vihdoinkin taas norjan suomalaisessa seurakunnassa oli messu, eli kerran kuussa pitävät.
Sanoin kyllä Anssi papille, että vaara on, että totuus voi päästä unohtumaan. No hän asialle  hymähti.

Mukava kahvitilaisuus messun jälkeen.

Joku uusi tuli seurakuntaan viestintää hoitamaan ja joku vanha lähti pois.

Mä kyllä sain jonkun hermoromahdus kohtauksen tai aloin punastelemaan, kun uusi piti puhetta ja seisoi ihan mun vieressä ja musta alkoi sekaisessa päässäni tuntumaan, että kaikki nämä naiset täällä, kun ei siellä ollut kuin jokunen muu mies ja naisia muut, niin että noi kaikki tuijottaa mua ja aloin kiusaantua.

Oon niin herkkä ja taiteellinen, että tollaisissa tilanteissa alan jännittämään, vaikka ihan sama kai se jos mummoarmeja tuijottelisikin, mutta jos joutuisin esiintymään tai pitämään puheen enemmälle kuin kahdelle ihmiselle, niin varmaan pyörtyisin.

Äh kun sekos taas aiheesta.

Siis messu oli oikein lämminhenkinen ja puheessa Eleniuksen suvun pikkaista tohelointia taitanee olla sukuvika niillä, mutta ei se mua haittaa ihan kiva kun puhuja välillä takeltelee sanoissa ja eksyy juonesta ja pianistikin yhden virren kohdalla taas pimputteli vähän väärin, mutta paljon paremmin kuin viime messussa.

Oonko ainoa, kun käyn kirkossa. Ei muut paljoa kirjoittele.

No on foorumikin mennyt viime näkemältä aika sekaiseksi, miksiköhän joku nostelee jo käsiteltyjä aiheita jostain menneisyydestä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #12 : 12.03.23 - klo:19:43 »
Kävin messussa Varissuon kirkossa. Rakennus on vähän kuin piilossa marketin nurkan takana, mutta sisältä kaunis ja valoisa. Varissuo on Turussa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #13 : 12.03.23 - klo:20:21 »
Tulee tuosta muistot kirkostamme täällä Mukkulassa ennen kuin tämä virallinen Mukkulan kirkko valmistui 1993.
 Emme menneet 30-vuotismessuun vaikka Jukka Paarma oli saarnaamasa.

Siis ennen tätä kirkkoa oli Mukkulan kirkko Turusen kaupa takapuolella. Matala punatiilinen 1960-luvun kauppahuone jossa sen loputtua on ollut pubi tai sen tapainen korttelikapakka.
Talo täytyi ensin kietää ja sitten ikäänkuin takaovesta kirkkoon. Alakertaan vei portaat ja siellä toimi pyhäkoulu, ja askartelu-ja kudontapiirit.

Saliin mahtui max 70 kävijää, mutta ei se ihan täynnä juuri koskaan ollut.
Kerran pappi keskeytti saarnan kun rippikoulupojat melusivat takarivissä. Saivat hyvän oman 'saarnan'.
Emerituspiispa Hannes Leinonen kävi usein. Istuivat rouvan kanssa aina etupenkissä , ja palttoot päällä talvisin.
Hannes Leinonen kuoli 75-vuotispäivänään. Sitä ennen hän kävi yhden kerran meilläkin seuroissa. Ei puhunut. Tunnen tyttären ja vävyn.

Kävin nyt näissä kirkoissa ja seuroissa muistoissani.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Kävin kirkossa 26
« Vastaus #14 : 19.03.23 - klo:11:39 »
TVn Jumalanpalvelus tuli Kuopion Männistön kirkosta. Taltio oli vuoden takainen ja Ukrainan juuri alkanutta sotaa muistettiin kukkien väreissä, paperilinnuissa ja saarnassa moneen kertaan.
Saarna puhuttiin savon murteella. Se teki puheestä ihmistä lähetyvän ja ihastuttavan.. Saarna oli tekstitetty ja se sisälsikin paljon savolaisten omia merkityksiä. 'Yläkerran isäntä' mainittiin usein, ja se oli heti ymmärrettävä nimi.

Kävimme tässä kirkossa kymmenisen vuotta sitten HYn Talviveisuissa. Silloin tapasin myyrän ja hippiäisen. Jouko Ikola oli kirkossa ja seppos asui kanssamme samassa paikassa.

En tiedä, kuvittelinko, mutta luulin nähneeni hippiäisen tässä messussa. Hänhän oli Talviveisuissa tarjoilemassa ainakin tulokahveja.

Pidän näistä valoisista moderneista kirkoista: Myyrmäki, Mukkula ja Männistö. Ihastuttava lapsikuoro aloitti ja osallistui muutenkin veisuuseen.

https://areena.yle.fi/1-50846336
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)