Kirjoittaja Aihe: Mitä körttiläisyys on ?  (Luettu 18949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« : 09.10.08 - klo:09:38 »
Hei !
Tulin tänne ihan mielenkiinnosta.
Minulle körttiläisyys on melko vieras asia.
Kuulun luterilaiseen kirkkoon mutta äitini puolelta olen tutustunut paljon vapaisiin suuntiin.
Kirkkomme herätyslikkeet kuten körttiläisyys on minulle lähes tuntematonta.
Sekoitan varmaan toisiinsa körttiläisyyden ja herännäisyyden ja yleensä eri lestadiolaisuuden muodot.

Miksi olet körtti ja mitä se sinulle tarkoittaa ?
Miten se näkyy uskossasi tai elämässäsi yleensä ?

Olisi ihan kiva jos joku vastaisi niin voisin kysyä vaikka lisääkin.

Olen vain ihan kiinnostunut. ei mitään erityisempää syytä.
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Re: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #1 : 09.10.08 - klo:10:04 »
Lainaus käyttäjältä: "marimii"
Miksi olet körtti ja mitä se sinulle tarkoittaa ?

Lapsena sain vaikutteet. Nuoruuden etsimisen jälkeen palasin kotiin. Nyt hoidan juuriani, jotta kasvuakin voisi tapahtua.


Lainaus käyttäjältä: "marimii"
Miten se näkyy uskossasi tai elämässäsi yleensä ?

Yritän täyttää velvollisuuteni yhteiskunnan jäsenenä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #2 : 09.10.08 - klo:10:10 »
Joo, niin minä oletankin että suurin osa körteistä on lapsuudesta kasvanut siihen sisälle.
Lähinnä kiinnostaisi että miten körttiys siis eroaa tavallisesta luterilaisuudesta ?
Vai onko se vain lähinnä nimi nykyään.

Minä liitän körttiyteen lähinnä jotkut isot kesäjuhlat ja sitten kai veisaamisen :)
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #3 : 09.10.08 - klo:10:34 »
Lainaus käyttäjältä: "marimii"
Joo, niin minä oletankin että suurin osa körteistä on lapsuudesta kasvanut siihen sisälle.
Lähinnä kiinnostaisi että miten körttiys siis eroaa tavallisesta luterilaisuudesta ?
Vai onko se vain lähinnä nimi nykyään.

Minä liitän körttiyteen lähinnä jotkut isot kesäjuhlat ja sitten kai veisaamisen :)


Liität yhteen ihan oikeita asioita. Körttiläisyys ja herännäisyys ovat sama asia. Herännäisyys on sitoutunut luterilaisen kirkon oppiin ja korostaa ihmisen pienuutta suuren Jumalan rinnalla todella lyhyesti sanottuna.

Herättäjä-Yhdistyksen sivuilla www.h-y.fi asiat on määritelty perusteellisemmin, siksi en kertaa niitä tässä. Kaikki me olemme yksilöitä ja yritämme sietää toisiamme ja muita, vaikka olisivat eri mieltä tai muuten poikkeavia. Se on haasteellista, mutta vapauttavaa. Saat olla oma itsesi. Raamatulla koreilua vierastamme ja pidämme kaikkia tasa-arvoisina jättäen päätökset Jumalalle.

Siinä lyhyesti.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #4 : 09.10.08 - klo:11:11 »
Lainaus käyttäjältä: "marimii"
Miksi olet körtti ja mitä se sinulle tarkoittaa ?


Uskon yksinkertaisuuden takia olen körtti. Lähtökohtana on se, että me kaikki olemme uskomme määrästä riippumatta rajallisia, heikkoja ja syntisiä ihmisiä ja pelastumme vain Jumalan armosta.

Uskostaan ei tarvitse huutaa isoon ääneen turulla ja toreilla, koska olemme uskossamme heikkoja. Uskoa ei näyttää isoilla juhlamenoilla. Pieni rukous ja Siionin virret riittävät. Körtti elää Jumalan armon varassa. Kaikki muu on turhaa pröystäilyä.
Acta, non verba.

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #5 : 09.10.08 - klo:11:45 »
No.niin. Kiitos vain tuosta linkistä herännäisten sivuille. Nyt siis tiedän jo että körttiys on siis juuri herännäisyyttä. Olen kai pitänyt niitä kahtena eri asiana.
Eli körttiläisyys eroaa tavallisesta luterilaisuudesta vain lähinnä käytännöissä.
Körteissä veisataan enemmän ja ymmärsinkö oikein että maallikkous on körteissä jotenkin vahvemmilla.
Sivuilla sanottiin että puheita voi pitää kuka vain ja sitten taas veisataan.

Ja se on vielä epäselvää että onko lestadiolaisuus aivan eri asia vai onko herännäisyys lestadiolaisuuden alalaji tai toisinpäin ?

Täällä on muuten tosi kivoja hymiöitä.....tässä hiippailen foorumilla katselemassa mitä ihmettä ihmiset täällä kirjoittaa
 :hiipii:
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

jUHOMA4

  • Vieras
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #6 : 09.10.08 - klo:11:57 »
Tervetuloa joukkoomme  Marimii !   Kun kirjoittelet täällä muutaman kuukauden tunnet jo hyvin mitä körttiläisyys ja herännäisyys on.   Terveisin  Juhoma.

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #7 : 09.10.08 - klo:12:01 »
Lainaus käyttäjältä: jUHOMA4
Tervetuloa joukkoomme  Marimii !   Kun kirjoittelet täällä muutaman kuukauden tunnet jo hyvin mitä körttiläisyys ja herännäisyys on.   Terveisin  Juhoma.



joo, huomasin tuolla jo ketjun äärikörttiydestä ja uuskörttiydestä.
Olivat aika pitkiä mutta täytyy varmaan vähän yrittää vilkuilla niitä.
 :)
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #8 : 09.10.08 - klo:12:38 »
Lainaus käyttäjältä: "marimii"
No.niin. Kiitos vain tuosta linkistä herännäisten sivuille. Nyt siis tiedän jo että körttiys on siis juuri herännäisyyttä. Olen kai pitänyt niitä kahtena eri asiana.
Eli körttiläisyys eroaa tavallisesta luterilaisuudesta vain lähinnä käytännöissä.
Körteissä veisataan enemmän ja ymmärsinkö oikein että maallikkous on körteissä jotenkin vahvemmilla.
Sivuilla sanottiin että puheita voi pitää kuka vain ja sitten taas veisataan.

Ja se on vielä epäselvää että onko lestadiolaisuus aivan eri asia vai onko herännäisyys lestadiolaisuuden alalaji tai toisinpäin ?

Täällä on muuten tosi kivoja hymiöitä.....tässä hiippailen foorumilla katselemassa mitä ihmettä ihmiset täällä kirjoittaa
 :hiipii:


Lestadiolaisuus on ihan eri asia ja on vaikea löytää yhteistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #9 : 09.10.08 - klo:13:36 »
Tervetuloa marimii munki puolesta!

Lainaus käyttäjältä: "marimii"
Ja se on vielä epäselvää että onko lestadiolaisuus aivan eri asia vai onko herännäisyys lestadiolaisuuden alalaji tai toisinpäin ?

Lestadiolaisuudella ja herännäisyydellä on sen verran yhteistä että ne ovat molemmat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliikkeitä. Muut kirkkomme sisäiset herätysliikkeet ovat rukoilevaisuus, evankelisuus ja tuoreimpana viidesläisyys.

Eli jos ajatellaan kun kerran koneella ollaan, että kristinusko on tietokoneen C-kansio ja luterilaisuus on Omat tiedostot, körttiläisyys voisi olla esimerkiksi Omat musiikkitiedostot ja lestadiolaisuus Omat kuvatiedostot.
Ei niillä muuta yhteistä ole kuin että ovat syntyneet samoihin aikoihin ja ovat herätysliikkeitä molemmat.

Toivottavasti selvensi :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Lars Mikael

  • Vieras
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #10 : 09.10.08 - klo:16:49 »
Juttelin muutama päivä sitten arvostetun körttiteologin kanssa, joka on tutkinut (pro gradu -tutkielma) lestadiolaisuutta sekä herännäisyyden ja lestadiolaisuuden välisiä eroja. Hän sanoo lestadiolaisuuden muuttuneen Lars Levi Laestadiuksen jälkeen, kun herätysliikettä johti Laestadiuksen jälkeen maallikkosaarnaaja Juhani Raattamaa (Johan). Laestadius valitsi Raattamaan katekeetakseen v 1930. Laestadiuksella oli korvenraivaajan osa, kun sen sijaan Raattamaa oli enemmän evankelista, opettaja ja sielunhoitaja. Hän rakensi nimenomaan Laestadiuksen raivaamalle maaperälle. Oppi kuitenkin muuttui körttiteologin mukaan Raattamaan muokkaamana, niin ettei sitä enää kaikilta osin tuntenut samaksi, kuin miksi Laestadius oli sen määritellyt.

Kysyessäni, mitä herännäisyys on hänen - vanhan körttiteologin  mielestä, veisasi hän minulle heikolla mutta sointuvalla äänellä Siionin virren 175 (vanh.painos);

Jeesuksen silmäin eteen
Mä käyn näin vaivaisna kuin lien.
Mun velkan´, köyhyyteni vien
Jeesuksen silmäin eteen.

Jeesuksen silmäin eteen
Mä synnin painamana jään.
Hätäisnä katson yhtenään
Jeesuksen silmiin helliin.

Jeesuksen silmäin eessä
Mä rikoin käskyt Jumalan.
Nyt tuomiotan odotan
Jeesuksen simäin eessä.

Jeesuksen silmiin helliin
Mä katson, jos hän hylkää, niin
Viel´ katson vaipuissanikin
Jeesuksen silmiin helliin.

"Siinä se on": sanoi hän veisuunsa lopetettuaan.

Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #11 : 09.10.08 - klo:16:55 »
Niinkin voisi liikkeiden eroja selittää, että lestadiolaisten mielestä vain heidän joukossaan pelastuu (saamalla toiselta lestadiolaiselta synninpäästön), körtit taas antavat Kristukselle vallan pelastaa kenet parhaaksi näkee ja jäävät odottamaan, osuisiko se armo omallekin kohdalle.

Poissa marimii

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 13
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #12 : 09.10.08 - klo:17:29 »
Kiitos vain kaikille asiallisista vastauksista.
Mulla on tosiaan ollut aukko yleissivistyksessä sillä nämä kirkon omat herätysliikkeet on jääneet vieraiksi. Nyt tosiaan sitten tiedän jo jotain enemmän.

Vaikka minussa itsessäni on iloinen sekamelska luterilaisuutta ja erinäisiä vapaiden suuntien vaikutuksia niin minä olen alkanut huomata että ehkä jollakin sielun syvällä tavalla minusta löytyykin jonkinlainen pieni körtti myös.
Tuo itsen pienuus ja Jumalan suuruus on varmaan sitä.

Mielenkiintoista sinänsä tuo historia. Eli körttiläisyys on syntynyt siis tavallaan lestadiolaisuuden pohjalle mutta kuitenkin sitten muodostunut jollakin tavalla vastakohdaksi ainakin vahvimmille lestadiolaisuussuuntauksille, jos nyt oikein ymmärän.

Eli siis tarkoitan sitä että ajattelisin lestadiolaisuuden painottavan tekoja mutta körttiläisyyden armoa.
Jos nyt oikein ymmärrän.
Tärkeimmät asiat näkee vain sydämellään

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #13 : 09.10.08 - klo:17:56 »
Lainaus käyttäjältä: "marimii"

Mielenkiintoista sinänsä tuo historia. Eli körttiläisyys on syntynyt siis tavallaan lestadiolaisuuden pohjalle .


Ei vaan lestadiolaisuus on näistä kahdesta nuorempi liike. Mutta sekään ei ole syntynyt herännäisyyden "pohjalta", koska herännäisyys ei ollut koskaan juurtunut Ruotsin Lappiin missä Laestadios toimi. Myöhemmin kai joillain alueilla Pohjanmaalla, esim. Siikajokilaaksossa (ainakin Ilkka Huhdan kirjan mukaan) tapahtui siirtymistä herännäisyydestä lestadiolaisuuteen. Mutta yleensä kai Suomen kirkon 1700-1800-luvun herätysliikkeet, toinen toisensa jälkeen syntyessään, juurtuivat vahvimmin  sellaisille alueille, jotka olivat jääneet edellisten herätysten ulkopuolelle.
(Tämä on tosin vain sivustolla vierailevan ulkopuolisen mielikuva, oikaiskoot körtit jos haluavat.)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #14 : 09.10.08 - klo:18:43 »
Olet täysin oikeassa! Herännäisyyden vahvimpia alueita ovat käsittääkseni Savo-Kainuu sekä Pohjanmaa. Pohjanmaan pohjois-osissa tosin on lestadiolaisuus ymmärtääkseni vallalla. Se kun on vähän niin, että Pohjanmaakin on vähän vaikea alue määritellä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."